Gå til innhold

Kristian 325

Medlem
  • Innholdsteller

    275
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kristian 325

  • Bursdag 04/08/1994

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lyngdal,Vest Agder
  • Interesser:
    BMW (E36 coupe er min favoritt)
    Skruing,kjøring og maskinering (CNC)
  • Kjøretøy
    E36 325i,E92 325i

Nylige profilbesøk

3329 profilvisninger

Kristian 325's Achievements

  1. Sant det du sier om at det ikke er vits å kjøpe ny foring bare fordi den gamle foringen følger med ut,man må jo se ann foringen litt🙂Men i dette tilfellet hadde han allerede bestilt ny før han opprettet emnet. Det skal ikke være slakk mellom foring og godset i navet. Foringen skal sitte bom fast. Skal ikke være slik at du må stramme kulebolten opp i foringen for at foringen skal sitte fast i godset i navet,slik er det bare. Såkalte sleggemekanikere ødelegger mer generelt i lengden og er mange ganger de som tror de sparer tid på å gjøre en jobb fort å brutalt. Det slites mer på verktøyet/utstyret, pluss at de tar mange snarveier. Selvfølgelig alle er ikke slik! Og noen ganger må man være litt brutal for at ting skal løsne. Jada er ikke vits å kaste bort mange timer og penger på å gjøre ting "overkomplisert" men er ikke alltid den mest effektive måten er den mest riktige. Før man begynner må man jo planlegge jobben,hva man har av utstyr/verktøy og hvor mye tid og penger man har til rådighet.
  2. Ja det funker fint å gjøre det slik🙂Riktig styring/vinkel på hylsen inn i boringen fra begynnelsen er det viktigste,det gjør jobben mye lettere. Man kan eventuelt slipe eller dreie en liten entring/fas i den enden av hylsen som skal inn i boringen,da er det enda lettere å få riktig styring/vinkel på hylsen. Er ikke et "must" men er jo greit å ha det som plan B eventuelt🙂 Størst mulig diameter på bolt/gjengestag er og en fordel,da får ikke bolten/gjengestaget så mye rom til å bevege seg ut av senter.
  3. Min E92 var litt tung på servoen til å begynne med da jeg kjøpte den.Sjekke servooljen og den var mer svart enn grønn.Etter at jeg sugde opp den gamle oljen,fylte på ny CHF11s/CHF12s og rattet litt frem og tilbake mens lokket til servobeholderen var oppe,ble den mye bedre🙂 (Jeg har heller ikke servotronic) Det neste jeg ville ha sjekket er lekkasjer og eventuelt om det kommer inn luft en plass. Slanger,slangeklemmer,koblinger og tettningsringene til banjoboltene på tannstangen og servopumpen🙂
  4. Det er ikke samme type legering av aluminium i en motorblokk/motordeler som det er i understellet på en bil.Finnes mange forskjellige typer Aluminiums legeringer med ulike egenskaper,tilpasset hva det skal brukes til🙂 Ja jeg skjønner hva dere mener med at temperaturgrensen for når vanlig Aluminium blir betydelig påvirket,ikke ligger på 70grader osv osv..Men Aluminium er generelt et materiale som er sprøtt og som blir lett påvirket av varme i form av indre spenninger som kan føre til sprekker og litt raskere materialtretthet. Men det med at toleranser blir påvirket av temperaturer klarer dere ikke ro dere unna🙂😎 Når man bruker varme for eksempel blåselampe eller varmebend så er temperatur avviket mye større enn hvis du kjøler ned delen i en fryser. Derfor kan du i enkelte tilfeller få problemer med at hylsen følger med bærekuler ut,hvis man varmer og slår.Da sitter ikke hylsen like godt i "spindelen" på grunn av at toleransen har blitt påvirket av varme eller påvirket av salg mot veggene-slitasje i boringen/hullet til hylsen. Men det er litt pirk fra min side,er bare for sette det litt på spissen🙂
