Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Generelt sett har jeg inntrykk av at E53 3.0i sine automater er helt ok. Svigerfaren til en kamerat har en 2002 3.0i som bærer litt preg av dårlig vedlikehold siden eieren er ganske gjerrig, men den har gått straks 400 000km på urørt original motor og gir. Tror ikke han har skjemt bort girkassa med oljeskift heller. Mens man diskuterer GM her. Jeg har en Caprice uten tilhengerfeste som har gått 265000km på original automat, men det er jo riktignok en personbil og ikke van/truck. Den girer litt hardt inn i tredje på kald motor, men jeg krysser fingrene
  2. CrZyWiz sin spesialitet er å hetse alle brukere som kritiserer BMW-motorer. Selv folk som nevner et N47-registerras i en bisetning får så hatten passer av dette trollet. Forresten...E53 3.0i har aldri hatt problemer med automatene, det gjelder 3.0d
  3. Norske markedet er rimelig likt med det danske, eller noe større fordi vi har større kjøpekraft når det kommer til nybil og bruktbil. Grunnen til at franske modeller er populære i Danmark er prisprisprispris, og grunnen til at amerikanske merker er "upopulære" i Danmark er for høy pris pga høye avgifter. Så det blir ikke en korrekt sammenligning... Mest sannsynlig henger det dårlige salget av franske biler i Norge sammen med realiteten - at tusenvis av nordmenn har utelukkende dårlig erfaring med disse bilene og styrer glatt unna igjen. Men selvfølgelig, hele markedet tar selvfølgelig fullstendig feil mens besserwissere på Bimmers sitter på fasiten - som er at franske biler EGENTLIG er bedre enn sammenlignbare tyske merker og at samtlige norske kjøpere (ikke leasingkunder...) ikke har peiling eller kunnskap... @Hawkon88 Setter pris på om du ikke feilsiterer og legger ord i munnen på meg. Jeg vet at Ford bruker PSA-dieseler, og jeg har aldri vært en SAAB-entusiast (det var Fredrik 90 sin avdeling)
  4. Har vokst opp med en far som hadde Citroen GS, Citroen CX, Renault 5 og Peugeot 505 2.2i, så har min andel av gode minner der man måtte dyttes av danskebåten ved ankomst i Frederikshavn, oljelekkasjer, varsellampe-diskotek i dashbordet, havarert toppakning som første til tykk hvit røyk på E18 ala James Bond, eksosanlegg som falt av på vei for å rekke et fly på Fornebu....Ja, hvis man verdsetter spenning og uforutsigbarhet i hverdagen kan jeg sterkt anbefale fransk bil Vil nå si at holdningen min faktisk er basert på fakta, og ikke ønsketenkning. Som tidligere nevnt er nesten alle havarerte biler jeg ser langs veien franske, og dette på tross av den lave markedsandelen franske merker har her til lands. Jeg verdsetter også en del eldre franske biler, men alle med nødblinkeren langs E6en gir litt avsmak. I tillegg er det dette med den dårlige kjørestillingen/tilpassingen og at de ofte er vanskeligere å skru på. Ikke er de spesielt prisgunstige som nye i Norge sammenlignet med tyske modeller, bagasjerommet på stasjonsvognene er sjeldent spesielt imponerende og de har aldri hatt attraktive automatkasser. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å kjøpe en C5, 508 eller Talisman fremfor Octavia/Mondeo/Insignia med mindre man er ute etter en bil som skiller seg ut i designet. Når det kommer til mest bil for pengene faller de gjennom på pris i Norge. En annen ting er at franskmennene aldri har utviklet en egen SUV eller crossover, men velger å lage bleke kopier av Mitsubishi, Nissan og Dacia-modeller - det holder rett og slett ikke. Se for eksempel hvordan de rotet vekk forspranget de hadde i relasjon til den moderne elbilismen med sine 106/Saxo-elbiler for noen år siden. Istedenfor å videreutvikle disse ble de sittende på sidelinja og drikke rødvin før de plutselig ble forbikjørt av Nissan, VW, BMW og Tesla sine.elektriske modeller.... Ser nå at dette ble et i overkant langt utbrudd mot franske biler, så tror jeg får ta kvelden nå før Eric Cantona sparker inn døra her.
