Jomu Skrevet Tirsdag kl. 16:00 Skrevet Tirsdag kl. 16:00 Hei! Ny på forumet. Noen som har erfaring med giroljeskift evt flushing av girkasse på x5 45e? Bilen har gått kun 60k, men synes den lugger/henger litt på girskift fra 1. til 2. av og til. Skiftet VTG olje i sommer da akselerasjonen var litt hakkete / luggete.   Erfaringer og tips mottas med takk! mvh jomu
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 17:24 Skrevet Tirsdag kl. 17:24 Tenkte jeg skulle ta det på 100 000 km på min 45e. Gått 82 000 km nå men uten noen av symptomene som du har, så jeg tenkte å bytte preventivt. Hørt litt forskjellig om flushing, noen anbefaler og andre fraråder å gjøre det. Ikke lett å bli klok på 😅
Jomu Skrevet Tirsdag kl. 17:56 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 17:56 Takk for svar. Det er mulig jeg innbiller meg at girskiftene var «smoothere» før. Merker av og til girskift under svakt gasspådrag i electric mode, men mulig det skal være sånn. Har du «sømløs» akselerasjon på din? Skifte av VTG olje utgjorde en merkbar forskjell hvertfall. Bilen skal ha service motorolje etc i januar, så vurderer giroljebytte da, preventivt som du også sier. Har også lest at noen fraråder flushing, men er ikke teknisk kompetent nok til å vurdere pro/cons ved det 😀
flobben Skrevet Tirsdag kl. 17:56 Skrevet Tirsdag kl. 17:56 Jeg ville sjekket om rulleomkrets foran og bak er den samme. Les tråden om stjernemerkede dekk. Olaandref reagerte på dette 1
Jomu Skrevet Tirsdag kl. 18:02 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 18:02 (endret) Supert, takk. Sjekket nå. Er noen lefser av noen dekk, Pirelli P-zero runflat 315/35/ 21 bak og 275/40 21 foran. Ser ikke noe stjernemerke i modellkoden, foruten en stor stjerne midt på dekket. Antageligvis moden for å byttes de også. Endret Tirsdag kl. 18:33 av Jomu Sjekket
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 20:49 Skrevet Tirsdag kl. 20:49 2 timer siden, Jomu skrev: Takk for svar. Det er mulig jeg innbiller meg at girskiftene var «smoothere» før. Merker av og til girskift under svakt gasspådrag i electric mode, men mulig det skal være sånn. Har du «sømløs» akselerasjon på din? Skifte av VTG olje utgjorde en merkbar forskjell hvertfall. Bilen skal ha service motorolje etc i januar, så vurderer giroljebytte da, preventivt som du også sier. Har også lest at noen fraråder flushing, men er ikke teknisk kompetent nok til å vurdere pro/cons ved det 😀 Jeg kan noen ganger merke bitte litt lugging ved forsiktig gasspådrag f eks ut fra ett lyskryss. Men sånn tror jeg alle disse bilene er i Electric modus. I følge Bavaria så var det sånn ladbare hybrider med konvensjonell girkassa kunne oppføre seg i elektiske modus. Og når sant skal sies så har jeg kjent det i flere andre ladbare hybrider også. Opplever stort sett akselerasjon som sømløs og fin. Særlig i Sport med bensinmotor så er det virkelig en flott drivlinje. Merker du at det "knepper" når du gir fullt rattutslag på sakte fart? Ser en del sliter med dette på X5 generelt når de kjører med for store og breie hjul. Jeg kjører ganske standard 20" med 275/45 20 foran og 305/45 20 bak (P-Zero stjernemerkede) 2 timer siden, Jomu skrev: Supert, takk. Sjekket nå. Er noen lefser av noen dekk, Pirelli P-zero runflat 315/35/ 21 bak og 275/40 21 foran. Ser ikke noe stjernemerke i modellkoden, foruten en stor stjerne midt på dekket. Antageligvis moden for å byttes de også. Høres ut som du har stjernemerkede dekk ja. Hvis dekkene er slitte så kan det være lurt å bytte dem snarest, igjen så er ikke xDrive systemet så glad i slitte dekk da rulleomkretsen ikke lenger blir optimal.
