Gå til innhold

12 v inn til coil men ikke videre /No spark !Tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pasient her som jeg ikke blir klok på nå .

Dette er en Opel Commodore med ettermontert motor med innsprøytning .

Bil gikk som et helsike helt til den ble parkert for mange årsiden .

Igår skulle vi få oppstart på den .

-Ny bensin 98 okt.

-Ny plugger ,rotor fordelerlokk 

Men startet den ?

Niks 

Ny coil ble montert men null start .

Vi får strøm inn til coil men null gnist altså helt dødt så mitt spm er jo hvor skal jeg fortsette videre med feilsøking ?

Det sagt han som har satt i denne motoren skulle hatt juling for sånn et rot har jeg aldri sett med skjøting og gamle koplinger

Men i og med dette er likt som gamle 3,5 ,6 og 7 serier regner jeg med noen kan tipse litt her .

Skrevet

Du må finne ut hvor signalet til coilen kommer fra. Først må du finne ut hva slags innsprut det er. Er det Bosch eller noe annet? Hva slags motor sitter det der?

Generelt så kan signalet til coilen kommer fra 3 forskjellige steder: Enten direkte fra  fordeleren med stifter eller elektronik innebygd i fordeleren. Mange Amcar har alt innebygd i fordeleren.  Du kan også få signalet fra en egen elektronikenhet. Dette er måten som gamle BMW,er bruker fra ca. 1977 til 1988. Det siste er hvis innspruthjernen styrer alt sammen. Da kommer signalet fra motorstyringen. Dette var måten BMW brukte fra ca. 1982 og til de fikk separate coiler.

Skrevet
2 timer siden, Rune-K skrev:

Du må finne ut hvor signalet til coilen kommer fra. Først må du finne ut hva slags innsprut det er. Er det Bosch eller noe annet? Hva slags motor sitter det der?

Generelt så kan signalet til coilen kommer fra 3 forskjellige steder: Enten direkte fra  fordeleren med stifter eller elektronik innebygd i fordeleren. Mange Amcar har alt innebygd i fordeleren.  Du kan også få signalet fra en egen elektronikenhet. Dette er måten som gamle BMW,er bruker fra ca. 1977 til 1988. Det siste er hvis innspruthjernen styrer alt sammen. Da kommer signalet fra motorstyringen. Dette var måten BMW brukte fra ca. 1982 og til de fikk separate coiler.

Motor er en 3.6 liter Senator motor ifølge motorblokk med Bosch innsprøyting ,er og stiftløs tenning.

Jeg mener og tror at den får signaler fra hjernen på denne type motor altså Rune .

Skal bort å se litt senere ikveld så kan det hende at jeg legger ut noen bilder her evnt pm.

Jeg mener du fikk jo liv i en brannskadet e30 i sin tid og med litt frem og tilbake her så bør du få liv i denne 😅😅

Neida sånn seriøst så er planen at det kommer en Opelmann og som jeg kjenner bort og ser ila uken .

Men Ila uken har ikke jeg tid til ,jeg vil ha start nå 😩😊

Skrevet

Jeg trodde den største motoren man fikk i Senator var på 3 liter men akkurat det kan du mye mere om enn jeg.

Men hvis motoren er fra senator B så har den høyst sannsynlig Bosch Motronic innsprut. Det er samme typen som du har i både E28en og E34en din. Da ville jeg begynt med og sjekke veivsensoren(e) Om Opel brukte typen med 1 eller 2 sensorer vet jeg ikke men hvis hjernen mangler signaler fra disse så vil du aldri få et signal inn på coilen.

Ellers er det bare å være systematisk, sjekke alle ledninger og koblinger sammen med evt. releer. Hvor lett det er og finne et koblingsskjema for motorstyringen på Senator aner jeg ikke men det er jo en stor fordel hvis du finner det ellers er det nesten håpløst. Du kan jo også sjekke ut skjemaene fra BMW, prinsippene er jo det samme om ikke lednings farger og slike ting stemmer. Har den luftmassemåler slik som E34 eller luftmengdemåler slik som E28 har?

