-
Innholdsteller
24970 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
357
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Fredrik 90
-
https://www.amcar.no/aktuelt/frp+med+omfattende+stortingsforslag+for+entusiastkjoretoy.html FRP og Amcar jobber nå for å innføre avgiftsfritak for biler som er 15 år gamle og eldre. Altså de senker dagens grense for avgiftsfritak på 20 år med hele 5 år. Jeg antar da at de også justerer dagens bruksfradrags tabell slik at en 10 år gammel bil får 95 prosent bruksfradrag. Dette skal behandles politisk først, men når vi ser hva Amcar og FRP har fått banka igjennom før så er det store sjanser for at dette blir noe av. Så til neste år så kan biler som F10 M5, E92 M3 og F01 760i bli helt avgiftsfrie. Eller hvis du bare vil ha deg en solid og bra trekkvogn så kan du importere en ryddig "low miles" E70 LCI i stede for å kjøpe en utkjørt bil på Finn.no. Jeg krysser fingrene for at dette går veien 👍
-
Det der er forferdelig biler, fatter ikke hva folk tenker med når de kjøper en sånn bil. En næringsdrivende i nabo byen her hadde G05 X5M, bestilte seg XM, venta langt og lenge på den her. En uke etter han fikk bilen så lå den til salgs på Finn.no. Han gikk rett å bestilte seg G05 X5M LCI…det sier litt om hvor bra de bomma med XM. Nei skal det være XM så får det for fanden være en Citroën 😂
-
Var ikke dette litt dyrt for denne nye Trabanten til BMW? Dette er jo vesentlig dyrere enn i4 og også dyrere enn i5. Er det slik at folk er villige til å betale så mye bare fordi den har god rekkevidde?
-
Det som er litt interessant er jo at det sies denne skal komme som ren hydrogen bil også, i såfall første bilen på fire hjul som tilbyr alle fremdriftsmidler som brukes i dag. Diesel, bensin, ladbar hybrid, elektrisk og hydrogen skal være tilgjengelig i nye G65, den skal også komme med både rekkesekser og V8. Men som eier av dagens G05 X5 så er jeg veldig usikker på om dette er noen bil jeg er villig til å bytte til når den tid kommer. Jeg er som kjent ekstremt lite fan av Neue klasse design filosofien, og jeg synes BMW har gjort interiøret mindre premium og mer minimalistisk med Panoramic View. Jeg hater minimalisme i biler... Det at todelt bakluke også forsvinner er en nedgradering fra dagens modell. Når det gjelder iX5 utgaven så synes jeg den er ett tegn på hvor galt det bærer avgårde i rekkevidde kappløpet. Det ryktes jo om rundt 1000 km rekkevidde og ett batteri på 141 kWh, noe som vil gjør at bilens vekt drar deg mot 2,9 tonn. Er vi ikke kommet lenger enn at vi kan utvikle mer effektive batterier som gjør at vekten går ned? Vi har blitt tytet ørene fulle fra elbil-evangelister i åresvis nå om at mer effektive batterier kommer som vil gi lavere vekt og bedre rekkevidde. Ser ikke akkurat sånn ut når man må gjøre bil så tung at den veier tett på 3 tonn for å kunne komme nogen lunde i nærheten av samme rekkevidde som en god gammeldags dieselbil. Hvor blir det av disse faststoff batteriene alle fabler om?
-
Audi har de siste dagene lansert nye generasjoner av to kjente og kjære kjenninger for oss hytte og fjellfolk her i Norge. Ny Audi Q7 og ny A6 Allroad 😀 Man kan mene mye om designet, litt kantete på Q7 men A6 Allroad treffer de veldig bra på synes jeg 👍 Det som er veldig interessant og som tydelig viser forskjellene på Norge og Europa er hva slags motor Audi har tenkt å tilby disse populære og helt nyutviklede modellene. Eneste motor alternativ her blir 3,0 TDI V6, en på 245 hk og en på 300 hk. En helt ny V6 motor som ble lansert i 2026. Tyskerne lanserer biler som om det skulle vært 2006 all over again, og det digger jeg at de gjør. Elbil er helt klart og tydelig ikke fremtiden 😎
-
Eneste som er litt negativt og litt merkelig med 05 GT er at toppfarten "kun" er 305 km/t. Med 800 hester og 1100 nm så burde den vel kunne matche gamle G31 B5 BiTurbo som går 330 km/t?
