-Martin- Skrevet Mai 28, 2014 Share Skrevet Mai 28, 2014 Hva slags hjulvinkler endte du med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet Mai 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2014 Hva slags hjulvinkler endte du med? Nja! Det er ikke så lett å si, da Hr Eide bruker sitt eget analoge måleutstyr, og oppgir vinklene i millimeter. Jeg synes akkurat det er litt kjedelig, da det er vanskelig å sammenlikne med andre. Jeg kan scan'e arket med målene og legge ut her etterhvert. Det er en del camber i begge ender, mer foran enn bak, selvsagt. Det er toe inn bak og toe ut foran. Toe out foran for å stabilisere under oppbremsing og gi mer turn-in. Og toe in bak for å stabilisere i fart. Han skal på Rudskogen i morgen han også, og har lovet å ta en titt på dekkslitasjen og -temperaturene. Et slikt oppsett inkluderer en re-justering dersom jeg ikke er helt fornøyd. Ellers så har jeg hentet nytt og u-bulket skilt på Trafikkstasjonen i dag. Skiltet er montert uten skiltramme, med dobbelsidig 3M VHB skumteip. Må evt fjernes med skalpell Har også, endelig, fått på senterlokkene på trackday-hjula og limt nye BMW-emblem på disse. Kamera og GPS er ladet og klart til morgendagen. Gleder meg Papperboy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet Mai 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2014 Her er en videosnutt fra kjøring sammen med Corsa Italiana og Alfa-klubben på Kristi Himmelfartsdag. RNJ og Papperboy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2014 Til tross for at jeg ikke skal kjøre egen bil, så forbereder jeg meg til årets bil-happening. Genser er bestilt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreaskarm Skrevet Juni 24, 2014 Share Skrevet Juni 24, 2014 Det blir nok konge Våres tur er også bestillt nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet August 13, 2014 Forfatter Share Skrevet August 13, 2014 Hei alle! I sommer fikk jeg min debut på Nordsløyfa. Dessverre fikk jeg ikke kjørt egen bil, men det var uansett en super opplevelse. Og dette er helt klart ikke min siste tur til Nürburgring Her er mitt reisebrev. Den opprinnelige planen var å delta på DN10 i regi av Destination Nürburgring (DN på FB) og kjøre med min egen BMW 130i. Jeg skulle reise sammen med Bimmers-medlemmene -Martin- og Papperboy. Bilen var tidligere i år blitt forberedt for litt banekjøring med camberplater fremme, camber-foringer bak og Ferodo bremseklosser. Og i tillegg er vinklene satt opp av TE Racing. Desverre så oppdaget jeg på en trackday på Rudskogen et problem med ene fjærbeinet fremme, og jeg sleit litt med å få jobb- og familiekalenderen til å "henge i hop". Så planene ble derfor endret til å fly ned og leie banebil én dag. Mens -Martin- og Papperboy kjørte nedover, så fløy jeg ned kvelden før første dag av DN10. Med den minste mulige leiebilen med GPS, gikk kjøreturen fra Dusseldorf til Adenau og Blaue Ecke smertefritt. Forut for det hele hadde jeg startet å pugge banen og svingene. Dels kjørte jeg litt på PlayStation, men mest kikket jeg på onboard-filmer, som jeg lastet ned fra YouTube. Så på våren og forsommeren så rakk jeg en "runde eller to" på telefonen, på T-banen til og fra jobb Her er YouTube spillelisten min. Videoen jeg så oftest på var av en kar som også kjører BMW 130i, dette med tanke på å se rattjobbing og girvalg. I tillegg studerte jeg kart og forskte å memorere navn på svingene og banepartiene. Til tross for at jeg ikke skulle kjøre selv den første dagen, så dro jeg tidlig til banen, sjekket inn med DN-folkene og deltok på førermøte. Vi var veldig heldige med været, og hadde 25 grader og sol begge dagene. På parkeringsplassen rundt innkjøringen til banen er det jo latterlig mange rå biler. Man ser jo flere tøffe biler der enn man normalt ser i Norge på en hel sommer. Ellers så ble det påpekt under førermøtet at "This is a