Gå til innhold

PIIIPower

Medlem
  • Innholdsteller

    1276
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Bosted:
    Blaker/Sørum
  • Kjøretøy
    E90 318d 2007 / M47

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Har sett mange med aux pumpe ute av drift, inkludert min (E90/M47). Tror ikke den har så fryktelig mye funksjon foruten "Rest" som kan fortsette å hente varme til kupeen etter at motor og dermed beltedreven pumpe er avslått. Det at den koster "fattige" 3000 er jo sikkert en medvirkende årsak til at den ikke byttes dersom man ikke har Webasto i tillegg. Ed: 4000,- til x3 faktisk...
  2. E90 med M57 er jo en barsk kombo, men jeg veit ikke hvor lett det er å finne et brukbart eksemplar i Norge. Ble jo dyrt for en liten bil når de var nye. Virker som om bilene var ferdige før motorene. Min M47 er i allefall bedre enn bilen forøvrig, selv om den også er "bra"😉
  3. Hei, fant ikke noen bedre kategori.. Er det noen som vet hvor dette er å få kjøpt i Norge, eller hva det egentlig heter? Kjenner noen som skal hente ny bil og med slarvet som dukker opp hos de fleste produsenter on dagen er dette en grei måte å få med feil i forhandlers lokaler istede for å "krangle" i ettertid 🙂
  4. Godkjenning. Det kan hende det havarerer for din del hvis de henger seg opp i EURO godkjenning, bare noen TU2 modeller av M57 fikk Euro4 som vel var det N47 fikk. Og minnes jeg rett var det vel bare M57D30 som fikk TU2 og dermed Euro4 Men hør med SVV du, så får du svar 🙂
  5. Vi kan flisespikke litt her. Det er trolig mulig å få inn en M57 lovlig, men donorbilen må ha vært registrert første gang samme dag som din eller etter, altså må motoren være nyere enn bilen din basert på chassisnummer. Som andre sier, det er en stor jobb og selv om du har kompiser er det ikke sikkert de synes det er stas å gjøre hele jobben. Husk uansett at ombygg må godkjennes av SVV før du rører en skrue, ellers kan du i alle fall glemme å få det godkjent noen gang.
  6. Det er viktig at det står rett nummer på delen. Finndel er litt fæle på å bare bruke nyeste ertattningsnummer i delekatalogen og si at de er like. Det stemmer ikke! Be om bilde av varenummer på delen. Evnt ring koed.no eller sjekk webshoppen.
  7. You do you🙂 👍
  8. Du har jo alt selv 😊. Regner med du har «hele» pakka når du har ISTA. Programmering er enkel så dette klarer du selv. Kjøper du en brukt FRM3 vil sikkert noe fungere og det kommer endel feilmeldinger, men bilen vil jo gå.. (anbefales dog ikke). Du kan jo også sende opp pc og la bimmetfix kjøre TeamViewer, tror de tar rundt en 1000lapp for jobben. Eller gjøre det selv via TeamViewer. FRMII modulene er gamle og de sliter med bootsector. Når volt dropper til rundt 10v eller ved frakobling av batteriterminaler så vises feilen. Boot sector kan derimot ha vært korrupt lenge før siden den kun kjøres når modulen har vært død. Det er chippen som er dårlig og ny innlesing av boot file løser ikke det underliggende problemet. FRM3 har annen innmat og ikke samme type chip og er ikke utsatt for dette problemet. NB! Det anbefales å ikke å gjøre bilen strømløs ved bytte av FRM. Fix det sjæl:
  9. Dette begynner å bli gamle bokser der rep.kostnaden er høy og kvaliteten fortsatt lav (regner med det er en FRM II). FRM3 er bygget anderledes og har ikke samme utfordring med lav volt/strømbrudd og ny koster ca 5400 ny uten programmering (1800 brukt). Varenummer 61356827064. Sjekk diagnose tråden om det er noen i nærheten som kan programmere eller hør med bimmerfix.
  10. Tenkte jeg skulle komme med en liten update. Bilen er blitt lite brukt grunnet feil-prioriteringer (jobb) og dårlig vær (latskap), har heller ikke fått fiksa det som bør tas selv med en haug deler som venter. Har ordna meg ny jobb og har "garden leave" i januar og hadde tenkt til å fikse det som må rettes ++ og få ny EU (31.01.2025). Da passet det jo glimrende at jeg skulle få ett ankelbrudd (23.12.2024) som må opereres. Så en uke med nedheving (ligge med beinet høyt, ikke belaste) og så operasjon med påfølgende 6 til 10 uker uten belastning er ca fasit. Håper på å få bilen på veien i slutten av april/tidlig mai. Kunne ha lagt med bilde av gipset høyrebein (seff høyre), men sparer sarte sjeler for det😎 Uansett så ønsker jeg hele forumet en riktig God Jul og når den tid kommer ett lidenskapelig godt nytt BMW år!
  11. for rask på avtrekkeren der 😂
  12. Motstand kan måles rett på ODB porten også.
  13. Hoho, her var det mye rart. Har du sletta koder og lest ut på nytt? Virker som om det har vært lite strøm på bilen (frm), uten at det er direkte relatert til denne casen. Ville ha sjekket at jordforbinnelse til motor er ok (belast med gammel fjernlys pære på +i motorrom og - på motor, lav motstand hjelper ikke, kursen må holde amp's). Er det dårlig med jord her kan CAS ryke. Ellers ville jeg ha søkt "BMW 00A0B3" på Google der flere støter på dette og løser det på forskjellige vis. Hvorfor 00a0b3? Fordi den koden er feil siden starter går rundt selv om ISTA hevder noe annet.
  14. @OtisBør ikke releet byttes samtidig? Er vel noe om at glødeplugger og rele ødelegger hverandre hvis en av de fungerer dårlig/blir slitt?
  15. Har du liten innsikt i hvordan motorer fungerer er det nok best å få ett verksted til å avdekke hva som er feil. En motor skal ikke lekke væsker, og er samtidig avhengig av rett nivå av alle væsker. Som andre sier, lekker der olje eller diesel kan det begynne å brenne.
×
×
  • Opprett ny...