-
Leste du ikke det jeg skrev over her?
-
Hmm, det var da merkelig at insiderne bekrefter dette når BMW Alpina sjefen Oliver Viellechner for nøyaktig en måned siden går ut i Top Gear og bekrefter at Alpina B7 gjør comeback med V8 uten ledning. Det gir også liten mening å vise Alpina konseptet med V8 motor hvis de skal lansere en rekke med elektriske modeller. Viellechner går faktisk så langt at han sier "A combustion engine and also a V8 is a core pillar of our offering” Om motoriseringen i nye B7 sier han “A pure V8 without a plug” Jeg ser jeg må moderere meg, jeg sier det ikke har vært snakk om elbiler under nye Alpina, det har gått meg hus forbi. Men om elbiler under Alpina så sier Viellechner følgende "It will not be so relevant at the beginning, but we will also find it difficult to launch a combustion-only brand these days" https://www.topgear.com/car-news/interview/b7-back-bmw-alpinas-first-model-will-be-a-non-hybrid-v8-7-series Jeg håper at insiderne tar feil denne gangen og at sjefen for BMW Alpina ikke holder oss for narr 🤣 Men jeg tenker at om det også vil komme en elektrisk BMW Alpina så får det være en sur pille vi får svelge, så lenge det også leveres med ICE motorer. Og med elektriske modeller så er det kanskje en mulighet for at vi endelig kan få Alpina inn på gulvet hos norske BMW forhandlere.
-
Helt riktig, Bovensiepen sitter igjen med alt i Buchloe. Alt av ansatte, fabrikk, kunnskap og ikke minst Alpina Classic. Sistnevnte skal restaurere eldre Alpina biler, bygge spesifikke Alpina deler slik at eldre Alpina kan holdes på veien. Gutta i Buchloe skal også være litt involvert i utviklingen av fremtidige Alpina modeller for BMW. Det er en del ting som ikke kan læres bort og som kun Alpina får til, er jo ikke første gangen BMW spør Alpina om hjelp til utviklingen av non Alpina modeller.
-
Ja nå faller bitene på plass her. BMW overtar Alpina for å gjøre dette om til ett merke som skal plassere seg mellom BMW og Rolls Royce, derfor var ikke lenger Alpina utgaver av modellene under under 7-serie en mulighet. BMW viser klart og tydelig at de mener alvor med Alpina, det er ikke snakket ett ord om elbiler i denne sammenheng…V8 er det som gjelder også i fremtidens Alpina. Men det er jo ikke noen tvil om at det er 3, 4 og 5 serie som har solgt best i sine respektive Alpina utgaver. Her kommer Bovensiepen inn i bildet, dette er Alpina…bygget på Alpina vis i Buchloe bare at det heter Bovensiepen. Litt uvant navn etter 60 år med Alpina som det ypperste av BMW, men bedre enn at det ikke er noe. Og 05 GT er jo G61 slik BMW skulle bygget den fra starten. Dette er jo årsaken til at det ikke har vært noe særlig omfattende Individual program for G60/61, de har hatt denne i planene hele tiden. Her er det skinn over alt, her har de til og mest kasta ut de jævla Fiat vindusheis bryterne og erstattet dem men noen som ser ut som i børstet alu. Fy søren jeg viste ikke at G61 kunne være så lekker 😎
-
Drømmer jeg eller….Bovensiepen 05 GT V8 med 800 hester… 😎 Dette Bovensiepen greiene tror jeg kan bli spennende, er jo på en måte det nye Alpina. https://www.bovensiepen.com/en/bovensiepen-05-gt/
-
Var på Kjevik på fly og bilshow i dag 👍 Fikk "kjeft" av han som sto å dirigerte parkeringa der, han mente helt klart at det var stor synd å parkere denne på besøks parkeringen og ikke inne på utstillingen 😂 Men med en sta og egenrådig 3 åring på slep og ett lag med pollen over bilen så tenkte jeg det var best å stå utenfor denne gangen 😅
-
