Å gjøre dette på en bruktbil innebærer en risiko for å sperre inne begynnende rust, som da hindres i å bli oppdaget. Dette kan gå utover rustgarantien, fordi understellsbehandlingen vil kunne være en årsak til at rusten ikke ble oppdaget tidligere. Her kan du sammenligne med kravet om fulgt serviceintervall for aksept av reparasjon på rustgaranti, fordi inspeksjon av rust er et punkt på service.
Jeg vil ikke fraråde å gjøre det, men dette er et moment i totalbildet som du bør være klar over.
Skal det være noen vits, må du også gjenta behandlingen med jevne mellomrom, hvor ofte er avhengig av type behandling.
Jeg har en BMW som nå er 15 år. Den har aldri fått understellsbehandling, og er kjørt på saltede veier. Det meste av understellet er beskyttet av plastdeksler, under der ser bilen fin ut, stort sett. Det er rust på ubeskyttet metall, som du ser på nesten nye biler også. Så understellet bekymrer ikke. Derimot har det kommet rust under et par av hjulbuene. Rust på visse områder på karosseriet kan vi ikke beskytte oss mot, det kommer før eller senere uansett, men den beste beskyttelsen er fra fabrikk, så det beste er å unngå skader og opplakkering, det kan bryte fabrikkens beskyttelse (hvis reparasjonen går inn til bart metall), som da aldri blir den samme igjen.