Gå til innhold

E70 X5 40D - deteksjon av uoriginal programvare / dårlig tuning

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min E70 40D 2012 plages med hyppig regenerering av partikkelfilter og kanksje noe høyt dieselforbruk. Jeg har feilsøkt en hel del og lurer nå på om det kan være dårlig tuning som er problemet. Bilen fungerer etter min vurdering som den skal og eneste merkbare symptom nå er at oljenivået øker med påfølgende hyppige oljeskift. I tillegg er det også merkbart at bilen stoppes midt i en regenerering ved at den elektriske kjølevifta går noen minutter med avskrudd bil samt mye varmestråling fra eksos. Bilen er rullet knappe 200 000 km. 

Innlegget ble litt langt, så stiller spørsmålet først: Kan jeg undersøke om bilen har uoriginal programvare og dårlig tuning selv? Hva behøver jeg eventuelt av utstyr for det? Eller er det noen i nærheten av Asker som kan bistå med å sjekke programvaren på DDE?

Så til det som får meg til å mistenke dårlig tuning og uorignal programvare: Forventet luftmasse er 2000 mg/hub (mg/stk), uavhenig av turtall og pådrag. Er av den forståelse at det er noe tunere kan gjøre for å maskere feilkode fra deaktivert EGR eller feil ved EGR. Avlest luftmasse følger pådrag og ser etter min vurdering riktig ut. Forventet luftmasse er lest av med tre mobilapper (ProTool, Bimmer-tool og Carly). Har ikke funnet forventet luftmasse i ISTA+, så kan ikke utelukke avlesingsfeil.

Punktvis oppsummering av mer eller mindre relevant feilsøking

• Det har vært feilkoder på EGR, gløding og partikkelfilter. Nytt gløderele, ny EGR-kjøler og brukt originalt renset partikkelfilter er montert og registrert med ISTA+. Husker ikke om EGR-feilen var aktiv eller historisk, men det ligger ikke inne feilkoder nå.
  • Nytt originalt toppdeksel er montert pga oljelekkasje (så det er ikke feil med veivhusventilasjon).
  • Dyser ble testet ifbm demontering av toppdeksel og Bosch byttedyser ble montert. 
  • Innsug er renset for sot/koks og toppen valnøttblåst.
  • De fleste sensorverdier er verifisert OK så langt min kompetanse strekker til.
  • Mottrykk DPF driftet noe med tenning på og motor av, sensor byttet med brukt original og nå er verdien stabil med tenning på og motor av. Den viser ikke eksakt 0,0, men pluss/minus et par mBar (skriver pluss/minus fordi det kan variere fra avlesing til avlesing, men verdien holder seg stabil. "Ambient pressure" fremstår også som fornuftig (ca 1000 mBar). 
  • Sjekket for falskluft og trykklekkasje med røyk, inkludert div vakumslanger. Byttet alle o-ringer på trykkslanger mellom turbo og innsug, ingen oljesvetting nå. 
  • Diverse tester kjørt i ISTA+, alt ser egentlig fint ut.
  • Div verdier logget, ingen feil funnet.
  • Avleste sensorverdier er sammenliknet med forventede verdier. De følger hverandre ganske tett, med unntak av luftmasse (hvor forventet er 2000 mg/hub).
  • Dieselforbruket er ca 1 liter pr mil på daglig kjøring til og fra jobb (20 km hver vei). Det skal mye til å komme noe særlig lavere enn dette også på langkjøring. Har vært nede i 0,85 i nedoverbakke fra fjellet. Forbruket sank noe etter rens av innsug og topp. 

DPF-relatert feilsøking

• Test kjørt i ISTA+ viser mottrykk godt innenfor grenseverdiene.
  • Mottrykk ved tomgang er mellom 2 mBar og 25 mBar. Ved pådrag og ca 1600 rpm kan mottrykket være 150-200 mBar. Husker ikke hva jeg har avlest ved fullgass, kanskje 300 mBar. 
  • Gjennomsnittlig avstand mellom regen er 315 km, men bilen regenerer etter ca 70 km, som blir hver andre dag med kjøring til/fra jobb. De fleste kjørerturer er 20 km og det er først nylig jeg har blitt oppmerksom på veldig hyppig regen gjennom konstant monitorering av regenstatus under kjøring.
  • ProTool og Carly viser to sotmasser, simulert og målt og simulert sotmasse øker mye saktere enn den målte. Når regen starter overskrives simulert med målt sotmasse og de følger hverandre til regen er ferdig. Deretter øker målt sotmasse raskere enn simulert igjen og syklusen gjentar seg. ISTA+ viser kun målt sotmasse. 

Også er det sikkert noe jeg har glemt i oppsummeringen. Ingen markante endringer i motorgange er påvist gjennom feilsøking eller endring av adapsjoner og motoren går egentlig veldig fint. 

Modifikasjoner på motor

• Swirl flaps fysisk fjernet, ikke kodet bort. 
  • EGR ratio endret etter oppskrift fra bimmerguide.de. Endringen utført med protool, ikke Easy-tool.
  • Disaster prevention kit fra Whitbread performance montert på dieselpumpe

Bilen har vært slik så lenge jeg har eid den, flere feil er funnet og utbedret men problemet med stigende oljenivå har vedvart. Det er kun brukt orignaldeler (nye eller brukte) eller OEM-deler ved reparasjon av motor. Nylig oppdaget jeg at DPF regenererer mye hyppigere enn den skal, som jeg ser i sammenheng med forventet luftmasse og mulig dårlig tuning.

Bilen holder til i Asker og alle BMW-verksteder i nærheten er fullbooket frem til eier tar ferie. Har mailet og ringt Bimmerfiks et par ganger, men ikke fått svar. Kan jeg undersøke om bilen har dårlig tuning/uoriginal programvare selv, og hva trenger jeg eventuelt for det? ISTA-P er under nedlasting i den tro at den kan sjekke etter manipulert programvare, men det går sakte. Jeg har uansett ikke lyst til å begynne med oppdatering av motorstyring selv, uten å ha den nødvendige tiden til å sette meg inn i hva som skal til og å skaffe nødvendig utstyr. Er det noen som kan bistå med dette på østlandet/ikke alt for langt unna Asker?

Endret av iittala
La til liste med utførte modifikasjoner på motor
Skrevet (endret)

Min 2013 E70 30d har også forventet luftmasse på 2000 uansett. Stusset litt på dette, men alt annet fungerer perfekt. Aldri tunet. Ser ut som dette fenomenet er en gjenganger der ute i div. fora.

Byttet EGR-ventilen i fjor pga. div. feilkoder, ble helt bra etterpå. Forbruk ned mot 0,6 på langkjøring.

Endret av teerex
Skrevet (endret)

Mener ista+ skal ha test av map under service function og under power train. Ds vik den sjekke om den er tunet. På nyere biler så kan den legge feilkode, men Exx serien har jeg ikke sett denne feilkoden på mens Fxx har det kommet opp. Med ista p så kan du velge program på DDE så får du orginal programvare. Men må passe på så den ikke kalkulerer med moduler på most nettverk da tar det flere dager og du MÅ ha stabil strømforsyning 50-70 amp kan også bruke winkfp med zusb så vil den flashe org programvare. 

. Det er 2 forskjellige reg på disse en ved kjøring over 60 i 20min og en som starter når sootmass er høy. Gjerne rundt 800 km. Som regel så ser man at mot trykket etter regenerering ligger på rundt 10mbar. Den setter feil ved 35 mbar mener jeg å huske. 20mbar etter regenerering tyder litt på at det kan være noen utfordringer. 

40D er belemret med høyt forbruk jeg også ligger på 1+liter på mila. Men jeg har ikke stigende olje nivå. Når det er kaldere ute så ligger den på rundt 0,9. De har slitt veldig med Rådebank på syl 1-2. samt følge skader etter dette. Jeg har også sett mye problematikk rundt knekte glødeplugger der biter har blitt igjen og banket rundt på stemplet. Som kan ha skadet sylinder vegger. Eller toppen på stemplet slik at det skader veggen. 

Endret av Sand1
Skrevet (endret)

Bimmerfiks tok kontakt på søndag og avtalte tid i dag. Tommi lastet opp original programvare med WINFKP og gjorde litt enkel feilsøking basert på min feilbeskrivelse. Nå kan i hvert fall dårlig tuning utelukkes, litt mer om feilsøkingen under. Super service fra Tommi og Bimmerfiks på vei ut i ferie :-) 

Edit: men det kan jo høres ut som dårlig tuning uansett ikke var problemet når denne verdien er noe som går igjen hos flere.

Jeg har lest av så mange verdier at jeg har nok blandet sammen litt når jeg oppgav mottrykk. Når jeg sjekket logger og skjermbilder har jeg mellom 2 og 17 mBar på tomgang.  Tommi kjørte uansett mottrykktest i ISTA+ og mente mottrykket var noe høyt, særlig på turtall til nyrenset originalfilter å være. Han anbefalte derfor å bytte til ny original mottrykksensor da de sensorene visst ikke helt feilfrie (de kan sote ned og gi gale verdier). Som sagt så gjort. Ny original sensor fra GS ble montert i dag for videre feilsøking/logging ut over uken. Hvis det ikke hjelper må jeg vurdere å få renset det originale filteret og montere det tilbake. Det er bare så usaklig mye jobb å bytte på E70.. 

@sand1 Interessant at 40D skal være belemret med såpass mye mye høyere forbruk enn 30D. Logisk sett burde den egentlig vært rimeligere i drift mindre pga mindre turbo som er mer effektiv fra lavere turtall, som kanskje også er kilde til hyppigere havari pga enda mer moment fra bunn. Sånn sett venter jeg egentlig bare på lagerhavari pga tynn olje, men ser ikke ikke for meg å bytte preventivt før motoren slutter å vanne ut olja på egen hånd. Har imidlertid lest av oljetrykk til ca 1 bar på tomgang så er ikke alt for bekymret enda. Har også bestilt meg display med oljetrykksensor for å kunne følge med på oljetrykk og eksostemp og heller kjøre en omvei hvis bilen regenererer like før kjøreturen skulle vært ferdig.

Det er også interessant det du skriver om to forskjellige regenereringer, vet du hvor man kan lese mer om dette? Min starter vanligvis regen når sotmasse ligger et sted mellom 40 og 50 gram etter mellom 70 og 100 km. Mitt daglige kjøremønster er 20 km tur/retur jobb på svingete vei i hastigheter mellom 40 og 80, ligger sjeldent over 60 km/t i over 20 minutter.

Tommi sa også at på så gamle biler settes ingen flagg og ingen feilkoder registreres når motoren er tunet. Eneste måten å verifisere det på var å ta ut programvaren fra DDE og sammenlikne med ny på benk, men det kostet mer tid og penger enn det er verdt. Han sammenliknet også faktisk med forventet luftmasse i ISTA+, der var avlest luftmasse noe høy fordi EGR-rate er endret med ProTool etter oppskrift fra bimmerguide. Så enten har jeg oversett verdien i ISTA+ eller bare glemt å ha sett den 🤔 

Har byttet glødeplugg på #1 og #2. De satt noe innmari, men ble med hele ut etter mye frem og tilbake. Ved kontrollmåling var pluggene allikevel i orden så resten fikk være med videre. Hos meg var glødereleet helt dødt så feilkoden var LIN-bus-feil, ikke feil med glødingen.

Tror også jeg må kjøpe meg en ICOM NEXT etter hvert, for det var utrolig mye mer responsivt enn å rote med K+DCAN-kabelen min..

Endret av iittala
  • iittala changed the title to E70 X5 40D - deteksjon av uoriginal programvare / dårlig tuning
Skrevet (endret)

Kjørt ca 100 kilometer med original programvare (som bilen sannsynligvis har hatt hele tiden, jf Teerex' post) og ytterligere 45 km ny original mottrykksensor og original programvare. Førsteinntrykket er at bilen regenererer som før. Den regenererte på vei hjem fra Bimmerfiks i går og på vei hjem fra jobb i dag. Har imidlertid funnet loggefunksjonalitet i bimmer-tool til CSV-fil, så nå skal det logges og grafes skikkelig. Pro-tool logger også, men den måler mottrykk i bar eller PSI med 1 desimal. Skal logge litt mer i morgen og poste noen grafer her. 

Foreløpig er jeg litt redd for at det nyrensede brukte originale partikkelfilteret mitt ikke er så godt som jeg først håpet. Så mottrykk opp mot 450 mBar ved et par korte fullgassoppdrag i dag tidlig. Så da blir det enten hjemmevask av det gamle partikkelfilteret med oppvaskmiddel og saltsyre etter oppskrift fra youtube, eller å fjerne partikkelfilterdelen av det filteret som sitter i bilen nå og beholde katalysatoren. Det siste frister imidlertid ikke så veldig fordi jeg har eid bil med downpipe før. Den fungerte selvsagt utmerket med TRF-tune, men det var hele tiden en liten irritasjon over at bilen luktet båt, og en frykt over å bli stoppet i teknisk kontroll med mangellapp som resultat. Mulig båtlukten blir mindre markant dersom katalysatoren får sitte igjen da..? Men det er heller ikke gratis å få tunet bilen til å gå uten partikkelfilter. For da følger gjerne EGR- og Swirl-flap delete med, samt flere hestekrefter..

Har også fått Autool differensialtrykkinstrumentet som ble bestilt fra Amazon i frustrasjon, for verifikasjon av verdiene DDE viser.

Er det forresten mulig å få hakket/hamret ut partikkelfilteret uten å skade katalysatoren, uten å kutte opp kapslingen slik at det blir synlige sveiser i etterkant🤔?

Endret av iittala

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...