-
Innholdsteller
12 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Tord
- Bursdag 10/19/1976
Contact Methods
-
Website URL
http://www.freuchenimport.no
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Drammen
-
Kjøretøy
2000 BMW 728i
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Tord's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
Tord reagerte på et innlegg i et emne: BMW L7, 750iXL (Norges eneste?)
-
Noen i Drammen (eller innenfor en halvtimes radius) som kan kode ABS-kontrollmodul og airbag-kontrollmodul på en 2000-modell 728i (E38)? Jeg har diagnoseverktøy, men ikke kode-mulighet. (Ser at listen over kontaktpersoner er utdatert, med mange gamle lenker til profiler, så...) Koding av ABS-kontrollmodul. Jeg har byttet til ”ny” (brukt) Bosch-modul med riktig delenummer (Bosch-nr 0 265 950 002 / BMW-nr 34526758971), da den originale viste seg å ikke kunne repareres/loddes. Girkassen går for øvrig i ”Transmission Failsafe Program” nå på grunn av ABS-modulen. Nåværende ABS-feilkoder lest ut med iCarsoft i910-II: 61 Steering-angle sensor, identification 58 Precharging pump Koding av Airbag-kontrollmodul. Jeg har byttet til ”ny” (brukt) Temic-modul med riktig delenummer/software-versjon (BMW-nr 65776900727 / Temic-nr MRSZ3/A 6110 / SW-versjon 2.5), da den gamle gikk i stykker etter frakobling av venstre bakdør med batteri tilkoblet. Nåværende Airbag-feilkoder lest ut med iCarsoft i910-II: (Ikke kontakt) Hilsen Tord.
-
Tord reagerte på a artikkel: BMW M760Li xDrive med V12 lansert!
-
Tord reagerte på a artikkel: Ny Alpina B7 lansert, 0-100 på 3,7 sekunder!
-
SweetBMW reagerte på et innlegg i et emne: Airbag-modul ødelagt etter frakoblet dør?
-
Takk for svaret. Jeg har fått tips om at det er modellen av styreenheten som er essensiell, i mitt tilfelle MRSZ3/A. Verken delenummer (som MRSZ3/A har flere av) eller bilens chassisnummer/VIN er essensielt, da det hele dreier seg om hvilke / hvor mange airbags den spesifikke modultypen skal kontrollere. Med andre ord skal enhver MRSZ3/A (som forventer å oppdage/kontrollere 8 airbags) fungere. Vi får se....jeg poster oppfølging når dette er utført. Jeg gleder meg til vi alle har 20 år gamle F01 eller G11 som vi skal leke MacGyver på....ha-ha! Tord
- 2 svar
-
- airbag-modul
- e38
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Tord reagerte på et innlegg i et emne: Airbag-modul ødelagt etter frakoblet dør?
-
Tord reagerte på et innlegg i et emne: 745iA i "museum-stand"! 125.000,- VETERAN 2015!
-
Hei! Airbag-lampen i min 02/2000 728i (E38) ble tent for noen måneder siden etter at et lakkeringsverksted koblet på batteriet og flyttet bilen med venstre bakdør fjernet – tross advarsler om dette. Ingen tvil om årsaken til problemet, med andre ord. Det som derimot forbauser meg, er at verken jeg eller lokale BMW-spesialiserte verksteder klarer å nullstille feilen. Feilene blir tilsynelatende nullstilt OK, men blir ikke borte. Jeg bruker en helt ny iCarsoft i910-II, og får følgende feilkoder: F0 Internal control unit fault 07 Side airbag, rear left 11 Power supply Jeg har eid bilen i 9 år, og har aldri hatt noen airbag-feilmeldinger, så det virker SVÆRT usannsynlig at det skulle oppstå andre feil samtidig med frakoblingen. Har prøvd å lufte problemet på Bimmerforums.com også, og det antydes at airbag-modulen faktisk går permanent i stykker når den oppdager en åpen krets til en airbag. Noen som vet om dette faktisk er tilfellet? Dette virker merkelig, modulen er jo laget for å oppdage feil, ikke å være offermateriale... Dessuten er det utallige eksempler på at brukte airbag-moduler blir resatt+kodet for bruk i andre BMWer. For øvrig ble bilen veldig fin, synes jeg! Alle tips settes stor pris på. Hilsen Tord.
- 2 svar
-
- airbag-modul
- e38
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Tord reagerte på et innlegg i et emne: E38 lyskontrollmodul tapper batteriet?
-
Tord reagerte på et innlegg i et emne: E38 lyskontrollmodul tapper batteriet?
-
LydMekk reagerte på et innlegg i et emne: E38 lyskontrollmodul tapper batteriet?
