Gå til innhold

George Constanza

Medlem
  • Innholdsteller

    582
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om George Constanza

  • Bursdag 08/02/1987

Nylige profilbesøk

382 profilvisninger

George Constanza's Achievements

  1. Ja, da blir det saltsyre med en pH på rundt 1 kjøpt fra obs bygg: Saltsyre/HCI Prosedyren blir forvask med plumbo avløpsrens for å løse opp oljete aske og syrevask etterpå med saltsyre for å løse opp vanlig rød aske. Mye spyling i hver runde med hageslange for å fjerne kjemikaliene fra filteret. Den basiske og sure løsninga fra hver vask samles i et kar slik at de nøytraliserer hverandre (tester med pH-papir). Deretter helt ut uten å skade miljøet. Vil til slutt legge filteret til tørk i ett døgn. Inspirasjonen for dette: DIY Chemical Clean Your DPF at Home Veldig viktige presiseringer mht helse kommer nå og må leses: Presisering 1: saltsyra har en konsentrasjon på 30%. Det blir for sterkt for filterets innvendige metaller. Vil derfor blande ut flaska med 1 liter saltsyre i 4 liter vann. Det gir totalt 0.3 liter saltsyre i 5 liter vann og en saltsyrekonsentrasjon på 6%. Det er samme konsentrasjonen som natriumhypokloritten har i Plumbo. Presisering 2: plumboen må IKKE blandes i sammen med saltsyra fordi natriumhypokloritten i plumboen vil reagere med saltsyra og avgi giftig klorgass. Den vil være dødelig selv i små doser. Ergo vet jeg ikke hvor lurt det er å bruke plumboen med natriumhypokloritten i første vask og deretter saltsyra i andre vask - for man helt og fullstendig avhengig av å få skylt ut alt av plumbo-kjemikaliet fra alle filterets kriker og kroker. Og viktigst av alt og det kan ikke overdrives: plumbo kjemikaliet og saltsyra må ikke kombineres i samme kar til slutt for nøytralisering av pH for dette vil gi drepende klorgass. Dette tror jeg ikke personen i YouTube filmene drøfter og er utvilsomt veldig problematisk - ja farlig for helse og liv. Jeg ønsker ikke risikere store lungeskader for å få et dieselpartikkelfilter reint! Men samtidig har jeg vernemaske med filter mot avgasser og damp i tilfelle det skulle skje en reaksjon pga dårlig spyling i første runde eller om jeg skulle være så dum at jeg blander begge sammen til slutt. Jeg er derfor i tenkeboksen med hensyn til hele opplegget. Et bedre alternativ er kanskje å bruke vasketabeletter som nevnt i den ene YouTube filmen, men hvilke kjemikalier inneholder disse og hvor mange skal brukes pr liter vann? Og jeg kan ikke kun bruke saltsyra for man er avhengig av å få løst opp den oljete aska først for å komme til den rødlige aska. Brukes kun plumbo får man ikke bort den røde aska. Må bare krype til korset og beklage - håper ingen har fulgt denne oppskrifta slik den er nå
  2. Hvorfor skulle jeg vasket utsiden? 🙄
  3. Hva vil være den tilsvarende norske utgaven av «Brick and Patio Cleaner»?
  4. Hei Skal ta ut og vaske dieselpartikkelfilteret (dpf) på en bmw e90 facelift. Hvilke type kjemikalier vil være bra å bruke for denne jobben? Har egentlig allerede bestemt meg for å bruke plumbo hard gel avløpsåpner, men den vil ikke ta all skitten inni der etter hva jeg forstår. Hvilket type kjemikal anbefales det å bruke? Og åssen type metall er denne dpf-en lagd av?
  5. Takk for superkjapt svar 😀 Bilen har xenonlys (eller bi-xenon da både nærlys og fjernlys reguleres av samme pæra). Fint å få det oppklart fordi jeg har vurdert ekstralys til bilen (en skiltholder som har en integrert led-bar fra Strands) og da stod det i beskrivelsen for produktet at hvis bilen har CAN-bus må man ha et CAN-bus grensesnitt (feks en dongle og powerunit fra XBB). Men da slipper jeg det 🥳 Er de skjemaene/diagrammene du viser også mulig å hente ned for oss andre. Feks hvis jeg vil vite om radioen eller grøftelysene styres av canbus? Da er det nok å se at strekene som representerer ledninger inneholder «…CAN…» og «…LIN…» (hva står egentlig LIN for?) som i skjemaet ditt over? Og hvordan vet du at 56BL betyr nærlys? Er det riktig forstått at hvis bilen min hadde hatt hovedlys som var styrt av CAN-bus og jeg ville henta styrestrøm fra ledningen så måtte jeg: 1. koblet meg opp til OBD2 kontakta med et diagnoseverktøy for omprogrammering av parametere og 2. legge til flere pins til kontakta som nå kun ville bestått av en CAN-bus ledning?
  6. Jeg har en 3-serie e90 2010 modell som Bavaria kunne bekrefte har CAN-bus. Tidligere eier har lagt opp ledninger for ekstralys hvor styrestrømmen tas direkte fra en gulbrun ledning som går inn i kontakta på hovedlyset på sjåførsida. Denne ledningen går deretter inn i et relé. Jeg forstår ikke hvordan dette oppsettet kan fungere? Har trådstarter noen innspill?
  7. Går for 4000,- til første og beste.
  8. Kan vurdere bud; bedre at noen kan ha nytte av den enn at den ligger hos meg og tar opp plass.
  9. Hei Vurderer å selge en orginal m3 differensial. Kommer fra en engelsk m3, 3.0 liter som var kollisjonsskadet. Tror det var en 95modell som hadde gått ca 100 000 km. (kan ta å sjekke nærmere opp i det hvis det skulle være ønskelig).Utvekslingen er 3,15. Diffen har fått ny Castrol olje. Differensialen har 25 % sperre orginalt. Pris: 5500 kr.
×
×
  • Opprett ny...