big boys track meet", og at dersom noen nybegynnere følte seg ukomfortable med det hele, så kunne de tilbakebetale deltakeravgiften dersom vi ville trekke oss. Det økte jo selvtilliten til en førstereisgutt... Men med deltaker-armbåndene og hjelmen på plass, så var jeg klar som passasjer på den første dagen. -Martin- og Papperboy hadde med seg et par kompiser, så det var litt rift om passasjerplassen. For min del var det heldig at én av kompisene blei litt bilsjuk, så jeg fikk vel sitte på 8-10 runder den første dagen. Både -Martin- og Papperboy kjører på BTG-tider mellom 8:20 og 9, så jeg opplevde at det gikk unna. Stor moro Det som overrasket meg aller mest med banen var hvor humpete den var, og alle gupp og krøn (dump og hopp). Og dette fant jeg at man opplevde en del annerledes, og sterkere, som passasjer enn som fører. Litt kjedelig var det at det var vel 3 perioder med rødflagg i løpet av dagen. Den ene perioden mener jeg var på over én time. Førerne var frustrerte og tildels ble det rapportert om litt vel mye "horn i panna" like etter at banen åpnet igjen, etter rødflagg-periodene. På slutten av dagen så sjekket jeg inn hos RentRaceCar, og gjorde unna papirarbeidet. Jeg hadde booket 12 runder i en Golf GTI, med DSG-kasse, med åpning for å kjøpe flere runder ved behov. Må si det er en litt selsom opplevelse å trekke €8.900 på kredittkortet. Dette er egenandel på forsikringen som trekkes før man får utlevert bilen og tilbakeføres når bilen leveres tilbake uten skrammer... Etter at dag én av DN10 var stengt, så var det normal turistkjøring på kvelden. Jeg kjørte derfor rundt og stoppet på alle "publikumsstedene" på Nordsløyfa, tok litt bilder og generelt orienterte meg i området. Det var flere fine biler som sirklet rundt på banen denne kvelden - Porsche 991'ere, McLaren MP4, BMW 1M, et par preppa BMW M3 E92'ere og mye annet. Rått! Jeg tok også en tur i industrifeltet nedenfor langstrekket. Moro å se alle bygningene med merkene og race-teamene man vanligvis bare ser i bilblader. På kvelden, etter første banedag, ble det en relativt rolig middag i Adenau. Og vi var vel 9 nordmenn samlet til mat, litt øl, juging og bilprat. Hygg! Den andre dagen av DN10, da jeg skulle ut å kjøre selv, var jeg selvsagt veldig spent. Jeg dro tidlig til banen, fikk utlevert nøklene til Golf'en og hilste på instruktøren. Jeg hadde i forkant tenkt at jeg skulle lære mest mulig, så jeg hadde kostet på meg instruktør hele dagen. Det var jo betryggende å ha med instruktør, og jeg opplevde det som veldig nyttig for å lære riktig sporvalg så raskt som mulig. Jeg hadde i forkant tenkt at jeg skulle filme både rattbruk og instruksjoner, for senere å kunne se på dette. Og hadde kjøpt inn et "roll bar-feste" til GoPro'en. Men dette knakk selvsagt under montasjen. Frust! Heldigvis fikk jeg limt på plass en standard selvklebende fot, men denne ga en litt lavere kameraposisjon enn ønsket. I tillegg hadde jeg ikke husket å aktivere spot lys-måling på GoPro'en. Så i kombinasjon med det sterke sollyset ble ikke opptakene helt optimale, sm dere kan se på filmen under. Jeg tror rett og slett at GoPro'en sleit med de sterke kontrastene det blir av mørkt bilinteriør og skyfri sommer utenfor. Når i tillegg utsnittet inneholder mye innside av bil, så forstår jeg at det kan bli problemer. Lesson learned. Neste sol-dag blir det sugekopp i frontruta. Instruktøren rådet meg til å kjøre to-og-to runder av gangen, med litt gode pauser mellom hvert "stint". De første 4 rundene fikk jeg instruksjoner om bremsepunkt, turn-in, apex, gasspådrag og exit-punkt, i form av en kontinuerlig strøm av "kommandoer". Han sa at ett av de første stegene er å huske hva som kommer når på banen, altså alle svingene, rekkefølgen på disse og terrenget. Etter det må man lære seg de 5 ovennevte "punktene" i hver eneste sving. Han mente man burde tilstrebe å treffe de samme punktene, uansett redskap og hastighet. Han kunne også fortelle at det er 73 svinger på Nordsløyfa, og at ca 80% av dem er "blinde". Altså at man må initiere turn-in, før man ser hele svingen. I tilllegg kjørte jeg i automat, og brukte ikke girvekslerne på rattet. Dette hadde jeg tenkt på litt selv, og fikk også råd om dette, for å fokusere på banen og sporvalg først. Etter bare noen runder fikk jeg gode skussmål fra instruktøren for min "banekunnskap". Han spurte meg hvor ofte jeg hadde vært på Nordsløyfa tidligere og hvor mange runder jeg hadde kjørt før, og ble virkelig overrasket når han forsto at det var første gang jeg kjørte der. Han var genuint overrasket over at jeg hadde lært meg banelayout såpass godt, kun ved hjelp av videoer og noen passasjer-runder. Det var veldig moro å høre at mine "visualiseringsøvelser" i forkant av turen hadde betalt seg. Det jeg fant mest utfordrende var å håndtere trafikken, som besto av alt fra LeieSwift'er til race-preppa Porscher på slicks. Jeg fant det enklere å håndtere trafikken på starten av dagen, når jeg kjørte saktere. Da var det enklere å finne tid og rom for å slippe forbi raskere biler. Det var også slik at jeg fra første runde tidvis tok igjen mer motorsterke biler i de svingete partiene, men kom ikke forbi der det var åpent, grunnet manglende motorkraft. Det var ikke uvanlig at jeg tok igjen kraftige biler på vei ned fra Metzgefeld til Breidscheid, for så å ikke komme forbi når de legger seg til høyre på vei opp bakkene. Men det er fryktelig moro å kjøre fra Porsche'r og Nissan GT-R'er i en Golf leiebil. Etterhvert som jeg fikk opp farten mer, så måtte det mer planlegging til for å få de raske bilene smidig forbi. Samtidig er man innimellom i ferd med å ta igjen andre mer likeverdige biler som VW Sciroccoer, Toyota GT86, BMW 1'ere og tilsvarende. Så trafikkhåndteringen var blant det jeg fant mest utfordrende. Etter 6 runder så kjørte jeg to runder uten instruktør, for å se hvordan det var. Og de siste 4 rundene hadde jeg med instruktøren, men han ga bare instruksjoner når han mente jeg gjorde "feil". Etter halve dagen sa han at han egentlig ikke trengte å sitte på mer, han mente at jeg mer en godt nok klarte meg på egenhånd. Desverre var det en del rødflagg også denne dagen, så når jeg hadde fått kjørt mine 12 runder, så var det såpass sent på dagen at jeg ikke kjøpte flere runder. Jeg spurte hva jeg burde gjøre neste gang jeg var på Nordsløyfa, sånn mtp bilvalg, og da mente han at jeg det var litt opp til meg. Han ikke ville være bekymret om jeg leiet meg en Renault Megane Cup eller en Porsche Cayman S. Det tolket jeg som gode skussmål på kjøringen min. På videoen ser jeg bl.a. at jeg "jobber" litt mye med rattet, noe også instruktøren påpekte. Jeg er usikker på hvorfor jeg gjør dette, men ser på videoer av meg selv i egen bil på Rudskogen og Vålerbanen at jeg gjør mindre av dette der. Jeg lurer på om det kan være noe usikkerhet eller slikt som gjør at jeg småjusterer litt i nesten hver eneste sving. Så dette må jeg vel jobbe med Jeg klokket tidene med Harrys Laptimer, og de 4 beste rundene var på +/- 9:20 (BTG). Jeg tenkte med meg selv at det ligger et forbedringspotensiale i å være tøffere i de raske partiene, litt også fordi jeg hadde de 8.900 euro'ene i bakhodet. Partier jeg holdt igjen i var dobbel-høyre etter Flugplatz, partiet Scwedenkreutz-Aremburg, ned i Fuchsröre, rask venstre i Metzgefeld, Lauda Linksknick, partiet Mutkurve-Klostertal og siste del av Pflanzgarten. Klarte eksempelvis ikke noen gang å holde stumt ned Fuchsröre, slik -Martin- gjør i dette partiet. Og generelt så vet jeg at jeg kan gå hardere inn i alle innbremsinger. Uansett er jeg veldig fornøyd, da jeg følte en viss grad av flyt, og ro i hodet. Etter andre dag av DN10, samlet vi oss igjen i Adenau, og denne kvelden ble det litt mer øl Og jeg