Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over natten har navigasjonen i bilen begynt å rote, den viser omtrent 500 meter feil lokasjon. Det merkelige er at appen viser helt riktig lokasjon når bilen er parkert. Noen som har vært borti problemet før? Vurderer å kjøpe oppdatering til kartet (installert kart er fra 2023) men vet ikke om det vil hjelpe.

Skrevet (endret)

Har sjekket i servicemenyen nå og jeg vet ikke helt hva jeg ser etter. Koordinatene ser ut til å stemme ganske godt, i Google maps peker de ca 10 meter unna (ikke mange hundre som når jeg kjører) der bilen står. Her er noen bilder:

IMG_1381(1).png

IMG_1382(1).JPG

IMG_1383.JPG

IMG_1384.JPG

IMG_1385.JPG

Endret av sluquet
Skrevet

Hmm, ser riktig ut i første omgang. Eneste at det er bare 2D fix, dette kan også bli 3D fix. 

Har du kjørt litt lengre så bilen får muligheten til å få god forbindelse. 
Er det alltid sammen retning 500m feile, her mener jeg den viser alltid 500m sørvest eller noe fra ekte sted? 

Mener man kunne kjøre GPS kalibrering fra ISTA, kanskje det er bare det som trengs eller reset av HU. Eller bare oppdatere / innstallere kart på nytt. 
Jeg vil tro dette her er software feil og ikke noe fysisk feil med selve GPS-antennen. 

Eller… Ikke noe russere som tuller med GPS-signal? :P 
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/gps-manipulasjon-i-lavere-hoyde_-_-signalene-kommer-fra-russland-1.17454065 

Skrevet

Takk for hjelpen @mr.pingu, har bare vært i nærområdet siden dette oppstod. Jeg tenkte faktisk kjapt på russere jeg også, men regner med at det hadde vært mer oppstyr om Østlandet ble spoofet :-) Da tror jeg neste steg er å kjøpe kart-oppdatering, gir beskjed her hvordan det blir etter kartene er oppdatert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...