Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24972
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Her i byen ligger 95 Oktan på 17,49,- og 98 Oktan koster 18,89,-. Jeg er veldig fornøyd med at borgerlig side med hjelp fra Senterpartiet (som helt åpenbart befinner seg på feil side i politikken) har lagt press på den rødgrønne regjeringen og tvunget dem til å redusere drivstoff avgiftene. Attpåtil i ett land med verdens høyeste elbil andel, ikke dårlig 👍 Men det bekymrer meg at det ikke ser ut til at Trump ikke har noen plan for krigen, jeg skjønner ikke helt hva de egentlig holder på med. Kan de ikke enten ta det dem vi ha, kjøre over dem med sin over legene militære makt eller rett og slett bare gi faen, pakke sammen og reise hjem. Vi har nok uro i verden som det er.
  2. Man får kjøpt disse bilene i Norge også, og de ligger i de norske prislistene. Det har også blitt levert en håndfull biler, mest 30e varianter men noen få M50 også. Men i elbil landet Norge skal man være veldig dedikert for å kjøpe en ny X3 fremfor en iX3 eller iX. Det selges faktisk langt flere X5 enn X3 på tross av at X5 er langt dyrere enn X3.
  3. Ja den det var skikkelig fæl, dette var liksom det beste de klarte å komme opp med. Mercedes var slue og slapp denne samtidig som BMW lanserte Alpina konseptet, for å stjele oppmerksomheten fra BMW sitt opplegg. Det gikk ikke helt sånn..😂 Vi kunne vært der nå at BMW hadde lansert Alpina som ett eksklusivt elektrisk sub brand til BMW. Men heldigvis finnes det rettferdighet i verden og det eneste jeg har hørt snakk om når det gjelder Alpina og motor er V8, gode gamle V8 motoren 👍
  4. For å være helt ærlig, jeg hadde aldri trodd jeg skulle kjenne på at jeg ble glad inni meg over å se en mint condition 1995 modell Chrysler Grand Voyager 😅 Synes det er veldig bra at slike folk gidder, husker jo disse bilene fra barndommen på 90 tallet...de var jo over alt. Min tante og onkel hadde en, husker det var fet lyd i V6ern som opprinnelig er en Mitsubishi motor.
  5. 150 kvm garasje, det hadde vært noe det 🤩 Synd ikke jeg kan arve noe sånt... Tilbake til Finn, men ikke en BMW Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få se noen som får en slik bil profesjonelt restaurert. Folk er sprø.. https://www.finn.no/mobility/item/444093844
  6. Jeg er forsåvidt ikke uenig i det du sier her, men problemet er at når BMW skal lage en egen EV variant og dedikert ICE utgave så blir ofte resultatet at begge modeller lider at tydelige kostnadskutt og snarveier. Dagens M3/M4 er ett produkt i verdensklasse, det er vel egentlig ingen som enda har klart å matche denne. Nå kom det ny RS4 men den veier faen meg 2,3 tonn og er en ladbar hybrid, mens G80/81/82 er helt uten elektrifisering. Jeg frykter at neste ICE M3 kommer til å blir litt "halvveis" fordi BMW M har måttet fokusere på å ta frem en elektrisk M3 i tillegg. Skulle det bli en fiasko så kommer det til å koste BMW milliarder av penger, så jeg synes ikke vi skal ta så lett på det heller. Feilslåtte satsninger må tas inn igjen andre steder, ofte på produktutvikling og kvalitet. Så du mener at elbiler ikke er noe som blir tredd ned over ørene på folk? Hvis du vil benytte deg av den frie markedskraften og kjøpe noe annet enn elbil, hvor mye mer må du da betale for dette produktet kontra tilvarende elektrisk bil? Hvor lett er det å få tak i en ny ICE bil i Norge i dag, de fleste importørene har fjernet