Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ser det er flere her inne som har god erfaring med import, så håper noen kanskje kan hjelpe meg litt.

Jeg vurderer å kjøpe en BMW M2 fra Sør-Korea, da prisnivået der ser ganske interessant ut sammenlignet med Norge.

Opplegget er at bilen kjøpes i Korea og eksporteres via et europeisk firma/mellomledd, med transport fra Korea til Europa. Derfra vil bilen tas videre til Norge, hvor norsk import, avgifter og registrering må ordnes.

Det jeg først og fremst prøver å finne ut av før jeg kjøper noe, er hvor vanskelig det faktisk er å få en Korea-spec BMW M2 godkjent og registrert i Norge, og hvilken dokumentasjon jeg absolutt bør sikre meg før kjøp.

Så langt har jeg forstått det slik at jeg bør ha originalt koreansk vognkort/registreringsdokumentasjon, eksport-/avregistreringspapirer, kjøpekontrakt/faktura, dokumentasjon på førstegangsregistrering og tekniske data. Jeg prøver også å finne ut av CoC/typegodkjenning og hva som kreves dersom bilen ikke har europeisk CoC, selv om samme M2-modell er solgt og typegodkjent i Europa.

Jeg har allerede sendt forespørsel til Statens vegvesen og noen aktører innen bilimport for å få mer klarhet før jeg eventuelt handler.

Er det noen her som har importert BMW fra Sør-Korea tidligere, eventuelt en nyere BMW fra et annet land utenfor EU/EØS, og fått den godkjent i Norge?

Veldig interessert i erfaringer rundt dokumentasjon, typegodkjenning/enkeltgodkjenning, eventuelle ombygginger, problemer hos SVV og ting dere skulle ønske dere visste før dere kjøpte bilen.

Tar også veldig gjerne imot tips til firmaer eller personer i Norge som har erfaring med import fra Sør-Korea.

Takk for all hjelp! 🙂

Skrevet
2 hours ago, E39_Cato said:

Limer du inn hele det innlegget her i google, så får du en ganske grei oversikt med svar faktisk :)

Hei Cato,

Det har jeg gjort. Gjort meg kjent med AI sine tilbakemeldinger 😊 nå ser jeg etter noen som jeg kan prate med som har erfaringsmessig gjort dette før. Hvis du vet om noen så rop ut

mvh

Ole Henrik

Skrevet

Spennende oppdrag. Ser ut til at Korea er et interessant marked for entusiastbiler. MX Motorsport/Philip Krass har lagt ut et par videoer der de er på M-bil jakt i Korea. Det ser ut til at bilene må "enkeltgodkjennes" på TÜV/DEKRA for tyskerne. Her hjemme blir det nok litt utfordrende å kunne dokumentere at bilen tilfredsstiller kravene som kommer frem i vegvesenets kravveileder; Kravveileder | Statens vegvesen 

Helt umulig er det nok ikke, siden bilforskriften https://lovdata.no/forskrift/2022-06-28-1233/§5-2 sier at "Bil i gruppe M1 og N1 som er registrert første gang 26. februar 2012 eller senere kan godkjennes etter forordning (EU) nr. 183/2011 uavhengig av hvor lenge kjøretøyet har vært registrert." Det er vel den forordningen TÜV bruker når de gjør sine godkjenninger.

Mitt aller beste tips er å kontakte AMCAR som jobber med akkurat dette.

Sitat

AMCAR og ReFUEL jobber med å endre Bilforskriften §5-3 for å tillate direkteimport og registrering av biler fra Japan, Australia og Sør-Korea på samme måte som fra USA. Forslaget er levert til myndighetene, men saken er fremdeles under behandling og avventer endelig politisk eller administrativ avklaring. 

Sakens gang: enklere import fra Japan, Australia og Sør-Korea - Amcar

Skrevet

Det er jo importert en del bilen fra Japan de siste årene men mulig det er veteranbiler. Det har jo ikke vært noe problem med skilter på de. 

Skrevet

Min 98 911 er importert til Norge fra Japan på 20års regel og registrert på vanlige vilkår, så det burde være fullt mulig om ikkje Sør-Korea og Japan får heilt forskjellige regler ved import. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...