Gå til innhold
  • blogginnlegg
    10
  • kommentarer
    62
  • visninger
    66361

TRF 330d WTCC - 2016


TRF

visninger

 Share

Da var sessongen over, og her kommer et lite tilbakeblikk.

Våren 2016 - siste klargjøring.

Et av de mindre prosjektene som måtte ferdigstilles var å bygge en separat luftfilterboks, samt tilpasse rørgate til en langt større MAF enn den som sitter der originalt. Den original kan lese inntil 850kg/h (ca), og den jeg bruker kan lese inntil 1400kg/h. MAF er ikke strengt nødvendig på en løpsmotor, men jeg liker å ha muligheten til å logge eksakte luftmasseverdier.

Når toppdekselet er av finner jeg en ørliten skade på 3 ventilstammer med tilhørende løftere. Valget blir å kjapt plukke av toppen for å bytte disse før første løp. Når toppen er av finner jeg dog dette:

20160813_003018.jpg

 

"antagelig" hadde det gått helt fint å sette sammen igjen og kjøre. Men etter en del vurdering kommer jeg over en "totaloverhalt 0km" D10 motor som jeg velger å kjøpe, for å løse problemet så fort og så sikkert som mulig. Den opprinnelige motoren ser forøvrig svært bra ut med unntak av den ene ripa. Langt mindre tegn til slitasje enn på andre jeg har åpna.

Så vi prøver igjen og klargjør ny motor så fort den er i hus.

20160418_224916.jpg

En del motgang senere er det endelig klar for dynoen! Får tatt ca 5-6 trekk (med 440hk på det meste) før det smeller kraftig, og jeg finner restene av trurbinhjulet bak i eksosavsuget. Går gjennom det jeg har av data, og ser at vi ikke har vært i nærheten av å stresse turbo. Vi er godt innenfor compressor map både i flow og trykk, og dermed ikke minst, hastighet.

Etter mye om og men vil BW dekke det på garanti (som er utløpt) da det dreier seg om en tydelig og kjent produksjonsfeil. Men det hjelper meg lite der og da. Hans Anton (Team Dekk 4) trår til og sier jeg kan låne hans turbo, da han uansett ikke skal kjøre. GTX3076R. Ikke optimalt, men jeg får iallefall kjørt. Stor takk og kudos til Hans Anton! Dette berget utvilstom sessongen for min del.

Race 1

Bilen er uprøvd. Satt sammen i hui og hast, og jeg håper på det beste. Kommer oss utpå, og allerede under trening blir det klart at jeg har et ganske alvorlig problem med railtrykk (IGJEN JA! for de som kjenner til bilen fra før). Jeg justerer ned effekten noe, men det er fortsatt sånn at den kutter 4-5 ganger per runde. Det går dog allikevel rimelig fort, og jeg greier faktisk å kvalifisere til 3 startspor. BMW Cup kjøres sammen med Corsa Italiana, så det er noen raske biler og sjåfører der.

Starten går, og det blir seende ca sånn ut:

field1.jpg

Ferrari 348 til venstre for meg som ikke er på bildet. Blir liggende å knive med denne og ei lita italiensk rotte en god stund, mens de to suverent raskeste drar kraftig ifra. Heldigvis for meg gir italieneren på bildet opp å kjøre løp (bilen ja, ikke mannen), som gjør at jeg greier å sikre andreplass. Videre kjørte jeg også neste beste tid i løpet, som gir 2. startposisjon i løp 2.

Sett i lys av problemene med effekt og kutting, er jeg egentlig veldig fornøyd med dette resultatet. Jeg har mye å hente på kjøringa, og jeg har en del å hente på motor, som gjør at jeg om ikke annet øyner muligheten for å gi den meget dyktige mannen i e28en kamp i 2017. På full effekt går bilen bedre (til dels betydelig) enn sine mange s54 motoriserte konkurrenter.

Jeg sjansa også på å kjøre uten vifte. Det var en dårlig ide, men jeg har heldigvis såpass mye å gå på ned til 3dje plass at jeg kan ta de to siste rundene relativt rolig. Kaster meg rundt og får monter vifter i pausen.

 

Race 2

Dårlig tid, vifter blir kasta på i all hui og hast, Hans Anton hjelper til med å få stroppa meg i bilen hurtig så jeg kommer meg til line up i tide. Jeg merker at jeg ikke har servo, og med motorsport tannstang er bilen mildt sagt utfordrende å kjøre uten. Jeg får fylt noe og ser til min skrekk at trykkslangen har revna. Kommer til lineup og blir avvist fra å starte pga oljelekkasje. Funksjonærene er også uenige med hverandre, da en av de som er litt fornuftig påpekte at det er jo ikke noe mer olje som kan lekke ut. Men kjøring ble det ikke.

 

Race 3 og 4 går jeg glipp av. En nær kamerat av meg gifter seg, og det kan man liksom ikke si nei til.