  5. Rengjør boringen/hullet som hylsa skal inn i,gjerne puss litt lett med et fint sandpapir og rengjør etterpå.Legg hylsa i fryseren over natten.Neste dag smører du hylsen og boringen med f.eks Prolong smørespray eller en annen tynn smøreolje.Så presser du inn hylsen ved hjelp av en hydraulisk presse eller gjengestag metoden. Det går og ann å slå inn hylsen ved hjelp av en plasthammer eller en vanlig hammer med messingaksel mellom hylse og hammer. Men det beste er å presse slike hylser inn/ut,da får man jevnt press på hele hylsen,i tillegg til at hylsen dras inn med rett vinkel under hele prosessen🙂 Dette er jo en såkalt press pasning med en toleranse på x antall hundredels millimeter,så hvis man skal gå etter boken,så skal det ikke være noen form for slakk eller at hylsen er litt løs. Det er og en grunn til at man skal unngå å bruke varme i det lengste da det kan påvirke toleransen.
  6. Det letteste er jo å sjekke spenningen på batteriet aller først,så har du utelukket den feilen.Da trenger du et voltmeter eller et multimeter til å måle det.(Rød pinne på pluss og svart pinne på minus)Det får du kjøpt hos biltema eller hos andre altmulig butikker og bilrekvisita butikker.Spenningen skal ligge opp mot 14volt på et bra batteri. Ikke mulig å svare nøyaktig på hva som følger med en "ny" motor,da ulike verksteder har ulike prosedyrer for motorbytte. Det verkstedet jeg kjenner best,bestiller bare selve motoren.Da flytter de over innsug,starter,ledningsnett osv...++
  7. Ok🙂Jeg mener å huske at E90serien teller hastighet på høyre sensor bak og at det ikke er uvanlig å få gul varsellampe for håndbrekk/dsc ved problemer med sensor.Men jeg husker sikkert feil,driver med så mye forskjellige BMWer🙂
  8. 525IA sier ikke nøyaktig hvilken type BMW du har,det sier bare at det er en 5 serie med 2,5liter rekkesekser motor og automatkasse.. Er ikke noe som heter B50B20 og M52B24 ble kun brukt i Thailand. Er det E34 du har så er det mest sannsynlig M50B25. Er det E39 så er det mest sannsynlig at du har M52B25 eller M54B25,kommer ann på årsmodell. Hvorfor lage seg mye arbeid?Det beste er jo bare å sette inn en motor av samme type som du allerede har/som bilen originalt ble levert med. Det finnes mange motor alternativer til BMW 5serie,kommer ann på hvor mye tid,penger og arbeid du skal legge i det.
  9. Ja,feilen er relatert til abs sensor/abs ring.Mener å huske at det er høyre side bak. Siden du har fått opp A0B5 regner jeg med at du har tatt diagnose.
  10. Coiler fra Bosch er bra,bruker det selv. Du kan bruke begge coilene. Eneste forskjell jeg kan se er at den ene blir oppgitt som alternativ coil til både BMW og MINI. (Begge coilene har 3 poler)
  11. Nei,det er ikke vanskelig å bytte🙂Fremgangsmåten kommer litt ann på hvor mye av innerskjermen som er revet av. Hvis festene og festeklipsene til den nedre innerskjermen er intakte,slik det ser ut på bildet.Så skal det bare være å skru fast den nye delen på 4-5 plasser med karosseriskruer som skrues fast i festeklipsene/karosserimutterne i øvre innerskjerm og på undersiden av frontfangeren. Vil anbefale deg å jekke opp bilen og ta av hjulet for å kartlegge skaden og eventuelt hvilke deler du skal bestille🙂Koed og GS bildeler har tegninger og godt oversikt over deler til din bil.
  12. Jeg skjønner😁👍Ja man har mange alternativer til clutch til M20 svinghjul,blant annet sinter osv..🙂 Jeg kan ikke svare 100%sikkert at svinghjul fra M20 passer M51, men jeg tror det gjør det og at du må bruke den store typen starter til E30 med M20.
  13. Det er del nummer 8 på bildet du trenger,den kalles innerskjerm nedre del.
  14. Finn originaldelenummeret til bremseklossene foran og bak🙂(Det finner du for eksempel på koed.no)Så søker du bare med originaldelenummeret på diverse nettsider som selger bildeler,der finner du tegninger og bilder av dimensjonen til de aktuelle bremseklossene🙂
  15. Hvis du skal bruke det enkelmasse svinghjulet fra E34 520i (M50B20 )uten ac/klima så har du ikke så mange alternativer dessverre. Hvis ikke det er slakk i dobbeltmasse svinghjulet og det er i god stand,så har du flere alternativer til clutcher ved å bruket det. Kommer helt ann på hva du skal bruke bilen til,men forsterket clutch fra ZF/Sachs er bra saker det.
×
×
  • Opprett ny...