Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal vi ikke avfeie at dempere bak faktisk er defekt. Men de er ikke årsaken til at bilen ikke vil heve seg!

Bor du dumt til mtp andre verksted? Evt har vi jo endel medlemmer her inne som kanskje kan bistå, på stedet, om det er behov.

Skrevet
17 minutter siden, Otis skrev:

Nå skal vi ikke avfeie at dempere bak faktisk er defekt. Men de er ikke årsaken til at bilen ikke vil heve seg!

Bor du dumt til mtp andre verksted? Evt har vi jo endel medlemmer her inne som kanskje kan bistå, på stedet, om det er behov.

Ja synes det hørtes rart ut at dem mene det

bor i trøndelag litt uten for trondheim

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og kan evt bistå, om det er noe. Evt så har du jo mange gode verksteder i Trondheim selvsagt. 

Men man skal jo helst ikke kjøre med tomme belger. 

Skrevet
47 minutter siden, Otis skrev:

Jeg bor i Trondheim og kan evt bistå, om det er noe. Evt så har du jo mange gode verksteder i Trondheim selvsagt. 

Men man skal jo helst ikke kjøre med tomme belger. 

Åja ja det går. 
snakken med han på verkstede å han sa at de er sammenkoblet sån at vis belgen er lekasje på eller tom så går åsså demperen ned va det han sa siden jeg ikke har vanelig demper men den dyre siden kan bytte mellom sport og comfor å sport pluss. Men igjen vet jeg ikke jeg bare det han sa til meg😅 

men har du noen andre forlag til va det evt kan være som forårsaker at den ikke løftes seg i bakenden?

Skrevet

Det er ikke korrekt som verkstedet sier.

Grunnen til å en bil ikke hever seg er potensielt sett svært mange.

Det mest vanlige til at en F11 ikke hever seg er nok dette:

1. Hull i belger.
2. Defekt kompressor pga mettet tørkefilter. Stempelringer er oppspist.
3. Defekt ventilblokk pga mettet tørkefilter. Rustet i stykker.

Men det er stor grunn til å tenke at det kanskje var feil med kompressor, for kompressor skal ikke stå å gå, når bilen er låst. Det er feil. Så her kan det ha vært defekt relè?
Man burde nok først se om kompressor klarer å bygge trykk, ved kompressoren selv, før man leter etter lekkasje ute ved belgene nå.
Så man kan feks demontere helt inn til kompressor for å koble feks et trykkmåle apparat/en plast hanske på ledningen ut fra kompressor for å se om det er noe trykk der.
Om det er trykk der, så går man videre utover i systemet og måler der, helt til man finner feilen.
Skulle det mangle trykk ved kompressor, så er jo svaret gitt.

For å feilsøke på dette, så burde man nok ha diagnoseverktøy, men jeg ser for meg at man også evt bare kan "tyvkoble" relèet for å tvinge kompressor til å starte.

Skrevet (endret)

ISTA-D har jo egen funkjson for heving og senking av luftbelgene. . Da får du i hvert fall hørt at kompressoren går. bilen har også høydesensorer. Er disse i orden?

Andre muligheter er fastrustet overtrykksventil på kompressoren. Hvis den er rustet fast i åpen posisjon (slik den var på min) så går kompressoren men bygger ikke nok trykk til å heve bilen.

fra ca 4min og utover i denne vidoen

Endret av dopus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...