02ronny Skrevet Tirsdag kl. 21:50 Skrevet Tirsdag kl. 21:50 Hei Har en 118i som jeg må bytte hovedkabel på (kontaktfeil på hovedkontakten til sikringsboksen). Er det lurt å bruke kontakfett på den nye kontakten bak sikringsboksen, eller skal jeg bare montere tørt?
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 22:32 Skrevet Tirsdag kl. 22:32 Jeg tenker tørt. Sikringsboks er et ganske rent og tørt sted. Sånn spray er mer relevant til å rense gammel kontakt der fukt og korrosjon kan ha sneket seg inn. Typisk ut mot lykt eller en sensor utenfor kupeen.
dopus Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) rense gamle kontaker bruker man egen spray for på biltema heter den "elektronikkrengjøring" Ser egentlig ikke problemet med å bruke sprayen som er oppgitt her, hvis den kan forhindre korrosjon på koblinger. Det er jo og litt av grunnen til man bruker batteripol fett, dieletric grease osv. Men dette er min mening. Jeg hadde nok benyttet den sprayen det er linket til, eller tilsvarende produkter fra andre leverandører. Endret 10 timer siden av dopus
TurboJens Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Denna, beskrivelsen passa veldig bra til formålet. https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/vaselinspray-200-ml-2000044246
Otis Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Kan ikke bare bruk hvit vaselin? Eller den gule metallboksen med vaselin som kjerringa bruker på leppene sine?
E.C. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden De fleste typer smørefett og spesielt dielektrisk fett er isolerende. De leder ikke strøm og de er fuktavstøtende (som fett er). Når man klemmer sammen en kontakt så skvises slikt fett utover. Da får man både god elektrisk kontakt der fettet ble skvist ut og man forhindrer at fukt (og oksygen) kan komme til der det ikke er kontakt. Man kan gjerne smøre mer fett på utsiden av kontakten etterpå. Eller spray, om det er det man bruker. Spesialtilpasset fett for kontakter har mest fokus på å være isolerende. Slik at det ikke kortslutter noe om det renner ved høyere temperatur. Derfor kan det potensielt være mindre egnet å bruke andre typer fett, da de kan være mer strømledende. Spørsmålet om man skal smøre med noe sånt i en sikringsboks er todelt. Skader det noe? Nei. Er det behov for det? All den tid man ikke bruker tilsvarende fett/pasta på sikringer i samme sikringsboks så mener jeg nei. Det er ikke en like utsatt lokasjon som sikringsboks under panseret eller batteripoler der batteriet er under panseret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå