Gå til innhold

Garanti - Må bilen være reparert før den utgår?


Thek87
 Share

Anbefalte innlegg

Hei
Girkassen på bilen må byttes, dette blir dekt av garanti.
Ganske heldig da det skjedde rett før garantien var utgått.

Men det er 2 ukers leveringstid på ny girkasse, og når de endelig får den er det 5 dager igjen av garantien. BMW verkstedet sier bilen må være reparert før garantien går ut, det hjelper ikke at dette skjedde menst den var i garanti perioden.

Det burde gå så lenge det ikke blir noen forsinkelser, men er det hold i dette? Noen som vet reglene?

Takker

Endret av Thek87
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thek87 skrev:

Hei
Girkassen på bilen må byttes, dette blir dekt av garanti.
Ganske heldig da det skjedde rett før garantien var utgått.

Men det er 2 ukers leveringstid på ny girkasse, og når de får endelig får den er det 5 dager igjen av garantien. BMW verkstedet sier bilen må være reparert før garantien går ut, det hjelper ikke at dette skjedde menst den var i garanti perioden.

Det burde gå så lenge det ikke blir noen forsinkelser, men er det hold i dette? Noen som vet reglene?

Takker

Så vidt jeg vet, når jobben er godkjent som garanti av BMW så spiller det ikke noen rolle hvor lang tid BMW bruker på å levere delen. De har godtatt bytte og det er dem selv som bruker tid på å levere delen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere plasser det sies at reparasjoner må være gjort innen garantien utløper, men finner ikke dette spesifisert i noen lovtekst. Noen som har studert jus??

Når det er sagt er normal praksis noe annet. En kompis fikk byttet girkassen (Audi) etter garantiens utløp kun fordi han ved siste service haddde nevnt til verkstedet at han sytes han hørte en hvinelyd fra kassen. Noen uker etter garantiutløp havarerer kassen...

Endret av The Quark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg klarer å finne i lovtekster viser til frister for å rapportere inn Garanti eller reklamasjonssaker.

Jeg tolker det dit hen at reparasjon godt kan skje utenfor garantitiden så lenge innrapportering skjer innen fristen.

Nå har jeg ikke finstudert garantipapirene fra BMW (enda noen år til min tid nærmer seg), men er det tvil og BMW mener de kan sette krav til at reparasjonen skal være utført innen garantiutløp, så sørg for å send en reklamasjon før tiden renner ut. Garanti skal normalt sett ikke begrense reklamasjonsretten (Blir vel advokatmat å tolke loven opp mot garantiavtalen til BMW).

Endret av The Quark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

REKLAMASJONSRETT ER IKKE DET SAMME SOM GARANTI - få det inn i hodet først som sist, det er ikke vanskelig å skjønne

Reklamasjonsretten er lovpålagt og har en varighet på inntil 5 år, noe som er gjeldende for biler. Her er det faste rammer satt i norsk lovgivning som gjelder (forbrukerkjøpsloven om du har handlet med forhandler). Garanti følger varen, i dette tilfellet bilen, og er gitt av selger/importør, i dette tilfellet BMW Norge. Garanti kan aldri være dårligere enn hva lovverket dikterer for reklamasjonsretten, men alt som går utover rammene for reklamasjonsretten, dette gjelder f.eks ekstra ytelser eller lengre tidsrammer, er det giver av garantien som dikterer reglene for. At det ofte i praksis er en og samme ting, og at f.eks BMW ser ut til å benytte ordet garanti og reklamasjon om hverandre kan være litt forvirrende, men det er altså TO FORSKJELLIGE TING.

