Gå til innhold

Min carport | E53 X5 -på finn.no


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Vedrørende om du skal bruke forsikring eller ikke så kan vel ingen her gi deg et definitivt svar, spesielt ikke undertegnende da jeg ofte tenker med "hjerte". 

Men kanskje jeg kan bidra med noen punkter å fundere litt over:

- Hva er tidshorisonten på bilen? Skal du ha den lenge, så er det kanskje verdt å bruke litt kr på den.

- Hva er teknisk tilstand på bilen ellers? Dumt å bruke mye penger på lakk når kanskje det kommer andre store utgifter, noe som gjør at du "føler deg forpliktet" på en måte til å ta disse også hvis en investering i lakk jobb er gjort.

- Hvor lang tid tar det deg å komme opp igjen på dagens % på forsikringen, hvis du bruker forsikringen til dette. Altså regne sammen mnds utgiftene totalt, kontra å ta en litt større egen kostnad nå.

Jeg forsto det slik at du er ganske nevnenyttig, så kanskje veien ved å fikse litt selv på lakken + evt. rust arbeidet og deretter foliering er en gylden middelvei?

 

Dette ble litt mange tanker, håper du finner noe verdi i posten min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sølv også en vanskelig farge å "flekke ut" mtp fargeforskjeller ?

Det er ihvertfall min erfaring 

Hadde en sølv Benz engang som ble tatt på rustgaranti hos Bertel,denne ble forsøkt dellakkert men ble aldri helt bra og de måtte lakke snart hele bilen for korrekt match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er: hvor høy egenandel har du?

Tap av 15% bonus utgjør egentlig ingenting, bytter du selskap om et halvt år igjen så stiger du 10%.

Uavhengig om du skal beholde bilen lenge eller ikke så tror jeg du tjener på å betale egenandel for å få et skikkelig oppstrekk utvendig. Det ser ut som det er et behov på enkelte paneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2017 at 8.47, Frode D skrev:

Utrolig kjipt med sånt...

Jeg hadde brukt forsikring på dette. Da får du "ny bil" følelse med fin lakk og fjernet det meste av rust. Det vil aldri bli like fint med å bare fylle i stripene. Det eneste unntaket er vel om du har uvanlig høy egenandel.

Ja det er ganske trist at folk finner glede i å drive hærverk... 
Det var den første tanken min og, men etter en prat med Stamsaas ønsker de ikke og reparer noe av rusten. de pusse ned, legger grunning å lakker over. Den freshe følelsen varer sikkert ikke lengre enn til sommeren desverre. Har forholdsvis lav egenandel ( 4000,- ) 

On 3.2.2017 at 10.42, fxslin skrev:

Vedrørende om du skal bruke forsikring eller ikke så kan vel ingen her gi deg et definitivt svar, spesielt ikke undertegnende da jeg ofte tenker med "hjerte". 

Men kanskje jeg kan bidra med noen punkter å fundere litt over:

- Hva er tidshorisonten på bilen? Skal du ha den lenge, så er det kanskje verdt å bruke litt kr på den.

- Hva er teknisk tilstand på bilen ellers? Dumt å bruke mye penger på lakk når kanskje det kommer andre store utgifter, noe som gjør at du "føler deg forpliktet" på en måte til å ta disse også hvis en investering i lakk jobb er gjort.

- Hvor lang tid tar det deg å komme opp igjen på dagens % på forsikringen, hvis du bruker forsikringen til dette. Altså regne sammen mnds utgiftene totalt, kontra å ta en litt større egen kostnad nå.

Jeg forsto det slik at du er ganske nevnenyttig, så kanskje veien ved å fikse litt selv på lakken + evt. rust arbeidet og deretter foliering er en gylden middelvei?

 

Dette ble litt mange tanker, håper du finner noe verdi i posten min :-)

Fin post ja, jeg har for vane og fikse litt på biler for så å selge de igjenn. Bilen er grei ellers tenknisk, er klargjort for etterkontroll nå så den har iallefall to år til på veien.  Anngående forsikring så er fallet fra 75 -> 60 ikke det værste, får heller bytte forsikringsselskap et par ganger i året. så er jeg vel tilbake om 2-3 år.  

Det går nok mot og fikse dette selv, har ganske grei erfaring med lakkering. så en runde med sandblåser, syre grunning, filler og lakk. så er den nok ganske grei utvendig. for så å foliere. 

On 3.2.2017 at 12.42, Tony Soprano skrev:

Er ikke sølv også en vanskelig farge å "flekke ut" mtp fargeforskjeller ?

Det er ihvertfall min erfaring 

Hadde en sølv Benz engang som ble tatt på rustgaranti hos Bertel,denne ble forsøkt dellakkert men ble aldri helt bra og de måtte lakke snart hele bilen for korrekt match.

Jo det er det, men ifølge takst skulle alt foruten støfanger bak og foran lakkeres. 
Så det er nok ikke et stort problem. 

On 3.2.2017 at 13.09, Evenol skrev:

Det store spørsmålet er: hvor høy egenandel har du?

