Gå til innhold

Mekkenoob

Medlem
  • Innholdsteller

    49
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    E60 520d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er snart 10 år siden en bilmekaniker fortalte meg at automatgirkassa var dårlig og kunne ryke «når som helst». Nå begynner jeg å frykte at det nærmer seg på ekte. De siste 2–3 månedene så har det tidvis vært en slags skranglelyd under bilen, spesielt under nedbremsing i nedoverbakke og rygging i oppoverbakke. Jeg håpte og trodde egentlig det bare var eksosanlegget som var litt løst, men i dag sleit jeg med å sette bilen i revers. Det vil si, jeg fikk satt den i revers, men da jeg ga gass, så skjedde det ingenting, som om den fremdeles sto i park. Etter å ha prøvd to-tre ganger til, så funket det fint igjen, da. Muligens bare en engangshendelse, men fikk likevel en liten vekker. Bilen min er ikke verdt særlig mer enn 40k-ish nå, men den har stor sentimental verdi, så jeg vil gjerne redde den om jeg kan. Splitter ny automatkasse er selvfølgelig uaktuelt, men ser man får en brukt hos høggere til 4-5k, eller litt finere modeller til 12-15k via f.eks. Koed. Så er spørsmålet hvor mye det koster i arbeid? Hvor mange timer går med på å bytte automatkassa, og hva slags verksteder tar på seg jobben når man ikke skal ha fabrikkny del? Dette er altså en E60, 2006 mod 520D. Noen erfaringer her?
  2. Skal vel kanskje ikke akkurat selges, men tror det passet best på dette forumet likevel. Jeg skulle kjøpe nye vinterdekk nå, og hentet frem noen hjul fra boden. Der var det sommerdekk produsert i 2011, tilsynelatende knapt nok brukt i det hele tatt, er fullt mønster som om dekkene skulle vært splitter nye. Da jeg leverte hjulene inn på Dekkmann i dag, så forventet jeg at de skulle kaste dekkene for meg. Men til min store overraskelse så lå de i bilen da jeg fikk den tilbake. Det overrasker meg ekstra mye fordi den samme sjappa kastet både felger(!!) og dekk sist jeg var inne for å kjøpe nye hjul, men når jeg nå ba om bare dekk, så får jeg de gamle dekkene i retur?!? 😂 Er vel kanskje fordi mønsteret ser så nytt ut, antar jeg. Spørsmålet mitt er vel, hva i alle dager skal jeg gjøre med de dekkene her? Jeg har både sommerdekk og vinterdekk splitter nye av i år, så jeg har ingen behov for dekk fra 2011, uansett hvor bra mønster de måtte ha. Gummien begynner vel antakelig å bli i eldste laget også, selv om jeg personlig ikke klarer å kjenne noe galt med gummien sånn på stående fot hvertfall. Er jo ikke noe vits å la de ta opp plass i boden heller. Skal jeg bare ta dem med på dynga og kaste dem? Dra tilbake til dekksjappa og be dem kaste dem for meg? Eller er det faktisk noen andre folk som er interesserte i over 10 år gamle dekk, som vil overta (eller gud forby, betale noe) for dem? Dimensjonen er 225/55R-16. På forhånd takk for svar! 😊
  3. Felgene er 18x8, dekkene 245/40. Hvis det var det du mente.
  4. Hei, takk, det er et godt poeng. Det er Continental PremiumContact 7 satt på felger fra PH. Verkstedet som solgte hjulene og gjennomførte balansering og hjulstilling er en av de største kjedene i landet. Selv om PH ikke er de dyreste felgene, så forventer jeg jo noenlunde kvalitet her.
  5. Litt diffus tittel, men skal prøve å forklare. Som en del av EU-kontroll har jeg nylig byttet bl.a. begge endeleddene (ytre styreledd), og bestilte verkstedstime for helt ny hjulpakke (splitter nye felger + dekk), samt balansering, hjulstillingskontroll, og ellers også godkjent EU-kontroll. Etter å ha fått bilen tilbake, EU-godkjent og nybalansert med nye hjul, så var det en helt voldsom risting i rattet så fort jeg kom opp i typ 60 km/t. Det føltes ut som jeg kjørte på en humpete grusvei, og rattet prøvde nesten å vrenge seg ut av hendene mine. Jeg dro tilbake på verkstedet og forklarte problemet. De tok den inn og etter omtrent 15-20 minutter fikk jeg den tilbake. Det er fremdeles bittelitt vibrasjon i rattet over 80-90 km/t, veldig tydelig merkbart for meg, men såpass lite at andre sjåfører som har lånt bilen ikke har merket det. Jeg spurte fyren i desken hva de gjorde, men han svarte at han ikke visste hva hjulfyren på verkstedet hadde gjort, men «sikkert bare balansert dem på nytt». OK. Nå er det altså såpass lite risting at jeg kan innfinne meg med det (selv om det som sagt er litt vibrasjon over 80-90 km/t). Men jeg tok en titt på de nye hjulene, og oppdaget at det var en relativt lang remse med vekter på dem. Jeg kan jo absolutt ingenting om dekk og hjul og sånt, så jeg aner ikke. (Derfor jeg spør dere her ) Er dette normalt på splitter nye felger og dekk? Jeg begynte å lure på om det kunne være noe galt med f.eks. felgene hvis det må balanseres veldig mye når de er så nye. Tusen takk for svar!
  6. Prøvde alt dette, men hadde ikke nubbesjangs, den satt som sveiset fast. 😫 Men i kveld fikk jeg den endelig ut! Kuttet først et spor i boltene før jeg deretter prøvde å skru med flattjern, men de var helt umulige å rikke, selv med oppvarming og WD-40. Boret også hull i den ene skiven, men siden jeg ikke kom skikkelig til, så ble det en upraktisk vinkel på hullet, og jeg fikk ikke brukt de uttrekker-bitsene jeg hadde planlagt å prøve. Den andre skiven kom jeg ikke til med bor i det hele tatt. Til slutt brukte jeg butanbrenner for å varme opp, og så kjøle ned, tre ganger, før denne til slutt ble dagens helt: Det smalt noe voldsomt da det endelig løsnet, så det satt skikkelig! Men herregud så deilig! Da var det også enkelt å montere ny bærearm, og nå er bilen klar til kontroll. Igjen, tusen tusen hjertelig takk for alle gode tips og triks her i tråden. Det er helt enestående. Og så vil jeg rose alle som har svart her, det er ingen selvfølge på et internettforum at alle er så høflige, hyggelige og behjelpelige – så det setter jeg veldig stor pris på, og det er et testament til et veldig godt miljø her på forumet.
  7. Tusen hjertelig takk for de gode tipsene, og ikke minst for viljen til å hjelpe en dumrian i nød! 😊 Jeg har en dremel med noen titalls kappeskiver, men usikker på om de er sterke nok til å kutte i stålet. Det finner vi fort ut. Har også den minibrenneren fra Biltema (som Håkon kaller creme brulee-brenner 😂), så får prøve meg litt med den. Rakk dessverre ikke Jula før det stengte i dag, og det er jo bare nå i morgen jeg har finvær. Men hvis jeg absolutt ikke får den løs med verken boring, kutting, skruing eller cremebruleebrenning i morgen, så får jeg gå på Jula og kjøpe den orn'tlie brenneren, og så får jeg heller stå i pissregnet til uka og fortsette Har som sagt time til kontroll om halvannen uke, så krysser alle lem jeg har for at jeg får fikset det før den tid.
  8. Skulle selvfølgelig tatt bilder, men glemte det. Får kanskje tatt noen i kveld, eller senest i morgen da jeg skal tilbake for å prøve videre. Men prøvde å sketche det opp i Paint, for å forklare 😅 Slik så det jo opprinnelig ut, med bærearmen i traversen, og bolt gjennom (her i blått). De røde strekene indikerer hvor jeg sagde av. Etter å ha saget, og fjernet armen, står jeg nå igjen med dette: Så de to små (blå) "skivene" av boltrester som tetter hullene i traversen, får jeg bare ikke ut. Har som sagt prøvd å hamre og meisle, men de rikker seg ikke et fnugg, så derfor prøver jeg nå å bore hull til å få inn en boltekstraktor, men det er som sagt så trangt at jeg sliter med å komme til med mine bor, selv med alle plastdeksler fjernet. Og selv om jeg skulle lykkes med å få borret og montert en ekstraktor, så er jeg redd jeg fremdeles ikke vil klare å rikke på dem. Som sagt har jeg sprayet WD40 i ukesvis, men tilsynelatende uten nytte. Har kjøpt noen nye bor som jeg skal prøve, og så skal jeg kjøpe noen avdragere på Biltema nå, så er det mitt neste håp. Helt utrolig å skulle stå fast akkurat her med disse små greiene her, så frustrerende. 😅 Flere gode forslag taes i mot med enorm takk!