Når det er sagt, så ser jeg at BMW gir 5 års garanti. I praksis vil det si at du minimum har de rettighetene som reklamasjonsretten dikterer. Meg bekjent er det ikke spesifisert i lovverket at avhjelp må skje innenfor reklamasjonstiden, men innrapportering må skje innen rimelig tid etter at mangelen oppstår, normal praksis er innen 2 mnd iirc. Leser heller ikke noe sted i BMW sine garantivilkår at avhjelp må skje innenfor garantitiden. Derfor ville jeg bedt de vise hvor det står svart på hvitt at det må skje innenfor garantitiden, og når de ikke kan vise deg det be de holde kjeft og bytte girkassen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med med ASV. Så vidt med bekjent er det når feilen blir oppdaget av forbruker som er den dato som gjelder. Men her har også forbruker en plikt til å på en måte varsle selger så fort feilen oppstår. Alt i alt ser det ut som du har ditt på det tørre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, t06afre skrev:

Er enig med med ASV. Så vidt med bekjent er det når feilen blir oppdaget av forbruker som er den dato som gjelder. Men her har også forbruker en plikt til å på en måte varsle selger så fort feilen oppstår. Alt i alt ser det ut som du har ditt på det tørre her

Her tror jeg du tar feil. Føler meg rimelig sikker på at det er dato du varsler om mangelen som teller, ikke når du måtte oppdage den. Hadde det vært slik som du beskriver kunne alle som er uheldige og får trøbbel rett etter garantitiden komme og si at "ehhh... jommen, det skjedde for 2 mnd siden, men jeg har bare ikke sagt fra om det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, asv skrev:

Her tror jeg du tar feil. Føler meg rimelig sikker på at det er dato du varsler om mangelen som teller, ikke når du måtte oppdage den. Hadde det vært slik som du beskriver kunne alle som er uheldige og får trøbbel rett etter garantitiden komme og si at "ehhh... jommen, det skjedde for 2 mnd siden, men jeg har bare ikke sagt fra om det"

Jeg tror faktisk også rettspraksis inneholder noe om at når kunden burde ha oppdaget feil/mangel. Så hvis man kjører rundt lenge med en ødelagt girkasse og dette på en måte forverrer situasjoen. Samt at kjøper etter alle solemerker burde ha skønt at noe var galt. Vil faktisk kjøper kunne risikere og miste sine rettigheter. Og som jeg sa har kjøper faktisk en plikt til å melde fra så fort en "mangel" oppdages. Jeg var kanskje litt uklar, det kan godt være at riktig dato er når feil/mangel blir meldt inn eller burde ha blitt meldt. Men ditt argument med å kjøre rundt med en feil/mangel i to mnd er heller ikke gjyldig i denne diskusjoen. I alle tilfeller ser det ut som kjøper i dette tilfellet har gjort alt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, t06afre skrev:

Jeg tror faktisk også rettspraksis inneholder noe om at når kunden burde ha oppdaget feil/mangel. Så hvis man kjører rundt lenge med en ødelagt girkasse og dette på en måte forverrer situasjoen. Samt at kjøper etter alle solemerker burde ha skønt at noe var galt. Vil faktisk kjøper kunne risikere og miste sine rettigheter. Og som jeg sa har kjøper faktisk en plikt til å melde fra så fort en "mangel" oppdages. Jeg var kanskje litt uklar, det kan godt være at riktig dato er når feil/mangel blir meldt inn eller burde ha blitt meldt. Men ditt argument med å kjøre rundt med en feil/mangel i to mnd er heller ikke gjyldig i denne diskusjoen. I alle tilfeller ser det ut som kjøper i dette tilfellet har gjort alt riktig

 

Sitér

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Dette tolker jeg dithen at man har 2 mnd på seg til å si ifra etter at du oppdager mangelen. Selvsagt er så snart som råd å foretrekke for alle parter, men det er ikke utenkelig at man kan ende i en situasjon der man ikke får meldt ifra på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, asv skrev:

 

Dette tolker jeg dithen at man har 2 mnd på seg til å si ifra etter at du oppdager mangelen. Selvsagt er så snart som råd å foretrekke for alle parter, men det er ikke utenkelig at man kan ende i en situasjon der man ikke får meldt ifra på lenge.