Er ikke alltid "norsk solgt, en eier siden ny" er positivt. Dette er en bil de åpenbart har gått litt lei av de senere år ettersom de har latt den forfalle slik som dette. Håper noen redder den 👍
-
Joda, men det kjekke med bensinstasjoner er jo at de har ett svært tak over seg. Må stå å holde i pumpa i ca 3 minutter ja, så det suger jo litt. Også koster det jo stort sett 1000 lappen eller mer. Dieselpumpe pistolene har lås, den lokale Esso stasjonen her har både lås og sånn "Truck fylling" knapp som på min G30 540d gjorde at tanken ble full på rett over ett minutt 😅 Men ikke la dette spore av, det er en flott bil du har fått deg. Synes den kler denne fargen veldig bra jeg, synes G70 vokser litt på meg. Den har en voldsom tilstedeværelse på veien når den kommer kjørende. Skal bli spennende å se Alpina utgaven av denne som kommer om ikke så lenge. Da er du rar…😉
-
Gratulerer med ny bil 👍 Men her mangler det bilder 😅 Er det en ting man ikke kan ta ifra de nye BMW’ene (for man ta fra dem stort sett alt annet) så er det kjøreegenskapene. Jeg har kun hatt en liten test tur i G70, men mange mil i forskjellige G60. De kjører fantastisk, G70 flyter bortover veien med ett utrolig komfortnivå. Her er fortsatt BMW spizten klasse. Greit nok at du ikke savner fossilmotor, ingen vil savne en tung 7-serie med en masete B48 firer. Hadde du kjørt R6 eller V8 så spørs det ikke om du hadde savnet det litt 😉 Jeg har alltid vært en forkjemper for BMW sine komfort seter med tiltbar øvre rygg. Og jeg har alltid sagt at det er en stor skam at BMW ikke viderefører disse setene i dagens modeller. Men jeg må innrømme at setene i G70 og G60 er svært komfortable likevel. Du har samme erfaring ser jeg. Eneste som må være litt dritt med i7, når man er opptatt av mest mulig komfort er at man må stoppe for å lade. I sludd, stiv kuling og snø må man ut i elementene og styre med den kablen i stedet for å kunne velge å bare kjøre videre til destinasjonen sittende lunt og godt omgitt av komfort og velvære. Det er ett privilegie man gir opp med i7 😅
-
Dette er bare flaut og pinlig…jeg gremmes 🤮 Tom for ord rett og slett m..
-
Ja det er B58 som står i 45e, tydeligvis en motor som tåler å bo i en hybrid drivlinje. B58 er skuddsikker, den ville jeg ikke bekymret meg for 😀 Prisene har holdt seg greit, har fått en liten dupp nå men man får en fin 2020 modell med riktig utstyr og kurrant kilometerstand godt ned på 600 000 tallet. Både jeg og @RNJ gir våre X5 45e tidvis a run for the money og har gjort det i noen år nå. Jeg mener begge biler har gått ca det samme også, opp under 100 000 km. Han har kjørt noen turer til Spania med sin og jeg har vært opp og ned i i Europa noen ganger nå med min. Og jeg gir den skikkelig pisk på Autobahn hvis jeg føler for det, eneste problemet er at den er glad i bensin når man gjør det. Men når jeg ellers ikke er på tur og bruker biler her hjemme så kjører jeg for ca 350 kr i måneden. Ikke dårlig for være hovedbilen til en aktiv småbarns familie på fire 👍 Skulle aldri ha ladbar hybrid, skulle aldri ha SUV…nå digger jeg bilen. Løp og kjøp hvis du er i markedet for slik bil 😀
-
@Dusy Det er for det meste fordelingskassene som har seilet opp som akilles på G05, men det gjelder uansett drivlinje. Heldigvis lett å diagnostisere og ofte er det ikke mer enn ett oljeskift på fordelingskassa som skal til når man merker det knepper ved full sving. Jeg som har en sånn bil selv graver veldig i mulige feil og svakheter ved hybrid drivlinjen slik at jeg kan være i forkant på egen bil. Men det er forbausende lite tull knyttet til selve hybrid-drivlinjen. De eldste 45e er nå 6 år gamle, så de er egentlig ikke så gamle ennå til at de helt store tingene har dukket opp. Jeg vil tro vi vet mer om ett par års tid 😀
