Gå til innhold

Lysken

Medlem
  • Innholdsteller

    252
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Lysken's Achievements

  1. Er bildene fra din bil? For på nederste bildet fremgår det at høyttalersignalene fra forsterker korrekt er koblet til High Input, da skal det ikke være nødvendig med en LOC, for den konverterer High Level til Low Level. Men nå virker det, så noe riktig har blitt endret.
  2. Kan du få det skriftlig og presentere det for Jæger og be de ta en ny titt? Be også om en begrunnelse hvis de eventuelt vil fastholde at dette kommer av ytre påvirkning. Tror det kan være lurt å kommunisere på epost, da gir du dem tid til å tenke og sjekke litt før svar, og du har alt dokumentert. Fra bildene ser dette ut som typisk rust som dekkes av garantien. Men det kan hende at de har avdekket at rusten har startet fra baksiden, f.eks. etter lakkskader der.
  3. Det er helt vanlig å føre høyttalerkablene rett inn i ekstern forsterker. Spørsmålet er vel heller om forsterkeren din forventer høynivå signal inn. Noen lar deg velge, så da må du foreta rett valg. Hvilken forsterker har du montert? En enkel test du kan gjøre er å koble til en høyttaler direkte på en av høyttalerkablene som går fra HU inn på forsterker. Hvis det skulle være HU som kobler ut, så kan du forsøke å kode den om til 676 HiFi.
  4. Jo da, hvis det kan dokumenteres at vehicle check har blitt utført på et hvilket som helst godkjent verksted, så er det nok. Rustgaranti på min bil ble godkjent med service foretatt av Mekonomen, og da var bilen 10 år. Men spørsmålet er hvor mye vits det er. Rust har kommet for å bli. Innen to år så vil de fleste ha oppdaget nye rustbobler på samme sted. Skal du holde bilen fin, så må tiltaket gjentas, kanskje med to-tre års mellomrom. Jeg gjør det selv på min bil nå, tas det raskt er det ikke så mye jobb, og et lite område som er lakkert med pensel synes ikke så godt. Kanskje kan rust som dukker opp igjen innen fem år falle inn under retten til å reklamere.
  5. Med hjemmesnekrede løsninger er det fare for at bildet kan fryse, med de konsekvenser det har ... En MMI-boks kan kobles til iDrive og gi et interface for tredjeparts ryggekamera (også trådløse). Se for eksempel her: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1675929 Men på en så gammel bil ville jeg nok ha byttet iDrive-skjermen med en Android-skjerm. Du beholder da alle iDrive-funksjoner, og i tillegg får du moderne funksjoner som gjør bilen 10 år nyere, minst: Kamera foran, bak, sideveis, innvendig og overalt ellers du måtte ønske. DAB+, navigering med moderne kart oppdatert i realtid, mobil handfree, Apple Carplay, Android Auto, Spotify, Netflix og alt annet av apper som finnes.
  6. Jeg har gjort dette på en E87, fikk originalt avtagbart med kabelnett for 1500, montert og kodet selv, alt virker, inkludert utkobling av PDC når hengerfestet er i bruk. Men kabelnettet var selvsagt kuttet, så den største jobben var å nøste opp i kabelrotet og koble dette inn på bilens kabelnett. Dernest var det en litt for stor jobb å trekke kabler helt frem til sikringsboksen under hanskerommet, demontere denne og skaffe pins som passer. Skulle jeg gjort dette i dag: 1. Kjøp nytt kabelnett. 2. Dropp ideen om at alt skal være som originalt, og ta strøm rett fra batteriet bak og sett en sikring mellom. Når du kjøper nytt komplett sett med krok og kabelnett for ettermontering, så følger alt med av stort og smått. Kjøper du brukt og mangler noe, så kan sikkert alt kjøpes på ebay, men bare jobben med å finne ut hva smådingsene heter så du kan søke dem opp, kan være overveldende nok. Tips: Når du kjøper kabelnett, pass på at alt du trenger til installasjonen følger med.
  7. Plukket opp et sted at A80 Ferric Grey I ble brukt frem til 2012, etter det er B55 Ferric Grey II. Den første utgaven har litt mer bronse i seg, den siste mer metallisk/gråere. Her ser du en sammenligning: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1309376
  8. Lysken

    Vindusvisker

    Hvis bilen har et relé, så sjekk dette først, men ofte er det selve viskermotoren som forårsaker dette. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=060502&dk=1001
  9. Rart du fikk feil på punkt 4.1.2 lykteinnstilling fra verkstedet, når verkstedet snakker om feil på automatisk nivåregulering, punkt 4.1.5. Før du bruker mer tid og ressurser på dette tror jeg du skal avklare med verkstedet hva feilen egentlig dreier seg om. En enkel test du kan gjøre: Når du starter bilen (med nærlys på, eller slå på manuelt) skal du se at frontlysene justerer seg opp og ned, da virker (sannsynligvis) sensorene.
  10. Er batteriet du har satt inn av samme type som det gamle? Det må kodes dersom annen type eller aH.
  11. @F25x3 Denne inspeksjonen med kamera kan ikke avdekke ikke alle problemer med regkjede, ble jeg fortalt. Når du har ulyd og samtidig ser alt OK ut ved inspeksjon, så er det nærliggende å tenke at ulyden kommer fra et område utenfor inspeksjonens rekkevidde. Andre som har bedre greie på detaljene kan kanskje svare på hva dette kan være. Og om det i ditt tilfelle kan være lurt å bytte regkjede og strammer preventivt. Årsmodell og km er sikkert greit å vite først. Edit: Jeg hadde også en stygg ulyd. Viste seg å være et løst varmedeksel på motorblokka ...
  12. Betalte 1600 hos GS. Vil tro et vanlig verksted kan gjøre samme jobben, bare mekanikeren er kjent med problematikken og hva han skal se etter.
  13. Har du sjekket forsterkeren? Du har E87 med 676 HiFi, forsterkeren ligger enkelt tilgjengelig i bagasjerommet, mellom batteriet og baksetet.
  14. God idé, men dessverre, setter du inn en lyskilde i lykta den ikke er godkjent for, så får du ikke bilen gjennom PKK.
  15. Kan nesten garantere at forskjellen du hører er placebo. Bytt tilbake til de originale og hør "forskjellen" ... Jeg gjorde det da jeg holdt på, så har forståelse for at det er en del jobb ikke alle gidder. All erfaring og ekspertise forteller at det er forsterker og DSP som betyr mest og dermed må være det første steget i oppgradering av lyd.
×
×
  • Opprett ny...