Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo ikke så lett å gi deg gode og konkrete svar her. Du spør om kvalitet i trådtittelen, men så er det egentlig viskositetsforskjellene du lurer på. Viskositet er en spesifikasjon som er målt etter helt konkrete internasjonale standarder og er ikke det samme som kvalitet. Kvaliteten (hvor bra noe er laget) har fint lite å si så lenge spesifikasjonen er feil. W står for vinter og refererer bl.a. til helt konkrete viskositetsnivåer en olje må havne under ved en gitt temperatur ved simulering (ASTM D5293), i tillegg er det krav til max viskositet ved gitte temperaturer - for å rett og slett sikre at oljen skal kunne pumpes, verdiene for begge delene kan du finne i SAE J300

0W er "så langt ned det går" blant vinteroljer, så at 5W er for "mer tempererte strøk" blir å ta ganske hardt i. Det er det nest laveste du kommer innen vinterolje-spec! 

Så må man huske at de fleste bilene tilbringer mesteparten av tiden ved driftstemperatur, som etter SAE J300 er definert til 100 grader C. Der er viskositet 30 (det taller som står bakerst i både 0W-30 og 5W-30) definert til å være mellom 9,3 - 12,5 cSt. Sammenlignet med alle vinterspesifikasjonene ved kalde temperaturer så er dette "uendelig" mye mindre viskøst og mye mer tynnflytende. En 0W-XX eller 5W-XX eller whatever W-multigrade kan aldri bli "for tynn". Vi snakker om lav viskositet ved mange minus og da er viskositeten fortsatt 500-1000x høyere enn ved driftstemp. Det som derimot er verdt å merke seg er at alle verdiene for en viskositetsgrad er angitt som spenn. 

image.png.f6e853ade723aa90bbc55cc53fa0534e.png

En "30-olje" kan bokstavelig talt være 12,44 cSt ved 100 grader og en "40-olje" kan være 12,46 cSt ved 100 grader, ergo knapt noe målbar forskjell. De fleste produsenter legger nok sine oljer nærmere midten på spennet, men om man er veldig opptatt av å ikke få "for tynn olje" så er det bare gå inn i databladet og lese ut "Kinematic visc." ved driftstemp før man går til innkjøp, ikke sitte og spekulere om 0W eller 5W kommer til å gjøre olja "for tynn", det er ikke der det ligger!

Longlife er også spesifikasjoner, men disse omfatter en del mer enn bare viskositet, derfor kan flere ulike viskositeter ha samme LL-godkjenninga. Bare fordi BMW har kalt godkjenninga Longlife og funnet ut at tilstrekkelig antall motorer overlever de lange intervallene (mens bilene er innenfor garantitiden) så er ikke det nødvendigvis noe oppfordring til å kjøre lange intervaller. LL-04 skulle primært ha mindre aske enn LL-01, så man ikke tettet DPF på biler som har det, var ikke sånn at smøreegenskapene ble revolusjonerende mye bedre på den nye godkjenninga. BMW TIS lister opp at LL-01 kan brukes på samme motorer som har LL-04-godkjenning, om man ikke har DPF.

Hva en B58 parkeres med for vinteren vil jeg si er ganske likegyldig. Klart det er noen forurensninger i olja, men så å si alle kjemiske reaksjoner som omfatter slitasje skjer raskere ved høy temperatur og med motor i gang. At noe er korroderende nok til å påvirke noe som helst i bunnpanna over vinteren, mens bilen står kald, er meget usannsynlig. Noe særlig drivstoff er det heller ikke i oljen din. Tanken er god, men drivstoff i olja havner primært ved kaldstart, når man kjører fet blanding for å få start. Da kan det hende man vasker vekk noe av olja på sylindervegger/ringer som du sier og noe av bensinen går i bunnpanna. Du har dog en moderne bil og ikke en gressklipper fra 1985. Slikt er minimalt og det som havner i olja damper vekk og blir borte via veivhusventilasjonen når motoren er oppe i driftstemperatur. 

I likhet med de fleste andre her hadde jeg heller tatt oljeskift rett etter vinterlagringen, men om du vil gjøre det før så er jo det din sak. Hva du fyller på av godkjent olje har veldig lite å si, tror ikke du ville ha målt noe forskjell her. En motor i en bil som kjøres kun på sommeren, med årlige oljeskift og kortere intervaller er nok uansett langt mer påpasset enn snittet og hva disse er beregnet for å tåle.

