Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Skrevet August 16 Mistet servostyringen igår, kjørte en par km hjem og fikk parkert. Sjekket tomt for servoolje i beholderen og det drypper ganske bra med servoolje ut fra mansjetten venstre side på tannstang. Altså der venstre indre styrestag går inn i og gjennom mansjetten mot tannstang. Har for måneder siden skiftet servopumpe, og det har gått fint uten problemer etterpå. Det har vært perioder før dette byttet der det føles lettere å svinge, for så å bli litt tyngre igjen. Etter byttet har det vært ganske stabilt, kanskje av og til lettere å svinge. Har nå bestilt Bosch tannstang fra GS bildeler til ca 5000 kr med pant på samme beløp ved retur av gamle. Tenkte dette ikke lar seg reparere ? Eller ? Er det repsett for dette, pakninger, simmering ? Enkelt å reparere. Oljen går jo åpenbart ut av noen tetninger. Eller er det bare å begynne å skifte tannstang en. Noen som har gjort dette, leser at travers må ned og motor holdes oppe. Jeg har løftebukk. Sverre
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 Jeg ville bare skiftet tannstang. Men jeg tror det er endel pjusk å få til tannstang skifte på drive. Har ikke sjekket manualen enda. Men har man skrudd før, så tror jeg du får det til greit. Men vil tro du må ned med diffen og ut med akslingene foran. Trenger du en nærmere instruksjon?
Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 Hei igjen Otis 😊 Ja tenkte nok d bare er å sette igang å skifte. Har sønnen min til hjelp. Han er flink nok, og gir seg aldri 👍 Den Bosch tannstang en fra GS var på lagersalg med førpris ca 30000. Tenkte d bare var løp og kjøp. Ser komplett ut opp til feste av nedre rattaksel. Jeg tar gjerne imot instruksjoner om du har, sikkert noen problemer som dukker opp her. Uten å ha begynt ser jeg for meg å bruke tosøyler bukken, paller under motor til støtte osv. Men gangen i det har jeg ikke klart for meg. Har ikke noe talje eller sterk nok krok fra takside.
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 Man skal slippe ned travers, så du må løsne endeledd, stabilisatorstag, casterstag og alle slanger til tannstang. Og motor må henges opp. Bortsett fra det så er det plankekjøring.
Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 Ja sånn jeg tenkte. Problemet blir d med å støtte og henge opp motor. Tenke på sikkerheten. Må bli noe slags støtter/paller under motor og så senke bilen med løftebukk en. Finner vel en sikker måte. Sikre også med stropper fra krok i takstolene i garasjen. Sverre
E.C. Skrevet August 16 Skrevet August 16 Bare bruk motoråk, bare finn en som er brei nok først ved å måle der du skal støtte den opp: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/lofteak/motorak-500-kg-2000021465
Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 Ja absolutt en løsning med det motoråket. Legge det over tårnene (for langt bak kanskje ?), eller lengre framover. Tåler vel å ligge der på sidene med støtte av litt treverk.
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 Sånn er det BMW sier man skal støtte motoren med åk. E.C. reagerte på dette 1
Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 (endret) Fantastisk 😊 Bare en krok i forkant da 👍 Lurte lenge på d ja. Og så heve noen cm i forkant før en begynner å løsne travers. Endret August 16 av Sverre_BMW525d
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 De sier man skal skru inn slepekrok øyet på motoren, om jeg forstod det rett. Men du finner vel ut av det.
Sverre_BMW525d Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 Ok der lærte jeg noe nytt, ja får se etter det. Veldig bra å forberede seg. Aldri gjort slikt prosjekt. Tusen takk så langt.
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 Ja, det er vel ikke så nøye egentlig. Det viktigste er bare at motoren kan holdes oppe. Nøyaktig fremgangsmåte er ikke så viktig. Sverre_BMW525d reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet August 16 Skrevet August 16 (endret) M57 er ikke tyngere enn at du kan bruke en 2x4 eller lignende, helst på høykant som jeg ga faan i.. 🤪 løsne motorlabber forså å jekk opp motor litt før du stropper den fast i 2x4, så ser du at den henger før du slipper ned travers din er nok enda lettere siden det er alublokk, men likevell ganske likt siden diff henger igjen på bunnpanne. Endret August 16 av Ingvaldsen Sverre_BMW525d, Otis og PIIIPower reagerte på dette 3
Otis Skrevet August 16 Skrevet August 16 Min bror gjorde en lignende jobb på sin E70 med M57, men vi var usikre på om en 2x4" var nok, så han hengte den i taket. Men fint å se at noen turte å prøve!
Sverre_BMW525d Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden (endret) Da er min sønn og jeg så smått igang. Er jo et festepunkt der jeg peker på et av bildene. Det kan vel brukes til å heve ca 3 cm ? Vi er usikre på å bruke takkrokene og da støtter vi uansett de takbjelkene (7 meter lange) med 2x4 fra golv mot tak. Om ikke finner vi noe greit ala motoråk, lage noe brukbart. Ene casterstag sitter mutter så inni h. Her prøver vi å finkutte mutter uten å ødelegge bolt. Håper dette går bra etterhvert. De casterstagene kan beveges litt når du vrir, ikke i lengderetning. Normalt ? Kanskje halv cm. Endret 21 timer siden av Sverre_BMW525d PIIIPower reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå