Gå til innhold

Volvo XC60 rust i alle 4 hjulbuer - trenger råd..


Gustav C.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er klar over at dette er feil forum for Volvo, men det er uaktuelt å registrere meg på VCCN.
I forbindelse med en vårrengjøring av bilen til min far i sommer skulle jeg rengjøre og flekke noen steinsprut som hadde plaget han. Når jeg rengjorde hjulbuen oppdaget jeg at noen av hjulbuene hadde et par små åpne rustsår. Jeg antok først at samtlige kom av steinsprut, men ved nærmere inspeksjon så jeg at de verste kom fra innsiden av innerskjermen. Så løsnet disse litt for å komme til. Til min store overraskelse så jeg at lokkari/innerskjermen av plast som lå mot den lakkerte hjulbuen hadde gnisset seg igjennom lakken på et ganske stort område. Så her var det mye rust, og dette gikk igjen på alle 4 hjulbuer! Vi kjørte rett bort til Volvofohandleren som selv løsnet alle innerskjermene og tok bilder som ble sendt til Volvo. "De hadde aldri vært borti noe lignende" og sa de var overasket over at vi hadde oppdaget det.

Far min fikk avslag på denne saken nå (etter 3-4 mnd). Volvo begrunnet det med dårlig vedlikehold..
Både broren min og jeg har detailing som hobby, og vi tåler ikke å se møkkete biler. Vi tar lakkrengjøring og vedlikehold til et nivå som setter den lokale bilpleie sjappa i skammekroken. Så Volvo sin begrunnelsen er en basert på en blank løgn!
I tillegg vet jeg at Volvo merkeverksted anbefaler kunder med V60 som har bilen inne på service og montere en beskyttende folie, på akkurat de samme områdene som fatterns XC60 har fått rustangrep. Så at Volvo ikke har hørt om dette før er også bare tull. De har tross alt funnet en løsning på problemet!
Fatter har egentlig gitt litt opp ettersom han kjøpte bilen ny i januar 2010, så reklamasjonstiden er over. Når Volvo selv ikke vil ta dette på sin 8-års rustgaranti, så har jeg egentlig ingen andre råd å komme med..

Har dere?

Eneste positive som kommer ut av alt dette er at det forhåpentligvis ikke blir kjøpt inn flere Volvoer.. 

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en telefon eller sendt en e-post til Volvo importøren, noen ganger hjelper det å gå utenom mellomleddet (forhandleren).

Såfremst ikke rusten har kommet fra ytre påvirkning (steinsprut, ripe++) mener jeg de burde dekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjedelig ut på en så ny bil! Merker det er veldig forskjellige praksiser på rustgaranti på merker og forhandlere. På VAG har jeg sett det nærmest er umulig. Har detailing som hobby selv, og pappas VW Transporter 2012 kjøpt ny og kun jeg har vasket og detailet 3 ganger på de få årene, har fått noen rustbobler midt på karosseriplatene! Samboeren sin 2008 VW Polo har fått det samme + noe på innstegslistene (åpne bobler og sår), og Møller vil ikke dekke dette.

 

Min 2004 E46 fikk jeg byttet bakluke på nå i høst på rustgaranti (11 år :)). 3 dører er byttet tidligere, men siste døren og forskjermene vil de ikke bytte på garanti. 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg ihvertfall ikke gitt meg, dette er elendig av Volvo, og noe de så absolutt ikke bør slippe unna med. Har selv hatt diverse problemer med Audiene vi har hatt når det gjelder lakk, men det gjelder å ikke gi seg, så gir de som regel til slutt etter - det har de ihvertfall gjort i alle tilfellene hos oss. Har du snakket med noen andre forhandlere? Man må rett og slett sette hardt mot hardt, og fortelle de at dette er uakseptabelt, samt at dere kommer til å bruke alle de kanalene dere har for å formidle denne saken som ikke akkurat blir til det positive for Volvo. Det typiske svaret "dette har vi ikke sett før", er noe ALLE prøver seg med når de skal vri seg unna. Begge Q7´ene vi hadde fikk bobler i lakken på bakluken etter ca 6 mnd. og begge gangene var det noe de aaaaaaldri hadde sett før - som selvfølgelig bare er tull. Det gjelder bare å stå på, og da i tillegg bruke nettopp det de nevner ang. folie mot de, det er jo da tydelig at det er en svakhet i kontrusksjonen/designet her.

