E30 ex Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Dø Diesel! Treigt og bråkete!!! Og det kommer fra en enfoldig kar som antageligvis sitter med en 520i Det er vel heller en bil som faller helt igjennom når jeg skal handle bil. De som kjører 5er med slik maskinering har enten ingen interesse for effekt eller ikke penger tildet. Med standard biler skal jeg nok tukte den 520 bilen med den treige og bråkete dieselen min. Det går an å ha et åpent sinn og respektere det andre velger å bruke pengene sine på. Jeg velger å kjøre diesel i familie bilen og bensin i lekebilen, og angrer ikke et sekund. Neste gang blir det 325dt, ennå en treig og bråkete diesel.
Saltkjelen Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Dø Diesel! Treigt og bråkete!!! Denne kommentaren her kan da umulig være gjennomtenkt? 535dA (2993ccm) yter 286hk ved 4400 O/min og leverer 580Nm ved 1750 O/min. 0-100km/t klarer den 1735kg tunge bilen på 6,4 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset på 250km/t. Tregt? 745d (4423ccm) har en kraftig V8'er som yter 330hk ved 3800 O/min og leverer 750Nm allerede ved 1900-2500 O/min. Bilen som veier 2,1 tonn drar seg fra 0-100km/t på 6,6 sekunder og toppfarten er på lik linje med 535d elektronisk begrenset til 250km/t. Og for å sette det opp med de fantastiske og raske bensinmotorene leverer 740i 306hk ved 6300 O/min og 390Nm ved 3500 O/min. Bilen som veier 1,97 tonn drar seg fra 0-100km/t på 6,8 sekunder - 0,2 sekunder tregere enn den tyngre 745d. Toppfarten er elektronsik begrenset på 250km/t. Vet ikke hva som er tregest jeg. Mest godlyd er det selvfølgelig av 740i, men om du hører en 535d og en 745d er jeg sikker på at du endrer oppfatning..
E30 ex Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Jeg siterte vel strengt tatt en annen forumbruker litt lenger frem i tråden. Min mening kommer vel frem om du leser resten.
Odd-M Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Jeg skulle egentlig ha bensiner da skiftet bil sist, E39 touring. Diesel har jeg aldri likt tidligere, da det støyer og har lite futt. Kan ta en oppsummering av mine erfaringer etter diverse prøvekjøringer: 2,0 150 hk bensin føles jo som et død sild. Har man ambisjoner om å ta en forbikjøring må man ha nedoverbakke, hjemlengsel og murstein på gassen i fem minutter. Det skjer jo INGENTING på M52 (M50 også for den saks skyld) før nåla bikker 4000 rpm og da drar den suppe som en tørst 60-talls amerikaner! Hvordan i helvete blir denne med 1500 kh henger på slep??? 2,2 170 hk har et greit fraspark på topp, men fremdeles for lite bunndrag. Døden hvis man hekter på en henger bak. 2,5 170 hk så begynner vi å snakke! Fin motorkonstruksjon som duger til det meste. Greit nok fraspark, men også her trengs det litt turtall for de helt store opplevelsene. Beste bensiner i dette chassiet? 2.8 193 hk har et saftig drag, men er en smule ukultivert av seg. Lydbildet er mye hardere enn 2,5 og det går i realiteten ikke så mye bedre. 2,0 136 hk diesel har jo tyvärr bare rekkefirer. Ukultivert, støyende og lite fraspark på topp. Dreiemomentet lavt i registeret er sterkt nok til vanlig kjøring og jeg ser for meg at dette er en perfekt motor for de som heller følger trafikken enn å kjøre forbi. Synes det blir litt for lite futt til at den er aktuell. 3,0 184 hk diesel er min absolutte favoritt i dette chassiet! Dette er da også denne bilen jeg er i besittelse av i dag. Max dreiemoment på 390 Nm tilgjengelig fra 1750 rpm og flatt oppover nesten til topp av registeret. Toppeffekten er tilstrekkelig. I akselerasjonstester slår den alle de tidligere nevnte motorene, unntatt 2,8-literen på 0-100. Tourqe is king! På forbruk ligger jeg så langt på 0,74 ved blandet uøkonmisk kjøring. På langkjøring har jeg vert nede i 0,62, heller ikke da spesielt økonomisk med mye cruisecontroll og forbikjøringer. Imponerende! Lydmessig så hører man selvsagt at det er en diesel. På tomgang kakler den litt, men i fart merker man i realiteten liten forskjell. Ved pådrag over 2500 rpm synes jeg den gir fra seg en hærlig lyd som gir meg litt V8-asosiasjoner.
haakon Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 nei er ikke lei diesel til tross for å ha en med traktor lyd... (ønsker meg til tider manuell kasse,men ikke bensinmotor) synes motoren passer godt i min E34 og til min kjørestil. nå ryker ikke min sånn som nyere mb,vag eller som gamle hiacer med 800.000km på tellern gjør. det er det værste med diesel synes jeg. ser ikke bra ut når en ny audi røyklegger gata under aks ut fra ett lyskryss...