-
Virker som om verdifallet på 7-serie med litt ordentlig motor har flatet litt ut. Føler 750d har vaket rundt 700 000 en stund nå
-
Ja det fantes helt klart unge folk med god økonomi før også, men likevel så har jeg ett bestemt inntrykk av at det er mer vanlig i våre dager at folk i 20-30 årene kjøper helt nye og relativt dyre biler. Mye av årsaken er nok at biler i dag er billigere sett i forhold til inntekt, samt at den generelle holdningen i samfunnet har endret seg. Folk var helt klart litt mer bevist på pengene før, og det førte til at folk som oftest prioriterte f eks bolig fremfor å kjøpe en fin bil. Jeg har alltid stusset på hvor unge folk var når de bygde seg ganske store og flotte hus. Hus som de bygde for å skape en familie i, la ungene vokse opp i og nyte sine eldre dager med barnebarn i. Dette er noe min generasjon i langt mindre grad driver med. Mine svigerforeldre bygde seg ett romslig 3 etasjers hus i ett populært nybygger felt (Nyskogen på Hisøy for de lokalkjente). Dette var i 1986 og de var begge 23 år gamle, han som lastebilsjåfør og hun som kontordame på sykehuset. Huset bor de i fortsatt. For å ta det i kontekst, svigerfar kjøpte ikke sin første helt nye bil før i 2001…da kjøpte han en Ford Focus 1,6 stasjonsvogn 😂 Mitt opphav kjøpte sin første nye bil i 1996, da var pappa 30 år gammel og valget ble en Audi A4 1,8T sedan. Men alt på 90 og 2000 tallet så føler jeg ting var litt i endring og de ble mer vanlig at også yngre folk kjøpte seg nyere og relativt dyre biler. Når det gjalt salg av nye BMW her lokalt så stoppa det ganske bara opp i 1988. Det ble f eks levert veldig lite E34 i årene fremover, det gikk fortsatt litt E30 320i og 325i men de E34 som fikk PC skilt var stort sett 518i. Det gikk ut en rød 1988 E30 M3 på PC64541, denne lever fortsatt med latterlig lav km og samme eier siden 1989. Assuranseselskapet Gard tok ut en 1988 E32 735i, står ikke som vraket hos SVV men heller ikke EU godkjent på lang tid. Også Baardsen hos Scand Boats unnet seg en E34 535i i 1988, den overlevde dessverre ikke 90 tallet og herjingene til tveitagjengen da den i dag står etterlyst av politet siden 1999. Ut over 90 tallet var det som du sier stort sett BMWer som kom inn som bruktimport som hadde stor motor. Ble litt mer fart på salget igjen mot slutten av 90 tallet, men veldig mye E36/E46 316i og 318i. E39 var stort sett 520i og noe 523i, ikke noe hvassere enn ett par 528i. (Hvor den ene lever i beste velgående på Vestlandet mens den andre ble vraket i 2022 etter bare en liten skade på høyre side foran. Eieren, som hadde eid den fra ny i 1998 ble påkjørt i sentrum og forsikringsselskapet kondemnerte bilen med 132 000 km på telleren. Helt forjævlig…en eiers manuell 528i med grått komfort interiør og så lav kjørelengde. At ingen kunne våkne og redde den, for skaden var ikke stor. Jeg så den når det var for sent, skulle på høggern for å lete etter en radio modul til Alpinaen og der sto den faen meg på lecablokker i ett hjørne uten dører og interiør. En fattig trøst er at den ble ribba ganske godt før den gikk i pressa, så mange fikk tak i fine deler her. Forrige eier så jeg sist i en LCI G30 545e forresten, det var litt kult da 👍 Lang avsporing dette men..
