Gå til innhold

bareBård

Medlem
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Holmestrand
  • Kjøretøy
    F11 525d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

bareBård's Achievements

  1. Nøyaktig ett år og 10.000km senere fikk jeg svar på mysteriet med den manglende pakningen. Ganske nylig fikk jeg flere feilkoder på at swirl flaps satt fast og var i feil posisjon. Jeg ble redd for at innsuget hadde sotet helt igjen eller noe annet alvorlig, men det var altså pakningen som hadde jobbet seg helt inn til sylinder 1. Den lengste enden er litt gnagd og pakningen er 1-2 cm kortere enn opprinnelig, så jeg regner med den har vært borti innsugsventilen. Heldigvis er pakningen ren gummi, så jeg tror ikke den har gjort noe skade videre innover. Swirl flaps ser ut til å fungere som normalt nå.
  2. Jeg ble først litt skuffet, for ved rundt 5°C utetemperatur stod det elektriske elementet fortsatt på 0%. Jeg begynte å tvile på at trikset fungerte. Men i dag var det -1°C og da ble det varme. Kos. 670W ekstra i starten for de dagene jeg har glemt å starte Webasto på forhånd.
  3. Joda, Webastoen fungerer fortsatt. Jeg begynte å fundere litt. Jeg la inn utstyrskode 536 i FA og kodet hele bilen med det. Bilen er altså programmert som om den kom med Webasto fra fabrikk. Men biler som kom med Webasto hedde vel ikke elektrisk tilleggsvarmer? Nei den har blitt borte. Når den elektriske varmeren er der kan jeg jo like gjerne bruke den. I ESYS fant jeg PTC under IHKA. Den stod 'nicht_aktiv'. Jeg endret til 'aktiv'. Mer skulle ikke til, tror jeg. Fitted. Bilen var allerede varm da jeg testet, forhåpentligvis var det derfor den elektriske varmeren ikke var aktiv. Teorien min nå er at den vil varme elektrisk en kort periode til Webastoen kommer i gang.
  4. Ja, men endeleddene virker fine. Jeg har prøvd å bende og dra med bilen på bukk. Så du mener tannstengene ryker? Eller er endeleddene uvanlig bra? Hva er det i så fall som svikter på tannstang? Og kan det repareres? Ny tannstang koster rundt 25.000kr og jeg har bedre ting å bruke pengene på. Hvis det er en vanlig feil synes jeg ikke brukt del er fristende heller. Jeg har funnet flere historier på nett, men alt er garantireparasjoner og ingen bryr seg om hva som faktisk var galt.
  5. Jeg lurer på om jeg har fått slakk i tannstanga. Bilen er en 2011 F11 525d 3.0 som akkurat har rundet 200.000km. Den har "vanlig" elektrisk tannstang, ikke "Active integral" eller sånn. Det kan på en måte virke som noe fjærer. Det er mer slakk når servoen hjelper lite til. På motorveien kan jeg vri rattet fort frem og tilbake 2-3cm uten at hjulene reagerer. Jeg synes jeg må korrigere mye når bilen tar tak i et spor som drar motsatt vei. I 50km/t (mer servo?) kjennes bilen ganske normal. Hvis jeg står utenfor bilen uten motoren i gang og vrir rattet samtidig som jeg følger med på venstre forhjul, kan jeg vri opptil 2-3cm før hjulet beveger seg. Hvis jeg gjør samme øvelse med motoren i gang reagerer hjulet på den den minste bevegelse i rattet. Forstillingen virker tight og fin ellers. Ingen ulyder. Jeg klarer ikke se eller kjenne noe slakk i rattakslingen. Dette er vel ikke normalt?
  6. Jeg mener fjernkontrollen bruker samme mottaker som sentrallåsen, så du trenger bare kjøpe en BMW 'varmefjernkontroll' og kode den inn. Koster rundt 2000kr ny. Jeg mener du ikke trenger koble eller montere noe i bilen.
