Har surret endel med kjølevæske og E39, men da på bensin motor.
Det at det blåser kaldt er jo, som du har funnet ut, mangel på kjølevæske.
Kjølevæsken kan jo forsvinne følgende steder:
1 - inn i motor: i eksos eller i ojlen.
2 - ekstern lekasje: i radiator, vannpumpe eller dårlige slanger.
Nå er jeg litt usikker på hvordan eksosen vil bli på en diesel bil hvis kjølevæsken forsvinner den veien, men tipper den vil ryke mer hvit. Og ganske mye
når motor er kald, og mindre ved varm motor.
Ekstern lekasje, ja da er det bare å begynne og lete. Men det kan hende at lekasjen ikke oppstår før motor er varm, og det er trykk i systemet.
Ellers er jo lekasje fra radiator og vannpumpe vanlige feil.
Husk også at kjølevæaken kan fordampe på varm motor, slik at du ikke ser noe klin, men da burde du lukte litt kjølevæske under/ved panseret.
Biltema har verktøy for å sette trykk på kjølesystemet så du kan enklere finne ekstern lekasje....