Gå til innhold

Norsk vs import, Garanti vs reklamasjon


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Holder på å se etter bil og har titta på noen 2013 modeller. Disse er da ca 4 år gamle. Noen forhandlere skriver i annonse at bilen er norsk og dermed har garanti 5år/200.000km.  Disse har da typisk 1 år igjen av garanti. Så har jeg sette andre steder at det står 5 år reklamasjon men ingenting om garanti. Antar da at dette er importbiler.  

Garanti på en norsk bil vil da være mot forhandler eller Bmw Norge antar jeg, men reklamasjon på importbil vil det da være mot bruktbilforhandler for 5år/200.000km gjelder ikke på importerte biler eller...?  

Er dette noe å bry seg om på 4 år gamle biler, kan jeg anta at alle aksjoner er tatt når servicehefte har alle stempler selv på en importbil. Hva tenker dere om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW AG gir to års nybilgaranti på sine biler. Biler som er importert eller solgt nye i Norge har en utvidet garanti som BMW Norge står for på hhv. fem år. De to første årene kan du benytte garantien worldwide, mens de tre resterende årene kan garantien kun benyttes i Norge. Årsaken til at det gis fem års garanti i Norge er på grunn av konkurransehensyn og forbrukers svært gode rettigheter jfm. forbrukerkjøpsloven.

En bil med nybilgaranti kan fikses hos BMW forhandlere dersom det er en garantisak. Uansett omfang av garanti, vil den aldri tilsidesette rettighetene som følger av norsk lovgivning. Dvs. at en garanti ikke kan gi dårligere vilkår enn det loven selv angir. Det kan f.eks ikke avtales en 50/50 garanti hvor man deler på utgiftene (ved forbrukerkjøp). Reklamasjon (reklamasjonsretten) fremsettes til vedkommende eller butikken bilen er kjøpt fra. En reklamasjon følger av forbrukerkjøpsloven og kjøpslovens alminnelige bestemmelser, og gjelder fra da man har kjøpt tingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig mange bruktbil forhandlere selger import biler med 5år/100000km garanti, fra første reg dato.

Og ved kjøp fra en bilforhandler har man vel 6mnd garanti etter loven.

Mange tilbyr også utvidet garanti i 12/24mnd for et pristillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.   Må vel anta at biler som har gått i Tyskland og har fullt servicehefte har fått gjennomført de aksjonene som har vært? 

Har en kollega som fikk både registerhavari og måtte reparere klimaanlegg for ca 20.000 i en F10 520D. Dette er en importbil og han betalte alt selv. Jeg er usikker på om denne bilen er over 5 år.  Ville det i hans tilfelle vært noe forskjell på import vs norsk bil om den f.eks hadde vært 4 år gammel og hadde gått under 200.000km? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, EasyL skrev:

Og ved kjøp fra en bilforhandler har man vel 6mnd garanti etter loven.

Mange tilbyr også utvidet garanti i 12/24mnd for et pristillegg.

Det er ikke lovpålagt å gi en garanti på et produkt, men dersom det gis en garanti kan den ikke inneha dårligere vilkår enn hva man har mht. reklamasjonsrett etter loven. 

Selgere som tilbyr en 12/24 mnd garanti mot pristillegg er vel gjerne eksterne forsikringsselskaper eller tilsvarende som står for. I samme tilfelle som eierskifteforsikring og boligkjøperforsikring i eiendomssammenheng. 

4 timer siden, Hpi skrev:

Har en kollega som fikk både registerhavari og måtte reparere klimaanlegg for ca 20.000 i en F10 520D. Dette er en importbil og han betalte alt selv. Jeg er usikker på om denne bilen er over 5 år.  Ville det i hans tilfelle vært noe forskjell på import vs norsk bil om den f.eks hadde vært 4 år gammel og hadde gått under 200.000km? 

Hovedforskjellen ville vært at dette "enkelt" ville blitt dekket gjennom garantien kontra reklamasjonsprosessen med eventuelle domstoler (Forliksrådet, Forbrukertvistutvalget, Tingretten etc.) dersom den hadde vært utenfor garantitiden. 

Personlig hadde jeg ikke vært spesielt bekymret for om den var norsk eller ikke (spesielt mht. at bilen du ser på likevel er i sluttfasen av garantitiden). Reklamasjonsrett med forbrukerkjøpsloven i spissen har du dersom bilen kjøpes fra forhandler, og forbrukerkjøpsloven gir som kjent forbrukeren, i mange tilfeller, et urimelig stort og godt vern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja jeg er enig i dette. De bilene jeg ser på er som du sier uansett inne i sitt siste år på Norsk garanti så da ser jeg bort fra dette og heller fokuserer på å finne et bra eksemplar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...