fløy hjem dagen etter. Alt i alt vil jeg si min første smak av Nordsløyfa var svært vellykket. Jeg skulle ønske jeg hadde fått inn flere kjørte runder, så det skal jeg få gjort noe med neste gang. Men opplevelsen av biler, banekjøring og entusiaster var helt topp, så dette blir garantert ikke siste gang jeg er der nede. Nå må jeg bare sikre at min egen "nr-2 bil" er 100% klar til neste sommer, så skal den få lufta seg. Under finner dere litt bilder og video fra turen. https://www.youtube.com/watch?v=gID2Qjq_fJM Her er litt forskjellig fra den første dagen av DN10. Mye moro å oppleve og se på. Disse to tok med seg ca 25 meter rekkverk, etter en kollisjon i den slake venstresvingen etter langstrekket. -Martin- fjerner litt road-kill og fyller opp, under én av rødflaggperiodene. (Som dere kan se av køen med tøffe biler) awt, RNJ og R Andersen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet August 13, 2014 Forfatter Share Skrevet August 13, 2014 Jeg dumper litt flere bilder fra turen. Først litt bilder av reisefølget, -Martin-, Papperboy og setra. Deretter mye annet godteri som ble knipset på banen. Bildene fra DN10 er tatt av kompisene til Papperboy, mens bildene fra Turistkjøringen er tatt av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 13, 2014 Share Skrevet August 13, 2014 Jeg må si jeg likte filmen din veldig godt. Har sett litt forskjellige filmer, men her var det veldig enkelt og bra forklart. Kjør gjerne på med mer biler om du har også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lefty293 Skrevet August 14, 2014 Share Skrevet August 14, 2014 Hei MrQuiet! Fantastisk reisebrev! Lærerrikt bare å høre på instruktøren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet August 14, 2014 Share Skrevet August 14, 2014 Flott reportasje fra verdens best sted! Pass på, det er vanedannende, men det har du sikkert merket... Fin kjøring også, både på Ringen og Rudskogen. Kjører fine og ryddige spor på Rudskogen. Litt mer satsing, så blir tidene bedre og bedre. Kan anbefale å være med på førerkurs der nede. Var med på det i 2006, og det er veldig lærerikt. Da deler man opp banen i mange seksjoner, og kjører gjennom de flere ganger for å lære seg riktig sporval, bremsepunkt, turn-in etc. Instruktøren nevner det i videoen, men det er mange hvite punkter langs banen. Se etter de, og du vil se hvor turn-in er i de fleste svinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Martin- Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Fint reisebrev og fine bilder! Takker for følget og håper det gjentar seg neste år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet September 10, 2014 Forfatter Share Skrevet September 10, 2014 Etter å ha debattert litt med meg selv, så skal bilen nå selges. Har allerede kjøpt en Porsche 944, og har planer om å bruke denne i PCNR sin 944-cup neste år. Så nå blir det eldre bil, mindre motor, ingen hjelpeelektronikk, og ingen støydemping. Men derimot blir det bur, 6-punktsseler og Hans-krage. Gleder meg Her er salgsannonsen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51558874 Og her er salgsbildene: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 11, 2014 Share Skrevet September 11, 2014 Veldig godt formulert annonse på finn! Lykke til med salget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet September 14, 2014 Share Skrevet September 14, 2014 Har du delenr på de M3 delene du satte på i forstillingen? Tenkte å gjøre samme oppgraderingen på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuiet Skrevet Oktober 21, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2014 Da har 130'en forlatt gårdsplassen min for siste gang. Det var et veldig hyggelig og morsomt bekjentskap Men nå, over til Porsche-verdenen: http://www.porsche-club-norge.no/diskusjon/viewtopic.php?t=40478 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå