Gå til innhold

feilmelding batteri


Kim Andre Henriksen
 Share

Anbefalte innlegg

Ta av IBSen. Vist feilmeldinger forsvinner kjør uten en stund (det spille ingen rolle) å se om feilmeldingen kommer tilbake. Kommer den ikke tilbake med avkoblet IBS så er den defekt. Prøv det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av IBSen. Vist feilmeldinger forsvinner kjør uten en stund (det spille ingen rolle) å se om feilmeldingen kommer tilbake. Kommer den ikke tilbake med avkoblet IBS så er den defekt. Prøv det først :)

 

Det stemmer ikke helt, da det ofte er IBS-sensoren som lager feilmeldingen, slik at feilen gjerne kan være der selv om IBS er frakoblet. Om IBS feiler trekker den strøm, så det man bør gjøre er å overvåke batteriet både med IBS tilkoblet og frakoblet for å se om det er forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk så er det langt høyere sannsynlighet for at batteriet er ved sin ende enn en slik sensor. Dessuten det å kjøre uten IBS ville en BMW tekniker aldri anbefalt deg, hvertfall ikke hvis han har bestått BMW eksamen i batteridiagnose. Det kan gjøre vondt verre for et batteri over tid

 

Gjør først dette:

 

i) Belte til generator ok?

ii) Electrolytt nivå ok? (hvis du har slikt bmw batt)

iii) korrodert kabel/kobling?

iv) løs kabel på terminal?

v) intakt batterihus?

 

Så gå videre til dette:

 

Du kan sjekke en ting først med tre metoder. En enkel batteritest på BMW biler. På BMW verksted ville de brukt en mer avansert metode, den går jeg ikke innpå her.

 

Hvis bilen har nylig blitt kjørt/batteriet da nyilg blitt ladet kan følgende tre ting gjøres for å få batteriet i "hvilestatus"

 

1. Vent 2-3 timer

2. Ta på langlysene i 5 minutt og hold de på i 5 minutt før du tar de av igjen

3. Hvis du har en batteritester (f.eks Midtronics) kan du belaste batteriet med 1/2 ganger load av CCA (Cold Cranking Performance) - enklere med de to første

 

Batteriet skal da være i hvilestatus. Det du gjør følgende er å måle over terminalene direkte på batteriet med et multimeter:

 

Sjekk da batterispenning mot denne BMW tommelfingerregelen, mål over terminalene + - : (dette gjelder bare hvis batteriet er i hvilestatus da hvis den ikke er det vil et være forbrukere i bilen som trekker strøm selv om ingenting i bilen er på. Forbanna datamaskin uten skjerm hele greien)

 

11.89V : Bunnskrapt tomt batteri

12.06V: 25% ladet

12.24V: 50% ladet

12.45V: 75% ladet

12.65V: 99.9% ladet

 

Hvis du etter lengre kjøring aldri får batteriet over 75% så er batteriet på vei mot sin siste livsfase og er klar for utskifting. Av rent designmessige årsaker kan selvfølgelig IB sensor være kødd men det er ikke så mye sannsynlig som et batteri som belastes og tortureres konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk så er det langt høyere sannsynlighet for at batteriet er ved sin ende enn en slik sensor.

Du er klar over at disse er et veldig kjent og vanlig problem?

BMW har byttet ut til andre typer endel ganger, og det er ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt, da det ofte er IBS-sensoren som lager feilmeldingen, slik at feilen gjerne kan være der selv om IBS er frakoblet. Om IBS feiler trekker den strøm, så det man bør gjøre er å overvåke batteriet både med IBS tilkoblet og frakoblet for å se om det er forskjell.

Ja, men derfor jeg skrev han kunne prøve det først for og se. Mange her inne har fått vekk allle feilmeldingene ved å koble den fra. Lett feilsøking er å koble den av og se. Heller gå videre til verks vist det fortsatt er problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk så er det langt høyere sannsynlighet for at batteriet er ved sin ende enn en slik sensor. Dessuten det å kjøre uten IBS ville en BMW tekniker aldri anbefalt deg, hvertfall ikke hvis han har bestått BMW eksamen i batteridiagnose. Det kan gjøre vondt verre for et batteri over tid

 

 

En BMW mekaniker ville aldri anbefalt noe som helst når man skal gjøre noe med bilen (uten at det er 100% originalt)

men å kjøre uten IBS sensor noen dager det spiller ingen rolle. (BRIO) her inne har kjørt uten i flere mnd. uten skade) det er for å feilsøke litt. Enkel operasjon som kan løse mye hodebry. Mange her inne har gjort det fordi de har fått rare feilmeldiger som har forsvunnet ved fra kobling og IBS sensor, ,og er ett kjent problem at den kan ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men derfor jeg skrev han kunne prøve det først for og se. Mange her inne har fått vekk allle feilmeldingene ved å koble den fra. Lett feilsøking er å koble den av og se. Heller gå videre til verks vist det fortsatt er problemer.

Joda, jeg er enig i at han godt kan prøve uten (kjører selv uten for tiden), men ettersom det er IBS-sensoren som gir beskjed om feilmeldingene, kan feilen fortsatt være tilstede.

På grunn av at IBS-sensoren er frakoblet, vil den ikke kunne gi ut noen feilmelding, og alt vil kunne se tilsynelatende greit ut.

Derfor kan man ikke skylde på den bare ved å koble fra, man må fysisk måle om man merker forskjell med den frakoblet kontra tilkoblet. Om den er defekt vil spenningen falle så lenge den er tilkoblet. Om strømtrekket er likt i begge tilfeller er det noe annet som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at disse er et veldig kjent og vanlig problem?

BMW har byttet ut til andre typer endel ganger, og det er ikke uten grunn.

 

Men nei har ikke merket meg at IBS er på klagetoppen, men det var et problem på de aller første E60 da hele IBS konseptet ble innført. Hovedsakelig fukt som fikk prosessoren til å svikte. Kan ikke erindre å ha sett problemet noe særlig på E9X da BMW i senere tid gjorde de vanntett. Å bare fjerne den midlertidig og håpe problemet vil forsvinne kan gjøre ondt verre for batteriets del. Det er fordi når du fjerner den blir generatoren sin output satt til tvungen ca 14.2V (konstant lading når bilen er i gang). Det er hovedsakelig en elektronisk enhet med egen prosessor som er koblet opp DME/DDE. slik elektronikk har i utgangspunktet veldig lav feilrate. 

 

Grunnen til at noen anbefaler å fjerne sensoren er av den grunn at IBS er designet til å vekke bilens hjerne i ny og ne og måle batteriet for å se hvilken elektronikk som skal prioriteres for alltid å kunne foreta minst en motorstart. I de første enehetene gjorde fukt at IBS vekket bilen altfor ofte og tømte batteriet. Å fjerne IBS er en midlertidig løsning som vil forminske batteriets levetid betraktelig. Anbefaler først å være sikker på at det er IBS og da evt. bytte til nyere type. 

 

Ingenting av det jeg skriver er noe jeg har funnet på. Bare gjengir det som er standard BMW prosedyre i rekkefølgen man burde teste ting. IBS kommer langt ned på listen hvis det ikke er de aller første E60ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...