Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Har inntrykket av at E60 og E61 er blant de beste på rust, 3-ere fra samme tidsperiode ruster mer. Gjennomrusta travers er jo noe som finns på både E9x og E8x, på E6x er dette alu og aldri et problem. Hjulbuer bak ser også ut til å være mer utsatt på 3-serie. Ellers har jo jeg E91 med xdrive og N52 og bilen fungerer helt fint på vinteren, men den er betydelig mer humpete enn E61 med M-sport, tross for at E91-en er noen cm høyere og man skulle tro hadde lengre fjæringsvei. Forbruk på mindre kjøring er over literen per mil. På min E91 har jeg funnet rust på følgende steder: fals førerdør, bagasjeluke og hjulbuer bak, så rimelig tradisjonelle plasser.
  2. Bilen må jo fungere, så de kan ikke bare la være å fikse ting, men det hjelper vel ikke på regninga med delebytting på høyt nivå: og er det 2800kr/timen for å kjøre testmoduler i ISTA? Jesus.
  3. Kan kjøre angrefrist om du kjøper på nett, men ja, det er ikke noen kjempegode løsninger til å kjøre staggered dimensjoner på xdrive om man havner utenfor de få som leverer stjernemerka.
  4. Du finner det i Castrol sin oljevelger: https://www.castrol.com/no_no/norway/home/car-engine-oil-and-fluids/motor-oil-and-fluids-finder.html Jeg fikk opp 15W-40 for gitt bil og 4,25L + 0,25L filter.
  5. Trenger litt tid for å gi vettug signal, men om kabelen har brudd (uendelig motstand) eller er kortslutta mot jord så skjønner jo DME dette før du har vridd om nøkkelen ferdig.
  6. Blir Conti som er produsent, ikke Dekkonline. Det ser uansett ikke ut som at Eco Contact 6 har noe BMW-godkjent i 21": https://www.continental-tires.com/no/nb/b2c/car/tires/ecocontact-6.html?articleID=03589530000
  7. Man skal kjøpe stjernemerkede sett, det funker ikke med plukk og miks fra ett stjernemerket sett foran og fra et annet bak. Jeg er rimelig sikker på at produsentene har de størrelsene på sine hjemmesider.
  8. Du kan fint kjøre på kombinasjoner som ikke er stjernemerka så lenge du fysisk måler hjula før de går på bil. Kalkuler gjerne at de blir litt flatere nederst i tillegg (når vekta er på). Fordelingskassa vet jo ikke at de ikke er stjernemerka og så lenge toleransen er lik eller bedre så går det fint. Det man derimot ikke kan regne med er teoretiske omkretser basert på dekkalkulatorer. Så egentlig ikke noe særlig nytt vs. tidligere diskusjoner om emnet.
  9. Tror nesten du må det, heldigvis billige sett der, har ett selv
  10. Ser ut som torx pluss pipe ja. EDIT: du ser hvordan pipa på bildet mitt har jevn stigning hele veien (som en sinuskurve), mens den du har er litt mer firkanta i endene.
  11. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=297160093 Ikke hel bil, men du er bra dedikert om du flusher automatkassa di hvert år.
  12. Torx og e-torx er samme sak, bare "omvendt vei". E-torx = external torx. Torx brukes på de mindre boltene. Størrelsene for torx oppgis med T-XX, mens for E-torx med E-XX. F.eks. så er en E8 samme størrelse som T40 og E12 = T55. Når verktøyet du vrir med har en ende som går inn i bolten/skruen så har du torx: Du kan da ha en torx-pipe-bit: Når derimot skruen din har et hode som ser ut som torx så har du e-torx: En e-torx pipe ser sånn ut:
  13. Har sniffa noe bra den bilen der 😆
  14. Her har vi en fin E36 fra Spania: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=354195818&
  15. E39 er vel såpass ny at den har moduler som kan bli vekket om man napper sikringer og setter de inn igjen, da kan det i stedet være lurt å måle spenningsfall over sikringer med et voltmeter. Du trenger uansett minst et multimeter. Det er en del videoer på Youtube om "parasitic draw" som gir ganske mange gode tips.
  16. Åpner gasspjeldet som det skal?
  17. E.C.

    BMW dieselmotorer

    Prøv direkte på forumet her @TRF
  18. Hva gjør vel det, når du kan bytte inn din nåværende bil og få en Iphone 14?
  19. Du kan bruke SVV sine sider til å finne fullt rammenummer (VIN) og gjøre oppslag på f.eks. bimmer.work for å sjekke utstyrslista. Siste 7 tegnene i VIN kan du bruke på realoem.com for å sjekke delenumre.
  20. Ble bilen originalt levert med xenon? I så fall er det trolig pin nr. 1 (på begge sider) og jord via pin 4 (begge sider) i den 12-pins kontakten inn på lykta. Venstre: enten grå/fiolett eller sort/grønn, høyre: grå/gul eller svart/blå. Sannsynligvis de med svart. Ta evt. pin 1 ut av kontakta først og sjekk at resten av lykta fungerer som den skal, så sjekker du at du har jord på pin 4 og deretter prøver med parklys på disse.
  21. Ja, det er jo noen som er ute etter noe konkret og sjeldent og da blir det fort kjøp om man kommer over relevant objekt. Jeg personlig har ikke vært ute etter noe konkret enda, heller vurdert et spekter av relevante biler de gangene jeg har kjøpt, da orker ikke jeg å hive meg rundt for å se på en bestemt bil og by før jeg har sett den.
  22. Flippe alt mulig på finn er jo en heltidsjobb for enkelte, så bra biler til gode priser ligger aldri ute lenge.
  23. @awt litt artig hvor forskjellig man tenker. Jeg følte at det var superdeilig å kjøre inn med snuta når man har arbeid under panseret og kunne ha både verktøy og benk innerst i garasjen. Ellers enig i at ting som havner i garasjen og som skal inn og ut bør kunne plasseres slik at man slipper å dra de forbi bilene.
  24. Har dere utstyr til å rette selv eller kjenner dere noen som kjenner noen? Spør for en venn 🫣😆
  25. Du må nesten vurdere hva du skal ha av utstyr i garasjen i tillegg til bil. Hvis du ikke skal ha noe veldig plasskrevende utstyr så må du tenke bredden som er bred nok for to biler + evt. reoler på 40-60 cm til lagring av ting og hvorvidt du behøver reoler på begge sidene eller ikke. Noe dypere enn 60 cm (på reol) er ikke noe særlig vits å ha, blir trolig for kronglete å ta ting ut og inn av. Når du har bredden så blir jo lengden lett å regne ut. Totalarealet på 70 er vel utvendig, så vegg og evt. isolasjon må regnes inn. Hvis du ender opp med ganske dyp garasje så kan du alltid sette opp et rom/bod innerst, potensielt lett oppvarmet for å ha vasketing og diverse kjemikalier gjennom vinteren (om du ikke varmer opp resten av garasjen). Hadde jeg bygd fra bunnen av ville jeg trolig ha egen garasje til å skru, ikke bare parkere. Da hadde jeg trolig gått bananas og prøvd å få inn både 2-søyler og sakseløfter ved siden av hverandre. En uoppvarmet garasje til parkering ville da blitt utformet annerledes.
×
×
  • Opprett ny...