Gå til innhold

Registerkjede problemer - N47 motor - Kjent problem?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Svogers 318d, registrert i oktober 2011, ville ikke starte for 3-4 uker siden. Viser seg at kjedet har hoppet over. Ingen spesielle ulyder. Km 114.000. Hos BMW i samråd med forsikringsselskapet (klok av skade med forrige X3 som etterhvert fikk 5 turbohavarier, har de utvidet kasko) blei det bestemt å bytte motor, som ventes i slutten av kommende uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, DanielStance skrev:

5 turbohavari? :blink:

Ja. Første gang hadde ikke merkeforhandleren fulgt prosedyren ( bla ikke byttet oljerør), og den røyk etter ca 2 måneder. Etter det røyk turboen en gang i året/ ca 20.000km. Første gangen hadde de tilfeldigvis utvidet kasko, og de resterende gikk på garanti. Alt hos merkeverksted.06 X3 2.0d reg høsten 05. Nest siste gangen var hele toppen av for rens pga koksing.

Har vært trøbbel med veivhusventilasjonsfilteret på de, BMW oppga først 90.000km/hvert 3. oljeskift som bytteintervall, men gikk seinere ned til at det skal byttes ved hvert oljeskift pga for mye feil. ikke alle veit det.

 

Endret av Boxer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Boxer skrev:

Ja. Første gang hadde ikke merkeforhandleren fulgt prosedyren ( bla ikke byttet oljerør), og den røyk etter ca 2 måneder. Etter det røyk turboen en gang i året/ ca 20.000km. Første gangen hadde de tilfeldigvis utvidet kasko, og de resterende gikk på garanti. Alt hos merkeverksted.06 X3 2.0d reg høsten 05. Nest siste gangen var hele toppen av for rens pga koksing.

Har vært trøbbel med veivhusventilasjonsfilteret på de, BMW oppga først 90.000km/hvert 3. oljeskift som bytteintervall, men gikk seinere ned til at det skal byttes ved hvert oljeskift pga for mye feil. ikke alle veit det.

 

Nå snakker du om M47 motoren som har EGR filter som må vedlikeholdes. N47 har en separator som i utgangspunktet ikke skal vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Boxer skrev:

Svogers 318d, registrert i oktober 2011, ville ikke starte for 3-4 uker siden. Viser seg at kjedet har hoppet over. Ingen spesielle ulyder. Km 114.000. Hos BMW i samråd med forsikringsselskapet (klok av skade med forrige X3 som etterhvert fikk 5 turbohavarier, har de utvidet kasko) blei det bestemt å bytte motor, som ventes i slutten av kommende uke.

Så bra det ordnet seg på forsikring da. Mitt tips, kjør alltid med auto start stopp av fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

F11, 2010 mod N47D motor 186hK, ingen chipping, ca 129000 km. Fullt motorhavari pga. defekt registerrem strammer. Selv om dette skjedde under (forsøk) på oppstart (-10 grader) , ikke mens jeg kjørte, så har registerem hoppet og slått skjevt noen ventilhoder.

Heldigvis har jeg + forsikkring hos IF på girkasse og motor, men 20% egenandel av 70000,- er mye penger det og....

Alle tidligere servicer er fulgt. Men ikke hos merkeverksted,  utført hos frittstående BMW verksted (skrur KUN påBMW)

Det var ingen planer på neste service på 130000,- at den skulle inkludere noe som helst vedr. register.

Bil er importert i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuning har _ikke_ innvirkning på registeret. Man kan teoretisere det, og forsøke å lage et scenario der det kan ha en lite påvirkning, men sannheten er at den faktoren blir svært liten ift for eksempel bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@arildopc

Ifølge realoem så finner jeg disse forskjellene på en 02/12 525d og en 02/14 525d. 

Chain tensioner (øvre, finnes to oppdaterte versjoner av denne)

Camshaft sprocket

Har selv byttet strammern på min uten at jeg merket noe forskjell, som kanskje er en bra ting? 

og thats it egentlig. Alt av kjeder og glidere osv har samme delenr på 2012 modell som 2014. Leste på et bmw forum at kjedegliderne fikk en liten forandring (typ belegg på innsiden for å dempe lyd), men dette var mer for estetikken skyld og ikke for å unngå registerkræsj (hvorvidt dette stemmer aner jeg ikke)

Modeller etter 03/11 skal visstnok være up to speed, men har lest om 2012 og 2013 modeller som har hatt reg.kjede strukket der også. Ikke hørt noe om 2014 modeller personlig. 
Er nok litt lotto det her, men man gjør ikke galt ved å kjøre kortere serviceintervaller osv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@arildopc

Ifølge realoem så finner jeg disse forskjellene på en 02/12 525d og en 02/14 525d. 

Chain tensioner (øvre, finnes to oppdaterte versjoner av denne)

Camshaft sprocket

Har selv byttet strammern på min uten at jeg merket noe forskjell, som kanskje er en bra ting? 

og thats it egentlig. Alt av kjeder og glidere osv har samme delenr på 2012 modell som 2014. Leste på et bmw forum at kjedegliderne fikk en liten forandring (typ belegg på innsiden for å dempe lyd), men dette var mer for estetikken skyld og ikke for å unngå registerkræsj (hvorvidt dette stemmer aner jeg ikke)

Modeller etter 03/11 skal visstnok være up to speed, men har lest om 2012 og 2013 modeller som har hatt reg.kjede strukket der også. Ikke hørt noe om 2014 modeller personlig. 
Er nok litt lotto det her, men man gjør ikke galt ved å kjøre kortere serviceintervaller osv. 
 

Det tror jeg er en fordel da og sjekke de ofte. Har ennå kun gått 40 000km, men jeg lytter ofte etter ulyden. Min ble produsert 06-2014. Naboen har en 2014 F11 520d (184hk) og den motoren høres ut som et treskeverk ift min 2014 F31 325D som jo i grunn har samme basis. Han har ikke noe kjent problem med den som han vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det var øvre eller nedre strammer, skal spør når jeg henter bilen.

Vedr. tuning så var dette kun av informativ art da jeg antok at dette kunne være et spørsmål her? Og for et evt oppgjør med IF, men det ble ikke spurt om (jeg trodde at forsikringsselskaper leter med lys og lykt for evt. avkortning)

Min kunnskap om bil/mekanikk strekker seg til at motoren er fremerst og gasspedalen er den til høyre....

 

Endret av Thomas72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...