Gå til innhold

Lysken

Medlem
  • Innholdsteller

    245
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Lysken's Achievements

  1. Lysken

    Vindusvisker

    Hvis bilen har et relé, så sjekk dette først, men ofte er det selve viskermotoren som forårsaker dette. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=060502&dk=1001
  2. Rart du fikk feil på punkt 4.1.2 lykteinnstilling fra verkstedet, når verkstedet snakker om feil på automatisk nivåregulering, punkt 4.1.5. Før du bruker mer tid og ressurser på dette tror jeg du skal avklare med verkstedet hva feilen egentlig dreier seg om. En enkel test du kan gjøre: Når du starter bilen (med nærlys på, eller slå på manuelt) skal du se at frontlysene justerer seg opp og ned, da virker (sannsynligvis) sensorene.
  3. Er batteriet du har satt inn av samme type som det gamle? Det må kodes dersom annen type eller aH.
  4. @F25x3 Denne inspeksjonen med kamera kan ikke avdekke ikke alle problemer med regkjede, ble jeg fortalt. Når du har ulyd og samtidig ser alt OK ut ved inspeksjon, så er det nærliggende å tenke at ulyden kommer fra et område utenfor inspeksjonens rekkevidde. Andre som har bedre greie på detaljene kan kanskje svare på hva dette kan være. Og om det i ditt tilfelle kan være lurt å bytte regkjede og strammer preventivt. Årsmodell og km er sikkert greit å vite først. Edit: Jeg hadde også en stygg ulyd. Viste seg å være et løst varmedeksel på motorblokka ...
  5. Betalte 1600 hos GS. Vil tro et vanlig verksted kan gjøre samme jobben, bare mekanikeren er kjent med problematikken og hva han skal se etter.
  6. Har du sjekket forsterkeren? Du har E87 med 676 HiFi, forsterkeren ligger enkelt tilgjengelig i bagasjerommet, mellom batteriet og baksetet.
  7. God idé, men dessverre, setter du inn en lyskilde i lykta den ikke er godkjent for, så får du ikke bilen gjennom PKK.
  8. Kan nesten garantere at forskjellen du hører er placebo. Bytt tilbake til de originale og hør "forskjellen" ... Jeg gjorde det da jeg holdt på, så har forståelse for at det er en del jobb ikke alle gidder. All erfaring og ekspertise forteller at det er forsterker og DSP som betyr mest og dermed må være det første steget i oppgradering av lyd.
  9. Å gjøre dette på en bruktbil innebærer en risiko for å sperre inne begynnende rust, som da hindres i å bli oppdaget. Dette kan gå utover rustgarantien, fordi understellsbehandlingen vil kunne være en årsak til at rusten ikke ble oppdaget tidligere. Her kan du sammenligne med kravet om fulgt serviceintervall for aksept av reparasjon på rustgaranti, fordi inspeksjon av rust er et punkt på service. Jeg vil ikke fraråde å gjøre det, men dette er et moment i totalbildet som du bør være klar over. Skal det være noen vits, må du også gjenta behandlingen med jevne mellomrom, hvor ofte er avhengig av type behandling. Jeg har en BMW som nå er 15 år. Den har aldri fått understellsbehandling, og er kjørt på saltede veier. Det meste av understellet er beskyttet av plastdeksler, under der ser bilen fin ut, stort sett. Det er rust på ubeskyttet metall, som du ser på nesten nye biler også. Så understellet bekymrer ikke. Derimot har det kommet rust under et par av hjulbuene. Rust på visse områder på karosseriet kan vi ikke beskytte oss mot, det kommer før eller senere uansett, men den beste beskyttelsen er fra fabrikk, så det beste er å unngå skader og opplakkering, det kan bryte fabrikkens beskyttelse (hvis reparasjonen går inn til bart metall), som da aldri blir den samme igjen.
  10. På samme bil som TS betalte jeg under 5000 kroner i år for bytte av skiver og klosser bak, alt inkludert, dette var hos Mekonomen. Å bruke merkeverksted for denne typen helt ordinært arbeid er dumskap, og såkalte "originaldeler" er det vel ikke mange som går på lenger? Med mindre du kjøper det billigste rælet du finner så får du deler i ekvivalent kvalitet vesentlig billigere enn "originaldeler", som også kan vise seg å være produsert på samme fabrikk. Det er dessuten ikke gitt at "originaldeler" er av bedre kvalitet. Spesielt når det gjelder skiver og klosser finnes det bedre produkter å velge mellom enn det originale. For eksempel byttet jeg også klosser foran til et merke som lager mindre bremsestøv.
  11. @Ranger1000 Ble kanskje strippet de siste modellene for å begrense tapet? Men fant et par 2022-modeller som ser ut til å ha ha det du etterspør (ingen i3 ble vel levert med ekte skinn, det er vel skai markedsført som "vegansk skinn", og Harman Kardon var alltid en nedskalert utgave): https://www.finn.no/mobility/item/374257267 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=373436197 Ellers er det større utvalg med dette utstyret i 2021-modellene.
  12. Eierhistorikken vil få stadig større betydning. Ingen vil ha en bil det oser "svenske tilstander" av.
  13. Litt usikker på hva du mener: Har du originalt HK-anlegg i bilen, eller har du kun oppgradert til originale HK-elementer, og vil nå bytte til Bavsound? Hvis sistnevnte, behold HK-elementene inkludert subbene, HK er av høy kvalitet, så bruker du pengene du tenkte å legge i Bavsound og subber fra Musway, i en ordentlig forsterker. Dette vil uten tvil gi deg den største oppgraderingen, totalt uten sammenligning med å bytte høyttalere. Jeg har gjort dette på en E87 (oppgradert høyttalere til HK og satt inn en tredjeparts forsterker), er du i Trondheim kan du få høre på anlegget.
  14. Lysken

    Rustbobler

    Det er du som må stille krav. Verkstedet gjør det de får beskjed om, enten det er omlakkering, sveising eller bytte av hele panelet, som avgjøres av BMW. Omlakkering er det rimeligste, og velges når bilen er gammel eller har liten restverdi. Jeg fikk innvilget rustgarnati på en 8 år gammel bil. BMW bestemte at bakluka skulle omlakkeres. Verkstedet leverte førsteklasses arbeid. Få år senere angret jeg, det som var et par tre vorter før utbedring hadde nå tatt helt overhånd. Jeg mistenker at rustbehandlingen gjør området mer sårbart over tid, fordi fabrikkens beskyttelse slipes vekk helt fra et større område enn det som er angrepet. Det blir aldri like bra igjen. Så nå har jeg byttet bakluka selv, for egen regning. Det hadde jeg kanskje sluppet om jeg hadde tatt kranglingen i første omgang og stilt krav om sveising eller ny bakluke.
  15. Lysken

    Rustbobler

    Ja, dette dekkes normalt av rustgarantien på 12 år forutsatt at området ikke er omlakkert. Men hva er vitsen? Om ett år er rustbobler tilbake igjen hvis du ser nøye etter, og om to-tre år er det verre enn noen gang. Da får du blankt avslag på krav om utbedring fordi området er omlakkert ... Du kan reklamere til verkstedet, men de vil gjøre alt i sin makt for å slippe jobben. Eneste som hjelper mot rust er å bytte stålet, alt annet er egentlig bare å male over rusten. Spørsmålet er om dagens praksis faktisk oppfyller rustgarantien? Jeg ville forsøkt å kreve at de sveiser inn nytt stål.
×
×
  • Opprett ny...