Da er vi nok i bunn og grunn ganske enig. Men for å konkludere så bør feil som faller under garanti/reklamasjon meldes inn av forbruker så fort som mulig. Som du også nevnte. Om to mnd ikke er god nok tid er en helt annen diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, asv skrev:

 

REKLAMASJONSRETT ER IKKE DET SAMME SOM GARANTI - få det inn i hodet først som sist, det er ikke vanskelig å skjønne

Reklamasjonsretten er lovpålagt og har en varighet på inntil 5 år, noe som er gjeldende for biler. Her er det faste rammer satt i norsk lovgivning som gjelder (forbrukerkjøpsloven om du har handlet med forhandler). Garanti følger varen, i dette tilfellet bilen, og er gitt av selger/importør, i dette tilfellet BMW Norge. Garanti kan aldri være dårligere enn hva lovverket dikterer for reklamasjonsretten, men alt som går utover rammene for reklamasjonsretten, dette gjelder f.eks ekstra ytelser eller lengre tidsrammer, er det giver av garantien som dikterer reglene for. At det ofte i praksis er en og samme ting, og at f.eks BMW ser ut til å benytte ordet garanti og reklamasjon om hverandre kan være litt forvirrende, men det er altså TO FORSKJELLIGE TING.

Når det er sagt, så ser jeg at BMW gir 5 års garanti. I praksis vil det si at du minimum har de rettighetene som reklamasjonsretten dikterer. Meg bekjent er det ikke spesifisert i lovverket at avhjelp må skje innenfor reklamasjonstiden, men innrapportering må skje innen rimelig tid etter at mangelen oppstår, normal praksis er innen 2 mnd iirc. Leser heller ikke noe sted i BMW sine garantivilkår at avhjelp må skje innenfor garantitiden. Derfor ville jeg bedt de vise hvor det står svart på hvitt at det må skje innenfor garantitiden, og når de ikke kan vise deg det be de holde kjeft og bytte girkassen :) 

Når BMW bruker ordet garanti i sine offisielle papirer, så forholder jeg som kunde meg til det.  Poenget var at om dette forholdet var rapportert inn under denne garantiavtalen og BMW opptrer uprofesjonelt og nærmest truer kunden med at han kan risikere å måtte ta noe av regningen selv, så send dem en skriftlig reklamasjon ihht. forbrukerkjøpsloven (eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, asv skrev:

Dette tolker jeg dithen at man har 2 mnd på seg til å si ifra etter at du oppdager mangelen. Selvsagt er så snart som råd å foretrekke for alle parter, men det er ikke utenkelig at man kan ende i en situasjon der man ikke får meldt ifra på lenge.

Fortolkningen av forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd (som den du henviser til) er at reklamasjon må skje innen rimelig tid, uavhengig av siste ledd som beskriver "aldri kortere enn to måneder". Hvor lang tid dette er avhenger av forholdene. Har man f.eks en bestilt bløtkake som viser seg å være muggen innvendig vil reklamasjon to måneder etter at det ble oppdaget alt for sent. Forbrukeren har i dette tilfellet forsømt sine plikter og mister alle former for reklamasjonsmuligheter som følge av for sen reklamasjon. Tilsvarende vil det også være med en girkasse hvor man åpenbart vet at noe er som det ikke skal. Det er altså "rimelig tid" som må drøftes og fortolkes i hver sammenheng, og dette finnes det nok av rettspraksis på.

 

Det @asv mener, @The Quark, er at du ser ut til å blande garanti og reklamasjonsrett. Du famler med begrepene i det du sier du finner ting i lovteksten om garantier. Garanti er frivillig ytelse fra selger, og vil aldri (!) reguleres av loven. Dog. kan ikke selger gi en garanti som tilsidesetter lovverket og gir dårligere ytelser for forbruker når det gjelder forbrukerkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...