Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Jeg hadde en grei samling med modellbiler 1:18 før, men da de for det meste sto i eskene som igjen var pakket inn i store pappesker valgte jeg å selge en god del. Har fortsatt noen liggende som jeg ikke hadde hjerte til å kvitte meg med, blant annet E36 M3 GTR, E36 325i cab, E46 328i, Ferrari F355, 550 Maranello (grå), 348 TB samt en 1992 Landcruiser og en 1989 Lexus 400LS. Spesielt de to sistnevnte er grisetøffe - kjøpte dem for over tjue år siden. Dessverre er ikke verdien på 1:18 så høy her i Norge - selv om jeg hadde bra biler fra kvalitetsleverandører som Revell og UT var det vanskelig å få noe særlig mer enn 150kr bilen når jeg halverte samlingen. Forresten - noen som har gode tips mot maur? Jeg lå i krig med maur i fjor våres og trodde jeg hadde blitt kvitt dem - men de er back for more. Kom hjem i stad til et virvar av maur overalt på vegg og inngangsparti. Gudskjelov har de ikke kommet inn i gangen og på badet som i fjor, så jeg tok det jeg hadde for hånden (parafin, Biltema motorolje, Zalo og Klorin) og dekorerte utsiden...blir spennende å se om de er på an igjen i morgen.
  2. En klassiker er jo at fartsgrensen er pr pers. Så hvis man er to mann som er ute og råner i 50-sona blir det 100-sone. Det er i hvert fall den regla en kamerat og jeg brukte når vi pisket Fiestaen til mora hans rundt i bygda.
  3. Den lo jeg godt av Ved 2 tilfeller (med bil, ikke moped) har jeg møtt politiet i V70 som setter på blålys og skal snu og stoppe meg (en gang på lokal fylkesvei og en på E18), og begge gangene klarte jeg å stikke av
  4. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47841710&searchclickthrough=true Er ikke en 330Cia til ca 100k mye bil for pengene? Husker kun en annen 330Ci i samme prisleie - den kostet vel 110k, men hadde gått 230k+ km.
  5. Ingen stor tilhenger av Volvo, men jeg synes forrige generasjon XC70 er en fin bil. Den er langt i fra perfekt, men den har litt mer karisma enn konkurrentene. Faren til en kamerat kjøpte en slik ny desember 2005, og har den enda. Denne er Ocean race-blå med champagnefarget skinninteriør, femmerdieselen og automat. Det er en trivelig arbeidshest som ser meget bra ut. Dette karosseriet kom vel i 2000, og jeg synes det holder seg uforskammet godt, Den omtalte bilen har det ikke vært noe problemer med, tross noe småkjøring. Ellers har jeg lenge hatt en svakhet for S-klasse W221. Den blir 10 år neste år, og jeg synes det er en elegant doning. Det er mange herlige biler der ute. Synd man ikke har tid og penger til dem alle.
  6. Er også enig i at CRXen gjorde seg med 16". CRX mk1 (inkludert facelift som du har) er i utgangspunktet en av de morsomste sportsbilene fra 80/90-tallet, og fortjener noe annet enn fast and the furious-lignende tilbehør. Husker en kamerat av meg skulle prøvekjøre en annen kamerat sin CRX (dette var en 1991-modell som kostet over 100k mener jeg), og han presterte å få sladd på tørr asfalt og havne i grøfta - mens jeg filmet! Bilene er konstruert slik at de kan være ganske giftige med rompa. Mtp vekt på felg er det utrolig viktig for styrefølelsen. Kjører selv med smidde BBS-felger som veier 5kg stykket, som jeg kan løfte med lillefingeren. Utrolig mye mer lettbeint med slike enn med noen 17" Taiwan-felger.
  7. Takk for linkene, dette hadde ikke jeg fått med meg. Jeg hater korrupsjon mer enn noe annet - det er første steget på veien mot å ødelegge et samfunn innenfra. Spyr av det. Dette med halvkorrupte biltestere i AMS overasker meg ikke. Har abonnert på det bladet siden 2004 når "Drive" ble lagt ned, og synes i perioder det er mye partiske og rare avgjørelser. Spesielt favoriseringen av Volvo er fæl, men det har jo svenske bilblader drevet med siden 70-tallet.
  8. Vet du noe om Ringnes skal kutte bemanningen i ytre salg fra 1/1-15? Mtp hva Norgesgruppen offentliggjorde i forrige uke. Du kjører E39en i jobb?
  9. Må si meg uenig der. Kappkjøring er grisemoro uansett hva man kjører. Det er morsommere å kjøre en treig bil aggressivt, enn en rask bil defensivt. Og må si jeg setter lite pris på knuste ølflasker i veibanen. Hærverk er lavmål - da stopper man heller opp og går ut og snakker med vedkommende
  10. Fikk en god latter ja. Må innrømme at jeg håpet på litt platekontakt og kanskje litt håndgemeng. Personlig har jeg sluttet å ligge oppi rompa på ventrefilsslakkere og irritere meg - kjører heller forbi i høyrefeltet med en gang og ignorerer dem. Blinking med lys gjør ofte ting verre siden folk blir ekstremt hårsåre når de sitter bak rattet.
  11. Siden ingen andre svarer, så kan jeg prøve. Jeg har ALDRI hørt om noe "Grand Turismo"-versjon av E46. Synes det høres tvilsomt ut da man sjelden lager jubileum- og spesialmodeller på en splitter ny modell. Hadde det vært en 04-modell kunne jeg sett at det kanskje kunne vært en lokal oppjazza versjon. Hvis jeg derimot tar feil må noen gjerne veilede oss som vandrer i mørket.
  12. Det er nå en gang mitt inntrykk etter en del år med lusking på finn og nettfora samt mine og bekjente sine erfaringer. Generelt er en BMW dyrere i drift med større verkstedregninger enn snittet. Mercedes ligger på samme nivå, men de har færre havari på motor/gir. Toyota er det nærmeste man kommer optimal driftssikkerhet. Skulle man være uheldig har Toyota-kundene alltid vanvittig bra garantier og kundeservice. Det jeg liker med gamle Toyotaer er hvor simple de er - gi dem bensin og olje og de går i evigheter. Den eneste moderne japsen jeg kommer på i øyeblikket som ikke kan kvalifiseres som driftssikker er Mitsubishi Grandis 2.0tdi, men det er jo fordi den har en VW-motor som lager trøbbel.
  13. Hadde orkesterplass til road rage i Oslo i dag. En nederlandsk VW Caddy lå i venstrefila i ca 90 km/t på E18 mellom Bygdøy og Filipstad. En XC90 ble utålmodig og la seg oppi ræva med blinklyset på - Caddyen svarte med bråbrems (jeg lå som nr 3 og måtte bremse ned til 60) - XC90 ble pissed og dro forbi, la seg inn foran og bremset, og når Caddyen la seg ut for å kjøre forbi la XC90 seg midt i veien og begynte å presse Caddyen inn mot rekkverket så han måtte bråbremse. Så la de seg i jakt som katt og mus innover i Operatunnelen med vill blinking, fjernlys og tuting og vingling mellom 3 felt. Skikkelig action - minnet meg om disse russiske dashcam-videoene fulle av road rage og gærninger.
  14. Vet ikke om dere har sett denne før. Artig bruktbiltest av 740il: http://www.youtube.com/watch?v=i5cpPukfCZ0
  15. I hver tråd med et slikt tema argumenterer du alltid med motorene fra 90-tallet (M54 er ikke så bra som forgjengerne). Prøv å heng med inn i det nye årtusenet. Du bruker også "årets motor"-prisen som et viktig argument - disse prisene er bare vissvass som ikke forteller noe om kvaliteten, og det burde du vite. Fiat har jo vunnet "årets bil"-prisene en rekke ganger - ergo er Fiat det beste man får kjøpt med din logikk. Stort sett alle med kjennskap til BMW vet at de ikke er like driftssikre som japanske merker og Mercedes. Men som vi har pratet om før - det er fint at ikke alle bilmerkene er like, og at de utfyller hverandre.
  16. E31 er litt for high Tech for sitt eget beste. Den er tung, og personlig synes jeg den er litt vulgær. Modeller som ble lansert samtidig ser stort sett bedre ut designmessig, og var mere bil for pengene (Miata, 200SX, 300ZX, Calibra, Corrado, Corvette C4, MB C124, R129). E31 var en flopp når man sammenligner med Mercedes sin elegante R129 SL - det er en bil som virkelig har holdt seg godt på sine 25 år. Og hvor ofte møter man E31 langs veiene?... Med vingling mener jeg at BMW først kom med et drog av en 8-serie (som senere gikk i grava), før de kom med Z3 (som også gikk i grava) - dette var en bil med et utrolig potensiale, men dessverre heiv BMW denne ideen i søppelkassa og begynte og ese ut av roadster-segmentet og inn i GT-kategorien med Z4. Motoriseringen på M-modeller har også variert mye - mens MB har gjort det enkelt og kjørt på sterke V8ere eller V12 har BMW hoppet fram og tilbake mellom rekkeseks, V8 og V10 (hvorfor ha V10 på markedet i et par år og så nedskalere igjen...). Ustabilt mao. Designsprellene til Bangle gjorde jo sitt, og BMW har "kuttet ut" rekkesekser og prøver nå å redde verden. BMW har vinglet mye mer enn f.eks. MB, Audi, Opel, Ford og Volvo.