Tap av 15% bonus utgjør egentlig ingenting, bytter du selskap om et halvt år igjen så stiger du 10%.

Uavhengig om du skal beholde bilen lenge eller ikke så tror jeg du tjener på å betale egenandel for å få et skikkelig oppstrekk utvendig. Det ser ut som det er et behov på enkelte paneler.

4000 i egenandel, og faller fra 75->60. så det blir nok som du sier å switche i et par år så er jeg tilbake på topp :D

Ja, det var uansett i planen og sandblåse rust, behandle det og foliere bilen. Hadde utvilsomt valgt hellakkering hvis de hadde behandlet rusten, men de opplyser at de tror den vil være tilbake til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble oppringt av takstmann igår, har alltid hørt mye skummelt om takstmenn. Men personen jeg kom i kontakt med virket meget oppegående. Han hadde tilgang på finn-annonsen fra jeg kjøpte bilen, nevnte at forholdt vi oss til den summen så var det en ren kondemneringssak. Men at vi heller burde se på markedsverdi for bilen, om jeg hadde tatt tak i de punktene som var feil med bilen når jeg kjøpte den, noe jeg har. 

Han nevnte videre at Stamsaas fortstatt ikke ville gi noe garanti på rust, og at dette ville komme tilbake siden de ikke gjorde noe "ekstra" behandling av rust.  
Han sa vi kunne kjøre en ren kondemnering om den ikke var høyere enn reparasjonskostnadene, det er egentlig lite aktuelt for meg. Da jeg føler bilen er verdt mer en 60 000. 
Siste alternativ var en kontant utbetaling slik at jeg kunne velge og reparere skadene selv, han skulle regne litt på dette og kontakte meg iløpet av morgendagen. Så det blir spennende og se hva som skjer videre. 

Jeg tenker på muligheten for å kjøpe 4- brukte dører og bakluke uten rust. For så å finne et billigere lakkverksted til å løse de resterende ripene.  Vi får se :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste seg greit fra forsikringen for min del, jeg beholdt bilen og mottok litt penger for å eventuelt fikse den. 

Jeg har lagt på den på finn.no for de som er intressert, jeg har alt for mye arbeid i forbindelse med skolegang til å ta på meg å fikse den, ikke synes jeg det er verdt og sette den inn heller. Iallefall et bra tilbud på finn.
Jeg legger heller pengene jeg fikk fra forsikring i en ny bil som forhåpentligvis bruker litt mindre drivstoff, trenger mindre pleie og er billigere å forsikre, er jo tross alt student :) Tror det er den mest fornuftige løsningen for min del,akkurat nå.
Her er iallefall link.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89252717

Noen tips til en bil rundt 100k ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig billig!

Hva med å heller kjøpe en billig, "drittbil" til 30 000, og spare lommeboka i stedet for å la hele budsjettet gå til drivstoff? :P Skal ikke si noe selv da jeg er student (på ubestemt tid) og kjører E61 :stupid: Men jeg jobber, så jeg vet jeg har råd til å kjøre den :lol:

 

Betaler forresten ca 5800 kr i året på 525d E61, i forsikring. Billigste jeg har hatt til nå (6500-ish med E39 530d), 23 år og ca 70% rabatt.

Billig alternativ (kunne faktisk tenkt meg en sånn selv som vinterbil, den dagen jeg har penger til å sitte med to) :Phttps://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90659522

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Latterlig billig!

Hva med å heller kjøpe en billig, "drittbil" til 30 000, og spare lommeboka i stedet for å la hele budsjettet gå til drivstoff? :P Skal ikke si noe selv da jeg er student (på ubestemt tid) og kjører E61 :stupid: Men jeg jobber, så jeg vet jeg har råd til å kjøre den :lol:

 

Betaler forresten ca 5800 kr i året på 525d E61, i forsikring. Billigste jeg har hatt til nå (6500-ish med E39 530d), 23 år og ca 70% rabatt.

Billig alternativ (kunne faktisk tenkt meg en sånn selv som vinterbil, den dagen jeg har penger til å sitte med to) :Phttps://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90659522

Er ute etter en bil som forhåpentligvis går litt billigere enn 1.9+ på mila, i forbindelse med at vi kjøpte leilighet lengre unna enn planlagt ble det endel mer kjøring til skolen. Satser på å bruke sykkel endel i sommer, men er ganske behagelig å sette seg i bilen på vinter/regn dager. I tillegg bruker samboeren bilen :) 
E61´n din er jo sparebørse i forhold ;) 

Forsikring er ikke så ille,jeg er 27 år og har etter skaden på X5 60% bonus.

E36 er greit, usikker på hvordan denne diesel motoren er ? mener å huske de er svake. 

 

1 time siden, tennbrikket skrev:

E90 begynner virkelig å falle i pris, burde være mulig å finne en 318/320d til en respektabel pris.