dem helt fra sine prislister. Hvis du er håndverker og har ett bruksområdet som et lite forenlig med de elektriske varebilene som finnes, men du vil samtidig kunne være med på større anbud til stat og kommune som krever elektrisk bilpark. Hva gjør du da? Er det noe som er helt sikkert så er det at elbiler er noe som tvinger seg frem fra alle vinkler og kroker. Og det gjør iallfall meg forbanna, fordi i de aller aller fleste tilfeller så er det en dårligere løsning med større svakheter og kompromisser enn en fossil drivlinje. Når det gjelder nye M3 så er det iallfall positivt at de også lanserer denne bilen som ren ICE med rekkesekser, det beviser jo egentlig hvor stor tro BMW har på at en elektrisk M3 er tingen 🤣 Alle var skeptiske til Alpina sin fremtid når BMW overtok, med god grunn vil jeg mene. Heldigvis så har BMW så langt motbevist våre bange anelser, og det er jeg veldig glad for. Dette vi ser her er meget positivt og jeg er optimistisk til at når vi har lidd oss igjennom Neue klasse så vil BMW igjen løfte seg. Forferdelig bil det der, jeg har skrytt mye av Mercedes de siste årene mer herrejesus som de går på trynet noen ganger de også... Ja jeg har også fått med meg at V8 motor nå gjør comeback i en hel del amerikanske bilmodeller. GM har nettopp utviklet en helt ny small block, Ford har fredet sin V8 i både Pickups og Mustang. Så lenge folk vil kjøpe V8 skal skal de også produsere den.
  7. Nei denne er vel kanskje den verste av alle nye BMW når det kommer til interiør kvalitet, en ting er all plasten med noe annet er designet som her helt forferdelig. Jeg har kun sittet i bilen, men jeg tenker at denne kanskje har ett enda lavere kvalitetsnivå enn G60/61. Men vi her snakker mest om G60/61 fordi den er mye mer vanlig her i Norge enn denne nye X3. Du som har kjørt nye X3, hva tenker du om denne kontra G60/61? Det var vanvittig mye hus for pengene, selv her i Arendal så ville dette huset med sjøutsikt kostet ett sted rundt 15 mill vil jeg tro. Jeg vet ikke hva som er galt med dette området men det er sjeldent jeg har sett så mye bolig og utsikt for pengene. Hva er det som får folk til å flytte fra noe sånt som dette? Med dette garasje oppsettet
  8. Jeg sier av gammel vane fortsatt Bavaria, men så skal det sies at tilbake i 2006 når BMW forhandleren her bytta navn fra Haava Bil til Bavaria så gikk det mange år før jeg begynte å bruke Bavaria navnet 🤣 Du har E61 fortsatt ja, jeg fikk det for meg at du hadde solgt den for lengst. Jeg begynner å klø litt etter en E60/61 med V8 som brukis igjen, de er jo nesten gratis i Sverige nå. Ser min første E60 545i (BU20042) er tilbake på veien igjen etter å ha stått avskitet i snart 3 år. Det gjorde meg litt glad selv om jeg vet at den har blitt rånebil, kanskje noen har reddet den.
  9. Bruktbil til salgs: BMW X3 - 2025 - Grå - 299 hk - SUVOffroad | FINN.no Noen som vil betale over 1,2 mill for en bil med interiørkvalitet som en Koreansk varebil fra begynnelsen av 2000 tallet? Lå bak en M50 versjon i Oslo for noen helger siden, så noen har altså betalt sikkert 1,7 mill for dette..
  10. Huff, den der burde jo stå som skrekk og advarsel til alle bilprodusenter om at de bør holde seg unna elektriske sportsbiler. Iallfall fra ett forretningsmessig perspektiv 😅 For BMW sin del så har vel dette M3 prosjektet kommet så langt at de ikke kan trekke i nødbremsen slik Porsche nå har gjort med sine elektriske tulleprosjekter.
