Gå til innhold

Barnesete i E61, Noen gode tips og erfaringer?


satsti
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter nå med et ultralydbilde i handa og skal bli far for første gang. Det er jo som å sette seg inn i en helt ny verden av utstyr som ikke har vært innom min google`historikk tidligere. Et hav av barnestoler til biler der ute faktisk. Den ene bedre enn den andre. Jeg er jo over middels autofil og glad i vår 530 xd, så den skal vi beholde. Det er jo garantert at noen av dere sitter med erfaringer hvordan stoler som passer fint til denne bilen, og hvordan stoler som ikke passer overhodet. Det burde jo være en trygg stol som pryder høyt på testvinner`listen. Kan noen hjelpe med noen tips og erfaringer her?      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e61 og ett barnesete er jo ikke noe problem "uansett" hvilket sete du velger. Ikke 2 seter heller.

Jeg er selv (som Marius) veldig fornøyd med flere av Recaro sine produkter, men har også brukt Britax og Maxi-Cosi (eller hva det nå heter). For meg er sikkerhet viktig, men jeg lar ikke barna sitte bakovervendt til de er 4 år og annet som folk fabler om. Det man skal være litt forsiktig med når man leser tester av barnestoler er at "hvor lett det er å montere feil" og lignende fort kan gi relativt store utslag i testscore. Dette sammen med andre tidvis snodige kriterier gjør at jeg leser testene nøye og ikke nødvendigvis tar dem for god fisk. Ellers er det jo ikke noe hokus pokus. Finn et sete med god støtte og beskyttelse så er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, satsti skrev:

Det høres jo ut som Recaro Privia er et veldig godt alternativ. Vi får lese oss litt opp her. Har forøvrig lyst skinninteriør, så her må vi vel investere i et trekk til baksetet. :)  

Ja, som TRF sier ikke se deg blind på testresultat, les nøye. Privia er et sikkert valg, fått topp tilbakemeldig også fra tyske ADAC. Et seteunderlag/trekk er et must føler jeg uansett om man har barnesete. :) Jeg kan ihvertfall anbefale Privia, men det er også det eneste jeg har vært borti.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De babystolene med avtagbar krybbe (0-18kg) tar ganske lite plass, og de fleste funker fint i langt mindre biler enn en E61. Plassproblemet kommer først med stol nr 2. (opp til 25kg). De er jevnt over svære, og selv med isofix kan de være ganske krøkkete å ta inn og ut, dersom det er et behov dere har. De er også ofte vanskelig å få ungen inn og ut av. Det finnes slike stoler som kan vris, og jeg ville nok vurdert dette, selv om de muligens tar enda større plass. Vi har Besafe i en E60. Det var testvinner i sin tid, og barna sitter bra når de først er plassert og spent fast, men det er lite brukervennlig, og tar faktisk så stor plass i lengderetning at jeg bare såvidt sitter greit i setet foran. (Jeg er riktignok 1,90, men likevel....). 

De fleste bilstolene som selges her i landet er av bra kvalitet. Jollyroom har mange merker, og ofte tilbud. Ellers finner du ca de samme stolene hos bilforhandlere og rekvisitaforhandlere.

 

Ang bakovervent vs forovervent, så har vi praktisert bakovervent sålenge barnet er fornøyd med det. Eldstemann ble etterhvert både sur og bilsyk, selv på korte turer, så hun ble snudd da hun var ca 3 år. Hele debatten rundt dette er bare latterlig. Ja, bakovervent ER sikrere (også for voksne) i en frontkollisjon, men det er så mange aspekter rundt dette at jeg ikke orker å ramse de opp her.

 

Og ja. Du vil ønske å beskytte baksetet. Ikke bare for smuss og skitt (som det blir en del av), men også avtrykk fra stolene. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, satsti said:

Okei. Takk for tips. Har sett litt etter beskyttelsestrekk til baksetet. Har dere noen tips her? Ser GS bildeler har noe svære greier som dekker mot stolene også, men det var vel ikke helt det jeg hadde sett for meg :) 

Jeg bruker beskyttelsetrekk for hund kjøpt på biltema i begge våre biler, lagde noen små hull til isofix og beltefeste så dekker det hele baksetet totalt :) mine seter har ikke sett en smule siden, alt samles på trekket som tas ut og ristes/vaskes når det trengs :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Baksetetrekk-2000030802/

 

og tepper under selve barnestolene for ekstra mellomlegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte polstret underlag fra ebay. Et pledd som du bretter gjør akkurat samme nytten :) Den er egentlig ment for seterygg og sete, men seteryggfestet var for lite/kort, så det ble brettet i to og lagt under setet. Seteryggen er der beskyttelse for på stolen nå, men når hun vokser kommer jeg til å ha et pledd så hun ikke sparker i seterygg. Jeg tenkte alt for avansert da og hadde idag bare kjøpt et pledd til å ha under.

IMG_20171024_093631.thumb.png.b8d56e28d14ed59b6c154a1308d8a3ab.png

Og her brettet:

IMG_20171024_093652.thumb.png.00e5e9e392b6a96970ab56ee5bd3ceed.png

Kostet bare 80,- på ebay,

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F112275334950

 

Edit:

Her er med Privia:

IMG_1344.JPG

Og her med Zero.1:

IMG_3224.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kennethe34 skrev:

Jeg har og Privia og samme trekk som Marius2002. Kjempefornøyd :)

Kjøpte min fra komplett.no, var billigst derfra da jeg kjøpte. 

Du verden... her lærer jeg mye! Komplett selger altså barnestoler og :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...