Gå til innhold

Blogger

TRF 330d WTCC - 2020 - en oppsummering

Bedre seint enn aldri, her kommer en liten oppsummering av 2020 sesongen i BMW Cup fra vår perspektiv. 2020 har vært en annerledes år - som alle medier og influensere har gjentatt til det kjedsommelige. For BMW Cup betydde dette en rekke siste liten endringer, og ikke minst fraværet av tilskuere. Men vi fikk heldigvis kjørt! Sesongen bar preg av noe færre deltagere, og dermed litt tynnere i teten i klasse 1. Likevel så har vi fått en ny deltaker i klasse 1, Martin Verpe som kjører sin

TRF

TRF in Racing

TRF 330d WTCC – 2019 og 2020

2019 sesongen i BMW Cup er nå over. Det har vært en utfordrende sesong med god racing og fin stemning, og noen problemer av og til. Vi endte opp med å vinne BMW Cup klasse 1, og ikke minst, vinne serien sammenlagt 2019 i sin helhet. Dette er for oss et godt resultat, og vi har ikke minst økt tempoet ytterligere fra forrige gang. Det er dog sånn at konkurrentene ikke sover, så planlegging mot 2020 har allerede begynt. Stor takk til alle som har hjulpet, på verkstedet, på banen, og i bakgrunnen. J

TRF

TRF

Dyno - TRF vs ?

Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er n

TRF

TRF

xDrive

Den første serieproduserte firehjulsdrevne BMW var av kode E30, eller nærmere 325iX som 1985/86 modell. Der var momentoverføringen fra motoren og girkassen permanent fordelt til enhver tid på grunn av solgir. (mellom aksene). Det var et "mekanisk" permanent 4hjulsdriftsystem som fungerte godt men som hadde dårlig drivstofføkonomi. Den hadde en viskosekobling mellom front og bakaksel for å "låse" akslene sammen ved visse omdreininger samt en visko bak for å jevne ut forskjell i venderadius. (perm

quandt1960

quandt1960

Integral III og AHK

Kul videoer som viser den aktive bakakslingen på 850, noe BMW utviklet på 80 tallet og hadde på markedet ganske tidlig selv om andre produsenter var tidlig ute også som f.eks Honda. Aktuatoren en ser på bildet er idag en skammelig svindyr komponent til en ca 70000 spenn.     

quandt1960

quandt1960

BMW E31 - Litt bakgrunnsinfo

Istedetfor å skrive masse så legger jeg først ut noen linker m.m. slik at alle kan lese og se litt mer om denne fantastiske bilen som på mange måter er ekstremt undervurdert. Bilen som BMW gjorde alt rett med men til feil tid. Bilen var så lang forut sin tid at den var den dyreste BMW noensinne og at den grunnet finanskrisen på tidlig 90 tall solgte dårlig. Men den da grunnlaget for E38 og E39 som teknisk sett er mye basert på E31.  Litt kjerneinfo om utviklingskode E31.  - Prosjektsta

quandt1960

quandt1960

Reparer frontruta selv

Det er ingenting mer irriterende enn et merke i frontruta som følge av steinsprut. Det kan fort bli dyrt, men det kan også hende at du kan gjøre det selv, og dermed spare mange penger!   Ta en ekstra titt på merket Før du får panikk, og tenker at hele ruta skal skiftes ut, så kan det lønne seg å ta en ekstra titt på selve merket. Det er ikke alle merker som kan repareres, og de fleste merkene kan som oftest skimtes, selv etter reparasjon. Men virkningen er dramatisk, og du

Deborah

Deborah

Små fiks

Nå går det mot kaldere dager og blir kaldere å være i garasjen å arbeide med bilen :/ men skal bilen bli klar til sommeren 2018 må jeg bare bite tennene sammen og arbeide.  Bilen har hatt en irriterende lyd hver gang jeg har tatt på fjernlysene, jeg spurte rundt om tips til hva det kunne være å hvordan jeg skulle få de bort. Fikk tips om å sjekke for ir eller sjekke alle ledningene rundt i hele bilen, jeg gjorde de så lett jeg tok på tenningen og fant hvor lyden var og fikk så hjelp av min

RavndalE34

RavndalE34

Prosjekt bilen

Kan kort fortelle litt om meg. Er ei 17år gammel jente (00) som har hatt øye for bil de siste årene. Kan nevne jeg aldri har skrudd før og dette blir ett stort prosjekt som blir veldig lærerikt for min del. Planen er å fikse bilen så den er 110% frisk og få dette til å bli min første daily drive. Eg skal selv skru og sveise på bilen, planen er også å lakkere bilen selv heime   -----------------------------------------------------------------------------------------------

RavndalE34

RavndalE34

330 2015 modell kjørelys

Hei, Har en 330 fra 2015, norsk bil som muligens forrige eier har fikset litt i softwaren og koblet på fulle kjørelys foran og bak inklusive dashbord lys at all times. Forrige eier var en BMW forhandler i Førde. Jeg vil gjerne ha dette tilbake slik det skal være, dvs. med sterkt parklys kun foran ved normal kjøring om dagen og i normalt lys og fulle lys i tunneller, om natten etc. foran, bak og på dashbord. Knappen på dashbordet i venstre posisjon.  

ove009@gmail.com

ove009@gmail.com

TRF 330d WTCC - 2016

Da var sessongen over, og her kommer et lite tilbakeblikk. Våren 2016 - siste klargjøring. Et av de mindre prosjektene som måtte ferdigstilles var å bygge en separat luftfilterboks, samt tilpasse rørgate til en langt større MAF enn den som sitter der originalt. Den original kan lese inntil 850kg/h (ca), og den jeg bruker kan lese inntil 1400kg/h. MAF er ikke strengt nødvendig på en løpsmotor, men jeg liker å ha muligheten til å logge eksakte luftmasseverdier. Når toppdekselet er a

TRF

TRF

BMW 630CSA 1978 modell.

BMW E24 var den første BMW 6-serie, og ble produsert i perioden 1975–1989. Produksjonen av 6-serien startet i oktober 1975 med modellene 630CS og 633CSi. Til å begynne med ble karosseriene laget ved den eksterne bilprodusenten Karmann, på oppdrag fra BMW, men ble senere flyttet inn til BMW's fabrikker. I 1978 ble en mer kraftfull versjon lansert, 635 CSi, men den gamle toppversjonen 633 CSi ble fremdeles levert parallelt med 635 CSi på enkelte markeder. Samtlige av BMW's 6-seriemodeller ble le

Bayerische Motor Werke

Bayerische Motor Werke

BMW 630CSA 1978 modell.

Motoren   denne bilen er en M30 på 186Hk. 2986cc..... BMW M30 er en stempelmotor med rekkesekser fra BMW. Motoren ble utviklet sent på 1960-tallet, og er en utvidet utgave av fabrikkens firesylindrete BMW M10-motor. Motoren er utstyrt med én overliggende kamaksel med kjededrift, og kalles ofte «Big Six», et navn den fikk da BMW lanserte den mindre sekssylindrete BMW M20 sent på 1970-tallet. M30-motoren ble levert i en mengde modeller fra BMW, blant annet E9 og E24, samt løpsbiler i ETC

Bayerische Motor Werke

Bayerische Motor Werke

Sommer 2015

I år ble det bil-ferie. 4500 km på to uker, fra Østfold langs kysten opp til Kristiansund, over fjellet til Valdres, så langs svenskekysten og over til Sjælland, Fyn og Jylland. Ferge fra Hirtshals til Larvik. Bilen har fungert upåklagelig, og har i grunn ikke savnet cruise-kontroll selv på de lengste etappene.

And-reas

And-reas

Elektrisk problem e34

Hei. Har et irriterende problem på min 520 e34, bilen lader bare 11,7 volt. har skjekka børstene og bytta regulator på dynamo. Skjekka alle joringspunkter og skjekka bilen for "strømtyver". Har også byttet batteri, og prøvd med en annen dynamo. Men bilen lader fortsatt bare 11,7 volt. Noen som vet av dette kan være?

Thbj

Thbj

×
×
  • Opprett ny...