De er som oftest skikkelig dårlig utstyrt, jeg er kanskje kresen. men burde være facelift å m-sport om jeg skal ha nyere 3-serie ( om den ikke er veldig billig, da kan slikt ettermonteres ) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Magnus. skrev:

Er ute etter en bil som forhåpentligvis går litt billigere enn 1.9+ på mila, i forbindelse med at vi kjøpte leilighet lengre unna enn planlagt ble det endel mer kjøring til skolen. Satser på å bruke sykkel endel i sommer, men er ganske behagelig å sette seg i bilen på vinter/regn dager. I tillegg bruker samboeren bilen :) 
E61´n din er jo sparebørse i forhold ;) 

Forsikring er ikke så ille,jeg er 27 år og har etter skaden på X5 60% bonus.

E36 er greit, usikker på hvordan denne diesel motoren er ? mener å huske de er svake. 

 

Haha ene kompisen min her inne @Freakshow har en 330i, den sluker jo bensina omtrent før man fyller tanken - og veier en del kilo mindre enn din. Skjønner deg veldig godt!

Dette skriver TRF om motoren i hvert fall:
 

Sitér

M41d17:
Liker ikke denne motoren, det er bmw på sitt “beste”. “ shit, alle andre tjener penger på mindre diesel motorer. Hva skal vi gjøre? Jo vi tar 2,5, og fjerner to sylindre.”
Mer problem med denne enn med 2,5. (2,5 er jo en sekser, og dermed naturlig balansert, i motsetning til denne). Har sett noen eksemplarer med råde ut av blokka. Går dårlig, ekkel lyd.
Men for all del, sikkert greit i en bruksbil. Ville dog ikke nølt med å kjøpe 2,5 i stedet.

Den går dårlig, men er gjerrig som en sunnmøring på drivstoffet (har hatt en, hadde den i ei uke og den sto aldri på meg, så kan ikke si jeg har eid den) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forbruk på 1,9+ kjører du temmelig hardt, mye bykjøring ellers er noe galt. Vår ligger på 1-1,1 på flaten i 90 og som regel er snittet 1,3-1,5 avhengig av kjørestil, bruk og tomgangskjøring.

Forbruket drar selvsagt opp de samlede kostnadene ganske vesentlig, men jeg tviler verdien på bilen vil synke så mye under 50 hvis den holdes i god stand. Det samme er ikke tilfelle for e90.

Sett i et perspektiv hvor bilen skal selges, bør den derfor være eldst mulig, for lavest mulig verditap.

I praksis er poenget mitt, at 1kr ekstra pr mil (ca 0,7liter forbruk) tilsvarer 15000kr i året om du kjører 15000km. Er det ikke sannsynlig at en e90 vil falle mer en 15 000kr i  året i verdi mer enn hva e53 gjør? (Som du forøvrig ville fått 60-70for om du hadde tatt det værste av rust og striper)

Ellers er ikke en 320d såå billig i drift. Min tidligere fikk jeg ikke under 0,6 som snitt på normal kjøring.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.2.2017 at 16.19, Hawkon88 skrev:

Har du forbruk på 1,9+ kjører du temmelig hardt, mye bykjøring ellers er noe galt. Vår ligger på 1-1,1 på flaten i 90 og som regel er snittet 1,3-1,5 avhengig av kjørestil, bruk og tomgangskjøring.

Forbruket drar selvsagt opp de samlede kostnadene ganske vesentlig, men jeg tviler verdien på bilen vil synke så mye under 50 hvis den holdes i god stand. Det samme er ikke tilfelle for e90.

Sett i et perspektiv hvor bilen skal selges, bør den derfor være eldst mulig, for lavest mulig verditap.

I praksis er poenget mitt, at 1kr ekstra pr mil (ca 0,7liter forbruk) tilsvarer 15000kr i året om du kjører 15000km. Er det ikke sannsynlig at en e90 vil falle mer en 15 000kr i  året i verdi mer enn hva e53 gjør? (Som du forøvrig ville fått 60-70for om du hadde tatt det værste av rust og striper)

Ellers er ikke en 320d såå billig i drift. Min tidligere fikk jeg ikke under 0,6 som snitt på normal kjøring.

Kun bykjøring ja, langkjøring går den på 1+ liter som du sier. :)  Jeg eier heller ikke en bil for og kjøre med et egg under foten, misforstå meg rett. Men det blir kjedelig i lengden. 

Forsikring spiller og inn, og den er generelt dyr på X5 i mine øyne, bedre blir det nok ikke av at bonusen synker til 60% ved hovedforfall. Kunne nok fått mer for den hvis jeg hadde tatt rusten og lagt i ripene. Men jeg har ingen plass og stå, løsningen er da og vente til det er vår. Vi får se, kanskje jeg avskilter den og fikser den opp. Uansett tror jeg vinningen forsvinner i spinningen, demonterer heller dyre deler og selger de for seg å lar bilen gå billig.  
Den står enda her, har bud på 45. Men lar den ikke gå før den nye bilen er EU godkjent og har skilt på.

Den nye bilen er forresten en Audi A6 C6/4F. La inn et bud på auksjon og vant, litt uventet men det er greit. Kommer for salg om noen et par mnd med luftfjæring osv...
Etter det blir det bmw igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...