Fredrik Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Jeg har snart kjørt 30000 Km med min 2003 E46 318d Touring og jeg blir bare mer og mer sikker på at en moderne dieselmotor er en moderne bensinmotor totalt overlegen...i relasjon til en mer eller mindre identisk pris og målgruppe. Man kan f.eks like lite sammenligne E46 330d og E46 320d som man kan sammenligne E46 330i og E46 318i. Men når det er nevnt kan man man faktisk mer eller mindre direkte sammenligne E46 330d og E46 330i....og selvfølgelig også E46 320d og E46 318i. I dette perspektivet virker etter min mening både M57 og M47 maskinene overbevisende mot hhv. M54 og N42 maskinene. Min M47 maskin med kun 115 HK er f.eks en betydelig mye kraftigere og harmonisk motor enn den N42 varianten på 115 HK som er montert i E46 316i. 265 Nm (280 Nm) ved 1750 rpm er noe helt annet enn 175 Nm ved 3750 rpm...115 HK ved 4000 rpm er også langt mer tilgjengelige enn 115 HK ved 5500 rpm. Hehehe... det er jo litt morsomt å lese denne over to år gamle tråden. Jeg har stadig den samme dieselbilen, men nå har den kjørt godt og vel 112000 Km... uten problemer. Jeg mener det samme som før... diesel er for effektiv transport og bensin for kjøreglede. Hvorvidt man kan finne et akseptabelt kompromis som også inkludere økonomi er opp til hver enkelt... man må nesten bare prøve seg frem. Den kommende nye E91 318d med 143 HK ved 4000 rpm og 300 Nm ved 2000 rpm virker meget interessant...
Chriso Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Teknologien har virkelig gått fremover på dette feltet. Nå har jo BMW bekreftet at den to liters store dieselen kommer i E87, 123d. Over 100 hk per liter kan bli spennende Btw, så kommer både Mercedes og Audi også med hver sine 2.0d med 204 hk de også. Identiske motorer ang volum og effekt.
geirauer Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=j58QyrzfEEY Kombinasjonen med svartrøyk og blårøyk er jo nesten tøft
rolfi Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Folkens! IKKE sammenlign en turbomotor med en sugemotor! Det er seriøst det verste jeg ser. "ouu diesel er så bra assa lzm." Javel? Den har en turbo som gir hk og dreiemoment. Uten turbo på en dieselmotor hadde vel Mercedes-Benz enda lagd den kjekke 200D med 60-70hk og NULL dreiemoment. Turboen gir en dieselmotor alt av krefter. Derfor er det teit å sammenligne en 3.0 turbodiesel med en 3.0 sugebensin. Sammenlign heller en 3.0 turbodiesel med en 3.0 turbo bensin. Så skal man se! Aldri aldri sammenlign en turbomotor med en sugemotor.
Fredrik Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Folkens! IKKE sammenlign en turbomotor med en sugemotor! Det er seriøst det verste jeg ser."ouu diesel er så bra assa lzm." Javel? Den har en turbo som gir hk og dreiemoment. Uten turbo på en dieselmotor hadde vel Mercedes-Benz enda lagd den kjekke 200D med 60-70hk og NULL dreiemoment. Turboen gir en dieselmotor alt av krefter. Derfor er det teit å sammenligne en 3.0 turbodiesel med en 3.0 sugebensin. Sammenlign heller en 3.0 turbodiesel med en 3.0 turbo bensin. Så skal man se! Aldri aldri sammenlign en turbomotor med en sugemotor. La oss ta slå fast en gang for alle... dieselbiler og bensinbiler er ikke konkurrenter for bilfabrikkene. Det er en oppkonstruert problemstilling at de forskjellige motorteknologiene liksom skal konkurrere om å ha mest effekt eller gi en bil best mulig ytelser. Hvorvidt en dieselmotor uten en turbo og intercooler ville ha null dreiemoment er et absolut hypotetisk spørsmål så lenge de nettopp er konstruert for å ha en eller flere turboer og intercooler. Ergo kan man selvfølgelig til praktisk bruk sammenligne en moderne dieselmotor og en bensinmotor... og det er jo nettopp det folk gjør i dag når de skal kjøpe en bil. De sammenligner pris, effekt og drivstofforbruk... ganske fornuftig det hele... Hvis man først skal sammenligne de to forskjellige teknologiene kan man f.eks sammenligne N54B30 motoren (2979 cm3) og M57TUD30 motoren (2993 cm3) der begge har to turboladere: N54B30 - 306 HK ved 5800 rpm og 400 Nm ved 1300 rpm. M57TUD30 - 272 HK ved 4000 rpm og 560 Nm ved 2000 rpm. Som vi ser er motorvolumene mer eller mindre identiske og effekten ikke alt for forskjellig... dog med den forskjell at dieselmotoren har et tildels mye kraftigere moment. Dagens spørsmål til deg er... hvorfor tror du at det er det slik ?
