Gå til innhold

Jochris67

Medlem
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    G31 530dx,F11, E39

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. 2018 produksjon G31. 3 mndr etter garantiutløp sagger venstre side etter noen dagers parkering. Har erfaring med F11’s problematiske luftbelger og har skiftet flere etterhvert. Men, G31 er et annet kapittel. Luftbelgen er beskyttet mot grus og støv med ekstra «belg». Allikevel tror jeg min venstre belg har tatt kvelden. 170kKm. Finner veldig lite på nett om G31 luftbelgproblemer. Aerosus selger aftermarket belger for rundt 10k Kr (VDC) ellers er orig priset rundt 22kkr. Er det noen andre som har hatt punkterte/lekkende belger på G31? Før jeg bestiller ny belg, hva kan sjekkes? Ingen feilkoder. Kompressor starter med en gang bilen våkner til liv og nivået reises til normal.
  2. Det ble bytte av turbo da den elektriske «waste-gate» regulatoren var «sticky». Regulatoren og turbo sitter sammen som en enhet og kan ikke byttes separat dessverre. Denne feilen sammen med EGR-ventil og Høytrykkspumpe (HPFP CP4.1) er alle feil jeg har hatt siden 150K. Nå har den gått 300K. Reg-kjede bytte var preventivt ved 240K og kommentar fra tekniker «var ikke så værst, tydelig hyppige oljeskift».
  3. Til den prisen ble det satt inn et FAI kit men kunne velge originaldeler til høyere pris. Jeg er fornøyd om jeg får 100Kkm til på bilen og med hyppige oljeskift er jeg ikke redd for kjederas pga FAI deler. Høytrykkspumpen byttet jeg selv (for andre gang), denne gangen preventivt med en nyoverhalt CP4.1 istedet for den jeg byttet i 2018 etter pumpehavari den gangen. (Jeg fikk tak i 4 dyser og pumpe fra en vraket F11 som hadde gått 140K til 10Kkr). Den overhalte pumpen fikk jeg fra Tyskland til ca 4Kkr inkl frakt og moms. Måtte sende gamle pumpen tilbake for 800kr i pant. Verkstedet kunne ha byttet pumpen veldig rimelig da de allikevel hadde motoren «åpen»..
  4. Har en 2011.03 produsert 520d N47C med 244 000km.. Har skiftet olje hver 12-15Kkm siden jeg kjøpte den brukt 160Kkm. Etter Walkabout's innlegg om kjøreforbud etter test av kjede @ 200Kkm turte jeg ikke kjøre lenger uten å gjøre noe med det. Via annonse på Finn fant jeg frem til Jahr Bilservice AS, Åmot, som spesialiserer seg på kjedebytte av N47. Prisen på min F11 ble kr 20950 fast pris. Da ble alle 3 kjeder, 2 strammere, 4 skinner og 3 tannhjul byttet. De tar av girkassen og jobber bakfra. Jobben tok 2 dager og de kjørte flere mil med bilen etter jobben for å forsikre seg at alt var i orden og ingen oljelekasjer. Morten (mekanikeren) informerte at min så veldig ren og fin ut, uten stor slitasje, og bar preg av hyppig oljeskift. Da jeg spurte om han trodde den ville ha klart 100Kkm til..."Ville ikke ha sjangsa det" var svaret. Nå har jeg nye kjeder og ny høytrykkspumpe så håper den holder noen år til.
  5. Den billigste løsningen er å injisere litt symaskinolje med ei sprøyte (apotek tynn nål) inn i gummiforingen. Funka på min E39. Har kjørt 150Kkm uten knirk etter det. Bilen runder 400Kkm nå.
  6. Den er lokalt behandlet med Fluid Film nå ja😉
  7. Hadde samme problem på min F11 2011 rundt 195Kkm. Turbo ble byttet på garanti. Det var den elektriske regulatoren på turboen som var «sticky». Få en diagnose med Rheingold/ISTA først. Jeg vedlegger bilde av Rheingold med dine feilkoder.
  8. På høyre side av diffen bak. Du ser drivknute på ett av bildene. Må ha bilen på bukk for å komme til. Du kan teste om gjennomføringen går til jord eller delvis leder strøm ved å måle om det er differanse i Volt mellom + pol på batteriet og +pol i motorrom..Jeg tror jeg hadde en differanse på oppimot 2,5 Volt. Du trenger et voltmeter og lang ledning. I mitt tilfelle kinnet ikke starter uten 2 hjelpebatterier i parallell direkte på polene i motorrom.
  9. Hei, Samme skjedde med min 2011 520d F11 (N47 motor) i April. Jeg gjorde jobben selv. Det som er viktig er å blåse rent alle rør og rail. Alt mellom pumpe og dyser. Måtte skru ut trykkføler og overtrykksventil på rail og blåse rent med trykkluft. Alle returslanger lot jeg være. Skiftet dieselfilter. Kjørte Rheingold BMW diagnose slik at systemet ble luftet, dyser justert, pumpe kalibrert etc. Spenningen var stor da jeg startet opp første gang. Det funka🤗. Har kjørt 5000 km siden rep. og krysser fingrer på at dieselfilteret gjør sin jobb. Vet ikke om verkstedet ditt bare skiftet pumpe og dyser uten å rengjøre rail og rør i mellom pumpe-rail-dyser. Det virker nesten sånn. Ingen fare med spon i sylinder-turbo, tror ikke spon kommer seg dit gjennom dysene. Regner med at verkstedet har BMW diagnoseutstyr.
  10. Er BMW entusiast. Hadde E34 - 535i da jeg bodde i USA for 20+ år siden. Var sååå fornøyd med bilen. Flyttet hjem igjen ca 1998 og endte opp med en Volvo bensin som var heelt OK men ikke BMW. Så i 2005 kjøpte jeg en brukt E39 520d og den har jeg fortsatt. Den har nå nesten 400K uten store utlegg, samme turbo, men ruster i stykker. I 2015 kjøpte jeg en brukt F11 med 150K og har vært veldig fornøyd med den, bortsett fra turbohavari (dvs ikke turbo men wastegateregulator(elektrisk) failet) og var innenfor 5-års garanti som BMW fikset. Nå, etter HPFP havariet, er jeg nesten redd for å bruke F11n på jobb. Kommer jeg meg på jobb? Nei, jeg tar E39n, den funker. Skal jeg selge F11n? Hva skal jeg kjøpe? Nye BMWer (diesler) har samme drittpumpe CP4! Bensin ikke interessant da jeg har 22 mil tur-retur på jobb.Tesla? Crap!
  11. Sorry - ikke TRF, men ALRON eller 2-takts olje er det jeg har fått med meg. Etter mitt HPFP havari har jeg begynt med ALRON men er jo egentlig absurd at vi skal måtte kjøpe dyre tilsetninger for at bilen skal fungere.
  12. Skulle ha vært interessant med en spørreundersøkelse av alle BMW-eiere som har Common Rail diesler om hvorvidt De har hatt HPFP fail. Det er jo bare en brøkdel av BMW-eiere som er på dette forum, men alikevel må jeg si at i løpet av en måned har det vært 3-4 inne her som har eller har hatt dette problemet. I forbindelse med min HPFP fail har jeg snakket med mange forskjellige verksteder inkl. BMW og det er mange HPFP fail der ute. En BMW mekaniker kunne huske 8 HPFP fail men mente at mange av "failene" skyldtes feilfylling av drivstoff (bensin). De fleste HPFP fails skjer nok etter at garanti har utløpt og derav manglende statistikk hos BMW i Munchen. Hva skal til for å få BMW til å ta dette problemet seriøst? I desember fikk jeg innkalling fra BMW Norge (recall) for å sjekke om Hardykoblingen var OK da BMW sa at noen biler hadde koblinger som ikke holdt i bilens "lifetime". Dette er 1,5 år etter fabrikkgaranti (5-år norge) var over. OK, så hva er forventet levetid på F11? Tror ikke HPFP holder bilens lifetime heller og burde bli byttet ut fortløpende.
  13. Du får ny pumpe for 10K fra Bosch og BMW KSD sier at jobben er 26 FRU /AV (arbeidsverdier ( ca 2,6 timer))
  14. Skjønner jeg godt. Er inne på tanken selv, selv om rep. kostnad var lavere og jeg nå har verktøyet som trengs.
  15. @Tindis; Det behøver ikke koste 77K +. Ihht BMW og aut verksted ifølge prosedyre skal alt dette gjøres for å gi garanti på jobben. Men, du kan skifte Høytrykkspumpe og dyser for 20K i deler (fra feks Minges Boschservice). Gjøre rent alt på høytrykksiden med trykkluft. Bruke magnet i bunnen av dieseltank uten å demontere, skifte dieselfilteret etterpå. Jeg har nettopp gjort denne jobben selv ute på gårdsplassen og «so far so good». Motoren går igjen. Du trenger Rheingold diagnosesoftware (75kr med egen laptop, spesialverktøy for å skru inn bak på motoren (200kr fra UK) og spesialverktøy for å holde motoren fra å spinne når du skrur ut bolten til HPFP 300kr fra UK). Dette forutsetter at du kan la bilen stå i noen dager (typ 20-30) og at du liker å skru. Hvis du vil selge bilen send meg en PM.
×
×
  • Opprett ny...