 

Stå på, og vær en j*vla kranglefant - det er eneste måten noen ganger, dessverre!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller bare selg svenssontraktoren og kjøp en X3 :)

Jeg har alltid sett for meg at Volvo var gode på rustbeskyttelse, de er jo ett nordisk merke som lager biler for nordiske forhold. De av alle burde jo kunne klare å konstruere biler som holder rusten borte, iallfall de første 5 årene av bilens levetid. Det er vel ikke mye forlangt? Dette ville jeg jeg ikke gitt meg på, slike avfeiende og tullete svar burde de holde seg for gode til. Hvis de mener bilen er dårlig vedlikeholdt så ville jeg fått dem til å påpeke hva som gjør at de trekker den konklusjonen, har de hatt bilen hos en fagmann som på generell basis sier bilen er dårlig vedlikeholdt? I sånne saker må man være en vanskelig kverrulant av og til, for å få frem hvor ulogisk det hele er at en 5 år gammel bil skal være full av rust.

Hiv deg litt rundt og søk på nettet etter tilsvarende problemer, sjekk ut andre XC60 av samme årgang hos forhandlere å se om de også har symptomene. Lakkverkstedet til Bavaria ville ikke lakke opp igjen mine skjørter da lakken på dem flassa, slitasje ifra veien påsto dem. Da nærmest dro jeg fyren bort til ett par tilsvarende F10 som sto som bruktbiler, de hadde til og med gått lengere en min bil og var helt fine på kanalene. Da ble det lakking av kanaler likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av skadene forrresten, fattern har en xc60 så kunne vært interessant å sammenlikne.

Volvo er stort sett veldig flinke mot rust, familien har en 2003 v70 og den har ikke noe synlig rust, og har ikke sett noe på fatterns 2010 og heller ikke på vår 2012 v70. F11n deri mot, fant jeg en boble på c-stolpen. Så jeg har nylakkert høyreside på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar folkens :) 
Fattern har fått satt sammen en slagplan nå. Han skal prøve å ta det med en annen forhandler først. Om det ikke det går skal han prøve å ta det med importøren. Skal skifte til vinterhjul på den om litt. kan ta noen bilder da. Sikkert greit å kunne dokumentere dette :P 
Rusten er "ikke synlig" på 3 hjulbuer. Man må løsne innerskjermen og bøye den bort for å se det. 

Har merket meg at steinsprut slår igjennom helt inn til metallet.. På BMW har jeg fått mye steinsprut, men har ikke opplevd at det slår igjennom klarlakk, farge og grunning.. Jeg har ikke lakkmåler, så får ikke målt, men mistenker at lakken er tynn. Dette er bare synsing fra min side..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok totalt 60 bilder, jevnt fordelt for de 4 hjulbuene. Dette er stusselig å drive med så gidder ikke plukke ut, sortere og laste opp flere.. :P 
Jeg kan ikke huske at det satt noe beskyttelsesfolie der sist. Kan hende jeg begynner å bli gammel eller så ble de montert av han Volvo karen som inspiserte dette.. 

post-41777-0-14193900-1445121662_thumb.j

post-41777-0-18563800-1445121680_thumb.j

post-41777-0-39636900-1445121697_thumb.j

post-41777-0-24502700-1445121730_thumb.j

post-41777-0-47856900-1445121760_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste der ser ut som det burde vært dekket av rust garanti.

BMW hadde dekket det der, det er jeg 100% sikker på.

Kanskje ikke det nederste punktet, pga hull i lakk. Men det er litt vanskelig å konkludere med på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye steinsprut her, ingen tvil. Var tross alt på grunn av steinsprut at jeg begynte å se på dette. 
De to første bildene viser litt av feste patenten for innerskjermen. Lakkert metall huker som innerskjermen hektes fast i. Sporet på innerskjermen har jeg vasket med bremserens før jeg tok det det bildet. Det var fult av gruss og møkk. Dette ligger da å gnisser mot metallet. Så er rust tegn over alt der den er festet. Dette var det dessverre vanskelig å ta gode bilder av.    

Siste bildet er bare tilfeldig "rust-snadder" som skjuler seg bak innerskjermen og det var ikke tiltet før det ble lastet opp.   

post-41777-0-71627800-1445197988_thumb.j

post-41777-0-89098100-1445198154_thumb.j

post-41777-0-06941900-1445198208_thumb.j

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...