Even Tveter Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Nå har ikke jeg lest alt i denne tråden, men jeg hadde en E46 320d og når den gikk på tomgang hørtes det ut som motoren skulle rase, men under kjøring syns jeg lyden var grei, men derimot min fars E61 525d syns jeg lyden ikke er så jævelig, og det går faktisk ganske bra, for å sammenligne med min første bil E39 528 og E61 525d føles det ut som dieselen går bedre. Kjører jo nå en Caravelle med 2.5L diesel 150hk og denne syns jeg er utrolig sprek til å veie godt over 2500kg med deler og verktøy i, og med denne bilen kan jeg sammenligne med mors E46 320 med like mange hester, og føles som Caravellen går bedre:P Så i mine øyne er Diesel bra.
rolfi Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Hvis man først skal sammenligne de to forskjellige teknologiene kan man f.eks sammenligne N54B30 motoren (2979 cm3) og M57TUD30 motoren (2993 cm3) der begge har to turboladere: N54B30 - 306 HK ved 5800 rpm og 400 Nm ved 1300 rpm. M57TUD30 - 272 HK ved 4000 rpm og 560 Nm ved 2000 rpm. Som vi ser er motorvolumene mer eller mindre identiske og effekten ikke alt for forskjellige... dog med den forskjell at dieselmotoren har et tildels mye kraftigere moment. Dagens spørsmål til deg er... hvorfor tror du at det er det slik ? Før jeg svarer så vil jeg vite hvilket turbotrykk det kjøres på. Det kan virke logisk at dieselen kjører på høyere trykk for å oppnå effekten.
Fredrik Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Før jeg svarer så vil jeg vite hvilket turbotrykk det kjøres på. Det kan virke logisk at dieselen kjører på høyere trykk for å oppnå effekten. Du behøver ikke å vite hvilket turbotrykk motorene har for å vite at diesel pr. volum har ca. 30% mer energi enn en tilsvarende mengde bensin. Det gjør det lettere å oppnå et høyt dreiemoment og dermed et lavt forbruk uavhengig av om turbotrykket er høyt eller lavt. Når dette er nevnt er N54B30 motoren lavt tunet i dag og potensialet for motoren er derfor stort. BMW har også antydet at den neste generasjonen av M57TUD30 motoren kommer til å ha over 300 HK og mer enn 600 Nm. Mitt poeng er imidlertid at en sammenlignen av motorene er relevant, men det er altså ingen egentlig konkurranse (iallefall ikke i BMW regi) om hvilken motorteknologi som er "best"... det avgjørende er hva man skal bruke motoren til.
hagenisse Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 2,2 170 hk har et greit fraspark på topp, men fremdeles for lite bunndrag. Døden hvis man hekter på en henger bak. Øh.. Det er jo bare å gire ned?
rolfi Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Før jeg svarer så vil jeg vite hvilket turbotrykk det kjøres på. Det kan virke logisk at dieselen kjører på høyere trykk for å oppnå effekten. Du behøver ikke å vite hvilket turbotrykk motorene har for å vite at diesel pr. volum har ca. 30% mer energi enn en tilsvarende mengde bensin. Det gjør det lettere å oppnå et høyt dreiemoment og dermed et lavt forbruk uavhengig av om turbotrykket er høyt eller lavt. Når dette er nevnt er N54B30 motoren lavt tunet i dag og potensialet for motoren er derfor stort. BMW har også antydet at den neste generasjonen av M57TUD30 motoren kommer til å ha over 300 HK og mer enn 600 Nm. Mitt poeng er imidlertid at en sammenlignen av motorene er relevant, men det er altså ingen egentlig konkurranse (iallefall ikke i BMW regi) om hvilken motorteknologi som er "best"... det avgjørende er hva man skal bruke motoren til. Da tok jeg feil Regna med at diesel hadde generelt mindre energi enn bensin, siden diesel tenner ca like godt som saft. (Fæle minner av biltauing og kjøring i oppoverbakker med 1987 Merc. 200D...) Uansett så var ikke poenget å sette motorene opp mot hverandre, men heller å si ifra at det er dumt å sammenligne sugemotorer med tvangsmata motorer. Men da lærte jeg altså noe nytt i dag også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå