-
Innholdsteller
24976 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
357
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Fredrik 90
-
Liten X5 update igjen 😀 Jeg kan jo da fortelle litt om ett problem jeg har hatt egentlig siden i høst, men som jeg har holdt tett om i påvente av en løsning. Merket meg en tiltagende gnikkelyd fra bak i bilen ved lave hastigheter. Uavhengig av underlag og ute temperatur. Omtrent på samme tid satte vi inn ett større barnesete til minste jenta, tenkte egentlig at det var setet som lagde lyden. Og sånn kjørte jeg hele høsten, helt til en dag hvor jeg kjørte bilen uten barnesetene og lyden fortsatt var der. Nå var det kun uker igjen av nybilgaranti, så opp til Bavaria bar det. Etter litt om og men så bestemmer de seg for å bytte begge spindler bak og samtlige foringer i bakstilling…til en kostnad av over 60 000,-. Dager før garantien utløper! Jeg får bilen tilbake og lyden er der fortsatt, tilbake med bilen igjen og mekanikeren prøver seg med at dette er en annen lyd. Ikke faen i helvete om det er kontrer jeg med, jeg er verdensmester i å høre ulyder og dette ER samme lyd. Inn med bilen igjen, denne gangen mener han det er pakningene til bakluka som lager lyden. Dette var vist ett problem på G05 og BMW hadde utviklet ett middel til smøre på pakningene for at de skulle være stille, så ble gjort! Ingen endring, lyden er der fortsatt. Nå er bilen utenfor nybilgaranti, og nå begynner de å dra litt på det ang veien videre. Jeg står på mitt og mener at jeg klaget på feilen innen for garantien, at de ikke greier å reparere bilen innenfor garanti er ikke mitt problem. Nå settes en mekaniker på saken som jeg vet har jobbet hos Bavaria i sikkert 30 år, han har løst mange floker bla ett issue jeg hadde med E34 og startsperren for mange år siden. Batteri Elektro måtte gi opp ett en hel dag med feilsøking, denne karen løste det på 10 minutter. Kunnskap kalles det! Anyway, når jeg kommer tilbake så vil ikke kundemottaker helt ut med hva de fant. Men jeg måtte finne ut om jeg hadde motor/drivverk dekning på bilen, noe jeg selvsagt har. Det viser seg altså da at det er luftfjæringen bak som lager disse lydene, nye luft dempere og alt rundt disse må byttes. Herre Jesus tenker jeg! BMW Norge vil ikke ta dette på garanti, "min mann" hos Bavaria tar saken høyere opp i Bavaria systemet for å finne en løsning. Det ender med at BMW Norge snur, på tross av at bilen er to måneder utenfor nybilgaranti så tar de hele regningen på komplett ny luftfjæring på bilen. En sinnsyk kostnad, men siden det var "meg" og jeg var en god BMW ambassadør (?) så valgte de å gå med på dette 😅 Så selv om jeg mener det er på sin plass av jeg får dette dekket så synes jeg veldig bra service av BMW Norge og Bavaria i Arendal å dekke dette. Alternativet hadde jo blitt en konflikt som i værste fall måtte løses rettslig, men det slapp vi. Så nå er jeg svært fornøyd og kjører en bil helt uten ulyder 👍 Så nå som garantien er gått ut så kan jeg jo oppsummere litt hva som har blitt gjort på garanti dette drøye året. * Nye lykter bak pga fukt * Defekt motor til panorama tak * Løst deksel rundt setebase på passasjer stol * Byttet ladeluke pga vanskelig å åpne og lukke * Byttet ytre pakning rundt panorama tak. * Byttet rammen rundt eksos tupper pga misfarging * Oppdatert software pga issues med iDrive. Fikk kun opp "No signal" * Løs kabelstrømpe på bakluke Så litt har det vært, pussig nok så har det ikke vært noe feil knyttet til bilens drivlinje eller hybrid system. Er jo dette alle er så skeptiske til, de feilene jeg for det meste ha hatt kunne like godt oppstått på en diesel G05. Så på tross av dette så er vi fortsatt svært fornøyde med bilen, som familiebil utfyller den sine plikter veldig