Skrevet

Angående motor så stemmer det godt ,det vil si at Irmscher leverte noen utgaver med 3.6 12 ventilers utgaver .

De hadde og 4.0 24 med 272 hk en storartet motor 😊

Men tilbake til bilen det gjelder men er nok Bosch motronic og var en nå som sa jeg måtte evnt ta en sjekk på veivsensor på bilen om der er det .

Ja skal se over tingene nå fra en kant men Desverre så er det så mye rart her at jeg blir matt .

Desverre så er det så som så angående koplingskjema mener jeg på nettet ,og ting blir ikke lettere når personen som har gjort alt har brukt ledninger i alle farger og koplet på ..

Som sagt skal se .

Skrevet

Ingen bilder ,men null signaler @Rune-K når man tar av veivsensor kontakt ,altså ikke strøm .

Så da må man lete hvorfor den ikke får strøm tenker jeg .

Dette er en tre polet kontakt på denne ,så på en måte var jeg litt glad når jeg fant ut dette så er det vel kanskje en måte og ohme selve sensor og ?

Skrevet

Det går an og ohme sensoren ja, husker ikke verdiene men det finner du hvis du søker litt. Kom til og tenke på en ting, er du sikker på at motorstyringen har spenning tilkoblet? Pinnenummerne bør være det samme på Bosch styreenheten uansett om den sitter i en BMW eller Opel så det bør du finne ut av om du sjekker skjemaet til E34.

Hvorfor ble bilen parkert i utgangspunktet? Hvis motoren virket når den ble parkert så er det usannsynlig at en sensor ryker hvis den bare står der. Da er det mer sannsynlig med releer eller dårlig kontakt et sted, men hvis den ble parkert fordi motoren stoppet kan det være en sensor.

Skrevet
6 timer siden, Rune-K skrev:

Hvorfor ble bilen parkert i utgangspunktet? Hvis motoren virket når den ble parkert så er det usannsynlig at en sensor ryker hvis den bare står der. Da er det mer sannsynlig med releer eller dårlig kontakt et sted, men hvis den ble parkert fordi motoren stoppet kan det være en sensor.

Bilen ble parkert visstnok pga manglende eu samt tid og motivasjon i sin tid ,men dette er jo kun noe forrige eier sa og det kan man selvsagt ikke stole på .

Jeg tror og at dette dreier seg om at bil har begynt og tulle her .

Som sagt så er det et grusomt virvar her og ble sjokkert når jeg så bak sikringsboksen her …Bare skjøting ,løse ledninger .

Jeg sa til eier av bil at her bør du vurdere og bytte ut ledningsnett i hele bil og få en bilelektrisk fagkyndig til å skjøte lege det opp 110% .

Som jeg sa til han ,husk hvordan e30en min var og husk hvordan det den ble der virket alt tilslutt .

Skrevet
2 hours ago, sveigis said:

Som jeg sa til han ,husk hvordan e30en min var og husk hvordan det den ble der virket alt tilslutt .

Enig i anbefalingen du gav han med å få ein fagkyndig til å ta jobben, E30en er eit godt eksempel på at det kan vere smart. Der fungerar nemleg alt den dag i dag👏

Skrevet
1 minutt siden, KMT skrev:

Enig i anbefalingen du gav han med å få ein fagkyndig til å ta jobben, E30en er eit godt eksempel på at det kan vere smart. Der fungerar nemleg alt den dag i dag👏

Ja jeg skal bort nå etterpå pga jeg har lagt søvnløs pga dette 😂

Jeg VIL ha svev på den og om jeg klarer det så skal jeg og klare og få til ledningsnett på denne med hjelp fra noen Opelkompiser.

Du vet på denne så er det ikke så avansert originalt men problemet er jo når klabbetasser med Biltema kabelsko og el teip har gått løs ,da blir det surr.

Gøy og høre @KMT og det er takket være @Rune-K og hjelpen hans .

Du kan si vi lagde et ledningsnett via tlf og meldinger her på Bimmers 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...