TurboJens Skrevet Tirsdag kl. 21:59 Skrevet Tirsdag kl. 21:59 For det første, å skifte olje kan ikkje reknast for å vere negativt, det er faktisk ei forutsetning med godt vedlikehold for å få ting til å vare. Problemet er at nokon har kanskje hatt dårleg erfaring (eller det mest vanlige at broren til onkelen til en venn har opplevd noko), dels fordi dei har skifta olje på ei girkasse med mekaniske problemer som adapsjon (læring av egen karakteristikk/tilpassing til slitasje) har klart å delvis kamuflere. Ved oljeskift blir det normalt nullstilt og då kan det dukke opp saker og ting. Nokon har kanskje gått seg vill i virvaret av spesifikasjonar og fylt på feil olje. Det kan rett og slett ta knekken på ei girkasse så det er viktig. På en motor kan du fylle på nærmast kva som helst som smører, girkassen derimot kan vere svært ømfintlig for tilstedeværelse av dei rette additiva. Dersom dekka dine er slitt og uansett må skiftast før neste sesong, prøv med vinterhjul. Og evt. med nye sonmardekk før du kasta vekk unødvendig med pengar. Dog ser eg ikkje oljeskift som unødvendig men det er kanskje litt vel tidleg ut i frå køyrelengde.
BMWE39turbo Skrevet Tirsdag kl. 23:08 Skrevet Tirsdag kl. 23:08 Burde ikke vere noe problem flushe ved 60k km. Bilen min har gått 132k nå og fått to flush i sitt liv. (Flusher ca hver 60k) Å bare bytte olje hjelper selvsagt, men man får bare ut halvparten. Er bilen kjørt 250k og man aldri har rørt oljen på kassa bør man vel vere litt obs på at avleiringer etc kan løsne, men 60k? Da må det isåfall vere noe galt med kassa for at et flush skal vere problematisk.
Jomu Skrevet Onsdag kl. 05:08 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 05:08 8 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jeg kan noen ganger merke bitte litt lugging ved forsiktig gasspådrag f eks ut fra ett lyskryss. Men sånn tror jeg alle disse bilene er i Electric modus. I følge Bavaria så var det sånn ladbare hybrider med konvensjonell girkassa kunne oppføre seg i elektiske modus. Og når sant skal sies så har jeg kjent det i flere andre ladbare hybrider også. Opplever stort sett akselerasjon som sømløs og fin. Særlig i Sport med bensinmotor så er det virkelig en flott drivlinje. Merker du at det "knepper" når du gir fullt rattutslag på sakte fart? Ser en del sliter med dette på X5 generelt når de kjører med for store og breie hjul. Jeg kjører ganske standard 20" med 275/45 20 foran og 305/45 20 bak (P-Zero stjernemerkede) Høres ut som du har stjernemerkede dekk ja. Hvis dekkene er slitte så kan det være lurt å bytte dem snarest, igjen så er ikke xDrive systemet så glad i slitte dekk da rulleomkretsen ikke lenger blir optimal. Takk for svar. Merket noe lugging ved fullt rattutslag og revers tidligere, men det forsvant etter VTG oljeskift. Skal teste igjen. 7 timer siden, TurboJens skrev: For det første, å skifte olje kan ikkje reknast for å vere negativt, det er faktisk ei forutsetning med godt vedlikehold for å få ting til å vare. Problemet er at nokon har kanskje hatt dårleg erfaring (eller det mest vanlige at broren til onkelen til en venn har opplevd noko), dels fordi dei har skifta olje på ei girkasse med mekaniske problemer som adapsjon (læring av egen karakteristikk/tilpassing til slitasje) har klart å delvis kamuflere. Ved oljeskift blir det normalt nullstilt og då kan det dukke opp saker og ting. Nokon har kanskje gått seg vill i virvaret av spesifikasjonar og fylt på feil olje. Det kan rett og slett ta knekken på ei girkasse så det er viktig. På en motor kan du fylle på nærmast kva som helst som smører, girkassen derimot kan vere svært ømfintlig for tilstedeværelse av dei rette additiva. Dersom dekka dine er slitt og uansett må skiftast før neste sesong, prøv med vinterhjul. Og evt. med nye sonmardekk før du kasta vekk unødvendig med pengar. Dog ser eg ikkje oljeskift som unødvendig men det er kanskje litt vel tidleg ut i frå køyrelengde. Takk for tips. Jeg får sjekke når vinterdekkene kommer på, og vurdere nye sommerdekk neste år. Leste gjennom trådene med stjernemerkede dekk, flere som anbefalte Michelin Pilot Sport Plus suv for komfort. 5 timer siden, BMWE39turbo skrev: Burde ikke vere noe problem flushe ved 60k km. Bilen min har gått 132k nå og fått to flush i sitt liv. (Flusher ca hver 60k) Å bare bytte olje hjelper selvsagt, men man får bare ut halvparten. Er bilen kjørt 250k og man aldri har rørt oljen på kassa bør man vel vere litt obs på at avleiringer etc kan løsne, men 60k? Da må det isåfall vere noe galt med kassa for at et flush skal vere problematisk. Ok, takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå