Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Ja, den skal jeg gå med på. Tror dog at de fleste som vurderer å hoppe fra 520d opp til 530d ikke tenker så mye på at 7-serie er i samme prisområde. I kombinasjon med fraværet av stasjonsvogn og færre biler å velge blant på bruktmarkedet blir det som det blir.
  2. Bakhjulsving, dynamic drive, edc, luftunderstell, comfort access, softclose, varme her og der, luktgreier, diverse kamera/førerstøttesystemer. Elektrisk brekk på 7-er kom før 5-er, sær navi som var kun på 7-er har man også hatt. Bruktmarkedet er et annet poeng, som regel lettere å oppdrive noe til 5-serien. For meg koker det ned til enkel sannsynlighetsregning. Mer utstyr man kan stappe i en bil = flere ting som kan gå galt = potensiale for høyere kostnader. Alle står fritt til å vurdere sin egen risiko/kost/nytte-verdi her. For noen er kanskje akkurat en 7-serie den rette bilen.
  3. Enig der, med dagens p-plasser er det ofte pes å klatre ut av min E61.
  4. @Skulebollen: Joda, det er dyrt utstyr på nye 5-ere også, men jeg ser for meg at en gjennomsnittlig 7-er har en del mer utstyr enn en gjennomsnittlig 5-er.
  5. Tja, enormt verditap de første årene, deretter er det ofte slik at biler skal driftes også. En bil som koster mye i utgangspunktet vil som regel ha både dyrere og mer kompliserte deler. Vil tro at ganske mange tar dette i betraktningen. Du @Skulebollen nevnte vel selv i Off-topicen for noen dager siden at det ville faktisk være fort gjort å havne på 100 løk i reparasjon om man bytter komplette fancy-dempere runt-baut og et par bærebroer? Som eneste bil i familien faller også sedaner som regel bort. Jeg snuser for all del på en 7-serie litt fremover i tid, men jeg vil si at det er først og fremst mye bil for pengene om du treffer den magiske perioden der verditapet har +/- flatet ut og der man ikke blir rammet av en reparasjonsbølge av ditten og datten. Det er på en måte ille nok å høre om dørtrekk til 25k som skal byttes fordi varmen i armlenet har sluttet å fungere og enda verre å punge ut for slikt selv når garantien har gått ut. Trenger ikke spesielt mange slike før kjøpet blir mindre bra. Ellers helt enig i at utsalgsprisene isolert sett er ganske kurante, sammenlignet med en del andre modeller.
  6. Det skal ikke det, men det er jo alltid en fare for å ødelegge/koble fra noe på en bil når man egentlig fikser noe annet.
  7. Rakk å se annonsen. Bilen var ikke ren, men om den har vært besiktiget og solgt "som den er" så er det ikke noe å klage på i etterkant, da fremstår man bare tullete. Han får vel bare fremme et formelt skriftlig krav til forliksrådet eller en annen instans hvis han mener at han har en sak.
  8. Noen moduler kan bli dårlige av å jobbe med lav spenning, så det er ikke helt umulig. Det er dog også en del litt spesielle ting han nevner. Som dårlig kosmetisk og dårlig ryddet. Det må nesten være en del av "sjarmen" av å kjøpe usett. For å være ærlig så er jeg drittlei folk som skal enten prute i forkant eller reservere noe uten å skaffe seg noe oversikt over salgsobjektet og deretter begynne å klage ved eller etter overlevering. Hva gjelder din aktuelle sak så kommer det nesten an på hva som er avtalt. Solgt som delebil høres ikke ut som all verdens sak for han. Mulig han bare prøver seg.
  9. På enkelte modeller (E61) så kan ofte jordkabelen til bakrutevarmeren få brudd. Da trenger man ikke å trekke ny hele veien til original plassering. Du kan ta en sjekk på om kabelen til jord har kontinuitet. Alternativt: Hvis du skrur på bakrutevarmen og måler 0V på begge sidene av varmetrådene og har kontinuetet til jord så har du brudd i tilførsel eller feil på modul (sistnevnte skjer nesten aldri). Måler du 14V på begge sidene så har du brudd i jordingskabelen. Måler du 14V på en side og 0V med kontinuitet til jord på den andre så er varmetrådene defekt. Dette blir litt sånn forenklet, når man ikke måler med last.
  10. Her er denne tråden: https://bimmers.no/forums/topic/825944-kjølevifte-som-starter-når-motor-n47-startes-løst-side-2/
  11. Var det ikke en som hadde samme problem med en N47? Lurer på om bilen var trimma og at det ble fikset med å legge inn original programvare igjen.
  12. Dårlig batteri eller defekt batterisensor (IBS) kan føre til noe slikt. Hvis bakrutevarmeren har halvveis kortslutta og tømmer batteriet så kan bilen skru av strømforbrukere for å spare strøm, da er "klokka" en av de første på lista.
  13. Hvis du har DPF så bør du nok få fikset den. Hvis det er feil på selve sensoren så koster den litt over en 1000-lapp for ny original. Ser ut som en 2-pins sensor, så dette kan du få testet ved hjelp av variabel motstand og live-data på diagnoseutstyr, for å være sikker på at det ikke er ledningsfeil.
  14. Den er ikke plug & play, men det går an å få inn brukt.
  15. Tenkte mer på gammel Ford Bronco da jeg så bildet.
  16. Havner vel innenfor 5-10k her, tatt i betraktning at du må ha hjulstillingskontroll når du er ferdig. Blir vel fort 2 år til da?
  17. Betyr ikke at det er lett og fort gjort å fikse, selv om problemet er kjent og nye deler koster "lommerusk" sammenlignet med arbeidet. Finnes dessverre mange slike eksempler. Kjøpte man i riktig tid og hadde hatt bilen på original service hele veien ble dette av og til dekket på goodwill (selv utenfor garanti), men nå er disse bilene for gamle for dette.
  18. Aha, så ikke BMW. Virker å være realistiske priser på BMW sine dyser i alle fall, så det er vel legit. Var ikke rare greiene til anmeldelser på disse.
  19. Sjeldent spylermekanismer blir ødelagt av frost. BMW har nok budsjettert med at folk har på feil spylervæske til tider. Opplevde at alle spylere frøs nå på mandag, da startet jeg i -20/-25 hjemme og hadde behov for spyleren i Oslo da temperaturen var nærmere -10/-15 og man fikk salt på ruta. Ingen respons, men da bilen hadde vært i området i noen dager og temperaturen gikk opp til -10 så slapp det igjen.
  20. Sjekka på noen til E6x (M57) og da var det relativt normale priser? Husk kronekurs + moms. Det jeg sjekka tror jeg kan ende opp billigere hos Autodoc faktisk.
  21. Kan være defekt på DDE som nevnt over. Alternativt kunne du ha prøvd å kjøre original programvare for å se om feilen fortsatt er der.
  22. Så du får feil etter at den har stoppet?
  23. Hehe, noe må man da få for 2500kr/stk. Snart har vi vel LED-lykter med varmetråder. Eller har noen produsenter lansert det allerede? Vinterpakke for lykter?
  24. Kul farge, kunne lett ha hatt en slik farge på bil.
  25. In other news: den største ulempen med å eie Porsche er prisen. 🫡
×
×
  • Opprett ny...