Øyvind L. Skrevet September 21 Skrevet September 21 6 timer siden, Yngvejos skrev: En E39 er full av elektrolyttkondensatorer som nærmer seg slutten av sin levetid. (Degraderte kondensatorer er ofte grunnen til ustabil elektronikk i eldre biler) Disse utsettes for store belastninger hvis de er lagret over tid uten å bli spenningssatt. Etter langtidslagring skal elektrolyttkondensatorer "reformes" ved å gradvis øke spenningen med begrenset strømtrekk. Dette er upraktisk å gjennomføre på en bil. Mitt lagringstips er å koble til vedlikeholdslader og slå på tenningen regelmessig slik at alle moduler får strøm. Helt enig. Har aldri skjønt poenget med å koble av batteriet når bilen blir lagret over vinteren. Et batteri tåler da litt kaldt miljø, men tåler selvfølgelig ikke å bunnfryse. Og står bilen lagret en plass med jevn temperatur så blir det heller ingen kondens.
E.C. Skrevet September 21 Skrevet September 21 10 hours ago, Yngvejos said: En E39 er full av elektrolyttkondensatorer som nærmer seg slutten av sin levetid. (Degraderte kondensatorer er ofte grunnen til ustabil elektronikk i eldre biler) Disse utsettes for store belastninger hvis de er lagret over tid uten å bli spenningssatt. Etter langtidslagring skal elektrolyttkondensatorer "reformes" ved å gradvis øke spenningen med begrenset strømtrekk. Dette er upraktisk å gjennomføre på en bil. Mitt lagringstips er å koble til vedlikeholdslader og slå på tenningen regelmessig slik at alle moduler får strøm. Største problemet for elektrolyttkondensatorer er varme som fører til at elektrolytten enten brytes ned eller at den tørker ut. Det er riktig at elektrolyttkondensatorer kan degradere hvis de står lenge uten strøm, men normalt snakker man om "reforming" for lagringsperioder på 2-10+ år, typisk radio/forsterker som ble stående i boden i mange år. Kobler man vekk batteriet ved vinterlagring er det snakk om rundt 6 måneder, så jeg vil helle mot at det ikke blir noe nevneverdig forskjell om man gjør det på den ene eller andre måten. Som du er inne på så lever mange av disse snart på overtid, og hvor lenge de lever er nok mer bingo enn hva man gjør under vinterlagringa spør du meg. Vedlikeholdslader er nå helt greit om man har mulighet til det, men det med å kjøre gjennom tenninga tror jeg kanskje blir mest en "feel good"-opplegg fordi man føler at man gjør noe. mr.pingu og teerex reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå