Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Hehe, skjønner at vi to har litt forskjellig tilnærming til bilferie. Jeg synes jo dette er litt av sjarmen med å kjøre langs Autobahn og veier generelt. Er glad i å ta en natt eller to langs en bensinstasjon, da får jeg skikkelig feriefølelse. Synes faktisk det er litt kos å stå langs Autobahn en sen kveld og høre på alle de travle tyskerne mase forbi i 200km/t mens jeg nyter et smørbrød og en cola før leggetid. Dog tar jeg aldri to netter på rad i bil, det blir for mye. Må ha minimum annenhver natt på hotell med tilgang til seng og en vask...Ikke bare pga personlig hygiene, men mest for å få nok timer på øyet med god søvn uten avbrudd der man ruller rundt i et baksete med belter som gnager i ryggen, lite beinplass og støy fra Karl-Heinz i bobilen ved siden av som skal slenge mest mulig med dører kl 04 om morran….
  2. Siden du insisterer.... Har siden forrige innlegg for 2,5 år siden gått til anskaffelse av et par sjarmtroll som skiller seg ut i trafikken. 1995 Lincoln Town Car Signature Series. Denne er utrolig nok importert inn til Norge som ny i 1995 (Lincoln ble aldri offisielt solgt i Norge). Må ha kostet en formue med datidens avgifter. En real luksusslede med luftfjæring, skikkelig bra originalt lydanlegg, soltak, omfattende kjørecomputer, digitale instrumenter og generelt mye utstyr. Motorisert med Ford sin egen potet, 4.6l V8 som man finner i mye annet fra konsernet. Akkurat dette eksemplaret er ikke strøkent - gått som bruksbil med dertil slitasje og rust. Bildene er tatt av forrige eier, ikke meg. Samt Z3en da selvfølgelig. Rett og slett en fantastisk roadster, går som et skudd og er utrolig morsom og analog. Den er giftig og litt farlig spesielt på vått føre, noe som er skikkelig sjarm. Senest i dag ble den brukt friskt i forbindelse med autoslalom på Gardermoen Raceway, og den likte definitivt litt pisking.
  3. Vanligvis kjører jeg med taket nede uansett årstid og vær, men i går ble det såpass intenst at taket måtte på gitt....
  4. Tusen takk for en god tilbakemelding @hsd
  5. Dette er kanskje litt off topic, men de siste 15 årene har jeg lest non-stop på BMW-forum at S50B32 suger og S50B30 ruler. Har forsøkt å google meg frem til dette tidligere, men kom aldri til noen konklusjon. Hva tenker dere som har god erfaring med S50? En kamerat av meg eide for mange år siden en E36 M3 med S50B32 som ble kjørt ca 55000km uten større problemer, den gikk som en Volvo 240 hele tiden, så jeg la derfor fordommene fra meg. Nå til dags kjører jeg en S50B32 flere ganger i uka selv, og kan ikke slutte å smile. Bilen er sjefolainen herfra til månen. Men for å være på den sikre siden, burde jeg være hysterisk mtp kjedestrammer, vannpumpe etc? Er jo ikke så lenge siden @Skulebollen hadde havari på sin hvis jeg husker korrekt?....
  6. På 90-tallet kjøpte jeg flere VHS-kassetter fra England med navnet "Havoc" som inkluderte en god del MC-ulykker på Isle of man. Allerede den gang tenkte jeg "hvorfor/hvordan er dette lovlig?..."Det var akkurat som Nurburgring, fritt frem for alle og enhver slik det burde være, ordentlig Texas uten brødhuer i refleksvester som desperat forsøker å regulere andre mennesker sin frihet. Noen ulemper er det selvfølgelig med internett (youtube/Facebook), men til syvende og sist er det flere fordeler enn ulemper. Videoene som deles skaper flere bilentusiaster enn det skaper kommunister. Sett fra et bilentusiast-perspektiv.
  7. Min far eide en periode en ganske schmecker 1981 Peugeot 505 GTI, 2.2i 5-trinns manuell med svart skinninteriør og el-soltak. Tidligere UP-bil, svart. Elegant og tøff bil for sin tid. Tilsvarende vedlagte bilder.
  8. Anbefaler at du selger en bil eller to. Umulig å holde styr på flere Z3er av gangen slik du sjonglerer rundt nå. Bedre å ta vare på en/1 bil enn å neglisjere/ikke bruke 3 stykk...
  9. Mens vi er først er inne på temaet. Ford Sierra var hot shit på 80-tallet, så det ble stjålet en god del biler i forbindelse med ombygging til andre stjålede Cosworth-modeller. Min onkel kjøpte en splitter ny sølvfarget 2-dørs Sierra 2.0is, men denne ble selvfølgelig stjålet, for senere å bli funnet fullstendig strippet i Blystadlia (mellom Oslo og Lillestrøm)…Husker jeg tok en titt og beundret denne noen uker før den ble stjålet. Kliss lik arkivfoto...