  7. Jeg har ikke fått noen advarsler om strømtrekk og avstengning av terminal hittil (fått det på andre ting før). Arduinoen og CAN-buss-kortet trekker 30-40mA til sammen. Jeg har lest at 80mA totalt gir advarsel. Planen er å sette dem i standby når det blir stille på bussen og fjerne alle LEDs. Da skal forbruket bli rundt 1mA. Jeg skal koble på en GSM-modul også. Den drar for mye strøm, så den må jeg sette i standby.
  8. For en stund siden fikk jeg ordnet fjernkontroll til Webastoen. Original kontroll koster nesten 2000kr og jeg synes det er upraktisk å bære med seg en ekstra. Da må man finne opp litt. Jeg lyttet litt på bussen (K-CAN1) og fant ut hvilken melding som blir sendt når man starter varmeren fra iDrive (ID 0x2A2 - 0x06FC). Jeg fant også meldingen som går når man trykker knapp 3 på den vanlige fjernkontrollen. Kort trykk på denne knappen har vanligvis ingen funksjon, men må holde den inne for å åpne den lille bakluka. Så programmerte jeg en Arduino til å lytte etter riktig melding og sende start/stopp. Det fungerer fint, men i neste versjon skal jeg legge inn noe slags tilbakemelding med lysene, slik at jeg ser om den mottok signalet. Foreløpig koblet jeg meg bare inn på kontakten til hengermodulen, det var en grei plass å finne buss og terminal 30.
  9. Jeg leste feilkoder igjen i dag og nå var det ingenting på gløding. Suksess. 1100kr. Fiklete, men ikke spesielt vanskelig. Gjort på en time. Jeg brukte Rheingold og hjemmelaget nettverkskabel. Neida, ikke før man skal hjem fra hytta en sen kveld i 25 kuldegrader....
  10. Det var ingen synlige varsel. Alt grønt under "Vehicle status" eller hva det heter. Ingen utropstegn. Oppdaget det tilfeldigvis da jeg hadde diagnoseprogrammet fremme for å se på en annen feil. Det var mye derfor jeg lagde denne tråden. Jeg synes det er merkelig og urovekkende at bilen ikke varsler om en slik feil, den varsler jo om mange bagateller.
  11. Jeg fikk byttet modulen for noen dager siden. Jeg valgte å la innsuget sitte, jeg demonterte bare spjeldhuset. Det ble veldig trengt og fiklete, men det hadde sannsynligvis tatt lenger tid å demontere innsug. Feilkoden kom ikke tilbake etter jeg nullstilte. I kuldegrader tar det nå 2 sekunder fra jeg trykker startknappen til startmotoren begynner å gå. Sånn var det aldri før.
  12. Da er modul bestilt, så får vi se hva som skjer. Snakket akkurat med en med F11 520d (N47). Han hadde aldri sett "Please wait, preheating", han trodde ikke den skulle gløde. Da blir det diagnose på den bilen straks.
  13. Kan det være glødepluggene med den feilkoden? Virker rart. Da ville jeg vel fått feilkode på den/de spesifikke pluggene? Denne modulen må vel være såpass intelligent? Nå får jeg feil med databussen. Det er GSE102 til M57-motor. Etter boka skal jeg ha GSE108 (12218591724) til N57. Den er faktisk billigere på Koed enn på eBay. Modulene ser veldig like ut, jeg ville prøvd 'feil' modul hvis jeg hadde den tilgjengelig, men jeg får vel legge på de ekstra hundrelappene og bestille riktig.
  14. 2011 F11 525d 3.0 N57-motor. Jeg har fått en permanent feilkode: 28CE00 - LIN, Glow Control module Missing (eller noe lignende).Kommer tilbake umiddelbart etter sletting. Jeg antar det betyr at ikke er kontakt mellom motorstyring og glødemodul. Modulen får strøm, og kontakt og kabler ser bra ut. Tidligere fikk jeg 'Please wait, preheating' i et lite sekund ved kaldstart. Det gjør jeg ikke nå. Alt tyder vel egentlig på at glødemodulen er død, det er visst ikke uvanlig, MEN motoren starter lett selv om det er -10℃ og går rimelig pent. Jeg trodde den skulle vært tungstartet uten gløding. Skal disse motorene normalt bruke noe tid på gløding? Jeg synes også det er litt rart at denne feilen ikke trigger motorlampe eller lignende varsling. Rart om den bare gir opp gløding.
  15. Varmeren kom på plass for et par uker siden og har vært i full drift etterpå. Alt fungerte på første forsøk. Dette var en stor jobb. BMW sier 9,5 time. Vi brukte nesten 25 arbeidstimer og vi tok noen snarveier. 2 mann, 2 økter av 5 timer. Til slutt brukte jeg nesten 5 timer alene på finpussen. Vi gjorde hele jobben på 4-søylers bukk, bortsett fra kabling innvendig. Det fungerte bra. 2-søyler hadde nok vært enda litt bedre. Jeg fikk dessverre ikke tatt så mange bilder som jeg hadde planlagt. I følge manualen til BMW skal man demontere dieseltanken (+ eksos og mellomaksling). Det ble for mye jobb for meg. Vi bare tredde røret (universal 2-4mm) ned fra inspeksjonsluka og over på førersiden. Dieselpumpa plasserte vi på original plassering foran tanken. Festet med en enkel P-klemme. Tankarmaturen hadde et ekstra uttak og det fungerte uten noe ekstra jobb. Jeg åpnet aldri tanken. Denne bilen fikk nylig ny matepumpe på garanti, så det er mulig delene ikke er som originale. Røret fremmover la vi langs de eksisterende dieselrørene, de originale klipsene hadde spor som var beregnet til dette. Ledningen bakover til pumpe la vi samme sted. Fremme demonterte vi støtfangerdeksel, venstre innerskjerm og alle deksler på undersiden. Vi demonterte den elektriske sirkulasjonspumpen (skulle ikke bruks lenger) og tappet frostvæsken den veien. Etter det sluttet å renne der var slangene som skulle byttes så godt som tomme. Jeg var veldig glad for at jeg kjøpte fullt sett originale slanger. De hadde riktige bøyer og forsterkninger på riktig sted, de la seg pent akkurat der de skulle være. For å få på plass returen fra varmeapparatregisteret helt inne på torpedoveggen måtte vi demontere vindusviskermotoren og mye deksler. Mye verre enn jeg hadde sett for meg. Selve varmeren smatt lett på plass med ny original brakett. Det ble litt fikling med luftkanalen til bremsene (M-sport fanger), men ikke noe stor sak. Vi startet med ledningsnettet i motorrommet. Kontaktene til varmeren tredde vi ned og ut langs vannslangene. Det var et eksisterende jordingspunkt rett bak varmeren som fungerte bra. Ledningene til dieselpumpa la vi ned på innsiden av innerskjermen og bakover sammen med dieselrøret. Pluss- og datakabel la vi under sidedekslene i motorrommet og gjennom torpedoveggen helt ute ved A-stolpen. Det er en stor kabelgjennomføring der fra før, og jeg lagde et nytt hull i gummien godt unna eksisterende kabler. Det var vanskeligere enn forventet, fyktelig tykk gummi. Begge kablene la jeg tvers over innsiden av torpedoveggen. Plusskablen gikk videre bakover på passasjersiden til sikringsboksen helt bak. Datakabelen dyttet jeg inn i eksisterende kontakthus på 'junction box'. Derfra måtte jeg dra en annen kabel (samme farge) over til klimapanelet. Jeg mistenker at jeg ikke hadde trengt å gå via 'junction box', men det er jo greit at det stemmer med skjemaet. I ESYS la jeg inn 536 i FA og kodet alle relevante moduler. Da dukket 'auxilary heater' opp i menyen og dieselpumpa begynte å tikke da jeg aktiverte den. På de 2 første forsøkene stoppet pumpa etter noen minutter. Rett før den stoppet andre gangen så jeg at det begynte å komme diesel i røret fremme (fordelen med klart rør, ikke org. svart). På tredje forsøk startet varmeren og gikk fint. Jeg har ennå ikke fått laget til fjernkontroll, men som kjørevarmer fungerer den utmerket. Tredje dagen etter montering fikk vi -15°C og jeg hadde varm luft etter noen få minutter.
×
×
  • Opprett ny...