-
Og nå en oppdatering etter ca 5 år / 60.000km: Overhalings-settet / O-ringene til Beisan Systems har fungert godt i hele denne perioden, og gjør det fortsatt. Med andre ord holder dette lenger enn mange originale komponenter. Diverse morken plast har i samme periode gitt vacuum-lekkasjer, kjølevæske-lekkasjer, bensinlekkasje, og ikke minst betydelig kontolekkasje, men O-ringene sikrer fortsatt jevn tomgang og bedre respons enn tidligere. Et lite tips basert på problemløsing disse 5 årene: Dersom du ved VANOS-overhaling finner mye avleiringer av gammel, kokset olje (trolig grunnet for sjeldent oljebytte), sjekk at ikke samme type avleiringer har tettet luftingen på oljepeilepinnen din. Hos meg ble det det kontinuerlig vacuum i veivhusventilen (11617501566) og tilhørende slanger, fordi de latterlig trange passasjene i oljepeilepinnen var tette av...goo. Koble på en lang slange på lufterøret på siden av oljepeilepinnen, og blås. Er det ingen/liten gjennomstrømning, er i praksis hele luftesystemet inoperativt. Hos meg resulterte det i flere helt flatklemte (flat-sugde) slanger, oljedamp-lekkasje, og oljelukt. Ikke hjelper det med tanke på nye avleiringer eller på miljøet heller... Hilsen Tord.
-
Hei! Mulig du har fått dette i orden nå, men er du sikker på at post-facelift-modellene (1999-2001) har dette releet? Jeg har en 2000 728i, og der er heller ikke noe rosa rele merket "ABS" som de tidligere modellene hadde. Se f.eks. bilde fra motorrommet på denne 1995-modelle, Den har dette releet. http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1760036-A-little-help-with-my-wiper-relay-motor-please
-
Merkelig... I og med at bilen i utgangspunktet er pre-facelift, er kanten på bunn av døra helt loddrett, eller står den også noe utover? Hvordan er det med slark? Sitter listene godt, selv om de peker utover? Husker jeg måtte sette dem på i en vinkel, og så presse innover for å få dem riktig på plass sist jeg renset nedi dem. Har en 2000 728i selv, og der går listene kant-i-kant med plast-skjørtet, som de skal. Dette er kanskje i orden nå, da...
-
Hei! Min 2000-modell 728i har hele 4,5 Ampere belastning på sikring nr. 6 (kupebelysning + vindusspyler) selv etter de kjente 16 minuttene med "aktive enheter" er gått ut. Normalt etter de 16 minuttene er ca 50-100 MILLIAMPERE. Dette tømmer naturligvis batteriet. Jeg har tatt ut lyskontrollmodulen (GM III light control module, delenummer 61356901229) som sitter bak hanskerommet, og i denne er det ett eller flere releer som klikker ved den minste bevegelse. Min teori er at et rele ikke går av/på som det skal, og dermed trekker mye strøm hele tiden, også etter at lyset er slukket. All belysning i kupeen, bagasjerom, dørhåndtak, dimming av lys osv. samt spyling fungerer som det skal. Samboer'n fikk beskjed av noen kolleger at kupelyset sto på for noen uker siden, men var avslått da det ble sjekket. Dette kan jo tyde på at det var omtrent da noe gikk galt. Har ikke sett noe påslått lys etter dette. Her noen andre vært borti liknende, og kanskje har tips om videre feilsøking? Det blir jo dyrt å kjøpe seg ut av problemet...både ved delebytting og bilelektrisk analyse. Se vedlagte bilder, samt fancy klikkevideo på http://youtu.be/r-MJjEfSuSs Hilsen Tord.
-
Hei! Jeg har ikke selv vært gjennom demonteringsprosessen og byttet med nye deler, så jeg har ikke nøyaktige dimensjoner. Derimot har Beisan Systems testet og forsket masse på dette i mange måneder. Jeg har snakket med dem idag, og reparasjons-settet er snart klart til salg. Naturligvis er deres o-ringer laget av bedre materialer enn de originale er. Mvh Tord.
-
Hei! O-ringene på plastpluggene byttes også, ja, men er ikke relatert til problemene som oppleves. Du tenker på disse: http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure_files/image062.jpg De heter "Blind plug" og har delenummer 11361433513. De koster 10,50 på GS Bildeler. O-ringene som fører til redusert oljetrykk mot VANOS-stemplene er disse: http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure_files/image052.jpg De finnes ikke som separate deler fra BMW. Takk for innspillet! Vennlig hilsen Tord.