-
@sveigis Artig opplevelse Sveigis! Jeg tenker at disse folkene du møtte på må ha vært bra oppi åra i dag hvis de hadde økonomi til å kjøpe en slik bil for 40 år siden. Den gjennomsnittlige BMW kjøper i Norge er 57 år, noe som sikkert var høyere på 80 tallet. Sett at de var i 40 årene i 1983, da må de være i 80 årene nå. Jeg har jo som du vet nerdet litt og loggført alle BMW med i hovedsak sekssylindret motor solgt nye i Arendal fra og med 1975 til 2000. Auto Car i Arendal var gode og solgte mye BMW i jappetiden (1983-1988), selv om brorparten var 316, 318 og 518. Snakker vi sekssylindrede biler så ble det solgt mye 320i og forbausende mye 325i. Mens for 5-serie sin del så var det 520i som var den mest valgte sekserbilen, men innimellom så fant jeg en og annen 525i og 528i også. Også selvsagt en og annen 535i, men vi snakker tre til fire biler fra denne perioden så dette var hønsetenner. Når jeg grov i eierhistorikken blant de som kjøpte 520i og oppover så var det for det første mange kjente navn fra båtindustrien og eiendomsbransjen. Helt sikkert tatt ut som firmabiler eller representasjonsbiler. Men noe annet jeg fant ut er at svært få av privatpersonene som kjøpte 520i og oppover er i live i dag. Det sier meg at å gå til anskaffelse av en slik bil den gang krevde en såpass økonomi at de aller fleste naturligvis var godt oppi åra, og da selvsagt ikke i live den dag i dag. Når det gjelder kjøpere av nye 320i og 325i fra samme periode så var det lagt flere som var i live den dag i dag. Jeg fant ut at overraskende mange var i 20 årene når de kjøpte ny 320i eller 325i hos Auto Car på 80 tallet. Noe som gjør at de er i 60 årene i dag. Flere av dem vet jeg hvem er, og noen av de kjører fortsatt BMW men da dagens modeller.
-
Skriver du i fylla igjen nå? 😂 Men når vi først er i gang, vet du hva jeg synes? Jeg synes Miata er noe overhypa undermotorisert skrammel med ett tupperware interiør som rett og slett er nitrist. Som mannfolk bak rattet i en Miata så ser du direkte…ja jeg skal ikke skrive det en gang. Men du kan like godt ha med en kompis på hver kjøretur så folk i det miste kan trekke de riktige slutningene når de ser dere komme forbi. Ingen annen bil har vel mer velfortjent fått ett frisør stempel. Jeg har kjørt Miata to ganger, en 2002 modell og en 2018 modell. Ble like forbanna skuffa hver gang, nettopp fordi folk hyper opp disse bilene til noe de ikke er. Orkesløse motorer med ett register som er like spennende som en pakke med knekkebrød. Drit ukomfortabel i daglig drift, støyer som faen på motorveien og ja…fine kjøreegenskaper på svingete norske landeveier med jevn asfalt. Men vil du stikke til den litt på ei lita slette så treffer jo gasspedalen teppet ganske fort uten at det skjer noe særlig…hva faen er gøy med det? En Z4 er jo milevis bedre å kjøre, går bedre, har en mer engasjerende drivlinje (R6) også ser den ikke ut som en polert padde. Jeg synes ikke E85 og E89 Z4 med suge firer er noe å rope hurra for heller, men fordelen her er jo at du kan få den med R6 motorer til lagt over 300 hk. Alle skjønner at Z1 var ett futuristisk konsept som aldri var ment som noen ny målestokk eller salgs suksess. Den var ett konsept for å teste farvannet i forkant av en større satsing på Z3 ut på 90 tallet. Men en ting er iallfall sikkert, Z1 slår nå Miata ned i skosålene når det kommer til egenart og sjel. Nå skal jeg komme med en hard påstand, Japan har aldri kommet med en bil hvor det ikke finnes en tysk konkurrent som enten er bedre eller morsommere å kjøre.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Men ikke med M biler slik trenden er nå -
BMW M1 er og blir en legende 👍
-
Det er iallfall gode nyheter, dette bildet her synes jeg ser lovende ut selv om hoftepartiet på bilen så litt vel kraftig ut. Muligens en del av kamufleringen? Det er jo alltid vanskelig å bedømme noe som helst så lenge bilen er kamuflert, men jeg synes også at G60/61 LCI så langt mer lovende ut når de droppet Neue Klasse fronten.
