Suadad Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hei, jeg trenger innspill fra noen med erfaring på BMW E84. Jeg har en BMW X1 (E84, 2010 modell). Etter at en elektriker reprogrammerte FRM3-modulen (fotromsmodul), har jeg følgende problemer som ikke vil løse seg: · Klimaanlegget fungerer ikke i det hele tatt. · Setevarmen virker ikke. · Parkeringsbremsens varsellampe lyser konstant på dashbordet. · Ekstra feilkoder har dukket opp i DDE (motorstyring) og KOMBI (instrumentpanel), som ikke var der før. Bilen slår seg av etter 5-10 min fra jeg kjører Det som er gjort: · FRM3 er tatt ut, flashet med ny firmware og kodet med NCS Expert etter alle kunstens regler (hentet VO/FA fra CAS, kodet IHKA og JBBF på nytt). · Modulen har ingen lagrede feilkoder og svarer på diagnose. Mitt spørsmål: Er det noen her som kjenner til at FRM3 i E84 kan ha en underliggende "boot sector"-feil som ødelegger kommunikasjonen på tvers av systemene, selv om modulen ser grei ut på overflaten? Jeg har lest at noen FRM2/FRM3-moduler (produsert ca. 2007–2013) har en sjelden fastvarefeil som gjør at modulen ikke kan starte skikkelig på nytt etter koding . Dette skal visstnok føre til akkurat slike symptomer (klima, setevarme, lys) uten at FRM selv lagrer feil. Er det noen her som har fiksa noe lignende? Er løsningen å sende FRM til spesialist for BDM-programmering (f.eks. med CG100 eller lignende) som kan reparere boot sektoren og oppdatere fastvaren ? Eller må jeg bare punge ut for en ny modul fra BMW? Setter stor pris på alle tips eller erfaringer! Fakta i meldingen er hentet fra: · Carly Support: Beskriver at FRM2/FRM3-moduler (inkludert alle X1 E84) har en feil i fastvaren som kan føre til at modulen blir "bricked" under koding. FRM lagrer heller ikke denne feilen selv . · ARMHEX / OBDII365: Beskriver at reparasjon av FRM3 innebærer å lese D-Flash-minnet og reparere dataene ved hjelp av programmeringsverktøy (BDM) som CG100 .
awt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg tror jeg heller hadde forsøkt meg på en ny (brukt) modul. Stort sett får man pengene igjen for de, så det blir ikke de store utgiftene.
Makky123 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Litt avhengig av hvor i landet du er, så kan Bimmerfiks sikkert fikse FRM modulen (hvis den er mulig å fikse). Billigere enn å kjøpe ny modul.
Suadad Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Halden/fredrikstsd/ Sarpsborg er nærme meg
Suadad Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Har vært i kontakt med dem. Fortalt dem. Det er ingenting de kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå