Gå til innhold

Tolkning av resultat fra ohming av TPS - Hjelp!


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har hatt problemer med ujevn gang på min M50b25 motor på tomgang. Har sjekket mye forskjellig, holder nå på å sjekke tps (gasspjelde sensoren). 

Bruker denne siden som referanse: Drosselklappe_4.jpg

 

Mine resultat: 
 

1.) 1 og jording på ledning til tps fra elnett = 5 V 

2.)1 og 3 pin på sensoren, målt til 4,85 k ohm. 

3.)1 og 2 pin på sensoren, får 1,46 k ohm ved tomgang og 4,95 k ohm ved full gass. Den øker gradvis ved å rotere spjeldet fra tomgang til full gass. 

verdiene ligger utenfor intervallet, men den øker gradvis ved rotasjon av spjeldet. Spørsmålet er om sensoren er defekt ? Noen som evt. har en M50b25 motor å kunne målt på sin motor. 

På forhånd takk for svar! :)

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk testet i dag, og den går betydelig roligere på tomgang og jevnere når jeg koblet ut tpsen. Men når jeg gir gass rusker den mye ( har vel med at tpsen ikke koblet til). Men når jeg setter inn igjen tpsen så fungerer den slik den gjorde uten at tpsen var koblet til. Tar det tid for at systemet skal samarbeidet med tpsen ? 

Mener å huske at jeg gjorde dette i sommer for at bilen skulle gå roligere / bedre på tomgang, ta ut og inn tps kontakta så fungerte det en liten periode før jeg fikk ujevn gang på tomgang igjen. 

Om noen har en M50b20 eller M50b25 tilgjengelig, og har mulighet til å ohme tpsen å se om verdiene deres er innenfor eller over oppgitt intervall hadde det vært konge! 

Slik målte jeg: 
Bare ta ut tps-ledningen/kontakta når tenninga er av,:
1.)Mål den nederste pinen sett ovenifra og den pinen i midten på tps sensoren(som er festet i gaspjeldet), noter verdi, deretter ha målepinne på nederst og målepinne i midten mens du justerer gasspjeldet manuelt fra tomgang til full gass ? Noter slutt verdi, og se om verdien øker gradvis.
2.)Måle nederste pinn og øverste pinn, noter ned verdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktigeste etter min erfaring er at du ikke har noen deadspots i potmeteret, altså at du har ei stabil avlesning igjennom hele området når du beveger pedalen sakte fra min til max. defekte potmeter bruker somregel å være slik at man ser ohmen øker, 100,200,300,400 så plutselig får man open krets, vrir litt til og så får man lukka krets og 800,900 etc igjen til endepunktet.

 

virker som området ditt ligger paralellt litt over det som står i manualen, men eg trur egentlig det har vert sånn fra fabrikk. meg bekjent er det ikke noe justering på slike arrangemang, så blir overaska om det viser seg at selve potmeteret er noe galt med. klart det er jo verdt å dobbelsjekke mot noen andre.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hsd skrev:

viktigeste etter min erfaring er at du ikke har noen deadspots i potmeteret, altså at du har ei stabil avlesning igjennom hele området når du beveger pedalen sakte fra min til max. defekte potmeter bruker somregel å være slik at man ser ohmen øker, 100,200,300,400 så plutselig får man open krets, vrir litt til og så får man lukka krets og 800,900 etc igjen til endepunktet.

 

virker som området ditt ligger paralellt litt over det som står i manualen, men eg trur egentlig det har vert sånn fra fabrikk. meg bekjent er det ikke noe justering på slike arrangemang, så blir overaska om det viser seg at selve potmeteret er noe galt med. klart det er jo verdt å dobbelsjekke mot noen andre.

Enig det var derfor jeg spurte her, siden jeg syns det var rart om tpsen er årsaken til ujevn gang når den går jevnt fra bunn til topp bare den ligger litt over oppgitt verdi. Skal prøve å få noen til å sjekk på deres tps hvilke verdier de har! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en kompis til å måle på sin bil: 

1 og 2 pin : uten gass pådrag 1.2 k Ohm,  ved  full gasspådrag 4.2 k Ohm 

1 og 3 pin : 3.99 k Ohm 

 

Mine resultat fra ny måling: 

1 og 2 pin: uten gass pådrag 1.47 k Ohm, ved  full gasspådrag 4.91 k Ohm

1 og 3 pin: 4.43 k Ohm 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiene ser fine ut. Styreenheten lerer seg tps etter ei stund med kjøring. Sålenge motstanden er ca 1ohm, og 4ohm. 

Har du sjekka etter falskluft? Det påvirker jo ein del. Har du hatt ut tomgangsventilen, og sett om den ikkje er skitten? 

Luftmassemåleren styrer ganske mykje på disse motorene, har du prøvd å reingjere den?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, carburetion skrev:

Verdiene ser fine ut. Styreenheten lerer seg tps etter ei stund med kjøring. Sålenge motstanden er ca 1ohm, og 4ohm. 

Har du sjekka etter falskluft? Det påvirker jo ein del. Har du hatt ut tomgangsventilen, og sett om den ikkje er skitten? 

Luftmassemåleren styrer ganske mykje på disse motorene, har du prøvd å reingjere den?

 

 

Okei, takker for info.

Ja jeg har sjekka for falskluft, både ved å spraye startgass og klemme på slanger, men ingen utslag. Det skal dog sies at det er noen "suge lyder" (mannen i gata som sitter på i bilen oppfatter det som turbo suge lyd) når man drar på / akselererer så det virker som det trekker luft en eller annen plass. Jeg har også rengjort ICV, og sjekka slangen til ICV og munnstykket inn til innsuget fra den (smurt inn med pakningsstoff for sikkerhetskyld) uten forbedring. Har sjekka pakninga mellom innsug og gasspjeldet, og i tillegg byttet til en annen LMM uten noen forbedring.

Bilen er nå parkert for vinteren, så nå er planen å demontere alt på innsugssida å bytte alt av pakninger/o-ringer samt sjekke for sprekker i innsuget/slanger !

Kom gjerne med innspill om noen vet om typiske plasser det trekker falskluft eller pakninger jeg burde sjekke.

Her er en video av hva problemet er:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet belgen mellom lmm og gasspjeld selv her for en god stund tilbake, der var det også sprekk.
Sjekk den ordentlig. Er ikke alltid like lett og se det.

Du kan også sjekke blendeplugg bakpå innsuget inn mot torpedovegg. Denne har også lett for og bli dårlig igjennom tiden. Litt usikker på om m50 motoren har denne, men på m54 så finnes det en sånn blendeplugg.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet til helt ny original luftmassemåler belg også. Samt bytta til ny lambdasonde. Eneste feilen jeg fikk opp på forrige diagnose var jordingsfeil på lambda men dette ble målt fysisk til å være i orden. Det er vel sann at lambda feil kan henge sammen med falskluft ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...