  11. Bilen ingen…INGEN har spurt om BMW kunne lage..
  12. Takk for det 👍 Ja nå kommer den mer eller mindre rett fra en 2 stegs lakkstrekk toppet med keramisk coating. Så på bildene på telefonen at sist jeg polerte denne var i 2019, så jeg synes den fortjente en godt behandling nå 😀
  13. Når vi skal ut å handle hele familien, kjører vi da X5 slik alle andre ville gjort? Neida, vi kjører 32 år gammel 5-serie 🤩 Så blir selv kjedelige handleturer mye hyggeligere 👍
  14. Årsaken til dette er så banalt at det har med utslipp å gjøre. Utslippsnormene i EU er så strenge og rigide, og måten utslippene måles på gjør at manuelle biler får veldig høye utslippstall. I EU så er jo test syklusen basert på simulert real time kjøreforhold, det vil si at på en manuell bil så kan man i prinsippet kjøre rundt i andre gir på 6000 rpm med ett mega utslipp. Dette må tas hensyn til på manuelle biler som naturlig da får ett mye høyere utslipp enn automatbiler. Og når hvert gram teller for en bilprodusent for å ikke få milliard bøter så må man sløyfe alt som er morsomt og strupe det lille som er igjen. Det er sånn det blir når politikere begynner å blande seg opp noe de burde holde seg langt unna, fremfor å la utviklingen gå sin gang. Det er jo nettopp derfor USA får disse manuelle bilene, det er rett og slett eksotisk og noe folk er villige til å betale for. Jeg synes også dette er rart, særlig for oss europeere som på en måte er mer vant til manuell. For 30 år siden så var det liksom ingen som hevet ett øyenbryn over at en 5-serie hadde manuell kasse, man fikk jo G30 med manuell men det var ikke mange som ble levert med dette. Også er USA verdens største marked for premiumbiler, så selv om en bitte liten andel av amerikanere vil ha manuell så utgjør den lille andelen fortsatt ganske mange bilkjøpere. For å sette det litt i perspektiv, BMW solgte 388 000 biler i USA i 2025, i Norge ble det solgt 172 000 biler totalt i 2025. Det ble solgt 72 000 M biler i USA i fjor…smak litt på det tallet…72 000 M biler i ett marked. Så hvis dette markedet ber om manuelle biler så får de dette 😅 Nå har Trump frafalt alle krav til utslipp også så det blir spennende å se hvordan bilprodusentene vil angripe dette.
  15. Kan jeg spørre hvor man får tak i de skiltholderene med "BMW Ren kjøreglede"? Har vært på jakt etter slike i åresvis. Jeg skal ikke ha Hedin Automotive på min bil, synes det trist at Bavaria byttet navn. Ikke bare er Bavaria ett veldig godt innarbeidet merkenavn i Norge, selve navnet ruller lettere av tungen. Kan heller ikke tenke meg ett bedre og mer passende navn på noen som faktisk selger BMW. Så når svensker kommer inn og tar over tradisjonsrike norske bedrifter og merkenavn og attpåtil setter sitt navn på det så skal ikke jeg ha det på min bil. Da blir det Bavaria skiltholdere frem til jeg finner de "Ren kjøreglede" skiltholderene. Ellers så synes jeg at jeg skimter en sort E61 i bakgrunnen på det ene bildet. Er det samme bilen som du har hatt hele tiden eller noe nytt på gang? 😀
  16. Takk for ett kjempeflott og bra arrangert treff i Skien i dag 😀
  17. Herlig, dette er akkurat det jeg håpet på. Endelig lytter BMW til markedet og lager en bil med en motorisering kundene i dette markedet faktisk vil ha 😀 Skulle ikke vanlig G70 også får tilbake V8 på det europeiske markedet? Dette er tegn på bedring, nå må vi bare lide oss igjennom "Neue klasse" perioden også tror jeg det er lys i enden av tunnelen. Som petrolhead så blir jeg så glad for å se at V8’er som mange ikke fort nok kunne dømme en snarlig død har gjort ett fabelaktig comeback.
  18. Tja…bedre hengervekt og bedre bakkeklaring er jo noen argumenter for at folk vil velge en X5 fremfor en 5-serie. Også får man jo mer "bil" for pengene her i det norske markedet. Det var det som gjorde at jeg landet på X5 denne gang, selv om hjertet sa G31 540d LCI så ble merprisen på 200 000,- for stor til å akseptere. Det norske prisbildet har aldri vært helt logisk..
