Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min 2018 F31 har Comfort Access med lys under alle 4 dørhåndtak.

Plutselig la jeg merke til at ingen av disse lampene tenner når jeg låser opp bilen verken med nøkkelen eller ved å dra i håndtakene. 

Jeg kan låse og låse opp bilen med å ta på og dra i håndtakene så alle de funksjonene virker.  Welcome light (Eller hva det heter) tenner når jeg låser opp bilen og slukker etter 20 sekunder, men lampene i dørhåndtakene er mørke. Ligger selvfølgelig ingen feilkoder. (Bruker ISTA).

Noen som har en ide eller er det bare å kjøpe nye begge håndtakene og håpe at det fikser problemet?

PXL_20250912_173252004.thumb.jpg.62b9391e855b292063286573d516bf59.jpg

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Comfort access / Håndtaket har 2 stikk,1 for de lysene og 1 for de øvrige funksjoner du nevner.
Stikket til lyset har 2 pins, stikket til lås og comfort access har 4 pins.

Selve lysene kan byttes og er ikke nødvendig å bytte hele håndtaket

63177277447 venstre 
63177277448 høyre

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=8D11-EUR-09-2015-F30N-BMW-320d_ed&diagId=63_1354

ISTA REP guide: 63 31 170 Removing and installing/replacing door handle light on left or right front door

Lyset i håndtaket er terminal «OVT» (Outdoor Vehicle Telematics også kalt «searchlights» om noen lurte) og kommer fra FEM. A173*9b pin 52 og går til alle 4 dører så du kan evt måle om du får spenning på stikket på 1 av håndtaket er bare 2 ledere, ene positiv andre er jord. Er ikke separat sikring på disse, de er sikret gjennom «Short circuit lock» i FEM men da burde du hatt feilkode på det egentlig. Likevel litt merkelig at alle 4 har tatt kvelden.

Skrevet

Regner ikke med dette er problemet siden du har sjekket for feilkoder, men jeg mener å ha opplevd noe lignende selv om spenningsnivået på batteriet er noe lavt, eller når en har låst opp og igjen bilen mange ganger i et kort tidsrom (over få minutter) samtidig som spenningsnivået er noe lavt. Akkurat som om bilen beskytter batteriet ved å shutte ned noen funksjoner. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, papertiger skrev:

Regner ikke med dette er problemet siden du har sjekket for feilkoder, men jeg mener å ha opplevd noe lignende selv om spenningsnivået på batteriet er noe lavt, eller når en har låst opp og igjen bilen mange ganger i et kort tidsrom (over få minutter) samtidig som spenningsnivået er noe lavt. Akkurat som om bilen beskytter batteriet ved å shutte ned noen funksjoner. 

Helt nytt Bosch batteri for 3 uker siden siden det originale som har stått i bilen fra fabrikken begynte å bli dårlig. Jeg er usikker på når disse lysene sluttet å virke. I dag har jeg sjekket hver gang jeg skal låse opp bilen. Som feks etter arbeid. Da har bilen vært parkert i 8 timer og jeg har 40 minutters kjøring til arbeid så den får tid til å lade.. Nye batteriet er kodet inn.

Ja er rart at det ikke ligger noen feilkoder. 

PXL_20250824_120346938.thumb.jpg.f2f6ba703366f2ea710916ecbf1be774.jpg

Endret av Øyvind L.
Skrevet (endret)

9 minutes ago, papertiger said:

Hvis man låser og låser opp flere ganger etter hverandre blir welcome lights også borte samt når batterispenning er lavt. Så om bilens lys ellers lyser opp ved låse opp er det snakk om annet årsak.

Annet lett sjekk; lyser noe av interiør lysene opp? De er nemlig også en del av OVT-funksjonen.
Og har du dobbelsjekket iDrive lysinnstillinger, husker så fort fra sofaen ikke om det var noe der iht håndtakbelysning i IDrive 5/6. 

Endret av mr.pingu
Skrevet
31 minutter siden, mr.pingu skrev:

Comfort access / Håndtaket har 2 stikk,1 for de lysene og 1 for de øvrige funksjoner du nevner.
Stikket til lyset har 2 pins, stikket til lås og comfort access har 4 pins.

Selve lysene kan byttes og er ikke nødvendig å bytte hele håndtaket

63177277447 venstre 
63177277448 høyre

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=8D11-EUR-09-2015-F30N-BMW-320d_ed&diagId=63_1354

ISTA REP guide: 63 31 170 Removing and installing/replacing door handle light on left or right front door

Lyset i håndtaket er terminal «OVT» (Outdoor Vehicle Telematics også kalt «searchlights» om noen lurte) og kommer fra FEM. A173*9b pin 52 og går til alle 4 dører så du kan evt måle om du får spenning på stikket på 1 av håndtaket er bare 2 ledere, ene positiv andre er jord. Er ikke separat sikring på disse, de er sikret gjennom «Short circuit lock» i FEM men da burde du hatt feilkode på det egentlig. Likevel litt merkelig at alle 4 har tatt kvelden.

Har eid E90 tidligere så jeg har byttet noen av de håndtakene så vet at jeg ikke trenger bytte håndtak for å bytte LED, men jeg har ikke noe tro på at alle 4 LEDen er ødelagte. Tenkte kanskje at håndtaket sender signal om at nå låses bilen opp så da skal LEDene tenne, men siden welcome light tenner så får vet jo bilen at døren låses opp.. Bare en tanke. 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Øyvind L. said:

Har eid E90 tidligere så jeg har byttet noen av de håndtakene så vet at jeg ikke trenger bytte håndtak for å bytte LED, men jeg har ikke noe tro på at alle 4 LEDen er ødelagte. Tenkte kanskje at håndtaket sender signal om at nå låses bilen opp så da skal LEDene tenne, men siden welcome light tenner så får vet jo bilen at døren låses opp.. Bare en tanke. 

Å ja, var usikker om du var klar over det, siden du skrev om bytting av håndtak. 

Nei det er virkelig vanskelig å tro at alle 4 tatt kvelden for å være helt ærlig så ligger nok en annet årsak bak her, vil jeg tro.

Har du prøvd å låse opp med nøkkelen for å utelukke det?

Endret av mr.pingu
Skrevet
8 minutter siden, mr.pingu skrev:

Å ja, var usikker om du var klar over det, siden du skrev om bytting av håndtak. 

Nei det er virkelig vanskelig å tro at alle 4 tatt kvelden for å være helt ærlig så ligger nok en annet årsak bak her, vil jeg tro.

Har du prøvd å låse opp med nøkkelen for å utelukke det?

Når jeg låser opp med fysisk nøkkel så er låser den bare oppe døra. Bilen våkner ikke slik den gjør når man trykker på knappen eller tar i håndtaket.

Men fysisk nøkkel så låser den kun opp fører døren. Nå jeg tar i håndtaket for å åpne døren så låser den opp de andre dørene og bilen "våkner", men ingen av håndtakene låser. Kan det ha skjedd noe når jeg byttet batteriet. Kan FEM fått seg en smell...

• Øyvind L. changed the title to LØST. Lyset i dørhåndtakene virker ikke lenger.
Skrevet (endret)

Altså. Når man skrur av kupelyset i taket slik at det ikke tenner når man åpner dørene så tenner heller ikke lampene i håndtakene når man låser opp bilen. Lysene under dørene lyser heller ikke da.... Jiiizzz.. 🤥🤦‍♂️

Da lærte jeg noe nytt i kveld.. hahahah.

Men uansett takk for bryet og tiden deres. Alle lysene lyser igjen nå.... :D 

Endret av Øyvind L.
Skrevet (endret)
34 minutes ago, Øyvind L. said:

Når jeg låser opp med fysisk nøkkel så er låser den bare oppe døra. Bilen våkner ikke slik den gjør når man trykker på knappen eller tar i håndtaket.

Men fysisk nøkkel så låser den kun opp fører døren. Nå jeg tar i håndtaket for å åpne døren så låser den opp de andre dørene og bilen "våkner", men ingen av håndtakene låser. Kan det ha skjedd noe når jeg byttet batteriet. Kan FEM fått seg en smell...

Jeg tenkte på knappen på nøkkelen jeg, ikke fysisk nøkkel da dette er rent mekanisk måte å låse opp. 

Når bilen våkner, virkelig alt annet av lys funker? Selve hovedlykten og baklykter blir styrt av FLE og REM men det er FEM som sier fra.  Så welcome lights her, har litt mindre å si om det er FEM som er synderen.

Se listen nedenfor.

Virker også rart om bare den ene utgangen på FEM har fått seg en smell men ingen av de andre og jeg trodde ikke at FEM var så sensitiv på batteribytte som FRM en gang var. 

The Front Electronic Module (FEM) is responsible for the activation of the following interior lighting:

• Front interior lighting
  • Interior light button
  • Reading light
  • Ambient lighting
  • Locator lighting
  • Door entry lighting
  • Door ground lights
  • Glove box lighting
  • Vanity mirror lighting

Jeg skrev alt dette før du kom med siste beskjed så velger å beholde det.

6 minutes ago, Øyvind L. said:

Altså. Når man skrur av kupelyset i taket slik at det ikke tenner når man åpner dørene så tenner heller ikke lampene i håndtakene når man låser opp bilen. Lysene under dørene lyser heller ikke da.... Jiiizzz.. 🤥🤦‍♂️

Da lærte jeg noe nytt i kveld.. hahahah.

Men uansett takk for bryet og tiden deres. Alle lysene lyser igjen nå.... :D 

Hehe, prøvde å peke mot noe sånt ;) selv om jeg var ikke 100% klar over det kunne være som du beskrev men jeg viste at det var en sammenheng med kupelys / interiørlys 😛 

48 minutes ago, mr.pingu said:

lyser noe av interiør lysene opp? De er nemlig også en del av OVT-funksjonen.

Bra du fant ut da :) 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Fant også det du lister til der i newTIS. Begynte å lure på om det var FEM som hadde fått seg en smell... Så når jeg har trykket på knappen for å skru av interiør lyset må gudene vite, men slike ting dukker opp når høsten kommer og det er mørkere om morgen og kveld.. Hahaahha :D

Skrevet
2 minutes ago, Øyvind L. said:

Fant også det du lister til der i newTIS. Begynte å lure på om det var FEM som hadde fått seg en smell... Så når jeg har trykket på knappen for å skru av interiør lyset må gudene vite, men slike ting dukker opp når høsten kommer og det er mørkere om morgen og kveld.. Hahaahha :D

Som sagt, hadde vært veldig rart om bare dørhåndtak lys utgangen hadde fått seg en smell men kan hende om 1 av lysene hadde bare kortsluttet og «software» sikringen hadde ikke gjort jobben sin. 

Ja og greit å få orden på bilen før vinteren også haha ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...