  9. Takk for tips! Det siste der har jeg allerede gjort, så armen er ute allerede, så nå er det bare traversen igjen, med altså små biter av bolt som står og tetter hullene i traversen. Har sprayet WD40 og tilsvarende over flere uker, men det ser ikke ut til å ha hjulpet noe særlig. Usikker på om jeg får plass til en avtrekker inni der, men det var en god idé! Skal sjekke ut.
  10. Hei! Da jeg skulle løsne bærearmen fra traversen foran på min E60, snappet bolthodet rett av. Uansett hva jeg prøvde så klarte jeg ikke å rikke resten av bolten som sto i, så til slutt så jeg ingen annen utvei enn å kappe den av. Som sagt, så gjort, og nå har jeg altså kappet av bolten på begge sider for å få ut bærearmen. Men de to hullene i traversen som bolten går gjennom er fremdeles fylt av små "skiver" av metall fra bolten, bare noen millimeter tykke. Jeg trodde egentlig ikke det var gjenger der, men jeg har prøvd å banke dem ut med hammer og spett, men de rikker seg ikke en nanometer, så kanskje det er gjenger likevel? Har også prøvd å bore dem ut, men jeg sliter skikkelig med å komme til. Har en vanlig drill, og etter å ha fjernet de aktuelle plastdekslene er det så vidt jeg får kommet til med et bittelite bor i bakkant, så jeg fikk så vidt drillet et 1,5mm off-center hull gjennom den bakre. På den fremste har jeg ikke nubbesjangs til å komme til fra noen vinkler. Har brukt helt absurd mange timer på dette, fordelt på altfor mange dager, og nå begynner jeg å bli litt stresset, siden bilen har time til EU-godkjenning om halvannen uke. Er det noe åpenbart jeg ikke har tenkt på? Er det noe verktøy, utstyr eller teknikker som kan anbefales til dette? Drillen min er jo ikke av de minste, så med en mindre drill hadde det nok vært lettere å komme til bakfra der jeg jobber nå. Men om jeg så betaler tusenvis av kroner for en mindre drill, så tror jeg uansett ikke den kommer til på det fremre hullet. Det optimale hadde kanskje vært noe à la et tannlegebor som på en eller annen måte kunne drive et 5-6mm metallbor. 😅 Planen med å bore hull er jo å bruke noe à la dette her for å få feste og skru ut disse skivene: Men det virker jo som disse skivene sitter noe så styggjævlig at jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å få gli på dem uansett. Og hva gjør jeg da? Dette virker jo helt håpløst. 😅 Det er altså snakk om bolten som er del nr 17 på dette bildet: Har vurdert å bare la verkstedet ta seg av dette, men for det første står bilen parkert et sted hvor bilberging ikke kommer til. Og hvis verkstedet knoter like mye som meg, så har jeg rett og slett ikke råd til den regningen. 😅 Håper det er mulig å klare dette selv. Har allerede kjøpt ny bærearm og ny bolt for lenge siden. Tusen TUSEN hjertelig takk på forhånd for alle tips og triks her.
  11. Ja, da har jeg prestert det kunststykket å løsne stempelet fra kalipperen. Hadde ikke nubbesjangs til å trykke inn stempelet, verken med den klassiske «skrujern inn i bremseskiva», eller med eget stempelverktøy fra Biltema. Stempelet satt bom fast, og jeg fikk ikke rikket det. Googlet problemet, og fikk opp forslag om at den kanskje var på vei inn skjevt, og ble anbefalt å lirke litt på stempelet for å se om jeg fikk rettet det opp. Vel, i neste øyeblikk satt jeg med et stempel i fanget og en halvliter bremsevæske på asfalten. Prøvde å sette stempelet inn igjen, men det var helt fåfengt. Tenkte deretter å bare ta med meg hele kalipperen hjem, i tilfelle jeg har mer hell med verktøy hjemme, men jeg klarte ikke engang å løsne bremseslangen fra kalipperen. Den satt også bom fast. Så nå sitter jeg her med et løst stempel, en kalipper som jeg ikke får fjernet fra bilen, og et helt hav av bremsevæske på asfalten. Hva gjør jeg nå? Ny kalipper? Prøve hardere å få stempelet inn (hvordan)? Noe annet? All hjelp og gode råd tas i mot med enorm takk Edit: Glemte å nevne at dette er en E60, hvis det er relevant
  12. La akkurat merke til en svak dunking fra forstillingen over små ujevnheter i lav fart, kun på venstre side. Kan trigge lyden ved å gynge bilen opp og ned på denne siden, som vist på (den dårlige) videoen. Det kommer ingen lyd når jeg gjør tilsvarende på høyre side. Byttet fjærer og stabilisatorstag for en uke siden, så da jeg la merke til denne lyden i dag, så begynte jeg å lure på om jeg hadde gjort noe galt, men foreløpig har jeg ikke funnet ut hva som kan forårsake lyden. Vet ikke om lyden var tilstede før fjærbytte (da lagde forstillingen så mange rare lyder, at jeg ikke ville kjent igjen denne). Har altså kjørt en liten uke etter fjærbytte før jeg nå la merke til denne lyden. Usikker på om det er relatert eller ikke. Har jekket opp bilen, og ser ikke noe mistenkelig ved visuell inspeksjon. Alle foringer ser ut til å være godt intakt. Tok et godt tak i alle armer og stag (pluss fjær og bein) og kjenner ingen slark i noen av dem. I tilfelle jeg har glemt noe, så lister jeg opp det jeg har røsket i: bærearm, casterstag, stabilisatorstag (både de små og det store), styreledd, fjær og fjærbein. Alt ser ut til å sitte som støpt, jeg klarte i alle fall ikke å kjenne noe slark i noen av dem. Var også ekstra påpasselig med å sørge for at hjulboltene var skrudd skikkelig på plass, men lyden er der fremdeles. Har ikke klart å lokalisere lyden med øret heller, siden jeg må stå oppreist og bruke all min vekt for å gynge bilen for å trigge lyden, men jeg trooor den kommer fra nedre del av forstillingen, altså ikke tårnlageret. Da jeg byttet fjærer så så jeg riktig nok at tårnlagrene har sett bedre dager, men det ser ikke ut til at det er herfra lyden kommer nå. Har dere noen tips til hvordan jeg kan feilsøke videre? 🤔 På forhånd tusen takk! Dette er altså en E60.
  13. Med «ordentlig», mener du hydraulisk? Når jeg søkte på Hygglo og FINN nå, så fant jeg bare diverse skrutvinge-klemmer, av ca samme type som de jeg nettopp har kjøpt på Thansen selv. Men takk for at du minnet meg på Hygglo, der var det mye spennende. Flyttet fra Trondheim til Oslo i fjor, dessverre. Men takk for tilbudet! Vil prøve å beholde den så lenge som mulig, men den brukes lite og synger vel egentlig litt på siste verset. Spørs om den overlever EU-kontroll neste år. Om den ikke ryker på kondemnering allerede denne uken, da. 😅 Får skadetakst fra en liten kollisjon på fredag! Det var et veldig godt poeng! Takk for bra forslag. 😊
  14. Ja, jeg har sittet i latterlig mange timer, og sett omtrent alt som finnes av videoer om det på YouTube. 😆 Tror jeg har ganske grei oversikt over hvordan jeg skal gjøre jobben nå, er bare litt usikker på hvilke deler som er fornuftig å sette inn splitter nytt, og hvilke deler som evt kan gjenbrukes. Videoene er ikke nødvendigvis alltid så tydelige på akkurat den delen. De fleste smådelene er jo relativt rimelig, så det koster ikke så mye å bare bytte ut alt. Det største unntaket er jo selve demperen, den ser jeg kan bli dyr. De hadde ikke den fjærspenneren på min lokale Biltema, så jeg kjøpte denne med dobbel klo fra Thansen i stedet.
  15. Den har gått ca 220k, men byttet fjærene på verksted etter sånn roughly 100k også. Husker ikke hva de byttet da, bør kanskje ta en telefon til verkstedet og høre om de klarer å fiske frem kvitteringen igjen.
×
×
  • Opprett ny...