  19. Nå snakker vi, dette her er ett kvantesprang i riktig retning 😀👍 Nå håper jeg de kan sette den i ordinær produksjon, ta gjerne godt betalt for den men ikke limiter den til latterlig lave antall slik at de bilene som selges aldri ser dagens lys utenfor garasjen til bilsamlere.
  20. De dukker opp med gjevne mellomrom, men jeg har ikke noen jeg vet om akkurat nå. Men av og til dukker det opp eksemplarer hos forhandlere som ikke vet forskjell på biler med laserlys, B&W og skinnpakke. Men ned mot 500 000,- så må man tåle litt kilometerstand, den gode nyheten er at i motsetning til F15 40e så ser det ut til at 45e tåler litt kilometerstand.
  21. En elektrisk roadster har ingenting for seg, dette er snever norsk tankegang hvor vi har sett oss helt blinde på at alt skal være elektrisk. Litt det samme som at man aldri fikk diesel motor i Z4 eller andre roadstere. Ja med unntak av Audi TT da, den kom som TDI. Årsaken til dette er at ingen ville kjøpt en roadster med hverken elektrisk motor eller diesel. En roadster er ett rekreasjonskjøretøy fremfor alt annet, folk kjøper ikke disse bilene fordi de trenger dem men fordi de har lyst på dem. Det handler om følelser og engasjement, folk vil ha følelsen av å kjøre bil. Man har denne bilen som en nr to bil eller til og med nr tre bil…da skal det føles litt spesielt. Jeg mener jeg leste ett sted at 56% av alle G29 Z4 ble levert med M40i motoren, noe som understreker mitt poeng. Det er trist at BMW ikke erstatter Z4, bilverden blir stadig ett tristere sted dominert av SUV og Crossovere med bitte små turbomotorer eller elmotorer.
  22. Skulle likt å se en Tesla eller kinabil gjøre dette og ha 96% igjen av original batteriet 😅 Helt klart meget bra og ett bevis på at teknisk og mekanisk så bygger BMW fortsatt veldig bra biler. Høyeste km elbil med originalt batteri og motorer som jeg kjenner til er en Mustang Mach-e som går som drosje i byen her. Sist jeg sjekket hadde den gått 345 000 km, men jeg vet ikke noe om batteri prosenten annet enn at eier sier han ikke merker noen forskjell fra tidligere.
  23. Jeg har ikke troa på kommende X5 iallfall, ut ifra det lille vi har sett så blir dette begredelige greier. Skal bli spennende å se hvor de legger lista når det kommer til opplevd kvalitet. Det at de har gått bort fra todelt bakluke gir ett hint om hvor vi skal tror jeg. Jeg synes det er veldig interessant at dette blir den første bilen i verden som skal leveres med alle kjente typer fremdriftsmiddel. Vi snakker her om en og samme modell som skal kunne leveres med bensin (R6 og V8), diesel (R6), PHEV (R6), elektrisk og hydrogen. Ikke småtteri… Men når jeg så at denne får Panoramic View, mister iDrive hjulet og den får den forferdelige påmonterte touch skjermen fra iX3 så mista jeg interessen. Jeg kan ikke gå fra G05 til dette, det ville vært en alt for stor nedgradering. Senest i dag satt jeg i bilen og venta på kona, kikka meg rundt i interiøret og tenkte bare…wow..det ser så bra ut og føles så riktig i en bil som X5. Med tanke på at man nå kan plukke opp en 45e for ned mot 500 lappen så må jeg si at dette gir mye luksusbil følelse for pengene.
  24. Føler meg ganske sikker på at dette er AI. Jeg får heller ikke felgene til å stemme, jeg mener BMW skulle videreføre det klassiske felgdesignet til Alpina.
  25. Spesielt, men litt kult også 😀 Norsk solgt bil til og med, var ikke så mange nordmenn som slo seg løs i Individual katalogen for 25 år siden.
×
×
  • Opprett ny...