
bronstad_98
Medlem-
Innholdsteller
79 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
bronstad_98 vant dagen sist Oktober 31 2023
bronstad_98 hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Kjøretøy
2002 E39 525d M Sport
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
bronstad_98's Achievements
-
bronstad_98 reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
tenkte da spesifikt på denne, samme delenr. bare med en U på slutten. Skal vel sende en mail og spørre før jeg bestiller uansett. Prisforskjellen er vel ikke mer enn 1400ish per stykk før rabatt uansett. men ja, har fått med meg at Sachs har konsolidert demperne til E39, så det eneste man får kjøpt direkte fra dem er til S704.
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
Da var tiden inne for å gjøre litt småtteri igjen, også midt i høysesongen med jobb. har egentlig aldri blitt særlig imponert av bremsene på bilen, selv etter sist runde med zimmermann-skiver. Opplevde forsåvidt at gliderne fra Bosch hang som bare juling, pluss at caliper på førersida, som jeg ikke overhalte, hang på konstant. spiste med andre ord opp ett sett klosser og ødela ei bremseskive med stål mot stål på en sesong. Fikk meg et sett calipere tilhørende 324mm bremser i bytte mot å hjelpe med noe koding for ei god stund siden, så tenkte det var like så greit å oppgradere når bremsene framme uansett var fullstendig pai. handla da tilhørende 324mm skiver fra facelift 530i/d og tenkte at det bare var tur og kjør. Dessverre glemte jeg at caliperne ikke hadde braketter, så disse måtte skaffes. prøvde å finne brukt uten hell, så da ble det like så greit flunka nye fra BMW siden det enda fantes på lager. Ved bestillingstidspunktet var det 7stk igjen til førerside og 23stk igjen til passasjerside, så disse er vel på tur til å bli NLA i nær framtid. Dette til den nette sum av 7000kr i bare braketter 💸 Medfølgende på de nye var ATE glidere, så da fann jeg plutselig ut hvorfor jeg hadde trøbbel med Bosch sine, da disse var uoriginale deler. glemte å ta bilde av det spesifikt, men gummiforingene var tydelig coata i noe fett fra fabrikk der, ref hvorfor TIS sier at glidere ikke skal smøres. Grunnen til at jeg hadde trøbbel er vel at jeg handla glidere fra Bosch, som ikke er coata, og monterte disse uten smøring, så de satte seg fast fra dag 1. lærdommen er: kjøp ATE. Overhalte så kaliperne og sørga for at de beveget seg perfekt. Angrer litt på at jeg ikke sandblåste og lakkerte dem i samme slengen, men jeg hadde det litt travelt med å få bremsene i orden og prioriterte funksjon over form her. etter det var selve installasjonen rett fram. Har allerede fjerna bremseskjold på begge sider grunnet at de kronisk samlet småstein bak seg, så disse trengte jeg ikke å tenke på. ble nok en gang Hella Pagid klosser, da de har fungert helt ålreit til min bruk, og prisen var overkommelig. På førersida ble bremseslangen selvfølgelig vridd etter bytte av caliper, og siden bilen har gått på norske veier så satt nippelen både fast i bremseslange og i røret. lot det være i ei uke, siden jobben ga meg et nok så tidkrevende prosjekt, fikk også en del luft i ABS-systemet underveis som måtte fikses, så lånte meg en løftebukk for siste steg. måtte bytte bremserøret fra og med skjøten ved dempertårn, sånn at jeg kunne vri på plass bremseslangen. Og siden ting satt rimelig godt ble det ny slange også. Kan vel ikke akkurat kalle det for ei oppgradering og gå fra ECS stålslanger til Biltema, men i nøden spiser fanden fluer osv. etter dette ble det en full runde med ABS-lufting via INPA, og nå er bremsene bedre enn de noen gang har vært i mitt eie. Fyller også felgene ut noe mer enn 296mm skivene. Noe som bare er positivt. tror med tiden at det blir E65 hovedsylinder for å få litt bedre pedal-feeling, men er ellers storfornøyd med resultatet neste jobb ut er at demperne jeg handla begynner å bli slitne, så skal prøve lykken med KOED sine Sachs M Sport II så fort feriepengene tikker inn.
-
bronstad_98 reagerte på et innlegg i et emne: Gjenoppliving av Thomas' E39
-
Artig å se at du poster på youtube igjen! Vidoene dine ga meg masse inspirasjon til ting å gjøre på den første E39en min, og siden har jeg vel fått helt dilla på å ettermontere/oppgradere ting for å sette eget preg på bilene mine
-
bronstad_98 reagerte på et innlegg i et emne: Gjenoppliving av Thomas' E39
-
bronstad_98 reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
RemyNG reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
Bilen ble fort et mye triveligere sted å være nå, med ny midtkonsoll. Bilen skrier sårt etter en skikkelig vask både ut og innvendig, så har litt å bruke neste finværsdag på. Enda ikke rukket å angripe nedre del av førersetet, så skinnet er fortsatt mindre vakkert der, men det blir tatt en vakker dag jeg har fri. har nå sterkt ønske om å få tak i dørarmlener i skinn også, og aller helst hel dash, men må nok ta ett steg om gangen der, da skinndeler i god stand gjerne koster deretter😅 har noen erfaring med å polere titan line-lister forresten? Finnes noen riper som er mindre pene, men er redd for å gjøre vondt verre.
-
Litt kveldssyssel, da jeg hadde et ledig øyeblikk. Husker ikke om jeg nevnte det tidligere, men når jeg kjøpte bilen sto det noen ekstralys i fangeren, som ble plukket av så fort jeg hadde bilen hjemme. Fangeren er vel forsåvidt uoriginal og sprekt på såpass mange plasser at jeg uansett tenker å bytte den ut med en original en, så de ekstra hullene er ikke store problemet for øyeblikket. Tror det eneste som levde kortere var M-stripene i grillen, som ble tatt av så fort kjøpekontrakten var signert😂 i alle fall tok jeg vare på lysene og ledningsnettet, sånn i tilfelle jeg fikk bruk for dem. Og nå som jeg har fjerna AC-vifta fikk jeg plutselig det. var ikke mere jobb enn at det ble gjort på en kveld, mesteparten av tida gikk på å tape ledningsnett sånn at det ser skikkelig ut. Har ikke rukket å prøvekjøre enda, men regner med at det lille ekstra jeg får ut av dem blir midt i blinken😅 Interiøret jeg satte inn hadde allerede en bryter inni lagringsrommet i nedre dash, rett ved OBD-kontakten, så jeg kobla styrestrømmen via den i tilfelle jeg ikke vil ha ekstralysene.
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
Boltene var allerede noe jævla herk å få ut av kassa, så det er jeg forberedt på. skulle vel aller helst hatt en sånn ekspansjons-greie til å sette på glidehammeren til greiene der. Bestilte meg forsåvidt verktøy til å drive inn hylsene fra USA til den nette sum av rundt 2000kr ferdig importert, så monteringa blir ingen sak når den tid kommer.
-
Alt av radio og moduler til den er direkte fra nettbutikken til ibus-app.de utrolig bra kundeservice på de greiene også, har snakka med utvikleren om småtteri jeg har prika på, og fått betaversjoner med fiks tilsendt ganske kjapt. Er i dialog med de om at sportsdisplay i ibus-appen ikke henter ut verdiene kjapt nok, og venter på svar der nå😅
-
RemyNG reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
Kassa ut, ny clutch, nytt svinghjul fra E46 M47tu (samme kassa, eneste forskjellen er at du ikke har friksjonsplate i svinghjulet, så det holder mere moment) samtidig bytta samtlige sperrebolter på kassa og montert shortshifter fra E60 545i, ble såpass omfattende jobb at jeg ikke rakk å ta mye bilder, men her er noen. resultatet: kassa kjennes som ny, skikkelig tight og fin. Prikken over i'en ble ny girspake så man ikke må ro så langt mellom girene. Definitivt verdt jobben mens man først er nede med kassa. Bytta også simmerring bakpå motoren med det samme. har også bytta regulator på dynamoen, smelt inn AGM-batteri og bytta komplett panserwire med låser. Benytta anledningen til å fjerne AC-vifta som var gåen. Tenker å montere på en brakett på de gamle festepunktene så jeg får noen lamper bak nyrene alikevel😂 har også utvidet funksjonene til radioen med en Can-bus interface. Dette gir mye raskere oppdateringsfrekvens inn på ibus-appen, samt live utlesning av rattvinkelsensor og G-krefter😅 1C278574-ED31-4AA9-9F6E-B9839324171F.mov neste ut blir å montere midtkonsoll i skinn som jeg fikk plukka opp for en billig sum
-
Reef89 reagerte på et innlegg i et emne: Godkjent ombygd bil & ned-registrert antall seter - Registere opp igjen?
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Godkjent ombygd bil & ned-registrert antall seter - Registere opp igjen?
-
Larssoyl reagerte på et innlegg i et emne: Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen
-
Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene. og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁
-
Mulig bare radiator og intercooler er nok ja, da er du ihvertfall garantert at passformen blir 100% i forhold til viftekappa. Ville gjetta monteringspunktene kan begynne å spille en rolle, men det er jo litt å gå på i retning nedover. Største hinderet er egentlig dybden, det er plass, men ikke spesielt mer enn nødvendig. Skjønner godt hvorfor nyere M57 har strekkreim til AC-kompressor nå, for jeg måtte fjerne 5-6mm på den ene eiken på viftekappa for å ikke ta borti strammeren. Har også planer om å ta vekk den gamle elvifta for å gi radiatoren frie luftveier over vinteren når jeg har mere fritid. grunnen til at E39en bare har to steg er så vidt jeg har forstått på grunn av reléet som er innebygd i vifta. Vifta har konstant strøm, og et hastighetssignal, antall steg avgjøres altså da av vifta.