Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24980
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Det tviler jeg på at de gjør. Det finnes forbausende mange elbil modeller der ute som ikke kommer til Norge. Selv om prosenten av elbiler er høy her så er total markedet mikroskopisk i global sammenheng. Selv i Sverige selges det flere elbiler i rent antall enn i Norge, selv om elbilandelen ut gjør rundt 35 prosent av det totale bilsalget hos våre naboer.
  2. Det jeg stusser på er hvorfor noen med en slik årlig kjørelengde kjøper en M4 fremfor noe litt mer komfortabelt og økonomisk. Dette blir litt som å løpe VM i orientering i Italienske håndsydde skinnsko 😅
  3. Mitt inntrykk av Infinity og Genesis er at det er stort sett 10 år gammel teknologi som er pakket inn i skinn og high gloss overflater. Selv de erke amerikanske merkene Cadillac og Lincoln fremstår som mer moderne og nærere konkurrenter til BMW, MB og Audi enn de koreanske/Japanske luksusmerkene.
  4. Litt skjev fordeling av renholdet her 😅 Vi har vært i Oslo med X5en så 57 mil på motorvei i Januar setter sine spor 😬 Nå ble det bedre og OCDen har igjen blitt tilfredstilt 👍
  5. Kule bilder, rått å kjøre på Spa i ordentlig bil kan jeg tenke meg 😀 Du fikk nok litt mer ut av opplevelsen enn jeg gjorde da jeg hadde noen runder på Spa…i F10 530d 😂 Har Bimmers gjort endringer på hvor mye bilder bilder som kan lastes opp? Det passer dårlig da jeg planlegger en lang reisetråd selv fra sommerens Europa tur 🤔
  6. Nok en E39 som forsvinner fra veiene…synd 🙁
  7. Blir ikke det litt det samme som Lexus da? Virker ikke som om Lexus er så veldig i veien for BMW på det Europeiske markedet.
  8. I Tyskland har de jo kommet lenger med HVO og man finner det i dag på de fleste bensinstasjoner. Derimot så koster HVO ca 6-15 prosent mer enn vanlig Diesel og da faller litt av poenget vekk for min del. Hvis dette var ett drivstoff som koster vesentlig mindre enn vanlig drivstoff så hadde det jo absolutt vært aktuelt. Men en god start er det og når det nå ser ut som at fossilbilene har en fremtid så er nok HVO veien å gå både for privatbiler og varetransport.
  9. Det er jeg helt enig i, E60/61 har de desidert beste komfortsetene og muligens de beste setene jeg noen gang har vært borti. Innstillingsmulighetene er endeløse og man finner alltid en posisjon hvor man sitter perfekt. Etter det har det som du sier gått gradvis nedover, de dårligste komfortsetene synes jeg G30/31 har. Faktisk så er komfortsetene i G05 ett lite steg opp fra de i G30 igjen. Justerings mulighetene på øvre del av seteryggen og den funksjonen som "klemmer" deg var svært begrenset på G30. Dette er faktisk bedre på G05.
  10. Hmm...han skal altså ha 300 000 mer enn hva man kan gå inn til BMW i dag og bestille seg en helt ny lik bil for. Da får man også muligheten til å velge noe litt mer fantasifullt enn sort X5 med sort interiør. Og hva koster Schnitzer plasten? Iallfall ikke 300 000,- Bruktbil til salgs: BMW X5 - 2024 - Svart - 510 hk | FINN.no
  11. Okei, så en liten oppgradering fra de setene som har vært tilgjengelige i G60 til nå. Men fortsatt en stor nedgradering fra tidligere generasjoner 5-serie 😅
  12. Det er jo i såfall ett stort steg opp for G60. Er det tilt på øvre del av seteryggen på disse? Og er det ekte skinn?
  13. Etter mange år med forenkling av en del regler så merker man nå en tiltagende tendens til å gjøre ting vanskelig og komplisert igjen. Sittende regjering har en merkelig tendens til å gjøre ting vanskelig og komplisert når det kommer til spesielt moms regler. Nok en gang gjør Norge ting totalt baklengs enn alle andre land, hvor det er helt naturlig at man kan forlenge garantier og service avtaler.
  14. Fikk samme svar hos Bavaria i Arendal når jeg lurte på å utvide garantien på min X5 45e.
  15. Absolutt, og det er litt dette som er sweetspoten med biler fra 2000 tallet. De er nye og tidløse nok til å fungere i dag, men det er rett før ting begynte å gå nedover med irriterende støttesystemer og downsizing av motorer. Perioden rundt 2003-2008 har utrolig mye spennende å by på som er forbausende billig.
  16. Man kan si at Porsche er Porsche, men BMW er pokkern meg BMW også når man ser på value for money 😜 Porsche er da ikke så mye bedre enn tilsvarende M bil som prisforskjellen skulle tilsi. 21 000 papp for en elbil-service er jo på grensen til svindel og bedrag, dette må da media opplyses om. Hva koster servicen på en i4 M50? 6000,- eller noe…som også er godt gjort med tanke på hva som egentlig byttes.
