Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registerkjedet mitt ble byttet på 106xxxkm på min n47d20c. Nå har den gått det dobbelte, 212 tusen km. Blir litt paranoid på grunn av dette å lurer på hva dere tenker om lyden av den.

Forhandleren jeg kjøpte den av mente det ikke trengte å byttes noen gang igjen ettersom når det først var byttet en gang så holdt det lenge. (Hadde gått 202 tusen km når jeg kjøpte den), men er litt skeptisk. Legger ved fil under av kaldstart.

Skrevet

Hører ikke noe spesielt i denne videoen, men disse har registerkjedet bak mot torpedoveggen så hvis du vil fange opp best mulig lyd så må du ha telefonen nærmere der.

Skrevet
14 minutter siden, Daniel. skrev:

Hører ikke noe spesielt i denne videoen, men disse har registerkjedet bak mot torpedoveggen så hvis du vil fange opp best mulig lyd så må du ha telefonen nærmere der.

Men vis det hadde vært ille ville man vel hørt det fra der jeg filma eller? Eller er det vanskelig å høre så man må stå helt oppi

Skrevet (endret)

Hører heller ikke noe galt på denne videoen.

Det lureste du kan gjøre etter min mening er å kontrollere slakk manuelt i kjede, med denne prosedyren. Dette kan du gjøre en gang i året for eksempel, da har du kontroll (ikke gitt at det ikke havarerer av andre grunner, men dette er der du får mest og best svar, for minst mulig innsats. Det er ikke dumt og montere ny strammer, av nyeste revisjon samtidig etter du har målt, da disse er litt lenger og kan ta opp mer slakk :) . Det enkleste da er å demontere DPF, demontere kjedestrammer, for å så måle med dette verktøyet. :) 

Du kan kjøpe dette verktøyet og bruke til å måle slakk i øvre registerkjede, ved å demontere øvre kjedestrammer og skru inn denne. (ringen som er på verktøyet har aldri skulles brukes på de jeg har sjekket på, så sjekk på din bil evt. Hvis ikke kan noen her inne hjelpe med å sjekke opp i manual for deg. (https://www.koedbmw.com/no-no/product/83302353281)

83302353281 - Genuine BMW Chain Tensioner | Turner Motorsport

Her vil det komme en tapp ut i midten som skal indikere hvor mye slakk det er i kjede. 

Du får da 5 alternativer i manualen som man skal sjekke verktøyet opp mot. 

Grafikk A :

1VnXTEw22N

Grafikk B

1VnXgkicpO

Grafikk C :

1VnXgAvN6X

Grafikk D

1VnXdLahAb

Grafikk E :

1VnXfpOZ3s

Når du velger i ista hvilken grafikk som ligner mest på hva du ser på verktøyet, så får du en av to beskjeder. Enten er kjede OK, og du blir anbefalt og bytte til siste versjon kjedestramer. Eller så får du beskjed om å kontrollere videre (dette har jeg ikke fullført selv, dersom jeg bare bytter komplett register dersom den ikke kommer ut som OK.

Har kontrollert på flere motorer, ene jeg kontrollerte var lik grafikk D, altså at verktøyet lå helt flush, her fikk jeg OK, og byttet bare kjedestrammer. 

På en annen motor hadde jeg et utslag som var langt værre enn grafikk E, og her legger jeg med video om hvordan det så ut. Dette måtte byttes!

Håper dette var en grei forklaring på den ?"riktige"? måten å bestemme om kjede er for slakkt eller ikke. :) 

Endret av Larssoyl
Skrevet

Eg klarer heller ikkje å høre at det er nokon spesiell ut ifrå filmen, men mi erfaring er at lager på multireimhjul kan lage lyd i framkant av dei motorane. Ved to tilfeller var det vannpumpehjullageret som hadde takka for seg. Det kan du sjekke ved å forsøke å vippe multireimhjula frå side til side.

Men kan sjølvsagt vere ulyd frå fleire ting samtidig, feks ulyd frå både lager og register.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...