Gå til innhold

FritzP

Medlem
  • Innholdsteller

    309
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    F11 520d, E36 318is

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

FritzP's Achievements

  1. Hvis du setter deg inn i hva den såkalte dieselskandalen til Volkswagen handler om, så vil du se at de hadde en "fix" for å unngå EGR under normal kjøring. Dette var for å få DPF til å holde så lenge som de annonserte med. Tror nok de visst akkurat dette, men tydligvis ikke at de kom til å bli oppdaget. Så, mindre EGR= bedre levetid for DPF.
  2. En brukt ECU fra en annen bil vil ikke fungere på din bil, dette pga at den er synkronisert opp mot CAS (car access modul). En ny uprogrammert ECU kan synkroniseres på nytt, men ikke en som er brukt. Dessuten, selv om du har en N47 motor, så er det forskjeller mellom en 136 hk og en 184 hk versjon. Om du vil ha mer effekt så er det enkleste å få gjort en remapping av software som ligger inne i den ECU'en som du har. Du vil merke god forskjell.
  3. Er det noen som har vært borti knirkelyder fra dørstopper, og at lyden kommer fra innfestingen av dørstopper i dørkarmen. På min F11 så ser jeg at karmen "går endel" når døren åpnes/lukkes, det er egentlig likt på begge fordører, men knirkelyd på førerdør. Har ikke tatt opp paneler, men begynner å mistenke at det er brudd i eventuell plateforsterkning på innsiden. Bilen er norsksolgt ny og registrert Okt. 2010, så noen ordinær garanti har den ikke utenom event. rustgaranti? Bilen er kjørt litt over 130k.
  4. "Alle" modellene til BMW har toppfartsperre, de mest effektsterke har på 250 km/t, noen sågar høyere, men mindre effektsterke modeller har lavere toppfart som er elektronisk begrenset.
  5. Ved programmering over OBD så er det absolutt å anbefale at man har en ekstern strømforsyning, en vanlig batterilader er ikke å anbefale, men det finnes spesielle ladere som kan settes i programmeringsmodus hvor den da gir en fast spenning. Alternativt kan man kople til en annen bil med startkabler hvor den bilen står å går og på den måten gir en forhøyet spenning (14 volt) inn på systemet. Kan jo bare nevne at ved flashing av F11 så vil matepumpe i tank gå hele tiden, og dette trekker jo litt, har man dårlig batteri så kan en risikere at spenningen blir for lav, og at bilen "powrer" seg ned.
  6. Det er ikke snakk om koding, men programmering/flashing av DDE. Det er snart 2 år siden jeg gjorde dette, men mener å huske at det selve programmeringen tar ca 15 minutter. Det finnes instruksjoner for bruk av E-sys til programmering på nettet, kanskje til og med på bimmers.no
  7. Jeg vil anbefale Rheingold, det BMW forhandlerne brukte tidligere var DIS, et meget godt program, men kan være mer vanskelig å sette opp. Ellers så er det jo alltids Inpa, rimelig lett å sette opp på PC'en. Du trenger en kabel, den fra One-stop electronics er kjent for å være bra, men det finnes et utall av av selgere av disse kablene. Det som er viktigst når man skal foreta diagnose er kunnskapsnivået til den som bruker utstyret..
  8. Toppfarten vil ikke øke som resultat av økt motoreffekt, da disse er elektronisk begrenset. Imidlertid så kan denne begrensingen heves ved tuning.
  9. Det jeg mener er at man nå kan tune disse bilene ved å flashe inn oppdatert fil via obd kontakt, noe som ikke var mulig før nå sist vinter, tidligere måtte ecu ut og åpnes. BMW har jo selvsagt hatt mulighet til å gjøre dette hele tiden. Ulovlig, tja det kan man vel godt si at det er..
  10. MPPK gir nok ikke stort mer enn 200 hk slik som annonsert av BMW, ved logging av parameter så vil man kunne se dette. Uansett, nå er disse modellene mulig a flashe over OBD kontakt, og det er uproblematisk å gjøre en tuning, selvsagt vil jo det skape problemer opp mot eventuell garanti, men på biler som uansett er utenfor garanti så vil jo ikke dette bety noe. Nå inneholder jo PPK en større intercooler, akkurat det er jo en vurdering hvorvidt man trenger her til lands.
  11. PÅ denne bilen (F-serie) så må du som det er nevnt tidligere bruke ENET kabel, Rheingold/Ediabas må settes opp annerledes enn om du bruker K/D-Can kabel. Sjekk oppskriften i vedlegget. Forøvrig så trenger du ikke VMware for Rheingold. Kan kjøres direkt på PC'en. Rheingold_configuration_manual.pdf
  12. Kanskje en EGR ventil som lekker og dermed slipper inn eksosgass når den ikke skal.
  13. Sjekk denne videoen:
  14. Man må ikke slette feilkode pga defekt abs hjulhastighetsensor etter bytte til en fungerende sensor. Etter noen meter kjøring så skal lampen slukke om alt er korrekt. Imidlertid så ville jeg ikke montert noen sensor fra Biltema, har selv hatt dårlig erfaring med uoriginale hjulhast.sensor, riktignok fra en annen leverandør. Dette sjekkes enkelt med diagnoseutrustning og livedata for DSC/ABS
  15. Dette er ikke ukjent for VP44 pumpen som sitter i denne modellen. Har selv hatt en slik bil med samme feil, det er over 10 år siden, dengang demonterte jeg pumpen og sendte den til Fyksen Bilservice på Lillehammer for reparasjon. Mener det kom på rundt 10000,- dengang.
×
×
  • Opprett ny...