![](https://bimmers.no/repository/set_resources_1/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
E_S
Medlem-
Innholdsteller
36 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
2
E_S vant dagen sist September 13 2020
E_S hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
To gamle og en ny bil..
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
E_S's Achievements
-
Noen billige tåkelys til en gammel 1-serie koster ikke mange kronene, da..
-
E_S begynte å følge E46 316i med N42-motor - fusking på tomgang
-
Kamerat har en E46 316i med N42-motor. Den har en tid vært slik at den går på 3 sylindre et par-tre sekunder etter start, noe som visstnok ikke er helt ukjent på de tidlige Valvetronic-motorene og hvor noe deler må skiftes. Har egentlig ikke gjort så mye mer med det, da den etter dette har vært helt fin. I det siste har den også begynt å fuske på tomgang. Det er én sylinder som faller ut på tomgang - sporadisk. Noen ganger er den helt fin, andre ganger fusker den. Når den først fusker, er det helt "jevnt". Om man såvidt rører gassen, er alle fire sylindre helt med igjen, og den er helt fin å kjøre. Ingen motorlampe eller feilkoder registrert. Nå har det selvfølgelig også blitt feil på EU-kontroll med den fuskingen, så da må vi se på det. Noen som har noen tips til hva som kan være problemet? De vanlige delene (plugger, coiler etc.) virker bra, og har ikke klart å se noe falsk luft. Som sagt går den helt fint, jevnt og slik den skal på alt over tomgang uansett, det er bare på tomgang med driftsvarm motor det er kluss.
-
ogee1 reagerte på et innlegg i et emne: Bmw 135i til 2002 i dubai
-
All ære til noe som ser ut som godt utført håndverk, men.. Næh! Hverken fugl eller fisk. Liker konseptet med ny bil i gammelt skall, men da skal det være gjennomført gammelt skall også, ikke noe midt mellom. Hadde man derimot fått teknikk (drivlinje, understell, bremser etc.) og interiør fra utgangspunktet inn i et autentisk 2002-skall hadde det vært en helt annen sak.
-
Carlsius reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
Fredrik 90 reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
burny_ reagerte på et innlegg i et emne: Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
-
Patta reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
Patta reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
Patta reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
Takker! Veldig enkelt - jeg kjørte inn, han tok bilde av bil og chassisnummer, forsvant med papirene ca. 40 minutter, kom tilbake, alt ferdig. Fikk også inn de 18" originalfelgene som sitter på bilen som alternativ dimensjon uten noen spørsmål. Han sjekket ikke felgene, men var fornøyd med papirene. Jeg er ikke noe glad i skilter fra Oslo eller Akershus, så bestilte skilter fra Halden så jeg skulle få noe annet. Var innom flere bokstavkombinasjoner, men landet på AA.
-
Ampera reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
hanssae reagerte på et innlegg i et emne: E_S' 2006 130i
-
-
Normalt ligger det på ca. 2,50/kWh i Norge (billig strøm her) og rundt 3,50/kWh rundt i Europa uten noen spesiell avtale. Avtaler lønner seg stort sett bare for de som lader *veldig* mye på hurtiglader. De som er skrudd sånn sammen at de sitter i bilen uten pause 700 km og så kun bevilger seg 3 minutter før de sitter i bilen nye 700 km tror jeg må ha en eller annen genfeil.
-
Takk! Ja, jeg er imponert også over hvor smidig den er. Kan fint slippes ned på tomgangsturtall i høyt gir og hente seg inn igjen uten å være misfornøyd, i tillegg til at både drag og lydbilde er ganske festlig om man drar på litt. Dette var vel noe av det siste før turbo og downsizing gjorde sitt inntog, ja..
-
Det koster omtrent det samme å lade på hurtiglader som å kjøre en liten, drivstoffgjerrig dieselbil. Ionity uten noen avtale er et skrekkeksempel, da de koster over det dobbelte av alle andre både i inn- og utland. Man kan enkelt skaffe seg gratisavtale som reduserer prisen kraftig, men Ionity er fremdeles dyrere enn de fleste andre. Det er her Tesla har et enormt fortrinn, da Tesla Supercharger er stort sett billigere enn de fleste "sivile" hurtigladere, så en Europa-tur med Tesla Supercharger er ganske rimelig. Jeg har ikke unger, så mine pauser på biltur kommer når jeg og eventuelle passasjerer har lyst på pause. Etter å ha bodd flere år i Tyskland er jeg lut lei av å kjøre Autobahn med endeløse mengder lastebiler og endeløst veiarbeid og prøver i stor grad å kjøre landeveier i stedet for motorvei.
-
Nei, jeg er helt enig! Har tatt en skikkelig runde inni allerede, men må ta en runde til, da bilforhandleren hadde "klargjort" bilen med masse sånn plastglansmiddel så alt var skinnende blankt og glatt. Vaske ut det er litt jobb.
-
Ja, jeg er helt enig! De er jo ikke drøyere enn at det neppe er noe problem uansett, men liker å ha ting på stell, og spesielt siden det er forskjellig dimensjon foran og bak er det greit å ha det i vognkortet, da det strengt tatt er godkjenningspliktig. Får håpe de høye herrer godtar utskrift av delekatalogen som viser felgene, chassisnummer og med stempel fra BMW-forhandler. Bilen har originalt M-sport-understell. Den ser nok litt lav ut bak fordi det lå noe greier i bagasjerommet samt vinkelen på bildene - når man ser den til vanlig ser den ganske normal ut, igrunn.
-
Etter snart 8 år med elbil som bil nr. 1 har jeg det jeg vil kalle en del erfaring med elbil. Har kjørt på Europatur og selvfølgelig vanlig kjøring i Norge. Har hatt Nissan Leaf, Kia Soul, Fiat 500e, Tesla Model S og Tesla Model 3. Solgte Model 3 nylig siden jeg ikke lenger trenger å pendle til jobb, bor i Oslo og bruker bilen veldig lite og ikke kunne forsvare å beholde en så dyr bil for å kjøre under 10000 km i året. Gammel Leaf og gammel Soul er jo ikke rare ferieturbilen grunnet liten rekkevidde, det er det ingen tvil om. Det funker på lengre turer, men hyppige ladestopp gjør at man ikke legger ut på europareise med noe sånt. Men - Soul ladet mye fortere enn Leaf, og det merket man vesentlig forskjell på. Fiaten var en skikkelig moroklump av en bil, men uten hurtiglading dessverre ubrukelig på langtur. Model S jeg hadde var en S85 fra 2014. Realistisk rekkevidde 30-35 mil (oppgitt 40) - og med ladenettverk rundt i Europa ikke noe problem å dra på tur med. Jeg kjørte i Latvia, Litauen, Polen, Slovakia, Ukraina, Ungarn, Bosnia og Kroatia med den bilen i tillegg til lenger vest i Europa med bedre ladenettverk, og det var ikke mye planlegging man måtte gjøre. Altså "holder det" for det meste med en slik rekkevidde også, så lenge man har en tilstrekkelig hastighet på hurtigladingen. Model 3 som realistisk har 10-15 mil mer rekkevidde gjør det enda mer avslappet, men man merker ikke SÅ stor forskjell i det vanlige på ferieturbruk - da rekkevidden uansett er så lang at det er kjekt å strekke bena litt iblant. Hovedforskjellen mellom disse to vil jeg si var at med Model S tok man stopp underveis steder det gikk an å lade, med Model 3 var ikke det nødvendig, da rekkevidden var bedre og ladehastigheten raskere. Alt i alt: Rask ladehastighet står for meg som viktigere enn det absolutt maksimale av rekkevidde. Den laaaaaange rekkevidden trenger de fleste ikke så ofte i hverdagen med mindre man trekker mye henger eller lignende, men muligheten til å få noen titalls mil påfyll på omtrent tiden en kjapp tur på toalettet, en strekk av bena og en slurk vann tar er supert. Ladepauser gjør ikke total reisetid mye lenger - kjører man veien fra Oslo til Hamburg snakker vi at man bruker en drøy time mer enn uten stopp i det hele tatt, og siden man gjerne stopper uansett blir det i praksis forsvinnende liten forskjell. Ladeangst er et fenomen blant de som aldri har prøvd elbil.
-
Jeg tror vi er helt enige der, for det er egentlig den spoileren og facelift-baklykter jeg kunne tenke meg. Tidligere eier har montert karbon-nyrer, så tror det kan være greit. Vurderer også matchende karbonfolie på dekslene på B-stolpen, da lakken her er veldig krakelert og ganske stygg (visstnok et klassisk E87-problem), så det er en grei måte å skjule det på. Registrering står for tur på fredag og det skal være veldig rett frem med originalbil. Møte med bil og papirer og la de gjøre jobben sin. Har også skaffet dokumentasjon fra BMW på at de felgene som sitter på er originallevert til E87, så da håper jeg de kommer inn i vognkortet, da det bare har standarddimensjonen innført per nå.
-
Takk! Jeg tror ikke det er veldig mange 130i i Norge - det er sikkert importert noen, men på denne tiden var avgiftssystemet ekstremt "straffende" for store motorer, da avgiften ble beregnet ut fra effekt og volum, så den var ekstremt dyr i forhold til de mindre motorene, så neppe solgt mer enn et par stykker nye i Norge.
-
Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
emne svarte i E_S sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
1. Hvis det er viktig for deg at ingen andre svarer foreslår jeg at du flytter diskusjonen til PM og ikke åpne fora. 2. Ja, det ser jeg. Et ærend. Og en stopp for å se på et sted ute på åpen gate. Man blir utrolig lei av selvoppnevnt "corona-politi" som skal passe på hva andre gjør og ikke gjør fordi noen har gjort noe som er innenfor regelverket, men som de ikke ville gjort selv.