 

BMW CCN våler

Bilen har nå fått montert 6 spell nye dyser. Fortsatt railtrykksproblemer, så jeg velger å bruke CCN kjøringa som en "test and tune" for å finne et punkt hvor bilen iallefall går uten kutting, så får jeg heller bare kjøre med lite effekt denne sessongen. Jeg får også litt øving på Vålerbanen som jeg ikke har kjørt løpsbil på før.

BMW CCN har jo også en sånn fin "familiekjøring", så da blir e61en straffa noen runder til barnas store begeistreing. Også frua fikk prøvd seg litt etter noen kjappe veiledningsrunder, og det falt tydelig i smak.

DSC02066.JPG

DSC02042.JPG

DSC02050.JPG

NAF Motorsport test and tune våler - 5 dager til løp

Får justert inn det siste på motor, men opplever noe slark i forstilling ("GTR") som gjør at bilen blir noe mer utfordrende å hanskes med. For lite tid til å gjøre noe med det før neste løp uansett, så det er det bare å leve med.

Race 5

Jeg møter igjen de hyggelige folkene i BMW Cup og Corsa Italiana på Rudskogen. For en gangs skyld går det meste iallefall som foventa, og jeg kan endelig begynne å fokusere litt mer på kjøring, ikke bare på alt det tekniske. Selv med relativt lite effekt greier jeg å sette ny personlig beste tid, og kvalifiserer igjen til 2. startposisjon, bak den samme (raske) e28en med s54. Starten går:

grid rolling start rudskogen september 2016.jpg

Her blir det publikumsvennlig racing med de 4 første bilene omtrent fanger-i-fanger og dør-til-dør i flere runder før også dette felter strekkes noe. Med på dansen var en e30 med s62 (e39 m5 v8) motor. Lett bil som går fælt (!) og ligger helt på max av hva som er tillat ift vekt/effkt forhold. Jeg fullfører på 2. plass, og kjører til nest beste tid.

Race 6

Line up. For de som har øye for detaljer så har altså deler av skjermbredderen høyres side bak blitt knekt av i forrige race i deg jeg kjørte over noe skrap i banen. Heldigvis er ikke sånne BMW Motorsport deler noe overprisa....

line up rudskogen september 2016.jpg

I kjent stil, 2. startposisjon. Men den hvite alfaen, med masser av effekt, smetter forbi både meg og e28en, og det er duket for noen runder med close racing og modige forbikjøringer. Dette gjør at e28 ikke får dratt ifra så mye så tidlig som gjør løpet svært publikumsvennlig. e28en er raskere (både sjåfør og bil), men på et par kritiske punkter (ned mot slakteren) kan jeg bremse noe senere, og slikt blir det jo god underholdning av!

 

Jeg har kun fått kjørt halvparten av løpene i år. Allikevel greide jeg,uforventet og på det berømte håret, å dra i land 2 plass sammenlagt i BMW Cup 2016. Det må jeg rett og slett si meg veldig fornøyd med!

(for de som kjenner meg, så vet dere at "fornøyd med andreplass" er noe jeg rasjonaliserer meg frem til. Alfahannen innerst inne har et ganske klart verdensbilde der det IKKE handler om å delta, det kan nemlig alle gjøre).

Vinteren

Problemområder har blitt identifisert. De viktigste fokusområdene blir:

- Enda større HT pumpe for å kunne dra opp effekten igjen. Sammen med delvis ombygging av matelinje.

- Få ferdig min egen turbo, som er langt bedre egnet. Dette vil forhåpentligvis gi toppeffekt på rett over 400hk, men med et langt bredere register enn i dag.

- Kjølepakke. Jeg må bli kvitt både mer varmeenergi fra motor og fra ladeluft. Her må hodet legges i bløt og dyktige carbon folk hyres inn om jeg skal få løst det slik jeg ønsker.

 

Om det blir tid og overskudd skal jeg også se litt på bedre aerodynamikk. Dette er jeg litt i tvil om, da jeg ikke ønsker å ødelegge en "wtcc" bil. Samtidig er det tydelig at mer downforce trengs. Vi får se.

Spørsmål og tilbakemeldinger er naturligvis hjertelig velkomne :)

 

Jeg må også legge inn en stor takk til alle som har hjulpet meg denne sessongen, dere vet selv hvem dere er! Videre en stor takk til KOED som har levert enkelte av BMW Motorsport delene.

 

 

 Share

15 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Artig oppsummering! Virker som om du har hatt både en spennende, utfordrende, men ok sesong likevel. Du har jo tydligvis enda endel å gå på. Snart 2017 nå. Bare å lade! :)

Lenke til kommentar

Blir spennende neste sesong! Tenker det Ordner seg! :D

Hadde vært gøy mer bilder av motoren! Og du må få filmet litt også! :D (jada, jeg maser alltid om dette.. :P

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig flink å ta meg tid til hverken bilder eller film. Jeg og e28 (og flere) er dog fanget opp av en kar i corsa cupen (i noen få sekunder :P )

13:06 https://youtu.be/C5-CtmfX3CE  

og 17:55 https://youtu.be/WO40cOVL-kI

Turboen som brukes nå passer så dårlig sammen med resten av oppsettet at jeg kommer utav 90graders venstre svingen (rundt gamle depoet) helt uten ladetrykk som dere ser på røyken. Forsøker derfor å være så tidlig som mulig på gass for å få opp eksostempen noe, deretter clutcher jeg rett og slett for å få fart på sakene. Jeg kjører i 3dje gir, og 2gir er desverre akkurat for lett til at det blir fornuftig der.

