sondre Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hei. Vurderer pga. bredere utvalg å kjøpe en manuell e36, e46, e39 e60/61 fra utlandet, guttungen (straks 17) skal ta lappen på manuell så trenger en manuell bil, taken er vel også at det skal bli hans første bil. Ofte er det byttet en del på såpass gamle biler så jeg er litt skeptisk i forhold til å få det godkjent med norske skilter, tenker da spesielt på følgende: Coilovers/senking Selv om det er godkjent i utenlandsk vognkort, hva om det ikke følger med TÜV papirer? Shortshift? Andre ting man må passe på? Ser at på Blocket at man kan kjøpe bilhistorik som kanksje er et must om man skal handle fra Sverige, men vet ikke datakvaliteten på carfax..
*MrB* Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Carfax vil kunne si noe om bilens skadehistorikk, km-stand osv. Den vil mest sannsynlig ikke hjelpe deg om du tar en modifisert bil inn til landet. Da må du nok ha med deg andre godkjenningspapirer i tillegg. Kan ikke se at shortshift skal ha noen betydning da. Endringer som kan møte problemer er bremser, understell, motor, hjul, lys og karosserimodifikasjoner. Jeg ville nok prøvd å fine en mest mulig urørt bil. sondre reagerte på dette 1
sondre Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden 1 minutt siden, *MrB* skrev: Carfax vil kunne si noe om bilens skadehistorikk, km-stand osv. Den vil mest sannsynlig ikke hjelpe deg om du tar en modifisert bil inn til landet. Da må du nok ha med deg andre godkjenningspapirer i tillegg. Kan ikke se at shortshift skal ha noen betydning da. Endringer som kan møte problemer er bremser, understell, motor, hjul, lys og karosserimodifikasjoner. Jeg ville nok prøvd å fine en mest mulig urørt bil. Enig det, ser på en som er ganske så urørt, men har coilovers - men om TÜV papirer kan fremskaffes så bør det vel gå greit, uten papirer så er det vel bare å glemme?
*MrB* Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg er usikker på om man kan få godkjent en importbil med modifikasjon, eller om man egentlig må sette bilen i originalstand ved import for deretter å godkjenne evt endring. I prinsippet skal du kunne få det til med noe så "enkelt" som coilovers sålenge det følger med TUV, men det er litt gråsone. Men snakker vi f.eks. en E46, og du er skrukyndig, så er det ikke voldsom kost å kjøpe inn/sette på noe originalt for å godkjenne om alt annet er rett med det eksemplaret du har funnet. 4 dempere og fjærer fra Autodoc, så er du der. sondre og sveigis reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Har bilen modifikasjoner godkjent i vognkortet i EU-land, så blir det godkjent i Norge også. Om bilen har senkesett med TUV så er det vel bare å fremskaffe appirer på dette, ta hjulstilling og lyskontroll og få dette også godkjent i vognkortet. Er blandt annet EU/EØS reglene som gjer at vi blandt anna har Volvo 740 cab med avkappet tak på norske skilt, siden ombyggingen er godkjent i Svensk vognkort. sveigis og sondre reagerte på dette 2
sondre Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg ringte tekninsk på biltilsynet aka Statens Vegvesen og så lenge det fulgte med TÜV papirer og det ble utført en 4-hjulskontroll før visning på biltilsynet, så var det ingen problem med å få det godkjent sa de der. Endret 5 timer siden av sondre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå