Gå til innhold

bronstad_98

Medlem
  • Innholdsteller

    74
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

bronstad_98 vant dagen sist Oktober 31 2023

bronstad_98 hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    2002 E39 525d M Sport

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

bronstad_98's Achievements

  1. Det er 10,6cm fra frontplata til kanten av luftføringa, så Triple-R kan vel akkurat gå med litt kreativ montering, litt mer usikker på om Sentinel hadde gått🤔
  2. Litt kveldssyssel, da jeg hadde et ledig øyeblikk. Husker ikke om jeg nevnte det tidligere, men når jeg kjøpte bilen sto det noen ekstralys i fangeren, som ble plukket av så fort jeg hadde bilen hjemme. Fangeren er vel forsåvidt uoriginal og sprekt på såpass mange plasser at jeg uansett tenker å bytte den ut med en original en, så de ekstra hullene er ikke store problemet for øyeblikket. Tror det eneste som levde kortere var M-stripene i grillen, som ble tatt av så fort kjøpekontrakten var signert😂 i alle fall tok jeg vare på lysene og ledningsnettet, sånn i tilfelle jeg fikk bruk for dem. Og nå som jeg har fjerna AC-vifta fikk jeg plutselig det. var ikke mere jobb enn at det ble gjort på en kveld, mesteparten av tida gikk på å tape ledningsnett sånn at det ser skikkelig ut. Har ikke rukket å prøvekjøre enda, men regner med at det lille ekstra jeg får ut av dem blir midt i blinken😅 Interiøret jeg satte inn hadde allerede en bryter inni lagringsrommet i nedre dash, rett ved OBD-kontakten, så jeg kobla styrestrømmen via den i tilfelle jeg ikke vil ha ekstralysene.
  3. Boltene var allerede noe jævla herk å få ut av kassa, så det er jeg forberedt på. skulle vel aller helst hatt en sånn ekspansjons-greie til å sette på glidehammeren til greiene der. Bestilte meg forsåvidt verktøy til å drive inn hylsene fra USA til den nette sum av rundt 2000kr ferdig importert, så monteringa blir ingen sak når den tid kommer.
  4. Om du tenker på de på sida, så må jeg ned med kassa og bytte dem en gang i nær framtid. De var ikke på delediagrammet til KOED, så må bestille opp et annet sted. Spaka lener fortsatt en god del mot 5te, men håper å få retta opp det snart😅
  5. Alt av radio og moduler til den er direkte fra nettbutikken til ibus-app.de utrolig bra kundeservice på de greiene også, har snakka med utvikleren om småtteri jeg har prika på, og fått betaversjoner med fiks tilsendt ganske kjapt. Er i dialog med de om at sportsdisplay i ibus-appen ikke henter ut verdiene kjapt nok, og venter på svar der nå😅
  6. Kassa ut, ny clutch, nytt svinghjul fra E46 M47tu (samme kassa, eneste forskjellen er at du ikke har friksjonsplate i svinghjulet, så det holder mere moment) samtidig bytta samtlige sperrebolter på kassa og montert shortshifter fra E60 545i, ble såpass omfattende jobb at jeg ikke rakk å ta mye bilder, men her er noen. resultatet: kassa kjennes som ny, skikkelig tight og fin. Prikken over i'en ble ny girspake så man ikke må ro så langt mellom girene. Definitivt verdt jobben mens man først er nede med kassa. Bytta også simmerring bakpå motoren med det samme. har også bytta regulator på dynamoen, smelt inn AGM-batteri og bytta komplett panserwire med låser. Benytta anledningen til å fjerne AC-vifta som var gåen. Tenker å montere på en brakett på de gamle festepunktene så jeg får noen lamper bak nyrene alikevel😂 har også utvidet funksjonene til radioen med en Can-bus interface. Dette gir mye raskere oppdateringsfrekvens inn på ibus-appen, samt live utlesning av rattvinkelsensor og G-krefter😅 1C278574-ED31-4AA9-9F6E-B9839324171F.mov neste ut blir å montere midtkonsoll i skinn som jeg fikk plukka opp for en billig sum
  7. Kontakt vegvesenet og spør? Det er de som tar den endelige avgjørelsen uansett hva noen her på forumet synes er riktig. Jo lengre du venter, jo lengre blir saksbehandlingstida.
  8. De lykteglassene jeg handla var umerket, dog ebayvarer og ikke fra lyshelten.
  9. Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene. og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁
  10. Mulig bare radiator og intercooler er nok ja, da er du ihvertfall garantert at passformen blir 100% i forhold til viftekappa. Ville gjetta monteringspunktene kan begynne å spille en rolle, men det er jo litt å gå på i retning nedover. Største hinderet er egentlig dybden, det er plass, men ikke spesielt mer enn nødvendig. Skjønner godt hvorfor nyere M57 har strekkreim til AC-kompressor nå, for jeg måtte fjerne 5-6mm på den ene eiken på viftekappa for å ikke ta borti strammeren. Har også planer om å ta vekk den gamle elvifta for å gi radiatoren frie luftveier over vinteren når jeg har mere fritid. grunnen til at E39en bare har to steg er så vidt jeg har forstått på grunn av reléet som er innebygd i vifta. Vifta har konstant strøm, og et hastighetssignal, antall steg avgjøres altså da av vifta.
  11. @Ingvaldsenutifra det jeg så, så forespør ECU PWM-verdier til presise turtall mellom 857 og 2800rpm, får også kjørt vifta mellom 10 og 90% med inpa helt smooth. Har enda til gode å sjekke hvordan det går i praksis da det har vært bikkjekaldt. men er et væromslag rett rundt hjørnet, så får jeg sjekka at vifta faktisk skrur seg på ved angitt temperatur, så langt har bilen lugget på 89° grader, med noen få turer innom 90 i -10 utetemp. Stemmer at E60'en har større sikring og at det aller beste hadde vært å oppgradere ledningsnett ink sikring, noe som kan vurderes innen det blir sommer igjen. Sånn det er satt opp nå, vil den ikke gå for fullt før 105°, og med vanlig veikjøring har den forhåpentligvis klart å regulere ned temperaturen igjen innen da Nå kjører jeg hovedsaklig på norske fylkesveger, så det er ikke så enkelt å få det *skikkelig* varmt uten å risikere trøbbel med lovens lange arm😅 angående passform måtte jeg trimme nedre del av radiatorkappa litt for å klare intercooleren, da den stikker noen mm lenger ut enn radiatoren gjør,usikker på hvordan dette eventuelt blir med kjøler fra nyere bil, mulig flere tiltak må til på det punktet.
  12. Jeg er nok ikke den første, sett en del folk gjort dette på diverse facebook-grupper😅 kjenner motoren går betydelig jevnere når den ikke trenger å dra rundt ei vifte som ikke er helt i vater lengre ihvertfall
  13. Har nylig fjerna clutchvifta og satt inn elektrisk kjølevifte fra en E60. Dette da både AC-vifta og viskosekoblinga til clutchvifta var gåene, så gikk like greit for ei oppgradering som fikser begge problemene. Det eneste som måtte til her var å bytte pluggen som tidligere gikk til AC-vifta, samt ei lita programvareendring så vifta begynner å skru seg på ved 90° i stedet for 100°. Passform er grei nok. Radiatorpakken på en E60 er noen cm høyere enn på E39'en, men det sitter på plass etter noen små tilpasninger. det ser litt tight ut på bilder, men i virkeligheten er det god klaring mellom motoren og kjølevifta. neste ut er en mindre artig jobb: svinghjulet holder på å ta kvelden og separerer seg ved pådrag, så det skal byttes til et dobbelmassesvinghjul uten friksjonsplate, samt ny clutch. Da er jeg sikra at det problemet aldri dukker opp igjen😁 Når kassa først er ute skal den få seg en service, girspaka lener seg ganske greit mot 5. gir nå som det er kaldt ute. Mulig det også blir shortshifter i samme slengen, har ikke bestemt meg helt enda.
  14. Fått unnagjort litt forberedelser til vinteren nå, så bilen lukter sau. Rakk til og med å knipse et bilde underveis. Lånte meg en løftebukk og tok undersida og inni rammevangene, så skal jeg ta innsiden av kanalene og inni dører/bakluke/panser/hjulbuer osv. i løpet av uka. alltid bedre med forebygging enn reparasjoner når det kommer til rust.
  15. Så vidt jeg har skjønt så funker det ikke med mindre man bytter betjeningspanel, men mulig det var andre veien. Var heldigvis ikke noe særlig komplisert kirurgi for å få det sammen.
×
×
  • Opprett ny...