  17. Noe av det som provoserer meg mest er MC-førere i Oslo-rushet - de kjører som noen svin mellom stillestående biler og er ekstremt nære diverse forskjermer og speil. Ofte hører jeg på radio om ekstra kø pga en pikk på MC som har krasjet med andre biler slik. Virker som det er helt andre regler som gjelder for halvfeite nisser i kjøredress ifht oss andre. De som er enda verre er syklistene i kondomdrakt som mikser sammen rollen som bilist og fotgjenger, og gjør det som er kvikkest. Mange av dem har også utstyrt seg med kamera, og oppsøker aktivt farlige situasjoner slik at de kan hytte med neven og legge ut klippet på youtube. Måtte bremse ekstra i lyskrysset ved Ullevål sykehus fordi jeg ikke så en slik syklist som kom ved siden av en bil. Han reagerer med div håndbevegelser og uttrykk selv om det ikke ble en farlig situasjon. Hadde lyst å kjøre etter faenskapet og meie han ned...
  18. Jeg møtte faktisk en råner i en beige 2-dørs Taunus med dassruller i går. Artig at noen med god smak står på barrikadene og ikke lar gamle biler gå i grava. Nå var jo 8-serie tilnærmet en flopp. Det er den minst attraktive bilen BMW hadde på 80- og 90-tallet, og framstår som en strandet hval. Jeg skjønner godt at BMW brant seg litt, og ikke har utfordret Mercedes CL siden. Mercedes har vært flinkere til å ha en kontinuitet i merkevaren sin (lett når man er stinn av gryn), mens BMW har vinglet MYE siden 1990 til i dag.
  19. Jeg satt faktisk og håpet på at du skulle importere en fin E46 cab fra Tyskland. Gjerne en Laguna Seca-blå 325/330/M3 med skinn og manuell.
  20. Nå skal jeg skyte fra hofta, og det første som slår meg er at Sveits er et skjulested for formuer. Mange velstående mennesker har mye penger i dette landet, både på konto og i eiendom. Disse fine og velholdte bilene er nok ofte et resultat av at folk med adresse i Sveits kjøper disse bilene og setter dem bort i garasjer, mens de bor og jobber i andre land. Jeg tipper at mange av disse fine Sveits-bilene er betalt med skitne penger fra kriminell virksomhet, både hvitsnipp og mer tradisjonell kriminalitet.
  21. Den der er den mest rustne Caddy mk3 jeg har sett faktisk. Og det sier litt, da jeg møter sikkert 20-30 slike biler i trafikken hver dag. Dårlig vedlikehold, aldri vasket og kjørt av en gjeng bavianer kan jeg tenke meg
  22. Faren til en kamerat hadde noen slike på slutten av 80- og tidlig 90-tallet. Oldsen ble ombygget fra bensin til den sure dieselen. På et tidspunkt hadde han disse tre modellene (utseende/farge stemmer, men bildene fra Google): Tragisk hvordan varebil-reglene har blitt verre og verre for hvert år. Har tittet en del på Caprice selv. Fine biler.
  23. Ikke enig i den. Bilen har trange og ukomfortable bakseter som ikke egner seg for taxi-bruk. Vindusviskerne klarer ikke ta unna snø og is. Elendige spylervæskedyser. Muggproblemer i taket på vinterstid. Mye dekkstøy. Varmeanlegget trekker mye strøm. Dårlige parkeringssensorer. Lakken er elendig, og tåler ikke salt. Dørhåndtakene er en billig-løsning som neppe tåler taxibruk. Fortsatt en del ladeproblemer som kommer og går. Variabel kundeservice - nå om dagen har salgsapparatet hendene fulle med nybilsalg, og vil neppe ha tid til å yte god service til næringskunder som trenger hjelp asap.
  24. Har lest at denne bilen dessverre har blitt eksportert til Slovakia. Litt synd å miste en så unik bil til utlandet.
×
×
  • Opprett ny...