  10. Er dette skrivefeil? 80 000km eller 800 000km? Du kan ikke på ramme alvor sitte her og klage på kvalitetsfølelsen på en Ford Sierra som har gått 800 000km? Selv har jeg aldri sett en Sierra med 350k+ da de fleste havarerte før 300 000km og hadde en teller som rundet hver hundre tusen...Generelt vanskelig å synse km-stand på disse da de ofte var brukis/firma-slengebiler uten servicehefte. Selv har jeg eid flere eldre Ford (7 stk), og er glad i Granada, Sierra og Fiesta. Og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt noen alvorlige problemer med disse bilene. Greit nok, de er på ingen måte Premium og har sine fillefeil, men har ikke sansen for hvordan "internett-folk" snakker nedsettende om Ford...Synes det er i overkant sterke ord fra en som konsekvent holder seg til franske skrotbiler med garanti
  11. Men så kommer jo dette med sunn fornuft og intelligens inne i bildet. Alle med normal folkeskikk innabords vet at det ikke er innafor å bruke forrige eiers bilder og info når man selger bilen videre. En ting er regelverk, men sunn fornuft er viktigere. Det gjelder stort sett det meste her i livet, ikke bare bil og salg. Har du ikke aldri hørt "Eier du ikke skam??". Mange mennesker hadde hatt godt av å gå en ekstra runde for å lære mer om takt & tone og generell folkeskikk.
  12. Utrolig artig. Har aldri sett en slik, så måtte google for å finne info på eldre Audi "Caravan". http://www.langzeitauto.de/de/Bischofberger Må gi skryt til eierne for at de faktisk bruker en slik langs veien i 2019. På 80-tallet var dette verdens raskeste bobil...Og det er ikke umulig at den fortsatt har pallplass 35 år senere mtp at den stort sett konkurrerer med Mercedes Sprinter V6 CDI.
  13. Tok en titt på den svenske siden larmtjanst der stjålne biler blir etterlyst. Det er skremmende å se hvor mange luksusbiler som blir stjålet hver måned, spesielt i Stockholm, men det reflekterer også landets utvikling de siste 20 årene der det har gått fra et av verdens beste samfunn til et shit hole-country med massiv kriminalitet, ran, voldtekter, bilbrenninger og stadig dårligere økonomi. En ting er når nyere biler blir stjålet eller slaktet, men det er alltid trist når eldre entusiastbiler blir tatt. Legger ved noen eksempler: E34 M5: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/836061/ E34 M5: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/857547 E34 M5: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/856428 E30 M3: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/864491/ Porsche 356: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/841278/ M3-tyveriet var spesielt kjipt da dette var 1-eiers bil med bare 12000km. Flesteparten av disse bilene ender nok opp i Russland, Litauen, Latvia, Estland, Polen, Bulgaria eller Romania.
  14. Får meg til å tenke på uttrykket "Jack of all trades, master of none". Kanskje litt off topic, men flere innlegg i tråden fikk meg til å google BMW-salgstall for de gamle bautaene 3/5/7-serie for se utviklingen de har hatt i et stadig tøffere segment. Jeg sjekket tall for Europa og USA da disse markedene over tid har vært mer stabile økonomisk enn for eksempel Kina og Russland... De beste årene for 3-serie i USA var 2007 0g 2014. 2018-salget er det laveste siden 1998: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-3-series-4-series/ I Europa var gullårene for 3-serie 2000-2003. 2018-salgstall er det laveste i statistikken (fra og med 1997), under 30% av E46-årene: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-3-series/ 5-serie i USA sine toppår var 2006, 2012 og 2013. 2018-tallene er tilsvarende 2002/2003: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-5-series/ 5-serie i Europa hadde sitt toppår i 1997. 2018-tallene er relativt like 2003: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-5-series/ 7-serie solgte best i Statene i 2002/2003. Men E38 veldig gode tall 1996-2000. 2018-salgstall er det laveste siden 1992...Selv i 1985 ble det solgt flere 7-serie enn i 2018: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-7-series/ Beste året for 7-serie i Europa var 1997. 2018-salget er under halvparten av storhetstiden: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-7-series/ Ikke nødvendigvis så lett å dra noen konklusjoner, men gøy med litt tall. Dog ser man at samtlige modeller fikk en knekk i salget i forbindelse med finanskrisen i 2008.