  5. CC-bruk på motorveier i Oslo/Akershus/Østfold er bortkastet ja. Går 45 sekunder før man må justere hastigheten, så det ender med at CCen blir et unødvendig stressmoment. Jeg bruker den kun på strekningen Gøteborg-København...På Autobahn er også CC bortkastet pga manglende trafikkflyt. Det artige med adaptiv CC er at man ender opp med at haugevis av folk blir utålmodige og legger seg inn foran sjåføren som bruker dette. Ser stadig vekk i Oslo-trafikken "smartinger" med adaptiv som lager unødvendig stor avstand, og det fylles opp av folk som meg som kjører forbi eller legger seg inn foran og tetter opp køen enda mer. Så det er veldig begrenset hvor effektiv denne er i praksis i områder med tett trafikk.
  6. Jeg er negativ til franske biler fordi 9 av 10 biler jeg ser med motorhavari langs veien er franske. Den siste prosenten fylles opp av halvgamle Opel. Det er ikke til å stikke under en sofa at franske biler er overrepresentert i kategorien mindre driftssikker, både statistisk og opplevd. Selv er jeg ikke opptatt av komfort, så når det kommer til biler i denne prisklassen tar jeg heller Ford fremfor Opel, fransk og japansk/koreansk. Veldig mange har fordommer mot Ford, men personlig har jeg opplevd lite tull på tross av mange kilometer med diverse modeller - og som en bonus leverer de friskere kjøreegenskaper enn tilsvarende konkurrenter. Må faktisk skryte av min nåværende firmabil - en 2014 Mondeo 1.6tdci som har blitt brukt relativt friskt med veldig mye bykjøring uten et feilslag. Ekstremt forutsigbar og driftssikker bil som alltid funker fjell. Rust har også holdt seg unna. Om noen uker går jeg over på en splitter ny 2017 Ford Focus 1.5tdci 120hk, og er spent på hvordan den er ifht Mondeoen som i bunn og grunn er fra 2007.
  7. Korrekt. Problemet med MX-5 NA er at den gir abstinenser til de grader etter salg, det er derfor jeg har hatt 3 stk. Men med mindre man trimmer de med kompressor vil du etter en stund få lyst på mer gamp eller som i mitt tilfelle - lyst på lyden av en syngende sekser eller åtter. De begynner også å bli gamle, så som du vet vil mange ha rustskader og oljeforbruk/behov for overhaling. Anbefaler deg å unngå MX-5 på ny med mindre det er en NC 2.0l Sport, du vil sikkert gå lei og selge etter 5 mnd. Er ellers enig i at 200SX S14a er kul. Den har fett design og bra ytelser. Bare vær obs på girkassene og at interiøret er ekstremt kjipt - det er vanskelig å skille en S14a fra bestemors 1993 Nissan Sunny 1.4i innvendig. Akkurat der er BMW et par sjumilsstøvler foran.
  8. Personlig setter jeg uhorvelig stor pris på soltak. Det er mye mer trivelig både natt og dag når jeg kan titte opp på stjernene mens man koser seg bak rattet. Mulig jeg er litt miljøskadet etter å ha eid 3 stk MX-5, men også min førstebil hadde soltak (med sveiv), så det gir skikkelig godfølelse.
  9. Jeg liker tilnærmingen din veldig godt. Det er sjeldent man ser folk som vil ha/kjører en bruksbil med såpass store kompromisser. Har du vurdert Ford Fiesta ST eller Focus RS? Ford er kanskje de flinkeste i verden når det kommer til å lage underholdende pocketrockets med fwd. Porsche 944 NA ble nevnt. Disse mangler litt motor, men tar igjen en del på design, sjarm og at de er relativt sjeldne langs veien. Rustbeskyttelsen er grei nok og verdien relativt lav, så de kan brukes vinterstid uten bekymringer. Det største irritasjonsmomentet er bakluka (dårlig passfom og vannlekkasjer) og interiøret. Misforstå meg rett - interiøret er solid, men det oser 80-talls Audi - kanskje sjarm for noen, men ikke for meg. Mtp deler tror jeg du får mye til edruelige priser via USA, men ikke alt. Dessuten er diffen lagd av papp og raser fort hvis du er glad i sladding og burning.
  10. W201 med 2.0l og 4-trinns er ganske langt unna "Morrobil". Disse trenger 2.3 16V eller 2.6 rekkeseks før de kan karakteriseres som interessante. Hvis TS først skal ha gammal Merce kan han like gjerne kjøpe en W124 300/320 bensin i prisklassen "Vinterbil", men disse er ikke i nærheten av BMW når det kommer til sporty kjøreegenskaper. Synes Gabz burde vurdere en E46 Coupe med sekser/manuell - det er stor forskjell på en slik og en E39 med automat. Ulempen er at E46 fort blir dyre å drifte med lange smørbrødlister over ting som burde vært fikset, høyt oljeforbruk og en åpen diff som er alt annet enn leken.
