Gå til innhold

m520

Medlem
  • Innholdsteller

    622
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om m520

  • Bursdag 02/19/1991

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bamble, Telemark
  • Kjøretøy
    08' BMW E61, 08' Audi A4

Nylige profilbesøk

1324 profilvisninger

m520's Achievements

  1. Fikk løst mye ved å legge opp ekstra kabel fra dynamo til batteri. Bilen er strømsterk som bare det. Det nye "problemet" mitt er at den overlader litt. Tidligere vandret spenninga mellom 11.5v - 16.5v. Etter jeg la opp ordentlig kabel fra dynamo å bak, har det hjulpet veldig. Dropper ALDRI under 13v, men i bassslaga overkompenserer den litt vel mye enda. Ofte oppi 15.5v-15.8v som får forsterkeren til å stå ut overspenningsvernet å går i Protect. Hvordan kan jeg løse det her? Lader rundt 14.5-14.8v uten noe annet enn standard forbruk på, på tomgang. Koblet fra IBS, å lagt opp ny jordingskabel fra motor til chassis, å fra batteri til chassis, satt i ekstra stereobatteri, montert 50 farad kondensator fra Stinger. Byttet også børster på dynamo, å laderegulator. FORTSATT er problemet der. Jeg tok ut hele stereoen for to uker siden, å har kjørt med det i A4'en min, hvor det fungerer perfekt, uten kondensator, å ekstra batteri. Det er noe galt med BMW'n min, å jeg klarer ikke finne feilen.
  2. Det høyeste den gikk til var 15.12v i di heftigste "bølgene"
  3. Ja, men det er jo poenget mitt også. "Problemet" er ikke at spenninga faller under bassslaga, for det er helt normalt. Problemet er at når bassslaga går, så overkompenserer bilen med ladingen, å skyter den opp i 16.5v. Men fikk faktisk løst 95% av problemet. Koblet vekk IBS, da ble den mye mer stabil👍
  4. Jeg skjønner. Men problemet er jo fortsatt ett voldsomt spenningsfall. Men kanskje dette vil stoppe overladingen?
  5. Nei, det har jeg ikke. Er det bare å ta ut ledningene på pluss å minuskabelen?
  6. Idet bassen slår, så dropper det hele ned i rundt 12v ett lite øyeblikk, før det skyter opp i over 16v å går tilbake til rundt 14.4 frem til neste bassslag. Denne BMW'n har IBS, så skal visst nok være sånn sies det. Jeg tror nok at den går opp så høyt i ladingen fordi den prøver å kompensere for at det er så lavt, å jobber med å holde 14.4 volt. Men innen den når 14.4 så er bassslaget over, å det ender opp med at den går veldig høyt, før den går tilbake til 14.4 å stabiliserer seg der. Men hele problemet er at det ikke skulle falt så lavt i utgangspunktet. Grunnen til at jeg "vet" det er noe galt her er at nøyaktig samme stereoen (med unntak av dørhøyttalere) hadde jeg i min A4 08 modell i rundt 90.000km over 2 år, med mye mindre dynamo, å noe mindre batteri(ikke engang AGMbatteri som BMW'n har). Å der var det strøm i bøtter å spann. Var ikke i nærheten av samme spenningsfallet der som jeg sliter med her. Så det "må" jo være noe her som ikke stemmer. Har ikke tro på regulator fordi den fungerer helt optimalt hele tiden for med unntak av basslagene. Syntes selv dette kan minne om dårlig jording, som jeg hadde i en Passat for noen år siden. Der også ble spenningsfallet ekstremt i bassslagene, byttet jordingskabel fra batteri til chassis, alt ble bra. Lurer litt på om jeg i dette tilfellet må legge opp en direkte jordingskabel fra batteriet til samme jordingspunkt som motor bruker?
  7. Jeg river meg av meg håret snart! Bil: 08 BMW e61 520d 190amp dynamo, helt nytt 90 ah AGM batteri (orginalt BMW batteri) Stereo: Pioneerspiller, 2x12" MTX Thunder 9500, Digital Design M2B monoblokk pluss en liten 4 kanals forsterker til dør høyttalere. Problemet er: Bassen trekker for mye strøm i slaga, så spenninga går ned til rundt 12V. Det gjør at bilen overkompenserer med å lade opp i 16,5V osv. Det førte til at jeg tok livet av 4 kanalsforsterkeren å ett sett høyttalere. DD blokka går også i Protect. Alt er lagt skikkelig opp med 50mm2 fra batteri til forsterker, jordet i karosseriet hvor det er pusser skikkelig rent, montert ekstra jordingskabel fra batteri til karosseri(50mm2), montert 50mm2 jordingskabel mellom motor å karosser. Alle kabelsko er skikkelig festet(sjekket fler ganger), ladekabel fra dynamo til batteri er sjekket å pusset skikkelig ren, jordingspunkt er pusset å kontrollert. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å redusere spenningsfallet som fører til at bilen overkompenserer med ladingen så alt blir bare tull? Samme stereo sto i en 08 A4, hvor det ALDRI var noe som helst problem av noe slag. Trenger å få jevnet ut spenningen litt her. Haster litt, da bilen skal på langtur ikveld, å høy musikk er en stor del av den turen! 🍻🍹🍾
  8. Jeg ga opp BMW enda en gang. Bilen er byttet bort 😊😊
  9. Bytta batteri for ei uke sia, så det har nok ikke så mye med saken å gjøre tror jeg Uansett, idag måtte jeg ta julevasken på Audi'n, så da tok jeg BMWen i samme slengen. Bilen har jo stått ett halvt år, og ikke blitt vasket etter det, så det var på tide kan du si God jul til alle bil-folk!
  10. Lampene lyste jo i hele dag, plutselig når jeg starta bilen ikveld, så var dem vekk igjen.. Har forresten også lagt opp kabler til stereo å bytta batteri.. Ikke ferdig med å skjule kabler osv ennå men Nye batteriet
  11. ABS fungerer, og den har egen lampe. SÅ er nok ikke det som er tilfelle på min bil
  12. Kan ikke skjønne hvorfor ikke ABS-lampe lyser da, men mye mulig du har rett
  13. Ei ulykke kommer sjeldent alene! Piiip sa det, og vipps ble jeg to lamper rikere! Får vel ta en diagnose til uka, å se hva som har skjedd denne gangen 😅
  14. Daniel! Du må jo se at jeg har laget en ny tråd om diesel e46'en 😂😎
  15. Da fungerer BMW'n igjen! 😎
×
×
  • Opprett ny...