  15. Nå er huset til Tony Soprano til salgs for drøye 30 millioner: https://www.forbes.com/sites/keithflamer/2019/06/03/tony-sopranos-iconic-new-jersey-house-lists-for-3-4-million/#7eb702ac1e55 Selger bygde huset i 1987, men vurderer nå salg. Tilsvarende boliger i området går for 15-20 millioner, men selger forsøker naturligvis å melke litt ekstra ut av salget. Selv har jeg sett alle sesongene sikkert 15 ganger nå - går aldri lei. Serien holder seg meget godt med fantastiske skuespillere og soundtrack, det er nesten så man glemmer at det er fiksjon.
  16. Jeg savner flere bilder av kjøkkenet samt informasjon på antall soverom.
  17. Det kan du banne på. Har siklet på M Roadster og Coupe siden 1997, og må si jeg er positivt overrasket over bilen - den innfrir og er akkurat like artig å kjøre som jeg håpet at den skulle være. Har jo også 150 000km bak rattet på MX-5, så er veldig glad i roadster og friluftsfølelsen. Elsker old school roadster uten elektroniske hjelpemidler...Lite som slår en hissig R6, manuell kasse og åpen himmel.
  18. Var på vei til Palma de Mallorca med Wasa knekkebrød i kofferten, men gikk på en smell og endte opp med å surre rundt på nedlagte Rygge flyplass istedenfor Gardermoen (for ordens skyld, gummirestene er ikke mitt arbeid)….
  19. Legger ved noen nostalgiske klipp fra den tyske filmen "Manta Manta" fra 1991. Her blir rånere i Opel Manta utfordret av både Ferrari 328i, E36 325i, Mercedes 190E og en oppjazzet Golf 1. Hvis du er svak for 80-talls Rieger-styling, hockeysveis, pastellfarger og Modern Talking faller nok denne filmen i smak.
  20. Legger ved litt annet diverse: 1988 Caprice (knipset i januar, men ble imponert over at eier i det hele tatt fikk bilen inn i et av de trangeste parkeringshusene i Oslo), 1989 Buick Reatta (flyttegods i 1991, tror dette er Norges eneste) og en ganske bøs 2002 Lexus LS430.
  21. En kamerat spottet denne igjen for noen dager siden. Bilen er forholdsvis kjent, i hvert fall i Oslo-området. Solgt ny i Norge i 1978, samme eier siden 1987. Kun produsert 492 eksemplarer for gatebruk, så denne er sjelden.
  22. Dette er vel en populær myte som ikke stemmer helt med virkeligheten. Greit nok at mainstream media har fokus på slanke mennesker og sex, men hvis du tar en titt rundt deg ser du at folk flest ikke holder følge. Selv synes jeg det er direkte skremmende hvor mange overvektige det er i samtlige aldersgrupper - både 5-10 år gamle jenter og menn i tjueårene ser ut til å slite med bryster og hengemage i en alder det ikke burde være et problem. Dette gjelder både etnisk hvite og innvandrere.... Kanskje litt på siden av temaet, men det er en tragisk utvikling. I USA har det gått så langt at forventet levealder nå er lavere for dagens unge enn for deres foreldre. Amerikanere dør faktisk tidligere enn før. Dette har også smittet over på etniske europeere samt den ikke-vestlige befolkningen. Folk må begynne å ta ansvar for egen helse istedenfor å peke finger på alle andre og sosiale media.
  23. Ser den, hadde håpet på at du evt hadde scannet eldre bilder eller knipset dem med smartphone for å videreføre dem til the year 2000. Mtp bruk/høgging av eldre modeller ville jeg ikke grått for mange tårer, da biler tross alt er produsert for å brukes. Bedre at noen brukte bilene til å fremkalle glede enn at de ble stående å ruste på en låve eller ute på et jorde. Så hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt for mye tid på sturing
  24. De fleste av oss har vel minner fra ungdomsårene som virkelig tennet interessen for BMW og kanskje spesifikt 5-serie - For min del var det flere - det startet med et par lokale rånere derav en av dem som kjørte en blå E28 520i - når jeg var fotgjenger på vinterstid kom den alltid sidelengs forbi med en syngende sekser. på turtall..Dessverre endte den sine dager i noen betongbarrierer i 120km/t+ etter fyllekjøring. Det var også en lokal riking som kjørte en E34 530i manuell med sekser. Svart, sexy, rå lyd og relativt moderne. Bestekameraten min og jeg sto alltid og stirret når han kom på sperra ut fra nabolaget. Senere var det en lokal helt som hadde flere nesten splitter nye E39 på grønne skilter - høydaren var en E39 540ia (tror det var topasblau) touring varebil som ble brukt friskt! Selv kjørte jeg Ford Sierra og dagdrømte om denne 540en støtt og stadig.
×
×
  • Opprett ny...