  11. Kom over en litt interessant W201 Mercedes 190E. Disse ble produsert i perioden desember 1982 til april 1993, og den jeg knipset er norsksolgt og førstegangsregistrert allerede i februar 1983, mest sannsynlig en av Norges første W201. Hvis jeg har tolket chassinr korrekt er dette nr 6554 av totalt 1,9 mill biler. Litt artig for oss som liker slike detaljer. For øvrig sier det noe om kvaliteten på bilene Mercedes bygget på denne tiden når denne fortsatt rusler og går etter 34 år og over 320000km på norske veier i all slags vær og vind. Kom ellers også over en US-import 1975 (2006) 240D med 76 spinnville sugedieselhester...røsker nok ikke fyllet av pizzaen. Flytebryggene sørger for at bilen enkelt kan lukeparkeres uten bekymring for bulker (på egen bil)....For øvrig noe spesielt at denne bilen ble EU-godkjent i 2015 i hele 5 år frem til 2020. Har ikke sett det tidligere på tross av alle de hundrevis av bilene jeg har sjekket på vegvesen...Kanskje han er kompis med den korrupsjonssiktede karen i Arendal som godkjente tvilsomme biler fra Olsen Bil.
  12. En morsom, underholdende og driftssikker bil med sjel til under 100k? Mini Cooper S R53 - mk1 preface er den morsomste i serien. E46 323/328Ci. Ser ikke vitsen i å trimme en bruksbil med ESS-kit da det i lengden vil bli unødvendig dyrt bilhold, de funker bra originalt også. 200SX S14a fikk man til 70-100k for et par år siden med litt pruting, men disse spiser girkasser, differ og turboer, samt at de ruster som pokker. S13 begynner å bli gammel og sjelden, med dertil delepriser. Generelt er deletilgangen på eldre japser vrien og dyrere ifht tyske biler. Alle utgavene av MR2 er dårligere enn MX5, så hvis du sikler etter en sporty 2-seter kan du kjøpe en NB 1.8 med en gang, eventuelt en MSM hvis budsjettet sprekker. Noen nevnte Honda, men her er utvalget såpass tynt at du må lete i evigheter for å finne en til salgs. Så valget faller ned på E36, E46 eller Mini.
  13. Jeg kjører heller en sliten E46 med rustblemmer enn en intetsigende Astra/Insignia. Jeg er sikker på at jeg får flere smil på en dag med E46en enn jeg får på et år med en random Opel...Synd å si det, men Opel vekker fortsatt nada følelser.
  14. Franske og italienske biler er kjent for notorisk dårlig sittestilling...Man får fort en skikkelig gorilla-stilling med krummet rygg og lange armer ved kjøring. Selv har jeg aldri eid fransk eller italiensk, så har aldri hatt en bil med dårlig seter/komfort over tid. Men en kamerat hadde for noen år siden en Opel Corsa A GSI, og den var veldig sær - pedalene var sentrert mot midten slik at man satt vinklet mot høyre mens man kjørte, ikke ulikt en del italienske biler. Hvorfor det var slik på en tysk bil er ikke godt å si, men jeg tipper at den ble konstruert som Vauxhall i England med høyreratt, og at venstreratt-kjørestillingen aldri ble prioritert skikkelig. Som igjen kanskje er et symptom på hvorfor Opel etter hvert tapte terreng når de leverte slike half ass-løsninger.
  15. En av mine favoritter om dagen. Kul video.
  16. Får følge opp med en USA-spesial etter alle disse millionbilene... 1966 (1996) Ford Mustang med en 3.2 sekser, 2000 (2012) Plymouth Prowler og en sjarmerende 1982 (2015) Ford F150 5.7l.
  17. 1992 (2003) E32 730iA. Bilen bar preg av å være en brukis da innsiden var full av tomme spylervæskekanner og Pepsi Max-flasker. En hyggelig overraskelse dog var at førersetet i stoff var strøkent uten den typiske "BMW-slitasjen".