Ellers frister det jo veldig å gå for en nyere motor for å slippe de massive utfordringene (og kostnadende) med innsp systemet. Det er i stor grad bare staheten min som gjør at jeg fortsatt holder på med første gen m57.

Lenke til kommentar

Er det bare hos meg det siste innlegget kom med tekst "oppå" hverandre?

Det tror jeg en moderator/admin må se på :S

Lenke til kommentar

Gjør det hos meg også, jeg sitter på mobil da, vet ikke om det har noe og si. 

 

Ryker godt av doningen! :D Syns det er tøft at du bruker "gammel" motor jeg.. Viser at de duger til mye mer en man skulle trodd.. :)

Lenke til kommentar

hmmm.

 

Røyk: Jeg kjører uten MAF aktiv, og med et litt grovt oppsett. Som du ser så ryker den kun så lenge det mangler ladetrykk. Den er i praksis røykfri over langstrekka for eksempel. Det er et par plasser på banen som passa veldig dårlig med turboen/map/gir, så der røyk det. Den værste plassen er den du ser på videon der.

Når jeg får satt opp alt som jeg vil, vil den røyke mindre "på det værste", men derimot røyke noe også under full belastning. Dette for å få max utbytte av tilgjengelig luft, forutsatt at jeg faktisk har nok fuel da.

 

Ellers vil jeg varmt anbefale alle som synes banekjøring kan være litt artig, eller har vurdert å prøve, å ta en titt på BMW Cup. Trivelige og imøtekommende folk, avslappet atmosfære, og man kan kjøre racerbil veldig billig om man ønsker det. Min bil går i den høyeste klassen, klasse 1, og det er fult mulig å gjøre det bra i de lavere klassene med en bil til kanskje 50k ink alt.

Lenke til kommentar

Litt av en fartsforskjell på BMW og Corsa Cup! Hvor mange Cup'er kan det være ut på banene samtidig egentlig? Mye bulking i løpet at en sesong?

Var inne og snek på sidene til BMW Cup. Denne var fin: " Noen eksakt “rettferdighet” vil det imidlertid være umulig å oppnå i praksis, og denne racingklassen er derfor kun egnet for de førere som kan akseptere slike naturlige begrensninger.:lol:

(Var noen rare koder som hadde sneket seg inn i kommentaren din lenger opp som saboterte formateringen. Vet ikke hvor de kom fra. Fikset nå).

Lenke til kommentar

Ja. Klasseinndelingen er egentlig lik i cupene, men Corsa har flere lavere klasser, og de lave klassene der er veldig populære i motsetning til i BMW Cup. Den sorte og rød alfaen i Race 1 er foreksempel svært rask. Girkasse bak, masse bra aero, godt med krefter og flink fører.

 

Takk for rettinga av innlegget :)

Lenke til kommentar

Så kult å se, TRF-Racing!
Keep it up!

Synes du burde få deg et kamera i bilen du også, så har vi noe å varme oss på neste vinter :)

 

Lenke til kommentar

Takker :)

Jeg er elendig på å ta bilder/filme. Jeg har litt for mye å styre med på en gang. Men jeg skal ha det i bakhodet, jeg har tross alt et contour kamera liggende her en plass.

 

Lenke til kommentar

Som TRF poengterer så er det veldig sjelden platekontakt i cup'n. Å kjøre på Rudskogen er som natt og dag i forhold til for eksempel en trang rallycross bane. Som alle som har kjørt på Rudskogen vet så er banen veldig bred med mange alternative spor og med mange muligheter for forbikjøring uten platekontakt. Det er vel ikke å overdrive å påstå at Rudskogen er den fineste banen i Nord Europa (?). Har hørt at flere er enige i den beskrivelsen, både svenske og danske førere. Det er også en meget utfordrende bane, har selv kjørt minst 200 runder der og synes jeg stadig lærer nye ting. I tillegg er det en veldig hyggelig tone i depot og blant deltagerne ellers. Vi har også et veldig godt forhold og et kjempegodt samarbeid med gjengen i Corsa Italiana. Og morsomst av alt:  Ligge i tette felt med biler på alle kanter! Både spennende og utfordrende! Til sesongen 2017 vet vi at det kommer flere klasse 3 biler i BMW Cup. I klasse 3 vil det sannsynligvis bli færre biler enn i klasse 1 og lettere å få god en plassering. Poeng deles ut klassevis. Vinnneren av BMW Cup i 2015 kjørte en klasse 3 bil. Bilen var en helt standard 4 dørs E30 325i med 12 ventiler og rundt 170Hk. 

Lenke til kommentar

Hei er helt ny på forumet trenger å tunne min bmw x6 3,5, original 286 hester  2009 modell 

 

kan utføre tuningen seriøst Oslo området :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...