  17. Men nå registreres det ca dobbelt så mange M3 Touring som M340i da så viktig kan ikke disse to tingene være 😅 Unnskyldningen for å ikke kjøpe M3 fordi den ikke har hengerfeste blir litt tynn 😂😜
  18. Kan være, selv om jeg tviler på at det er dette som er årsaken akkurat for Porsche sin del. Toyota har jo aldri solgt mer en 50 Land Cruisere som person bil i Norge uansett, salget av varebilversjonen har vel heller aldri vært så mye høyere enn 700 biler så jeg synes det skulle være merkelig at dette skulle henge sammen med utslippsmålene. Da er det mer drastisk at f eks Møller fjerner fossilbiler og ladbare hybrider av Volkswagen helt, det tror jeg dem har dem tapt noen kunder på...
  19. Det er nok ikke helt rettferdig å sammenlikne en 2019 mod i denne sammenheng. Akkurat hva en M340i LCI Touring veier blir litt irrelevant ettersom det er sedan versjonen av de respektive bilene de tester her. Vekta på M340i LCI sedan har steget til 1800 kg med mild hybrid, merkelig nok så oppgir BMW de samme akselerasjons tallene for pre LCI som for LCI, selv om ytelsen er den samme mens vekta har steget med ca 100 kg. Så man må jo bare anta at en LCI ville gjort samme jobben, jeg antar at det er langt flere hester enn de 374 hk som er oppgitt her. Videre mener jeg ikke å direkte sammenlikne M340i og M3, men mitt inntrykk er at M340i er en veldig fin "budget M3" som i noen områder kanskje til og med er bedre (hverdagskomfort og driftskostnader). Nå har jeg kjørt M340i men ikke G80 så jeg kan ikke utale meg om B58 vs S58, men jeg ser helt klart hva du mener. Men jeg har kjørt F80 og når det kommer til hverdags komfort så er det ikke noen tvil om at M340i er hyggeligere å leve med til daglig. Men å sammenlikne direkte blir sikkert litt feil ja..
  20. En god bekjent av meg har nok penger og kjøper en del nye Porsche, han forteller at Norge får ganske store allokeringer til å være ett sånt lite marked. Vi har vist nok like store (og ofte større) allokeringer som Sverige som er ett dobbelt så stort bilmarked som Norge. Norge er ett Porsche land og merket er blitt stuerent å eie kontra kanskje en Ferrari, det henger nok også sammen med ett godt utbygd forhandler nett og dyktige team hos hver forhandler. Det gjør det nok lettere å spenne 4 mill på en Porsche kontra en Ferrari. I Norge er det 11 Porsche forhandlere, så hvis hver får to biler så er jo det 22 GT3 RSer. Så må man jo bare ta høyde for at importøren har gjort noen krumspring og fått fatt i ytterligere 5 biler.
  21. 6 år gammel og de to helt nye konkurrentene klarer fortsatt ikke å henge med 😎 Nok en gang må man bare ta av seg hatten for G20 M340i og B58 motoren…dette er peak 3-serie i mine øyne. Her må folk kjenne sin besøkelsestid tid og benytte seg mens den ennå er i salg. Egentlig kan man spørre seg om totalpakken her er bedre en G80 M3? Jeg mener den launcher perfekt hver gang, på M bilene er det alltid litt hit and miss. Stock så låter den bedre, ser bedre ut forfra og mest sannsynlig bedre å kjøre i hverdagen 😀 @LarsS har jo hatt begge deler og kan vel si noe om forskjellene 😀
  22. Den har jeg vært å kikka på, forhandleren ligger bokstavelig talt 5 minutter unne her jeg bor. Den tar seg bedre ut på bilder enn live for å si det sånn. Her har man rådelager jobb foran seg også siden den nye motoren den fikk for 80 000 km siden ikke har fått dette utbedret.
  23. Som de andre påpeker så kan man ikke sammenlikne disse delene her med originale deler. Da forstår jeg at du reagerer på prisen. Men så vil jeg si at hvis du sjekker med Koed.no på disse delene så vil du finne alternative deler fra annerkjente leverandører. Hvis du også hører litt med ett uavhengig verksted så kan du kan spare en del tusen på denne jobben. Men har du motor og drivverks dekning på forsikringen? I såfall tror jeg at jeg ville brukt den her også latt Bavaria ta jobben.
  24. Fantastisk bil dette her, herlig kombo med interiøret og LCI med LED lysa. For ikke å snakke om motor, helt topp 👍
  25. @*MrB* Jeg husker når jeg hadde lånebil fra Bavaria før i tiden, jeg kjørte og kjørte helt til bilen min var ferdig på verksted. Og det var ikke noe spennende den gang heller, det var F10 med diesel eller kanskje en E70 X5. Men sist lånebil jeg fikk var en i5 40…jeg kjørte den hjem og parkerte…og kjørte den tilbake når bilen min var ferdig. Før var det alltid stas å svive litt i showroomet hos BMW, sitte i bilene og dra inn nybil lukta og tenke "en dag skal jeg ha en sånn". I dag gjør jeg ikke det lenger, det er bare el SUVer i sort og grått…kanskje en X5 men det har jeg jo selv. Eneste som fortsatt kan være litt spennene er å dra innom f eks BMW forhandler i Oslo fordi her har de ofte M modeller utstilt samt at det ofte er litt småfett i bruktbil avdelingen.
×
×
  • Opprett ny...