  18. Mens jeg først er i gang...Som noen kanskje har forstått har jeg litt stalker-tendenser, så tidligere i uken kjørte jeg delvis etter en rød Citroen XM inn i et P-hus (jeg skulle også parkere i samme etasje...), og jeg måtte bare slå av en prat med eieren. Det var snakk om en norsksolgt 1990-modell 2.0i manuell som eieren (pensjonist) hadde eid siden 1992. Den hadde "bare" gått 180 000km, men ble brukt hele året. På tross av saltkjøring i Oslo hadde ikke XMen noe synlig rust, den hadde aldri blitt restaurert/sveiset opp og gikk som en kule. Eneste ulempen var at deletilgangen begynte å bli vanskelig, men han fikk tak i det meste via nettbutikker i Frankrike. Må innrømme at jeg synes det er fryktelig stas med helårs-klassikere, og XM har nå blitt såpass gammel og sjelden at den fortjener en liten oppmerksomhet. Dessverre ingen bilder, men den var identisk med vedlagte bilder.
  19. Er dessverre ikke så frankofil at jeg har stålkontroll på Avantime - har kun sett to stk i Norge. Dog har jeg sansen for designet, og som jeg har nevnt tidligere i tråden et sted så jeg Avantime første gang på forsiden av et AMS-blad på en Aral-stasjon i Tyskland ifbm med Frankfurt-utstillingen i 2000 eller 2001, og den har etset seg inn i minnet....Et par år senere forsøkte franskmennene seg med en "Avantime-light" - Peugeot 1007, men det funket heller dårlig. Dog er også denne ganske sjelden, så den blir lagt merke til de få gangene jeg ser den gatelangs. Men den er fortsatt for moderne til å fortjene et bilde i carspotting-tråden Når vi snakker om "guilty pleasures"...en bekjent av meg solgt nettopp sin kjedelige 2014 F11 520d og kjøpte seg en 2010 SAAB 9-5 av siste generasjon. Dette er en bil for spesielt interesserte da den kun ble produsert i 2 år, er ganske sjelden og noen av delene er utsolgt/ikke tilgjengelig fra SAAB/GM. Men som han sier - han vil ha noe som skiller seg ut og er kult. Jeg skjønner vedkommende godt, da bilen på tross av alle Opel-delene er rimelig sær, spesiell og tøff.
  20. Du er ikke alene. Kom i prat med en bekjent som nettopp hadde en 2012 Golf 6 2.0TDI 140hk 6-trinns manuell inne for "dieselfiks", og den har samme problem som det du opplever - det har oppstått merkbart mye dødgang mellom motorbrems og pådrag. Når han klaget til Møller fikk han den vanlige frekke regla: "Dette er ikke tilfelle, og er brukerfeil". Jeg har sagt det sikkert 6-7 ganger før, og sier det igjen....Det skal være skikkelig krise før jeg eier et VAG-produkt. Makan til bedriten kundeservice skal man lete lenge etter.
  21. Fet 1979 (2011) Chevrolet Cheyenne 350 og en skikkelig kuriositet som bare mangler Egon, Kjell og Benny bak spakene - en 1970 Toyota Crown stasjonsvogn. Med tanke på at de fleste av disse gikk på høggern på slutten av 80- eller tidlig 90-tallet er det en prestasjon i seg selv å finne en slik på skilt og i bruk.
  22. Det må jo sies at fryktelig mange kondemnerte biler har helt ubetydelige skader og fint kan gå på veien i 20 år til. Jeg ville ikke på generelt grunnlag avskrevet en bruktbil pga tidligere kondemnering.. En annen ting er at du burde begrunne argumentene ("en rekke andre feil") dine når du legger ut slikt - kanskje jeg også skal gjøre et sånt stunt neste gang naboen jeg hater skal selge bilen sin.
  23. Tre fjerne slektninger i nattemørket (E36 noen meter bak...).
  24. Et bra eksemplar koster minimum 50000 SEK, og da får du fortsatt med standardfeilene som følger alle E46 Coupe. Det svenske bruktbilmarkedet er preget av mange slitne drittbiler med dårlig vedlikehold, så her må du bruke huet når du skal importere. Hvis du først skal ta jobben med bruktimport hadde jeg heller sjekket nedover i Tyskland. Greit nok at utvalget i Norge er mindre, men de eksemplarene som er til salgs er ofte over gjennomsnittet bra.
  25. I dag presterte jeg å punktere for tiende gang på like mange år....Så i morgen er det på med sommerdekk bak på firmabil igjen. Hver gang jeg hører "Jeg har kjørt bil i 25 år og aldri punktert" får jeg lyst å klapse til vedkommende i bakhodet Tror jeg har tatt kvoten til hele bygda her... Det positive dog var at E46en sto ivrig og ventet klar til dyst, så da ble julerånings med M52 og Stevie Wonder på flatt jern med vinduet nede.
×
×
  • Opprett ny...