Gå til innhold

E91 / Knirk fra dører.....blir gal av det!


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest på flere forumer at det er et ganske kjent fenomen hos BMW, spesielt med panoramatak. At det knriker noe inst inn i H av dørene ved visse temperaturer. Det kommer visst av skinn mot plast mot metall. Lager en utrolig irriterende lyd som alle sier kan gjøres noe med. Men det verserer mange forskjellige metoder. Noen som vet hva som funker?? Har brukt silikon på gummien og det hjalp noe men problemet er i selve dørtrekket tror jeg

Setter pris på da jeg det snart tilter for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikon er det dummeste du kan bruke!

Swissvax leverer bla ett produkt som heter Sealfeed, som skal fungere bra.

Jeg personlig vasker pakningen grundig, og er ikke plaget med lyder fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sealfeed fungerer ikke på BMW-lister. Den fører bare til mere knirk. Jeg sliter forøvrig med det samme og har kjøpt inn diverse remedier av type original specialglidemiddel, original gnissel-ex og noen teflonsprayer som jeg hadde tenkt å prøve. Følger med i tråden for eventuelle andre tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette problemet selv, og ja, har panorama. Prøver å ignorere lyden, men må innrømme at den lyden etterhvert er utrolig irriterende. Hvor er det egentlig problemet oppstår? Trodde det var noe med interiøret/dørtrekkene, men forstår det på dere at problemet er mellom dørpakningene og karosseriet?? Er utrolig at en premiumbil har sånt å slite med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå over med BMWs silikonfjerner på alle dør lister o.l(kjøpes hos bmw). Dette fjernet all knirk hos meg, men har noe knirk i bagasjerommet som jeg snart blir gal av og som ikke kommer av gummilistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Godt å høre" at noen andre har samme problem. Jeg kjøpte bilen (med panorama) fra forhandler i november og har hele tiden slitt med dette. I min bil er det kun passasjerdøren som knirker. Jeg kan gå over med silikonfjerner fra BMW en dag og får igjen knirkingen tre dager senere.

En stund ga jeg samboeren min all skylden for at hun var bortpå listene med hendene sine hver gang hun gikk inn og ut av bilen, men ser nå at det dessverre ikke er hun som er problemet.

Har vært hos Bavaria to ganger og nevnt dette når noe annet har blitt tatt, men tenker at jeg skal bestille en time kun for å ta dette før sommeren. Blir helt GAL av lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må for all del ikke bruke noe slags siliconstift på dørpakningene. Gjorde den feilen på min E87 da jeg smurte pakningene på vinteren slik jeg alltid har gjort.......men fikk da noe helt jævlig med knirk i alle dørpakningene. Etterpå når jeg spurte Bmwforhandleren hva det kunne være sa de at jeg måtte for all del ikke benytte noe slags silicon eller lignende på pakningene, men da var det for sent. Har rengjort pakningene flere ganger etterpå for å få vekk dette. Ble mye bedre etterpå men får fortsatt litt knirk på sommeren spesielt på varme dager.....som vi ikke har så mage av :-)

Tydeligvis mange som ikke er klar over dette slik som med meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningene på alle Bmw prosusert etter 1996 (tror jeg det var) er laget slik at man skal slippe å "smøre" dem på vinteren. Du skal ikke trenge å gjøre noe som helst med dem. Dette er iallefall hva Bmw sa til meg. Vil du ha knirk så smør dem...:-) Dette burde Bmw informert litt bedre om. Jeg har kjørt Bmw nå i 15 år og fikk vite dette førsten etter å ha gjort dette selv for to år siden. Værste scenario er at man kanskje må bytte pakninger for å bli helt kvitt knirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens alle gummitetningslistene nøye med slikonfjerner. Kan også være en ide å rengjøre anleggsflaten gummilistene ligger imot. Deretter smøres listene inn med BMW's egen gummivedlikeholder/fornyer. Husk å la det få litt tørke tid før du smeller igjen døra..

Delenummer 83120301480, er å få kjøpt hos din lokale BMW-forhandler evt se her: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/63/28415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonsboka, under vedlikehold, at man ikke skal smøre listene med silikon.

Men de fleste leser vel tipsene i VG fra NAF, at det er viktig vintervedlikehold å smøre med silikon.

Jeg smører ikke listene med noe, det er ikke noe problem med pakningene om vinteren. Bruker bare å tørke av listene når jeg har vasket bilen om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Takk for mange tilbakemeldinger. Og ja jeg deler omtrent alle av erfaringene som skrives her.

1. Jeg har skyldt på kjerringa (stakkars hun, det var ikke hennes feil)

2. Har brukt mye silikon på gummilister MEN knirkingen var der før og har i grunnen ikke blitt veldig mye verre, men skal fjerne silikonet

3. Skal prøve BMW sin orginale gummibeskytter men er veldig spent hva den er laget av!

4. Holder på å gå apeshit på grunn av dette. Har aldri opplevd dette med E46, E39 eller de andre gode gamle. De hadde et fint og stivt karosseri som jeg virkelig savner!

5. Jeg er rimelig sikker på at dette kommer direkte av plast som møter metall og skinn. De tre har vidt forskjellige friksjoner og det er plasten i dørene som knirker/bøyer seg litt som følge av det det er jeg helt sikker på. Skal prøve slik tape og jeg mener å ha lest at det er det BMW gjør hvis kunde fremdeles har fabrikkgaranti og klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...