bra 😀 Den er stor og romslig, og faktisk overraskende praktisk. Nederste del av bagasjeluke/lem fungerer f eks perfekt som omkledningsbenk til barna når vi skal på uteaktiviteter vinterstid 😀 Eller som lunsjplass oppe i Alpene… …eller stellebord til bleieskift langs Autobahn 😅 En annen hyggelig bonus er at jeg egentlig har hatt gratis bil i ett år. Selv ett år og 18 000 km senere så ville jeg ved ett salg i dag fått igjen pengene for bilen. Ikke dårlig til å være ladbar hybrid, som historisk har hatt elendig andrehåndsverdi. BMW treffer åpentbart noe med X5 45e 😀 En pappa i barnehagen kom bort til meg å sa at han hadde nå handla seg en X5 45e, mye etter å ha fulgt med i tråden min her. Det var kult, enda bedre…bilen han bytter ut er en Audi e-tron 55 👍 Men vinterfelgene…de skal bort! Jeg kan gjerne ha litt gummi, men dette her er rett og slett bare kjipt. Planen er å selge disse billig, bruke sommerfelgene til vinter og skaffe ett sett med de Y design felgene i 21" til sommer. Men noe som ikke er kjipt i G05 X5 er bilens Ambient belysning, jeg digger det. Det gir en utrolig fin og unik atmosfære i bilen når man kjører etter mørkets frembrudd 😎 Liker detaljen med lys i selve justeringshjulet til luftedysene. Små detaljer gjør det store bildet 😀 Lys show i garasjen også 😂 Men faktisk, i mørket når bilen står ute så er dette praktisk så man kan se hvor man går. Vi har vel alle gått på ræva på holka på vei inn i bilen og landa med beina halvveis under bilen 😅 Ble ikke noen liten update likevel, men den som orker får lese igjennom. Når folk kommer å sier at de faktisk har kjøpt lik bil mye etter å ha lest i tråden her så synes jeg at det er på sin plass å "blogge" videre 😀
-
Dette er en hjerneskade, eller funksjonsbrist i hodet. Litt det samme som de folka som kjører 10 km/t under fartsgrensa, men når det kommer ett forbikjøringsfelt så kjører de 20 km/t over fartsgrensen…helt til forbikjøringsfeltet tar slutt. Problemet med parkering løser jeg ved at jeg parkerer lengst mulig unna og gjerne tar to plasser.
-
Det er vel snakk om at standarden for parkeringsplasser skal endres for å imøte komme stadig større biler. Jeg lever fint med at du ikke tar meg seriøst, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger her uten deg så det overlever vi også. Hvis du ikke kan delta i en diskusjon på nett fordi du ikke liker andre sin retorikk så er det kanskje like greit at du lar være. Man kan ikke like alle 😀 Det sagt, med "tastaturkrigere" så mener jeg hele internett og sosiale medier under ett. Her inne på Bimmers.no er det ikke vanskelig å få forståelse for at det egentlige problemet med G60 er kvaliteten og nedgraderingen av hele bilen. Ute på det store nettet så drukner dette i støyen rundt at bilen er så stor og så tung, masse unødvendig støy fra en skare med folk som ikke har kjørt bilen…knapt nok sittet i den. Jeg har kjørt den flere ganger, journalister har kjørt den og alle er vi enige i at bilen kjører helt fantastisk. Og da suger det max når interiøret og utstyret…eller retter sagt mangelen på sådan gjør at bilen ikke har den X faktoren vi er vant med i en ny og dyr BMW.
-
Men igjen…som alle andre tastaturkrigere som ikke har kjørt nye 5ern misforstår. Det er hverken størrelsen eller vekta som er største problemet med denne bilen. Dette har BMW i beste BMW stil klart å maskere veldig bra, så bra at du faktisk ikke merker det. Største problemet er alle de kostnadsbesparende tiltakene og banale nedgraderingene BMW har gjort på denne bilen. Hele bilen er nedgradert fra premium nivå til mer å føles som en Toyota eller Suzuki. Biler vokser og blir større, G60 er like lang som E38. Dagens VW Polo er større enn Golf mk4, G20 er like lang som en E34. Biler blir større…get over it!
-
Litt skivebom å sammenlikne med en C-klasse da…dette er jo en 3-serie konkurrent.
-
…med mindre forhandler/mellommann trekker opp en NAF kontrakt hvor oppdragsgiver står som selger. Er annonsen også merket med at forhandler ikke er solidarisk ansvarlig med selger så kommer man heller ikke så langt vil jeg tro.
-
Jo det stemmer at jeg synder mot dette punktet. Men det er viktig å understreke at dette gjøres i forbindelse med kjøp av bil som gjerne er nummer tre og fire i husstanden. Ikke som i trådstarter sitt tilfelle hvor det er snakk om hovedbil/bruksbil. Videre er jeg også fullstendig klar over den risikoen som medfølger av å kjøpe en BMW med f eks en V8 motor. Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Derfor føler jeg heller ikke det er riktig å si at seks sylindre er ett minimum (selv om det er dette for meg), da BMW sine åtte sylindrede motorer ikke er noe jeg vil anbefale som bruksbil fremfor en rekkesekser 😀
-
Det er noen stikkord som jeg i alle år har hatt suksess med når det kommer til BMW: * Sekssylindret motor..ALLTID sekssylindret motor. * Service historikk er uhyre viktig. Er det hull her så styr unna. * Eier historikk, gå heller etter de kjedelige bilene som er eiet av voksne folk enn de litt mer kulere utgavene eid av yngre folk * Så ny som mulig, heller en 2014 530d enn en 2011 535d. Du kan ikke trå feil med en F11 530d hvis du følger disse trinnene mener jeg. Det er bra biler med bra motorer. Du kan Google deg frem til noen svakheter, men det kan man med alle biler som finnes der ute. Dette er svært tidløse biler som er tidløse å kjøre. Man kan argumentere for at en G31 530d er bedre, noe den for såvidt også er men den er også 200 000,- dyrere. En ryddig og grei F11 530d vil gi deg mye glede, mens en M550d som er eldre og gått lenger kan gi deg mer hodebry. Lykke til 😀
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Lurer på om ikke en BMW bande er på ferde igjen. I forrige uke ble en G05 X5 i Grimstad ribbet for Laser lys, ratt, iDrive og midkonsoll…i carporten hjemme hos eierne mens de sov inni huset. Synes det er ubehagelig hele greiene… -
Men prisen var vel heller ikke så gal egentlig, hva får man av skikkelig moderne men også old school luksusbil for under en mill i dag?
-
G32 630d - GT3 RS - Zandvoort tur
emne svarte i Fredrik 90 sin Snagg30 i Bilder og filmer / Show-off
Selg M3en, du har jo folkevogna. Det ser absolutt ut som du har behov for mer plass og det bør trumfe fremfor å sitte med to sportsbiler. Med større lokaler kan du ekspandere bedriften. -
Bruktbil til salgs: BMW 7-serie - 2021 - Blå - 530 hk - Sedan | FINN.no Fy søren for ei staselig vogn
-
Går det an for oss norske å ha brukerkonto på Blocket igjen nå?
-
Gratulerer så mye med skikkelig flott bil, med helt perfekt drivlinje 😀 Har ikke kjørt V8ern selv, men har vært litt borti Ecoboosten både i Mustang og Focus RS. I RS er den helt rå men i Mustang synes jeg fireren er en stor skuffelse, her er V8 med manuell veien å gå. Skal nok ha enn slik med tiden, men enn så lenge så lever jeg på de gode minnene fra min 2011 Camaro SS 6,2 med manuell. En av de kuleste bilene jeg har eid 😎 Har ikke kommet noe videre med ny bil, jeg må nok selge Alpina først for å frigjøre litt kapital. Gidder ikke låne penger til ufornuftig bil, samtidig så kjenner jeg at jeg kan la Alpina gå videre. Men jeg har ikke dårlig tid med å selge for å si det sånn, det nytter heller ikke når man skal selge Alpina i Norge 😅 Behøver ikke å være så sportslig, men fire dører er veldig viktig men ikke avgjørende. Foreløpig så ser jeg etter følgende biler: W204 C63 AMG sedan E92 M3 E60/61 M5 F10 M5 Audi S8 D4 (2013-2018 mod) Bentley Continental GT F30/31 Alpina B3 Biturbo Porsche 911 av 997 generasjon. Vil aller helst ha noe med V8er som går noe jævlig samtidig som den har plass til familien. E61 545en som egentlig var ett impuls kjøp for ett drøyt år siden har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal selge eller beholde. Jeg liker den veldig godt, og det er en veldig grei og driftsikker nr 2 bil for familien. Den bruker 1,3 l på mila, men jeg ser med skrekk på alle de andre barnefamiliene rundt her som kjører en eller annen kjip elektrisk shitbox som nr 2 bil i husstanden. Så jeg lever godt med min gamle V8 5-serie, bensin har jeg heldigvis råd til 😅
-
Å reise langt for å hente bil er noe av det gøyeste jeg vet, særlig når man kjøper bil fra utlandet. Å importere bil fra utlandet er så utrolig mye mer artig enn å bare kjøpe en bil i Norge, det blir liksom for enkelt 😅
-
Da tror jeg at jeg heller velger på avstå fra å si noe
-
Litt interessant...den kosta ny 1 078 000,- i 2014. Justert til dagens pengeverdi så er det 1 487 000. Dette er omtrent det samme som en ny G61 540d ville kostet i dag hvis den var mulig å kjøpe i Norge. Så på tross av avgiftsøkninger osv så har tydeligvis ikke bilene blitt så mye dyrere i løpet av årene likevel.
-
Ja det er veldig fristende. Og det er akkurat det du sier at det er kult å komme til plasser man ikke kommer til med 30 foteren vi har. Skal jeg være sosial på sjøen så drar vi ut i båten, dette tenker jeg på som ett leketøy for meg og ungene etterhvert. Jeg hadde nok ikke lagret den på vann, men i såfall så vil den bli liggende i ferskvann. Er fort gjort å hive den på henger, har slipp ca fire min fra huset her og den er i ferskvann (Nidelva) den også.
-
Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.
emne svarte i Fredrik 90 sin Galro i Annet BMW og motorprat
Neste M3 blir jo en mild hybrid da, så det er jo nesten ren bensin det også. M340i LCI er jo en mild hybrid og jeg anser iallfall dette som mer eller mindre en ren bensinbil. Ladbar hybrid derimot er noe helt annet da man har med seg ett stort batteri og kan kjøre elektrisk over lengre strekker. -
Dette var veldig trist å høre Jan, min gode venn. Slag er virkelig skumle saker, men man får tenke positivt og at det kunne gått mye…mye verre. Så viljesterk som du er så er jeg sikker på at du kommer til å klare å trene deg opp igjen. La nå biler være biler, de kan vente til du er fit for fight igjen. Og hvis det er noe som helst jeg kan hjelpe deg med så må du være så grei å si ifra 👍 Du må ha masse god bedring 😀
-
Frister ganske mye på vannscooter, vært nær ved å kjøpe mange ganger. Tenkte det kunne vært kult for ungene etterhvert når gummibåten ikke går fort nok. Kan kjøre hvor man vil også 😀 Er sjukt kult å kjøre for de som ikke har prøvd 😎
-
Nope, jeg hater snø og vinter. Jeg står på ski og slalåm hvis jeg først er på fjellet, men det er mange år siden nå. Jeg er ekte sørlending og ett sommermenneske, liker sol, båtliv, tørre veier og varme 👍 Kunne hatt syden klima året rundt for min del.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Men jeg skjønner godt at enkelte billister får seg en på trynet, det er helt sikkert vel fortjent. Var senest i går at en dust i en Leaf først bryter vikeplikten slik at jeg må bråbremse, så når jeg tuter så break Checker han meg og viser fingeren til meg… Man får jo lyst til stoppe vedkommende å gi dem skikkelig skikkelig "kokos", men jeg er hverken 1,95 høy eller særlig usivilisert av meg så jeg lar det vær 👍 Men jeg skal nesten innrømme at det er litt tilfredstillende når andre bilister får seg en på trynet når de har vært assholes i trafikken 😅
