Gå til innhold

Forsikring. kasko eller ikke?


nikjolaos
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 2008mod E60 som jeg nå vurderer forsikring på. 

Samboeren min havnet i en ulykke med den, så forsikringen ble brukt for noen måneder siden. (det var på is-glatt føre, delt skyld)

Pga det så ble bonusen min halvert fra 60% til 30%, nå koster kasko forsikringen jeg har ca 12k i året.

Om jeg bytter til delkasko så vil prisen bli halvert, ca 6k. 

Bilen har en verdi på ca 120-130000kr. 

Hva tenker dere her? er Bilen for dyr til å ha delkasko på? Eller vil det lønne seg i lengden med 6k spart i året? 

Bilen blir kjørt veldig fint og har ikke vert involvert i ulykker før. 

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du skadefritt er det selvfølgelig best å betale minst mulig i måneden. Du har derimot ingen garanti på at du kjører skadefritt. Ved din eller delt skyld vil ikke del-kasko dekke skadene. Så da må du vurdere hva som passer deg. 6000 i året spart er mye det, men det er ikke så mye om noe skjer. Jeg synes bilen er dyr nok til å fortjene full kasko, men om du mener du vil kjøre skadefritt, ikke skli av vegen, ikke være uoppmerksom på et dyr, ikke skli inn i en annen bil, klarer å bremse opp for bilen foran som hugger på bremsen om du plutselig kommer for nærme, og generelt kjøre såpass at alt er forutsigbart, så for all del... :) Det går nok bra i de aller aller fleste tilfellene og mange kjører skadefritt hele livet og jeg tviler ikke på at det vil gå bra med deg også, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske nøyaktig slik jeg tenker og, krasjer jeg og vraker bilen er 100k tapt. Går alt bra kan jeg kanskje tjene opp mot 20k utifra hvor lenge jeg eier den. 

Noen idé på hvor grensa på kasko er mtp verdi på bilen? 50k?100k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du skal stille deg er om du har råd til å tape 120-130K (minus evt. vrakverdi) hvis uhellet er ute. Med en kaskoforsikring taper du kun egenandelen (jmf. forsikringspolisen) ved en større skade (+ et evt. beløp i forbindelse med ny verdifastsettelse av bilen slik den var rett før uhellet). Jeg valgte ikke bort kaskoen på min BMW før markedsverdien på bilen var nede på 50-60K.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fredrik. Jeg tenker også hva jeg har råd til å tape(har lyst til å tape) inkludert evt. pris på en erstatning/rep.

Har ansvar på min bil selvsagt. 20k kan jeg tape(det jeg betalte for bilen), markedsverdien på motorsykkelen er også i fritt fall om dagen. Ser lite vits i å betale kasko på den heller(50-60k).

Begynner man å lukte på 100 000kr blir saken en annen. For meg er tanken på å betale såpass mye penger i kaskoforsikring for å ikke kunne tape så mye penger "over natta", samt regne med verditap på en såpass dyr bil skremmende, noe som gjør at jeg inntil videre avstår fra det.

Jeg hadde nok kaskoforsikret bilen fremdeles, og vurdert å skaffe en billig konebil:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette forsikringen på dama? Startbonus er gjerne 50 % nå, selv fikk jeg 60 på min første bil, faktisk. Så bytter du selskap hvert halvår for å øke bonusen raskere. Det er dessuten mulig å veksle mellom kasko og delkasko fra måned til måned, aktuelt hvis du kjører lite i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...