-
Hei! Etter mange måneder med leting i BMW-fora, sammenlikning av andres problemer med mine egne, prat med BMW-verksteder m.m. er det trygt å konkludere med at BMWs M52TU/M54/M56-motorer med dobbel VANOS har et tilsynelatende "hemmelig" omfattende problem med o-ringer, som jeg skal prøve å gi en forståelig oversikt over her. Problemet er overhodet ikke anerkjent av BMW, som dessverre ser ut til å omgå negativ omtale ved å skjule problemet framfor å løse det. Allikevel, det er nok av bevis for at problemet eksisterer, og at man må gå helt utenom offisielle BMW-kilder for å få løst det. Dessverre. Problemets omfang: 1998-2006 M52TU/M54/M56-motorer (dobbel VANOS). Disse benytter dobbelt-VANOS med delenummer 11361440142. Se hvilke bilmodeller som er rammet ved å søke etter delenummeret på http://www.realoem.com/bmw/partxref.do Se forskjell på enkel og dobbel VANOS på http://www.freuchen.com/misc/Single_vs_double_VANOS.jpg Se tegning av dobbel-VANOS-løsningen på http://www.bmwworld.com/pics/engine/2713_832.jpg Symptomer: -- Ujevn tomgang når motor er kald. Et "dip" i turtall oppleves ca hvert 10. sekund, og motoren kan også dø helt. Når motoren er varm er det ingen tomgangsproblemer. -- Lugging/rykking ved forsiktig gasspådrag når motoren er kald. -- Bensinforbruk øker -- Tydelig mangel på kraft under ca 3000 o/min -- Ingen "check engine"-lampe lyser Hva er problemet? Kort oppsummert er det noen o-ringer i VANOS-løningen som over tid blir tørre og krymper. Dette gir dårligere tetning, som igjen gjør at VANOS-stemplene ikke kan skyves inn/ut på normal måte med det oljetrykk som finnes der. Dette fører igjen til at motoren ikke får justert åpning av ventilene på riktig tidspunkt, og man får de symptomene som er beskrevet over. Mer utfyllende info finner du i følgende artikkel, som er en av de tidligste og mest dyptgående rundt problemet: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html Hva gjøres med problemene idag? -- I mange tilfeller er problemet blitt omgått ved å gjøre en software-oppgradering (DME). Dette kompenserer for fallende turtall og fjerner dermed de verste symptomene. Noen eiere har til en viss grad også opplevd at bensinforbruket bedres noe. Dette anser jeg som en ren "hodet-i-sanden"-løsning, da den forsøker å fikse et hardware-problem med software. -- I noen tilfeller har man byttet til ny VANOS-enhet, med en kostnad på flere tusen kroner. Del # 11.36 - 1 440 142 koster alene ca 3.800 inkl. MVA her i Norge, i tillegg kommer mye arbeid. Et slikt bytte vil løse problemet for en kort stund, men endrer ikke det faktum at også de nye o-ringene ofte feiler etter kort tids bruk, gjerne under ett år. Materialet o-ringene er laget av (”Buna”) var ikke noe godt valg, sier flere, og påpeker at dette ikke tåler kjemikalier og varme særlig godt over tid. Man ikke får for øvrig IKKE kjøpt o-ringene separat (!) -- Noen verksteder henviser til dårlige kam-sensorer eller ødelagte vacuum-slanger, og bruker tusenvis av kroner på dette, som oftest et feilspor. Finnes noen permanent, fullverdig løsning? Ja: Bytt til bedre o-ringer enn det BMW tilbyr. Som nevnt er ikke o-ringene laget av noe topp-kvalitet materiale. Per idag kjenner jeg bare til én produsent av et slikt reparasjons-kit. Dette er Beisan Systems i North Carolina. Se http://www.beisansystems.com/faq.html Her finner du både bakgrunn for problemet og kan kjøpe deler. (Pr. 2007-07-28 finner man ikke produktene der lenger, men de dukker forhåpentligvis opp igjen snart.) Håper dette kan bidra til å løse mange fortvilte BMW-eieres langvarige problemer, og ikke minst kan få norske BMW-forhandlere/verksteder til å innrømme et problem som f.eks. BMW i USA og UK har avvist. BMW innrømme hyppig gjentakende motorproblem på flere hundre tusen biler? Tro'kke det... Noen som har lyst til å starte o-ring-produksjon? Vennlig hilsen Tord Freuchen Sandvika 2000 BMW 728i
-
Hei! Jeg har en 2000 728i med M52TU-motor. Motoren oppfører seg som regel eksemplarisk, men føles ikke så sprek (noe jeg vel ikke hadde ventet i en 728i), og har ustabil tomgang ved kaldstart. Motoren holder seg på jevnt turtall, men tar plutselige "dip" ca hvert 8-9. sekund, og har faktisk stoppet av dette av og til. Under kjøring merkes ingenting. Etter å ha sjekket en del tekniske fora ser det ut til at o-ringene som tetter rundt "stemplene" i den doble VANOS-løsningen er et svakt punkt. Resultatet er at man ikke bare får disse dip'ene i turtall, men at selve VANOS-funksjonaliteten er redusert, og at optimal forbrenning, forbruk, krefter m.m. blir skadelidende. Er det noen som har fått fikset dette i Norge, eventuelt med en viss "innrømmelse" fra BMW om at dette er et felles problem? Kostnad...erstatning...? Se artikkel med info+bilder: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html Mvh. Tord Freuchen, Sandvika.