Skrevet

Pleier selv å bare tappe ut alt av olje når sesongen er over, og har pluggen åpen  hele lagringsperioden. Så fylles ny når sesongen starter igjen. Fungerer for meg 👍

Skrevet
11 timer siden, E.C. skrev:

Er jo ikke så lett å gi deg gode og konkrete svar her. Du spør om kvalitet i trådtittelen, men så er det egentlig viskositetsforskjellene du lurer på. Viskositet er en spesifikasjon som er målt etter helt konkrete internasjonale standarder og er ikke det samme som kvalitet. Kvaliteten (hvor bra noe er laget) har fint lite å si så lenge spesifikasjonen er feil. W står for vinter og refererer bl.a. til helt konkrete viskositetsnivåer en olje må havne under ved en gitt temperatur ved simulering (ASTM D5293), i tillegg er det krav til max viskositet ved gitte temperaturer - for å rett og slett sikre at oljen skal kunne pumpes, verdiene for begge delene kan du finne i SAE J300

0W er "så langt ned det går" blant vinteroljer, så at 5W er for "mer tempererte strøk" blir å ta ganske hardt i. Det er det nest laveste du kommer innen vinterolje-spec! 

Så må man huske at de fleste bilene tilbringer mesteparten av tiden ved driftstemperatur, som etter SAE J300 er definert til 100 grader C. Der er viskositet 30 (det taller som står bakerst i både 0W-30 og 5W-30) definert til å være mellom 9,3 - 12,5 cSt. Sammenlignet med alle vinterspesifikasjonene ved kalde temperaturer så er dette "uendelig" mye mindre viskøst og mye mer tynnflytende. En 0W-XX eller 5W-XX eller whatever W-multigrade kan aldri bli "for tynn". Vi snakker om lav viskositet ved mange minus og da er viskositeten fortsatt 500-1000x høyere enn ved driftstemp. Det som derimot er verdt å merke seg er at alle verdiene for en viskositetsgrad er angitt som spenn. 

image.png.f6e853ade723aa90bbc55cc53fa0534e.png

En "30-olje" kan bokstavelig talt være 12,44 cSt ved 100 grader og en "40-olje" kan være 12,46 cSt ved 100 grader, ergo knapt noe målbar forskjell. De fleste produsenter legger nok sine oljer nærmere midten på spennet, men om man er veldig opptatt av å ikke få "for tynn olje" så er det bare gå inn i databladet og lese ut "Kinematic visc." ved driftstemp før man går til innkjøp, ikke sitte og spekulere om 0W eller 5W kommer til å gjøre olja "for tynn", det er ikke der det ligger!

Longlife er også spesifikasjoner, men disse omfatter en del mer enn bare viskositet, derfor kan flere ulike viskositeter ha samme LL-godkjenninga. Bare fordi BMW har kalt godkjenninga Longlife og funnet ut at tilstrekkelig antall motorer overlever de lange intervallene (mens bilene er innenfor garantitiden) så er ikke det nødvendigvis noe oppfordring til å kjøre lange intervaller. LL-04 skulle primært ha mindre aske enn LL-01, så man ikke tettet DPF på biler som har det, var ikke sånn at smøreegenskapene ble revolusjonerende mye bedre på den nye godkjenninga. BMW TIS lister opp at LL-01 kan brukes på samme motorer som har LL-04-godkjenning, om man ikke har DPF.

Hva en B58 parkeres med for vinteren vil jeg si er ganske likegyldig. Klart det er noen forurensninger i olja, men så å si alle kjemiske reaksjoner som omfatter slitasje skjer raskere ved høy temperatur og med motor i gang. At noe er korroderende nok til å påvirke noe som helst i bunnpanna over vinteren, mens bilen står kald, er meget usannsynlig. Noe særlig drivstoff er det heller ikke i oljen din. Tanken er god, men drivstoff i olja havner primært ved kaldstart, når man kjører fet blanding for å få start. Da kan det hende man vasker vekk noe av olja på sylindervegger/ringer som du sier og noe av bensinen går i bunnpanna. Du har dog en moderne bil og ikke en gressklipper fra 1985. Slikt er minimalt og det som havner i olja damper vekk og blir borte via veivhusventilasjonen når motoren er oppe i driftstemperatur. 

I likhet med de fleste andre her hadde jeg heller tatt oljeskift rett etter vinterlagringen, men om du vil gjøre det før så er jo det din sak. Hva du fyller på av godkjent olje har veldig lite å si, tror ikke du ville ha målt noe forskjell her. En motor i en bil som kjøres kun på sommeren, med årlige oljeskift og kortere intervaller er nok uansett langt mer påpasset enn snittet og hva disse er beregnet for å tåle.

Takk for lynkurset🙂

Alltid takknemlig når jeg råker ut for folk, som vet, ikke synser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...